ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-06-16, 13:55

Nallemaja

Globetrotter
Nallemaja är inte uppkopplad
Nallemajas avatar

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 4

Question Erfarenhet av resecheckar i USA?
Vi åker ju snart (äntligen) och jag har funderat på att vi ska ta lite mer kontanter med oss än vad vi idag har tagit ut. Ser på Forex hemsida att man har sk resecheckar (hade sånna för väldigt länge sedan, före plastkortens intåg).

Min fråga är nu; Är det någon här som har erfarenhet av denna sorts checkar i USA? Enligt Forex så kan man använda dem som kontanter. Kan man verkligen det, om man kommer till den där lilla affären bortom Highwayen?

Känns ju något säkrare med checkar än kontanter i det långa loppet.
Svara med citat

Gammal 2009-06-16, 14:34

Pellsson

Globetrotter
Pellsson är inte uppkopplad
Pellssons avatar

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 6

Standard
Vi har aldrig haft resecheckar. Vi kör med kort med en begränsad summa på. Dessa kan ju sedan fyllas på via Internetbanken. Ja, också har vi cash så klart.
Svara med citat

Gammal 2009-06-16, 14:54

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Nallemaja Visa inlägg

Vi åker ju snart (äntligen) och jag har funderat på att vi ska ta lite mer kontanter med oss än vad vi idag har tagit ut. Ser på Forex hemsida att man har sk resecheckar (hade sånna för väldigt länge sedan, före plastkortens intåg).

Min fråga är nu; Är det någon här som har erfarenhet av denna sorts checkar i USA? Enligt Forex så kan man använda dem som kontanter. Kan man verkligen det, om man kommer till den där lilla affären bortom Highwayen?

Känns ju något säkrare med checkar än kontanter i det långa loppet.
Resecheckar är ju ett väldigt klumpigt sätt och jag skulle iallafall aldrig, som Du säjer, lita på att de funkar överallt.
Vi gör ungefär som Pellsson, ett par kort var med pengar vad vi beräknar göra av med. Kontanter så det räcker kanske max en vecka. Betalar alla större inköp och en del minre med kort. Kontanter till restauranger, barer, småbutiker, loppmarknader, vägtullar, P-mätare och dricks mm. där man inte kan eller vill använda kort. Sen plockar vi ut kontanter när de börjar tryta för ytterligare några dagars användning.

Gammal 2009-06-16, 15:15

Nallemaja

Globetrotter
Nallemajas avatar

Standard
Vi har ju också kort med oss med begränsat antal pengar på. Har tänkt använda korten med förstånd och mest ta ut kontanter med dem, inte betala.

Jag ville mest bara undersöka om det var någon som visste om de där checkarna verkligen fungerar som kontanter. Men som någon sa, ett klumpigt sätt att genomföra pengatransaktioner och kanske inte tillförlitligt.

Tack för era svar!
Svara med citat

Gammal 2009-06-16, 15:36

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:

Vi har ju också kort med oss med begränsat antal pengar på. Har tänkt använda korten med förstånd och mest ta ut kontanter med dem, inte betala.

Jag ville mest bara undersöka om det var någon som visste om de där checkarna verkligen fungerar som kontanter. Men som någon sa, ett klumpigt sätt att genomföra pengatransaktioner och kanske inte tillförlitligt.

Tack för era svar!
Du kan lugnt betala med kortet i alla vanliga affärer, hotell, hybilsföretag o.s.v. har betalat säkert ett par hundra ggr. med kort i USA, en gång har det blivit fel, men den gången drog de aldrig pengar för ett köp så det var knappast något att klaga på :-)
Skulle man mot förmodan bli lurad så står banken/kortutgivaren för den kostnaden.

Gammal 2009-06-17, 01:26

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:

Tar du ut kontanter tillkommer en uttagsavgift. Den får du inte då du betalar med kortet.

I övrigt håller jag med alla, kortbetalning till alla större köp och lagom med kontanter för övrigt.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2009-06-17, 14:25

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO Visa inlägg

Tar du ut kontanter tillkommer en uttagsavgift. Den får du inte då du betalar med kortet.

I övrigt håller jag med alla, kortbetalning till alla större köp och lagom med kontanter för övrigt.

/PeterO
Ja, i princip i alla ATMs (uttagsautomater) tas en avgift ut av den som driver just den automaten.
Vi kanske ska tillägga att avgiften varierar så vill man spara på centen så kollar man avgiften (anges på apparaten och/eller skärmen) innan man gör ett uttag.

Gammal 2009-07-01, 01:51

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Skippa resecheckar. Kontanter + kort ar det som galler. Ett bra tips att veta ar lite amerikansk parlor for uttagsautomater :

Withdrawal - (primary) checking ar det ni vill trycka pa. Tank ocksa pa att alla automater ar olika, vissa tar kortet, andra inte, vissa ger kortet tillbaka forst, andra ger kortet sist efter pengarna. Sa ta det lugnt. Fast Cash 60 USD-knappen ar ocksa ett bra alternativ om man har brattom.

Nar dom i affarerna fragar credit or debit, da ar det alltsa om pengarnas dras direkt (debit) eller ej (credit). En annan fraga vanlig i affarer ar om ni vill ha "cash back", vilket ar om ni vill ta ut mera pengar pa det kopet och fa kontanter direkt i handen. Praktiskt om man vill slippa allt for manga ATM-fees.

/MST
Senast redigerad av MST den 2009-07-01 klockan 15:59.
Svara med citat

Gammal 2009-07-01, 09:10

Nallemaja

Globetrotter
Nallemajas avatar

Standard
Tack MST! Det var matnyttig information! Man brukar ju stå där som ett frågetecken vid automaten och undra vilken knapp man ska trycka på.....

Din lilla "parlör" underlättar massor!
Tack!
Svara med citat

Gammal 2009-07-15, 00:10

floridasidan

Världsvan
floridasidans avatar

Standard Dyrt med kontanter.
En sak som talar mot att ta med mycket kontanter är att det är väldigt dyrt!
Har inte reflekterat över det tidigare men när vi nu varit i Skottland 2 veckor så kollade jag upp lite vad vi fått betala för vår valuta.

Vi använde några olika kort samt växlade lite valuta innan resan.

De pund vi växlade innan resan på Forex den 23/6 kostade 13,4387.

Av korten vi använde för betalning var GEMoneybank billigast tätt följt av Coops VISA. Dyrast var SupremeCard följt av Swedbanks Mastercard som ungefär låg på Forex nivåer.

T.ex den 1/7 betalade vi 12,53 hos Coop Visa samma dag tog Forex 12,93! Drygt 3% dyrare.

Så Forex råd, citat "Valutaråd Växla till brittiska Pund (GBP) i kontanter. Tänk på att det är mycket dyrt att växla i Storbritannien.", kanske mest ett råd som gynnar dem?

Detta gäller alltså Storbritanien men jag blir inte förvånad om samma gäller för USA.
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8