|
Stall fragor till en svensk boende pa ostkusten...
|

2009-07-01, 03:40
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 8
|
Stall fragor till en svensk boende pa ostkusten...
Har under flera ar svarat pa en mangd olika fragor har, tankte se om det fanns intresse att starta en egen fragetrad, sa att saga. Finns det intresse for en sadan har trad sa lar det ju markas ganska fort. Vet inte om det blir svarare att anvanda sokfunktionen men vi provar sa far vi se.
Jag ar gift med en amerikanska, har rest till USA fler ggr an vad jag kan rakna och vi bor i Pennsylvania. Kan svara pa de allra flesta fragor rorande resor hit och jag har massor av bra tips att ge som forenklar resandet och vistelsen har i USA. Tips som hjalper bade for turister och for de som tanker sig ett framtida liv har med bostad och jobb och allt vad det innebar.
Fire away, and we'll take it from there...
/MST
|
|
|

2009-07-07, 11:55
|
|
|
Hejsan.
Vet inte riktigt om du är rätt man att fråga men jag ger det ett försök. Jag har dubbla medborgarskap, svensk och amerikanskt (har svenska föräldrar men jag är född i USA). Jag funderar nu kring om jag får barn, kan den då också få amerikanskt medborgarskap eller följer barnen bara pappan? Eller måste jag säga upp mitt svenska för att det ens ska vara en möjlighet?
Har kikat runt på internet som en tok efter svar på detta men kan inte hitta något:S
Kanske en dum fråga men hoppas att du kanske kan hjälpa till lite på traven
|
|
|

2009-07-07, 13:42
|
|
Hejsan !!
Om/nar du far barn sa far barnet/barnen automatiskt medborgarskap i landet dar dom ar fodda, samt att dom far foraldrarnas medborgarskap. Om du har dubbelt sa kommer dina barn ocksa att ha dubbelt. Om pappan har ett annat medborgarskap sa kommer barnen att ha trippla medborgarskap.
/MST
|
|
|

2009-07-10, 07:23
|
|
|
Trafiken & polisen
Hej hej,
Här kommer några frågor till MST! Vi undrar lite hur trafiken funkar i USA, vad är annorlunda, trafikregler som vi inte har men som dom har etc?
SEn har man sett för mycket film kanske, men hur beter man sig om man blir "pulled over" av trafikpolisen?? Man vill ju inte reta upp dom i onödan...
E de sant att man inte får ha öppnade flaskor med alkoholhaltiga drycker i bilen? Inte ens i bagageluckan??
O hur nödigt är det med internationellt körkort egentligen?
Tacksam för svar! hej då från amerikaresenären (snart!)
|
|
|

2009-07-11, 02:47
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Hej hej,
Här kommer några frågor till MST! Vi undrar lite hur trafiken funkar i USA, vad är annorlunda, trafikregler som vi inte har men som dom har etc?
SEn har man sett för mycket film kanske, men hur beter man sig om man blir "pulled over" av trafikpolisen?? Man vill ju inte reta upp dom i onödan...
E de sant att man inte får ha öppnade flaskor med alkoholhaltiga drycker i bilen? Inte ens i bagageluckan??
O hur nödigt är det med internationellt körkort egentligen?
Tacksam för svar! hej då från amerikaresenären (snart!)
|
Hej sjalv....
Den trafikregel som skiljer sig mest ar hogersvang mot rott, om det inte finns en skylt som sager "no turns on red". Lamna foretrade galler men man kan svanga hoger mot rott ljus. Det ar val den forsta jag tanker pa. Vagtullar (finns pa s.k turnpikes och aven for broar, tunnlar och andra speciella saker) ar en annan sak, glom inte att ta en ticket for varje turnpikeentry, ak inte i EZ-pass filerna och glom inte att ha kontanter, dom tar inte kort. Tank ocksa pa trafiktempot, i de storre staderna har sa galler det att inte tveka. Aggressiv korning belonas.
Om man blir "pulled over" sa ar man snall, artig, visar sin license and registration och man ber om lov innan man sticker in handerna i handskfacket for att hamta registreringspappren. Annars kan polisen tro att man stracker sig efter ett dolt vapen, och det ar inte sa bra.
Ja. Ha inte oppnade flaskor med alkoholhaltiga drycker i bilen. Inte ens i bakluckan.
Internationellt korkort gor ingen skillnad for den normale turisten, mojligtvis att man far lite extra rabatter men det ar ingen juridisk skillnad. Om man ar har langre an 3 manader sa ar det en annan sak.
Hoppas dessa svar hjalpte !
/MST
|
|
|

2009-07-13, 22:46
|
|
|
Tackar för ditt utförliga svar MST!
|
|
|

2009-07-29, 09:54
|
|
|
Bilhyra North Carolina-Florida
hej
Vi planerar en resa nedför östkusten (start i NY). Delvis flyga delvis bila. Jag tänkte hyra bil från Charlotte NC och lämna den i Miami. Problemet är att hyrbilsföretagen tar ut en avgift på ca 300USD för hemtransport av bilen. Finns det någon firma/ något sätt att komma ifrån detta?
har du några tips på lämpliga övernattningsställen på denna sträcka? vi räknar med tre-fyra övernattningar på vägen. Charleston SC är enda bokade där det vankas bröllop för en vän
mvh
//Mattias
|
|
|

2009-07-29, 10:15
|
Rykte: 7
|
En del hyrbilsföretag behöver någon som kör en bil från ett ställe till ett annat. Ofta gratis, eventuellt får man betala bensinen själv. Fråga runt lite.
Myrtle Beach är ett ställe på kusten om man söker bad, nöjen med mera. Savannah, söder om Charleston, är en mycket vacker stad att vandra runt i.
St Augustine i norra Florida är också en vacker stad med lång historia.
Kennedy Space Center är intressant, och glöm inte Cocoa Beach strax söderut. En helskön stad med suveräna vågor för olika former av vattensport. Plus där finns Ron John Surf Shop öppet 24/7 med all världens coola bad- och surfartiklar samt dito kläder.
Fort Lauderdale är värt någon dag pga av alla sina vackra kanaler - och strandläget så klart. I det närbelägna outlet-mallet Sagrass Mills kan man verkligen "shop 'til you drop".
|
|
|

2009-11-05, 19:38
|
|
Skickar upp den har pa USA-forstasidan igen......om nagon moderator vill klistra den sa gar det bra. Verkar som om det finns en massa fragor som aterkommer hela tiden. Exempelvis kop av bil i USA, visumfragor rorande att jobba har, kora bil i USA etc....
Senast redigerad av MST den 2009-11-05 klockan 20:16.
|
|
|

2009-11-07, 21:16
|
|
|
Jag har frågor;
jag vill resa till usa denna sommar, vet du hur man kan hitta bra hotell i LA?
Ungefär hur mkt kostar det att vara en vecka i LA?
Hur kan man bli amerikansk medborgare?
|
|
|

2009-11-07, 21:41
|
|
Citat:
Jag har frågor;
jag vill resa till usa denna sommar, vet du hur man kan hitta bra hotell i LA?
Ungefär hur mkt kostar det att vara en vecka i LA?
Hur kan man bli amerikansk medborgare?
|
Min favoritsida for hotell ar: Hotels.com – erbjudanden och rabatter på hotellbokningar från lyxhotell till budgetboende
Dar kan du sakert hitta nagot i den prisklass du efterfragar. Hur mycket det kostar for en vecka i LA beror helt pa vad du vill gora. Sa det ar svart att saga pa rak arm. Vad har du for planer ?
Man kan bli medborgare genom att bo har nagra ar, det ar val det vanligaste sattet. Tror att det ar 5 ar for boende och 3 ar om man ar gift innan man kan soka medborgarskapet. Kolla U.S. Embassy, Stockholm for mer info, jag ar inte helt saker.
/MST
|
|
|

2009-11-13, 15:18
|
|
|
Hej!
Jag har också en fråga.
I sommar tänkte jag och min sambo åka till USA, vi har ca 3 veckor på oss och tänkte flyga till Miami och hem från NY. Så min fråga är om du har några tips på hur vi ska ta oss mellan dessa städer. Vad jag framförallt funderar på är om vi ska köra hela vägen (kanske blir stressigt på 3 veckor) eller om vi ska ta ett inrikesflyg från ?(tex New Orleans/miami...) till NY.
Jag förstår att det så klart är en smakfråga, men det är alltid roligt att få tips från någon som känner till ställen.
MVH Helena
|
|
|

2009-11-16, 14:26
|
|
Citat:
Hej!
Jag har också en fråga.
I sommar tänkte jag och min sambo åka till USA, vi har ca 3 veckor på oss och tänkte flyga till Miami och hem från NY. Så min fråga är om du har några tips på hur vi ska ta oss mellan dessa städer. Vad jag framförallt funderar på är om vi ska köra hela vägen (kanske blir stressigt på 3 veckor) eller om vi ska ta ett inrikesflyg från ?(tex New Orleans/miami...) till NY.
Jag förstår att det så klart är en smakfråga, men det är alltid roligt att få tips från någon som känner till ställen.
MVH Helena
|
Jag skulle kora mellan Miami och NY. Inga problem att fixa det pa den tid ni har. Finns massa roliga saker emellan dessa tva. Visst, det blir lite dyrare med bilhyra, hotell, mat osv men det ar helt klart vart det.
/MST
|
|
|

2009-11-23, 18:33
|
|
|
nybörjare, östkusten, new york
Vi tänkte flyga till new york och åka runt i närheten under 2 veckor, med 2 tonåringar och har aldrig varit i usa tidigare, ska vi ta oss runt med bil eller tåg eller buss. vad är intressant att se, finns det någon fantastiskt vackert som man borde se. vill kombinera med lite bad för barnen- vardå nånstans?
|
|
|

2009-11-23, 21:13
|
|
Den forsta ar enkel - bil. Den overlagset enklaste losningen, speciellt om ni tankt er att aka runt en hel del.
Bad och sadant hittar ni ute i Jersey Shore ner mot Maryland om ni nu skall halla er runt NY. Sok pa Ocean City, Avalon, Stone Harbour, Sea Isle City, Wildwood. Dar hittar ni massor med information om roliga badorter langs kusten ungefar 2-4 timmars bilfard fran NY.
For andra saker att se, det beror ju mycket pa vad ni ar intresserade av och vilka omraden ni tankt er besoka.
/MST
|
|
|

2009-12-07, 14:45
|
|
|
Hej!
Om jag är på semester i New York, går det att beställa något från Amazon.com och sen få det levererat till hotellet under förutsättning att dom kan leverera medans man är där?
/Claes
|
|
|

2009-12-07, 16:08
|
|
Citat:
Hej!
Om jag är på semester i New York, går det att beställa något från Amazon.com och sen få det levererat till hotellet under förutsättning att dom kan leverera medans man är där?
/Claes
|
Jag skulle maila amazon.com och fraga deras kundtjanst. Men teoretiskt sett sa borde det funka.
/MST
|
|
|

2009-12-07, 17:18
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 4
|
Citat:
Hej!
/Claes
|
Jag har gjort det, och det fungerade bra. Jag köpte både från Amazon själva, samt en annan butik som fanns ansluten till deras hemsida...
|
|
|

2010-01-06, 18:23
|
|
|
Visa?
Hej!
Jag ställde den här frågan bl.a. i en annan tråd ( http://www.reseforum.se/forum/usa/25...-och-tips.html), men jag testar med dig med.
Jag vet ju att man bara får vara i USA i 90 dagar om man inte har någon annan version än turistvisa, och det är ju det jag tänkt åka på. Så, vad måste jag göra efter 90 dagar? Hade tänkt vara i New York 6 månader. Räcker det att jag åker över till Kanada över helgen och åker tillbaka eller måste jag åka tillbaka till Sverige i en månad eller dylikt? Någon som har koll på detta?
Tack!
|
|
|

2010-01-06, 18:58
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av La Linda
Hej!
Jag ställde den här frågan bl.a. i en annan tråd ( http://www.reseforum.se/forum/usa/25...-och-tips.html), men jag testar med dig med.
Jag vet ju att man bara får vara i USA i 90 dagar om man inte har någon annan version än turistvisa, och det är ju det jag tänkt åka på. Så, vad måste jag göra efter 90 dagar? Hade tänkt vara i New York 6 månader. Räcker det att jag åker över till Kanada över helgen och åker tillbaka eller måste jag åka tillbaka till Sverige i en månad eller dylikt? Någon som har koll på detta?
Tack!
|
Hej !
For det forsta sa kan du inte aka over till Kanada eller Mexiko eller dylikt over en helg och darmed fa 90 nya dagar. Det funkar inte. Ursprungligt inresedatum galler. Sa du maste tillbaka till Sverige och sedan aka over igen. Du bor ocksa ha en utmarkt forklaring vid inresekontrollen rorande varfor du atervant sa snart igen till USA, for det kommer dom att fraga om.
Det finns andra visum som racker i 6 manader som du kan soka, for specifikationer rorande dom sa ar det enklast att lasa pa U.S. Embassy, Stockholm (non-immigrant visas) och ringa dom for ytterligare fragor. Det ar mojligt att det ar en losning som skulle funka for dig.
Hoppas detta hjalpte dig !
/MST
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|