ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-07-07, 15:50

fw_

Nykomling
fw_ är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Rykte: 0

Question Bilsemester på västkusten
Hej!

Min sambo och jag planerar en bilsemester på västkusten i juni nästa år.
Vi planerar att flyga t/r till San Francisco.

Platser som vi är intresserade av: SF, LA, San Diego, Grand Canyon, Yosemite
och annat sevärt i närheten av dessa.

Las Vegas lockar faktiskt inte så mycket...

Nu till frågorna...

1. Vad kan vara lagom reslängd för en sån här resa? Vill inte behöva spendera hela dagar i bilen men vill samtidigt hålla nere kostnaden lite.

2. Kan en budget på 30k inkl allt (per person) vara rimligt för denna resa?

3. Förslag på resrutt och annat sevärt i närheten?

4. Bör man boka hotell i förväg? Vill gärna ha friheten det innebär att inte ha en exakt spikad resväg på förhand men vill samtidigt inte behöver tillbringa timmar men att försöka hitta ett rum på varje ställe...

5. Antar att det billigaste boendet är i utkanten av storstäderna. Vad är sen det smidigaste sättet att ta sig in till centrum i t ex LA? Med hyrbilen? Vad kostar det att parkera centralt?

Tacksam för alla svar!
Svara med citat

Gammal 2009-07-07, 20:16

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 2

Standard
Har bara ett par minuter just nu, så bara ett par snabba kommentarer. Svarar gärna mera detaljerat senare.

Gör det som en "cirkel-tur": SF-LA-SD-Grand Canyon-Yosemite-SF. Eller i motsatt riktning.

Det finns inget att se i centrala LA. Bara kontorsbyggnader. Koncentrera er på andra sevärdheter där. San Diego är mindre och annorlunda. Centrum, och en del platser nära centrum, definitivt värt att besöka.

De enda platserna som det kan vara idé att boka hotell i förväg är Yosemite. Mycket populärt på sommaren. I de stora städerna bör det inte vara några problem att hitta ett motell när ni kommer dit. Kanske ev. Grand Canyon också (kan vara knepigt - beroende på hur nära ni vill bo).

2 veckor bör nog vara minimum för att ni skall få ut något av resan och inte känna er stressade.
Senast redigerad av malama den 2009-07-07 klockan 20:19.
Svara med citat

Gammal 2009-07-07, 21:22

fw_

Nykomling
fw_ är inte uppkopplad

Standard
Tack för svaret! Återkom gärna mer utförligt när du har tid!

Vid närmare eftertanke blir det nog en tur till Las Vegas iaf. Efter Grand Canyon och på väg mot Yosemite.

Bör man undvika Death Valley i juni? Finns det isf något smidigt sätt att ta sig "runt" Death Valley på väg mot Yosemite?

Planen som den ser ut just nu är att börja med tre nätter i San Francisco och därefter hyrbil i ca 2 veckor.

Hertz tar ca 5000 kr för en bil liknande Chevrolet Impala under 2 veckor. Vet dock inte vilka försäkringar som ingår. Är detta ett okej pris?

Hur mycket bör man budgetera för bensin?
Svara med citat

Gammal 2009-07-07, 23:00

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Har bara ett par minuter igen. Har mycket att stå i på morgnarna. I kväll har jag lite mera tid (Hawaii är 12 timmar "efter" Sverige).

Ja, Las Vegas passerar ni ju i alla fall, så ta ett par dagar där. Det finns ett par olika vägar från Las Vegas till Yosemite. Den kortaste är på småvägarna nordväst från Las Vegas, men ni behöver ju inte köra genom Death Valley om ni inte vill. Någon anledning? Har själv aldrig kört den vägen.

Den längre vägen (men på större, och snabbare vägar) är I-15 (Interstate-15) söderut till Barstow, och sedan västerut till Bakersfield och norrut därifrån. Vägen är (för det mesta) snabb men tråkig.

En "kompromiss" är att halvvägs mellan Barstow och Bakersfield, ta väg 395 norrut från Mojave. Vid Lone Pine passerar ni Mt. Whitney, det högsta berget i Californien. Man kan göra en "hike" upp till toppen (gjorde det själv för några år sedan). De flesta gör det som en 2 dagars hike, men man kan klara det på en dag. Vi startade kl. 04:00 från campingplatsen, och kom tillbaka ner dit vid 15 tiden. En makalös upplevelse!

Vet inget om hyrbilpriser, så kan inte uttala mig om det men 5000 för 2 veckor hörs rimligt. Inte speciellt billigt, men nog inte speciellt dyrt. Normalt ingår inte försäkring när man hyr bil - det får man ta ut separat. Bäst att kolla OM det finns någon försäkring inkluderad i de 5000.

Bensin-priser: just nu kring tre dollar för en gallon (=3.785 liter). Strunta i att försöka räkna om - det blir för besvärligt! I stället fundera ut hur många "miles" ni kommer att köra. Jag gjorde en MYCKET rund gissning på c:a 2000 miles för hela rundan. Jag vet inte hur många "miles per gallon" (MPG )en Impala får, men om vi säger 25 MPG så kommer ni att använda 80 gallons = 240 USD. Ungefär. (Jag kollade på Google och beroende på motorstorlek kan MPG variera en del. I stadskörning givetvis mindre men ni kommer ju att köra mest ute på landsbygden).

Gammal 2009-07-07, 23:21

Morgan&anne

Nykomling
Morgan&anne är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Standard Bilhyra
Hejsan
Jag och min fru åker till Usa nästa onsdag för 7 veckors semester- Läs vår resedagbok på resedagboken.se Usa resa.

Tips:

Gå med i Motormännens då får du minst 10 % på bilhyra samt hotell rum.
Holiday autos har sammarbete med Motormännens.
vi har hyrt bil i 40 dagar. Från Miami till SF för 15 000 inklusive försäkringar och tillbaka transport.
trevlig resa hör gärna av dig för fler tips.
Morgan & Anne
Svara med citat

Gammal 2009-07-07, 23:42

fw_

Nykomling
fw_ är inte uppkopplad

Standard
Tack för svaren hittils!
Fler svar/åsikter uppskattas!
Svara med citat

Gammal 2009-07-08, 00:22

fw_

Nykomling
fw_ är inte uppkopplad

Standard
Berätta gärna mer om den där hiken du gjorde! Lät klart intressant!
Svara med citat

Gammal 2009-07-08, 07:16

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard Mt. Whitney hike
Vi var ett gäng (jag var själv 48 då) som tränade för maraton-tävlingar tillsammans, och vi bestämde oss för att vi skulle göra Mt. Whitney hiken. Vi bodde i San Diego, och jag körde i vår Toyota Van. Det var ung. 5 timmar till strax innan Lone Pine där man vänder av vägen och kör upp mot berget. Camping platsen (som är så högt man kan köra) ligger på ung. 2400 m. höjd. Toppen av Mt. Whitney är ung. 4350 m.ö.h. så det är alltså nästan 2000 meter man måste "klättra" upp i höjd. Vi kom dit på kvällen. Ett par killar sov i ett tält. Jag och en annan kille sov i vår Toyota Van. Vi hade tagit ut baksätet så det gick utmärkt!

Eftersom vi alla ansåg att vi var i topp-kondition (jag tror vi var fyra killar) så hade vi bestämt oss för att ta det som en utmaning och vi var så lätt klädda som möjligt så att vi skulle kunna förflytta oss snabbt. Löpskor, löpshorts (heter det så?) och t-shirt var det enda vi hade på oss, och vi hade alla vars sin vatten flaska. Det här var i augusti, som nog är den bästa (varmaste) månaden. Det blir ju kallare ju högre upp man kommer! (Men juni är nog OK också, fast lite svalare).

Vi lämnade campingplatsen ung. kl. 04:00 (fortfarande mörkt), huvudsakligen för att vi ville bestiga berget och återvända till campingplatsen och fortfarande ha tid att köra tillbaka till San Diego (5 timmar!) samma kväll. Jag tog faktiskt tid på hur lång tid det tog mig: 5 tim. 10 min. upp till toppen och 4 tim. 24 min. att komma nerför berget tillbaka till campingplatsen. "Stigen" upp och ner är mycket ojämn så man fick vara mycket försiktig på vägen ner.

Minst 95% av alla de som vi såg på väg upp och ner hade stora ryggsäckar, kraftiga hiking-skor, och det var tydligen ganska normalt att göra ett nattstopp och tälta drygs halv-vägs upp till toppen och göra det som en 2 dagars hike. Och med all den packningen som de flesta hade kan man ju inte röra sig så snabbt i alla fall. Vi passerade folk hela tiden!

Det var en helt makalös upplevelse, och jag kan definitivt rekommendera den. Och som sagt, är ni i någorlunda hyfsad kondition kan ni göra det som en "dags utflykt" vilket innebär att ni inte behöver släpa på så mycket grejer. Vatten och lite att mumsa på!

Gammal 2009-07-08, 09:34

Gäst

Standard
Jag gjorde en något liknande resa i höstas.
Gällande bilhyra kolla gärna på hyrbil.com eller holidayautos.se. Använde själv hyrbil.com och fick ett pris på 7700:- för 3 veckors bilhyra. Bilen var typ Dodge Durango, stor som f-n.

Vill ni ha hotellrum nära Grand Canyon måste ni vara tidigt ute. Vi gjorde vår bokning ca ett halvår innan och hade välidgt svårt att hitta rum. Ändå var vi inte där under högsäsong och inte på en helg. Detsamma gäller för Yosemite.

I större städer kan det vara bra att boka hotellrum i förväg, i varje fall i San Fransicso. Vi hade en PC med oss och gjorde hotellbokningar några dagar innan via den.

Vår resväg var:
4 dagar i San Fransisco
3 dagar på Highway 1 med stopp i Monterey, Hearst Castle och Santa Barbara
4 dagar i Los Angeles. Bodde nära Hollywood Blvd
1 dag i San Diego
4 dagar i Las Vegas
1 dag i Grand Cayon
1 dag i Death Valley
2 dagar i Yosemite
2 dagar i Sacramento
2 dagar i San Francisco

Om jag skulle ändra på något är det att jag skulle tillbringa mer tid i San Diego istället för Sacramento.

Ska ni gå på någon theme park, typ Universal Studios, Seaworld, köp en gå-förbi-kön biljett. Man tjänar mycket tid på detta. Vi gjorde det på Universal och efter våra 3 första attraktioner hade vi nog tjänat 1,5 timmar genom att slippa stå i kö.

Lägg hellre tid på San Francisco än Los Angeles. I San Francisco är det inte nödvändigt att ha bil. Den kostar bara pengar i parkeringsavgifter. Besök gärna Alcatraz. Biljett bör bokas minst 1 månad i förväg. Vill ni åka cable cars, räkna med lång väntetid.

Åka Highway 1 mellan San Francisco och Los Angeles tycker jag är ett måste. Ska ni ha en bra upplevelse av detta bör det ta minst 2 dagar.
Besök Hearst Castle om ni har tid.
Alla resor i Los Angeles tar mycket längre tid än man har tänkt sig. Trafiken kan vara för j--lig. Stockholmstrafiken är larvig i jämförelse.

I Las Vegas rekommenderar jag att i bor på Central Strip. Då har man de flesta kända hotellen inom bekvämt promenadavstånd. undvik norra strippen med hotellen Sahara och Stratosphere. Långt från övriga hotell och inte så kul omgivningar.

Jag gjorde av med ca 36000 kr exkl flyg och bilhyra men inkl en hel del shopping
Svara med citat

Gammal 2009-07-08, 12:30

fw_

Nykomling
fw_ är inte uppkopplad

Standard
Resplanen som den ser ut just nu.

X = i nuläget okänt ställe för övernattning

Dag 1. Sverige - SF
Dag 2. SF
Dag 3. SF
Dag 4. SF -> X
Dag 5. X -> X
Dag 6. X -> LA
Dag 7. LA
Dag 8. LA -> San Diego
Dag 9. SD
Dag 10. SD
Dag 11. SD -> X
Dag 12. X -> Grand Canyon
Dag 13. Grand Canyon - Las Vegas
Dag 14. Las Vegas -> Yosemite
Dag 15. Yosemite -> SF
Dag 16. SF -> Sverige

Ovan innebär 11 dygn med bil och tanken är max 14 dygn med bil så alltså kommer ev ytterliggare tre övernattingar att läggas till.

Åsiker om rutten ovan? Var skulle ni ev lägga till dag/ar?
Svara med citat

Gammal 2009-07-08, 12:38

fw_

Nykomling
fw_ är inte uppkopplad

Standard
Förresten...

Hur mycket bör man räkna med att flyget kostar? Vi kommer åka från CPH.
När bör man boka flyget för att få bäst pris?
Svara med citat

Gammal 2009-07-12, 19:19

fw_

Nykomling
fw_ är inte uppkopplad

Standard
Ingen som har något mer att tillföra diskussionen?
Svara med citat

Gammal 2009-07-27, 11:58

SweeTess

Nykomling
SweeTess är inte uppkopplad

Standard Flygpriser
Kolla flyg på Flygresor.se - Jämför pris på billiga flygresor, priserna varierar kraftigt från dag till dag, men orkar man söka flera ggr per dag kan man få det billigt (enl mig iaf)
Jag och min sambo åker från GBG-SF i sep och fick betala 9000 kr för oss bägge ToR inkl alla avgifter och endast en mellanlandning.
Svara med citat

Gammal 2009-07-27, 21:03

Gäst

Standard
Enligt min erfarenhet av att boka flygbiljetter att man får bästa priset om man bokar så tidigt som möjligt.
En koll på resfeber.se idag ger priset 6366 kr/pers för CPH - SFO i början av juni nästa år.

För några år sedan skulle jag och en kamrat åka till Bangkok i januari. Jag bokade min flygbiljett i mars året innan och fick betala ca 7000 kr för en apklassbiljett direktflyg från Stockholm (Thai). kompisen gjorde sin bokning i augusti och då var de rimligt prissatta biljetterna på direktflyg från Stockholm slut.Han fick en biljett via Paris med Thai för ca 8500 kr

Flygbolagen har x antal säten till de lägsta priserna på varje flygning och de platserna är oftast de som går åt snabbast.
Svara med citat

Gammal 2009-07-28, 09:39

SweeTess

Nykomling
SweeTess är inte uppkopplad

Standard
Håller med ovan, oftast är det billigare ju tidigare man bokar.

Enl en snabbkoll på flygresor.se idag ger de priset 5727 kr / pers CPH-SFO i början av juni 2010.

Det är en jungel det här med biljetter osv men enl min erfarenhet har denna sida alltid gett bättre priser än andra, den söker även via sidor som resfeber osv.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8