|
Stall fragor till en svensk boende pa ostkusten...
|

2011-10-16, 19:58
|
Reg.datum: feb 2007
Rykte: 0
|
out of status
Citat:
Ursprungligen postat av MST
Enligt vilka regler ? Har du en lank till detta sa vore det bra. Det som annars finns i informationsvag ar att dom inte ger nagra siffror utan bara sager "pa obestamd tid".
/MST
|
Jag läste det i en bok på Barnes and Nobles. Men eftersom ni frågar så googlade jag fram det åt er:
ALIENS UNLAWFULLY PRESENT.-
(i) In general.-Any alien (other than an alien lawfully admitted for permanent residence) who-
(I) was unlawfully present in the United States for a period of more than 180 days but less than 1 year, voluntarily departed the United States (whether or not pursuant to section 244(e)) prior to the commencement of proceedings under section 235(b)(1) or section 240, and again seeks admission within 3 years of the date of such alien's departure or removal, or
(II) has been unlawfully present in the United States for one year or more, and who again seeks admission within 10 years of the date of such alien's departure or removal from the United States,is inadmissible.
Länk:
Classes of Aliens Ineligible to Receive Visas
|
|
|

2011-10-16, 21:57
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 8
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jonna
Jag läste det i en bok på Barnes and Nobles. Men eftersom ni frågar så googlade jag fram det åt er:
ALIENS UNLAWFULLY PRESENT.-
(i) In general.-Any alien (other than an alien lawfully admitted for permanent residence) who-
(I) was unlawfully present in the United States for a period of more than 180 days but less than 1 year, voluntarily departed the United States (whether or not pursuant to section 244(e)) prior to the commencement of proceedings under section 235(b)(1) or section 240, and again seeks admission within 3 years of the date of such alien's departure or removal, or
(II) has been unlawfully present in the United States for one year or more, and who again seeks admission within 10 years of the date of such alien's departure or removal from the United States,is inadmissible.
Länk:
Classes of Aliens Ineligible to Receive Visas
|
Men det sager bara att man definitivt inte kan ansoka om inresetillstand for 3 respektive 10 ar, det sager inget om att ett inresetillstand kommer att beviljas efter de givna perioderna. Lagrummet ger med andra ord inget klart direktiv for hur lange man kan nekas inresetillstand. Om jag forstatt och tolkat texten korrekt, vill saga.
/MST
|
|
|

2011-10-24, 14:32
|
Reg.datum: okt 2011
|
Vad är de största noterbara (eller chockerande) prisskillnaderna jämfört med Sverige? Hittills har kanske mest bilhyra och öl tagits upp (de ska dock inte försummas!).
Har en känsla av att t.ex kläder kan vara väldigt mycket billigare, särskilt på outlets.
|
|
|

2011-10-24, 16:53
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av babiih
Vad är de största noterbara (eller chockerande) prisskillnaderna jämfört med Sverige? Hittills har kanske mest bilhyra och öl tagits upp (de ska dock inte försummas!).
Har en känsla av att t.ex kläder kan vara väldigt mycket billigare, särskilt på outlets.
|
Saker som ar billigare : (savida inte du shoppar pa Saks 5th Av eller liknande)
Klader, ett par Levis jeans kan du hitta for 20 dollar. Skjortor samma sak.
Mat : Pa lokala restauranger kan du ata bra mat for nagra dollar, min lunchbudget brukar vara 5 dollar och det kommer jag ratt langt pa i en smastad. Om du vill handla sjalv i affarerna och laga egen mat sa ar i princip allt mycket billigare, speciellt kott.
Bensin, naturligtvis. Jag betalade 3,49/gallon for medium imorse. Ca 6-7 kronor litern.
Elektronik, billigare men du behover en adapter for att kunna anvanda grejorna i Europa om du inte kan kopa en svensk laddare till samma produkt och anvanda den istallet.
Ol, som sagt. Om vi ar ute en helkvall pa det lokala haket, 2 personer med mat, ol och shots sa landar notan pa 250-300 SEK. En fatol kan du fa for 10-15 SEK.
I princip allt ar billigare i USA. De storsta skillnaderna ar klader och bensin.
|
|
|

2011-10-24, 16:58
|
|
Citat:
Saker som ar billigare : (savida inte du shoppar pa Saks 5th Av eller liknande)
Klader, ett par Levis jeans kan du hitta for 20 dollar. Skjortor samma sak.
Mat : Pa lokala restauranger kan du ata bra mat for nagra dollar, min lunchbudget brukar vara 5 dollar och det kommer jag ratt langt pa i en smastad. Om du vill handla sjalv i affarerna och laga egen mat sa ar i princip allt mycket billigare, speciellt kott.
Bensin, naturligtvis. Jag betalade 3,49/gallon for medium imorse. Ca 6-7 kronor litern.
Elektronik, billigare men du behover en adapter for att kunna anvanda grejorna i Europa om du inte kan kopa en svensk laddare till samma produkt och anvanda den istallet.
Ol, som sagt. Om vi ar ute en helkvall pa det lokala haket, 2 personer med mat, ol och shots sa landar notan pa 250-300 SEK. En fatol kan du fa for 10-15 SEK.
I princip allt ar billigare i USA. De storsta skillnaderna ar klader och bensin.
|
Finns det något som är dyrare?
(Tack förresten för att du skriver här, det är väldigt intressant för mig som planerar att åka till USA! Har läst en hel del och återkommer nog med fler frågor.)
|
|
|

2011-10-24, 17:54
|
|
Citat:
Finns det något som är dyrare?
(Tack förresten för att du skriver här, det är väldigt intressant för mig som planerar att åka till USA! Har läst en hel del och återkommer nog med fler frågor.)
|
Inte vad jag kan komma pa rent generellt sett for den vanlige turisten. USA har ett enormt mycket storre utbud an Sverige och darmed fler valmojligheter for konsumenterna, sa om man vill hitta billiga och bra saker ar det inget problem. Jag vet manga som aker hit med minimal packning och koper en resvaska har for att fylla pa den med klader och dylikt under resans gang.
Visst, om du aker in till NYC och shoppar loss pa Manhattan sa kan du hitta en flaska ol for 10 dollar och designerklader for tusentals dollar, men da pratar vi om specifika saker i specifika miljoer. Samma princip som att saker kostar mer pa Stureplan an vad dom gor i Karlshamn.
/MST
|
|
|

2011-10-25, 17:11
|
|
Skor
Citat:
Vad är de största noterbara (eller chockerande) prisskillnaderna jämfört med Sverige?
|
Vissa sorters skor är mkt billigare i nyc än i Sverige. Converse kostar 39 dollar på "Models" i nyc. De kostar 800kr i en skobutikerna där jag bor i Sverige.
Löparskor är också mycket billigare i usa. Jag köpte ett par saucony för 70 dollar. När jag söker (i google) på vad den modellen kostar i Sverige så ser jag inga sidor där de säljs för mindre än 1300kr.
|
|
|

2011-10-28, 13:48
|
|
Skor! <3 Jag spenderar alldeles för mycket på skor egentligen (särskilt på utlandsresor eftersom butiker i Sverige ofta är ganska tråkiga, eller erbjudanden på nätet MEN det är sällan man hittar nåt sånt). Köper mest via Footlkr nu när jag för tillfället är fast i Sverige. Priserna på Converse i USA låter hursomhelst farligt lockande så jag ser fram emot en resa dit, hehe. Och som vanligt är nog utbudet på modeller enormt mycket bättre där än i Sverige. Det är det ju nästan överallt i världen, men troligtvis extra bra i USA.
|
|
|

2011-11-16, 17:58
|
|
Frugan drog loss pa en shoppingrunda at mig forra veckan. 4 skjortor, ett par balten och lite underklader kostade 100 dollar. Allt designerprylar sasom CK, YSL, DKNY etc. En av de skjortorna i Sverige skulle kostat over 100 dollar.
/MST
|
|
|

2011-11-23, 21:20
|
|
skjortor
Citat:
Frugan drog loss pa en shoppingrunda at mig forra veckan. 4 skjortor, ett par balten och lite underklader kostade 100 dollar. Allt designerprylar sasom CK, YSL, DKNY etc. En av de skjortorna i Sverige skulle kostat over 100 dollar.
/MST
|
Sant, jag råkade förstöra en vit skjorta åt en kille och trodde jag skulle få punga ut med 50 dollar för en ny. Jag åkte till Macys och döm om min förvåning då jag hittade dessa skjortor för 10 dollar styck. Jag köpte 2st för jag tyckte det var så billigt.
|
|
|

2011-11-23, 21:58
|
|
|
Angående forskningen
Citat:
Rad nummer 1 : Stanna inte langre an 90 dagar pa Visa Waiver. Du kan bli portad for all framtid, och det ar inte vart det.
Rad nummer 2 : Stanna absolut inte langre an 90 dagar pa Visa Waiver.
For att ansoka om 6-manaders visum sa maste du kunna visa upp tillrackligt med tillgangar for att kunna forsorja dig under den tiden, samt att du maste visa upp starka kopplingar till Sverige sa att dom inte kan anta att du aker till USA for att gora nagot illegalt. (med starka kopplingar menar dom bostad, jobb, familj, etc.) Det ar en mojlighet for dig om du vill stanna med din pojkvan.
Voluntararbete maste du ansoka om fran Sverige, om du far ett sadant jobb sa fixar dom visum at dig. Det ar ocksa en mojlighet. Min gissning ar dock att det ar enklare att fa ett 6-manaders visum i din situation.
Bostad ar nagot som din pojkvans universitet bor fixa. Annars ar det valdigt konstigt. Om dom plockar over honom for forskning sa ingar i princip alltid bostad eller hjalp med bostad. Sa det ar nagot han maste ta upp med dom och undersoka snarast.
Hoppas detta hjalpte lite, har du fler fragor sa ar det bara att stalla dom sa svarar jag efter basta formaga.
/MST
|
Hej,
Jag tänkte att jag kanske kunde hjälpa till, eftersom jag också ska till New York och forska nästa vår via min läkarutbildning (mycket möjligt att jag går i samma klass som pojkvännen ovan...) och för mig gäller detta:
Jag ska forska som en del i mitt examensarbete. Jag ska alltså skriva ett arbete, presentera det och få det godkänt av mitt universitet här hemma. Det ingår i utbildningen. Jag kommer få normalt CSN-stöd under tiden, precis som vid vanliga studier i Sverige. Vi "får" forska precis var som helst i världen, så länge själva projektet godkänns av vårt universitet. Alltså letar man upp ett forskningsprojekt själv, lämpligen på ett valfritt universitet. Detta innebär inte att man automatiskt blir inskriven på universitetet som student, eller att de tar något ansvar för boende el dyl. Man är helt enkelt en "forskar-assistent", som i utbyte mot handledning gör rätt tråkiga labb-saker gratis åt universitetet. En rätt så speciell situation med andra ord. Vissa får boende via universitetet, andra inte. Jag har inte ens skaffat studentvisum, utan ett B1 Business Visa.
Själv skaffade jag boende via urbanliving.com efter tips från andra läkarstudenter som forskar i NYC just nu. De är seriösa, man får bra service och man riskerar inte att hyra något i andra hand på ett skumt sätt (vilket är olagligt, och kan göra att man blir utslängd utan boende om det uppdagas). Enda problemet är att de tar rätt rejält betalt för servicen. För den tiden ni tänkte vara där kommer det kosta en månadshyra (som alltså ska betalas till urbanliving för själva förmedlandet av boende, och räknas ej till hyran eller security deposit).
Lycka till!
|
|
|

2011-11-23, 23:47
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst
Hej,
Själv skaffade jag boende via urbanliving.com efter tips från andra läkarstudenter som forskar i NYC just nu. De är seriösa, man får bra service och man riskerar inte att hyra något i andra hand på ett skumt sätt (vilket är olagligt, och kan göra att man blir utslängd utan boende om det uppdagas). Enda problemet är att de tar rätt rejält betalt för servicen. För den tiden ni tänkte vara där kommer det kosta en månadshyra (som alltså ska betalas till urbanliving för själva förmedlandet av boende, och räknas ej till hyran eller security deposit).
Lycka till!
|
Varför valde du att hyra redan hemifrån? Det är ju jättelätt att hitta rum/lgh på manhattan och istället för att betala en hel hyra i förmedlingsavgift kan du ju lägga det på boende.
|
|
|

2011-11-24, 07:14
|
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jonna
Varför valde du att hyra redan hemifrån? Det är ju jättelätt att hitta rum/lgh på manhattan och istället för att betala en hel hyra i förmedlingsavgift kan du ju lägga det på boende.
|
Jag ville ha allt fixat och klart när jag väl åkte dit, så att jag slapp lägga de första dagarna i en ny stad med att ränna runt och leta boende, istället för att slappna av och lära känna staden. Jag hade helt enkelt inte kunnat slappna av här hemma innan jag visste att jag garanterat hade en fin lägenhet i ett bra område som jag dessutom har råd med. Det känns som att jag hade fått kompromissa med antingen läget, priset eller standarden om jag dessutom haft tidspress på mig att hitta något.
Sedan vet jag inte ens hur jag hade gått tillväga för att hitta boende på plats. Att dela med någon var inte aktuellt för mig, och då funkade det här utmärkt. Jag betalade helt enkelt för bekvämligheten att kunna skaffa lägenhet från Sverige, och jag tyckte att det var värt det.
|
|
|

2011-11-24, 11:15
|
|
Citat:
Jag ville ha allt fixat och klart när jag väl åkte dit, så att jag slapp lägga de första dagarna i en ny stad med att ränna runt och leta boende, istället för att slappna av och lära känna staden. Jag hade helt enkelt inte kunnat slappna av här hemma innan jag visste att jag garanterat hade en fin lägenhet i ett bra område som jag dessutom har råd med. Det känns som att jag hade fått kompromissa med antingen läget, priset eller standarden om jag dessutom haft tidspress på mig att hitta något.
Sedan vet jag inte ens hur jag hade gått tillväga för att hitta boende på plats. Att dela med någon var inte aktuellt för mig, och då funkade det här utmärkt. Jag betalade helt enkelt för bekvämligheten att kunna skaffa lägenhet från Sverige, och jag tyckte att det var värt det.
|
Ja, du verkar ha en helt annan budget än vad jag brukar leva på. Hur mycket betalar du för din lägenhet då, och i vilket område ligger den i?
|
|
|

2012-01-19, 17:38
|
Reg.datum: jan 2012
|
Försäkringar
Hej!
Jag undrar ifall någon av er har någon bra försäkring att rekommendera då jag ska bo & jobba i USA i minst 1-2 år. Har fått rekommenderat att jag ska ha en försäkring här i Sverige under tiden jag bor där ifall något händer ifall jobbförsäkringen inte täcker det.
Har exempelvis varit inne på Jobba Utomlands - Work & Travel, Volontär och Arbeta med djur - Work & Travel Company AB och pratat med dom, men ville se ifall det fanns andra alternativ innan jag bestämmer mig.
Sen undrade jag och min kompis (vi satt och diskuterade det igår) ifall någon vet ifall ens make/maka till exempel får jobb i USA med arbetstillstånd osv. får man då också tillstånd att jobba eftersom man är gift med personen?
Tacksam för svar!
|

2012-01-19, 23:05
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av javierapv
Hej!
Jag undrar ifall någon av er har någon bra försäkring att rekommendera då jag ska bo & jobba i USA i minst 1-2 år. Har fått rekommenderat att jag ska ha en försäkring här i Sverige under tiden jag bor där ifall något händer ifall jobbförsäkringen inte täcker det.
Har exempelvis varit inne på Jobba Utomlands - Work & Travel, Volontär och Arbeta med djur - Work & Travel Company AB och pratat med dom, men ville se ifall det fanns andra alternativ innan jag bestämmer mig.
Sen undrade jag och min kompis (vi satt och diskuterade det igår) ifall någon vet ifall ens make/maka till exempel får jobb i USA med arbetstillstånd osv. får man då också tillstånd att jobba eftersom man är gift med personen?
Tacksam för svar! 
|
Du behover en sjukforsakringar som tacker health, dental, vision och disability. Familjen skrivs in pa samma forsakring sa dom ligger under din plan, dom blir s.k dependants. Du behover en bilforsakring om du tankt kopa bil. Du behover en hemforsakring, beroende pa din bostadssituation. Din arbetsgivares HR-avdelning kan hjalpa dig med alla dessa saker. Nagon forsakring i Sverige behover du inte om du har allt detta i ordning. Din arbetsgivare har avtal med olika sjukforsakringsforetag och du kan valja ifran deras "meny" vilka forsakringspaket du onskar skriva in dig pa.
Om nagons make/maka far arbetstillstand i USA sa galler det INTE for partnern. Tvartom, partnern far inte forvarvsarbeta och inkomsten for den med tillstand maste vara tillracklig for att forsorja bagge tva, detta kollas nar man ansoker om visumet. Daremot gar det utmarkt for partnern att volontararbeta, sa lange det inte ar avlonat arbete. Exempelvis med valgorenhet eller liknande.
/MST
|
|
|

2012-01-22, 16:04
|
|
|
Hej!
Jag åkte olagligt - som väldigt många - som au pair till USA på 90-talet. Det var inget problem när jag lämnade landet och har sedan, inom visumtiden, besökt USA två gånger utan problem. Vet du eller någon annan om hur myndigheterna ser på den olagligheten? Det var ju väldigt många som åkte så på den tiden och det har gått över 15 år. Om jag hamnar i situationen att jag behöver söka annat visum än turistvisum, så vill jag inte ljuga - vilket å ena sidan borde uppskattas, å andra sidan kan det ju bli ens fall.
|
|
|

2012-01-22, 17:39
|
|
Citat:
Hej!
Jag åkte olagligt - som väldigt många - som au pair till USA på 90-talet. Det var inget problem när jag lämnade landet och har sedan, inom visumtiden, besökt USA två gånger utan problem. Vet du eller någon annan om hur myndigheterna ser på den olagligheten? Det var ju väldigt många som åkte så på den tiden och det har gått över 15 år. Om jag hamnar i situationen att jag behöver söka annat visum än turistvisum, så vill jag inte ljuga - vilket å ena sidan borde uppskattas, å andra sidan kan det ju bli ens fall.
|
Om det var 15 ar sedan, och du dessutom varit tillbaka i USA utan problem efterat.....sa tror jag nog att du slunkit igenom natet. Sedan far du dra din egen slutsats baserat pa det, om jag sager sa.....
/MST
|
|
|

2012-01-22, 17:52
|
|
|
Om det var 15 ar sedan, och du dessutom varit tillbaka i USA utan problem efterat.....sa tror jag nog att du slunkit igenom natet. Sedan far du dra din egen slutsats baserat pa det, om jag sager sa.....
På den tiden åkte ju de flesta (?) olagligt och jobbade som au pair och det är ju något som myndigheterna borde veta om. Och en och annan har väl blivit kvar och gift sig eller studerat. För min del handlar det om att jag inte vill ljuga, samtidigt så behöver det inte ens komma upp. Det måste finnas många tjejer i samma situation och kanske också någon slags praxis kring det. De sa bara åt mig att jag borde ha kommit in och förälngt mitt visum, inget mer, och sedan flög jag hem, dvs de behandlade det inte som något allvarligt och jag var ju inte den första europen vars visum gått ut. Oavsett så borde det vara presciberat.
|
|
|

2012-02-18, 00:13
|
|
|
Vi som stannat olagligt på Visa Waiver...
Så är det ju tyvärr inte... Jag åkte också olagligt som aupair och fastnade i imigrationen vid ett återbesök ett år senare. Blev förhörd, förvarad och deporterad och förvägrad visum i många år. Dessutom måste jag alltid söka visum, kontrolleras extra vid inresa till usa (vid utresa med för den delen...) och jag tas alltid in till extra utfrågning vid anländande till usa. Jag kan lugnt säga att jag tänkt till både en och två gånger om jag vetat om konsekvenserna av mitt 'overstay' när jag tog jobbet som aupair; det är inte roligt att behandlas som kriminell framför sina tre barn vid varje inresa... Börjar dock bli van nu och tar det hela lite mer med ro, dock kan man tycka att 18 år efter brottet borde deras intresse för mig vara svalare!!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|