|
Marco Island - Florida i februari?
|

2009-05-06, 20:02
|
Reg.datum: maj 2009
Rykte: 0
|
Marco Island - Florida i februari?
Hej
Vi är en familj med 2 barn på 11 & 13 år som planerar en resa till Florida under sportlovet i februari nästa år. Vi ska bo en vecka i Florida och kombinera det med en veckas kryssning i karibien samt några dagars vistelse i Orlando med besök på temaparker.
Kryssningen är bokad och Orlando kommer nog att fixa sig...MEN..att hitta ett vettigt boende till vettigt pris i Södra Florida, är lite svårare.
Vi har tittat både på östra sidan (Fort Lauderdale) och västra sidan (Fort Myers med omnejd).
Västra sidan lockar nog mest, men vi är lite rädda för att det är för kallt i mitten/slutet av februari och att det inte går att bada i havet?
Vi har nu hittat ett fint hus med egen pool på Marco Island. Kan det vara varmare där än i Fort Myers eller är det sak samma?
Hur är prisläget på restauranger och mataffärer, har hört att Naples är "dyrt", är det samma med Marco Island?
Tar tacksamt emot tips och info
Hälsn.
Mia
|
|
|

2009-05-06, 20:47
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Marco Island
Hej Mia,
Vi bodde i 7 år i södra Florida, nära Fort Lauderdale. Ett av våra favoritställen att köra till, speciellt när vi hade besökare från Sverige t.ex., var just till Marco Island. Långgrund strand, perfekt för barn, och vattnet är alltid varmt, även i februari. På östsidan av Florida (Fort Lauderdale t.ex.), badar man i "öppna havet", ofta med stora vågor, men västsidan, speciellt Marco Island t.ex. är mycket mera skyddat. Ni kommer definitivt att trivas där!
Aloha!
Bo-Göran
PS - vet inget om priser, men ni kan säkert räkna med att hitta restauranger i alla prisklasser. Och att köpa mat är i princip billigare än i Sverige. Oavsett vart i USA man är.
Senast redigerad av malama den 2009-05-06 klockan 20:51.
|
|
|

2009-05-07, 08:08
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Nu är det några år sedan vi var på Marco Island, men vi fick den uppfattningen att det är lite dyrare där än i övrigt på västkusten. Tyckte också att det var lite snobbigare. Plus att det vimlade av pensionärer.
Temperaturmässigt tror jag inte att det är större skillnad mellan Marco Island och Fort Myers. Det tar bara en timme att åka mellan ställena. Norr om Orlando är det däremot kallare på vinterna.
Så håller er söder om Orlando någonstans på västkusten, så borde det vara ok. Har ni till exempel kollat Fort Myers Beach? Också en skön strand, och lite yngre och livligare befolkning. Mycket att göra både för barn och föräldrar. I år ska vi till exempel bo på Manatee Bay Inn ( Home - Manatee Bay Inn) mitt i smeten. Kolla gärna.
|
|
|

2009-05-10, 19:40
|
|
Tusen tack för era svar!!
Det var uppmuntrande att höra från "Bo-Göran" att det är väldigt fint och att vattnet är varmt äve i februari.
"Pellsson" varnar för pensionärer och snobbar och det låter ju inte lika kul.
Men villan vi har hittat på Marco Island har 3 rum och kök, egen pool, ligger precis vid en kanal och har gångavstånd till stranden och kostar under 1000 USD för en vecka, samt att det bokas via svensk förmdelare... det känns inte som att vi kan få allt detta i Fort Myers Beach.
Vi har tittat på många ställen i Fort Myers Beach, men prisläget är högre..om man inte vill hyra direkt från en privatperson, men det känns inte som ett alternativ för oss.
Jag har även kollat in Manatee Bay Inn och det ser fantastiskt fint ut med ett perfekt läge, men priset är lite för högt för oss (över 1300 USD för en vecka)
Vi har någon vecka till på oss innan vi måste bestämma oss så vi fortsätter att leta....
Men det lutar helt klart åt Marco Island... Om det är ngn mer som har varit där så skriv gärna någon rad
Hälsn.
Mia
|
|
|

2009-05-10, 22:00
|
|
Hej igen Mia,
Vill bara nämna att kommentaren ang. pensionärer är helt korrekt. Men hela södra Florida är fullt av pensionärer, speciellt från New Jersey/New York. I vissa områden är det nästan enbart pensionärer. Men det är nog knappast något som kommer att negativt påverka er semester! Oavsett vart ni åkeri Florida
Bo-Göran
|

2009-05-10, 22:31
|
|
*skratt*....okej..så det är pensionärer man ska akta sig för...trodde ju det var värst med krokodiler
Nä, skämt å sido...jag tror att du har rätt i det du skriver, tror inte att det påverkar vår semester speciellt mycket. Faktum är ju att med 2 barn så rumlar man inte runt i nattlivet ändå...stilla kvällspromenader och härliga dopp i havet eller poolen...en kväll på restaurang med tidig hemgång, det kan räcka alldeles utmärkt.
Det enda som får mig att tveka och fundera på om Fort Myers Beach är bättre är ju att man kanske ändå vill titta på folk på kvällarna, det är ju inte roligt om det är helt dött när man ska ut och äta t.ex.
Men som sagt, jag tror inte att jag hittar samma trevliga boede, läge och pris i Fort Myers Beach.....
Tack än en gång- kanske jag skriver och frågar dig något mer, när det börjar närma sig..du verkar ha bra koll!
//
Mia
|
|
|

2009-05-10, 23:51
|
|
Ja, kan jag hjälpa dig gör jag gärna det. Och måste erkänna att jag har ingen aning om hur kvällslivet är i Marco Island. Vi gjorde det alltid som en dagsutfärd. Dit på morgonen, hem igen sen eftermiddag/tidig kväll. Det är möjligt att ni kanske tycker att kvällslivet längs strandpromenaden i Naples är trevligare. 15-20 min. med bil.
|

2009-05-11, 09:15
|
|
Ni ska ju åka under högsäsong så då blir det dyrare, så klart. Men visst finns det mycket att hyra i Fort Myers Beach, men då måste ni själva skriva avtal. Kolla t.ex. på Fort Myers Beach Vacation Rental Condos, Fort Myers Beach Rentals
Och naturligtvis Bo-Göran finns det pensionärer lite var som helst i södra Florida, och det är givetvis inga problem. Tvärtom, det kan vara mycket underhållande att sitta och snacka med ett gäng. Vad jag menar att om man vill ha lite kvällsliv och träffa andra barnfamiljer, så får man kanske leta lite mer aktivt efter sådana ställen.
Men jag tror säkert att Marco Island är ett skönt ställe, även om det inte är vårt förstaval.
Senast redigerad av Pellsson den 2009-05-11 klockan 09:17.
|
|
|

2009-05-11, 14:02
|
Reg.datum: feb 2008
Rykte: 5
|
Citat:
Ursprungligen postat av Miela
*skratt*....okej..så det är pensionärer man ska akta sig för...trodde ju det var värst med krokodiler
Nä, skämt å sido...jag tror att du har rätt i det du skriver, tror inte att det påverkar vår semester speciellt mycket. Faktum är ju att med 2 barn så rumlar man inte runt i nattlivet ändå...stilla kvällspromenader och härliga dopp i havet eller poolen...en kväll på restaurang med tidig hemgång, det kan räcka alldeles utmärkt.
Det enda som får mig att tveka och fundera på om Fort Myers Beach är bättre är ju att man kanske ändå vill titta på folk på kvällarna, det är ju inte roligt om det är helt dött när man ska ut och äta t.ex.
Men som sagt, jag tror inte att jag hittar samma trevliga boede, läge och pris i Fort Myers Beach.....
Tack än en gång- kanske jag skriver och frågar dig något mer, när det börjar närma sig..du verkar ha bra koll!
//
Mia
|
Hej, titta på Dolphin Inn, Ft. Myers Beach. Mycket prisvärt!
|
|

2009-05-21, 13:32
|
|
Tack för tipsen!
Vi har kollat Dolphin Inn och det ser jätte mysigt ut. Men för lägre kostnad så får vi egen villa med 2 separata sovrum, vardagsrum, stort kök samt egen pool på Marco Island.
Vi har ju tittat på att hyra Condo eller liknande via privatpersoner i Fort Myers Beach, men att hyra villan på Marco Island via Interhome i Sverige känns säkrare vad det gäller möjlighet att avbeställa osv.
Vi har i alla fall nu bestämt oss och bokat huset på Marco Island i 6 nätter.
Vår resrutt kommer med största sannolikhet att se ut enligt följande- (för den som är intresserad)
Flyg till Miami, hyra bil och sedan 6 nätter på Marco Island.
Direkt efter det bilar vi till Key West och stannar på hotell där en natt.
Efter det åker vi till Fort Lauderdale och stannar där en natt för att sedan åka till Port Caneveral, lämna bilen och stiga på kryssningsfartyget som tar oss ut i Karibien under 1 vecka.
När vi kommer tillbaka efter 1 vecka hyr vi ny bil och tar in på hotell i Orlando i 3 nätter och passar på att shoppa och göra 2 temaparker (har ej bestämt oss för vilka än). Sedan bilar vi ned till Miami där vi har bokat ett hotell nära Ocean Drive och stannar 3 nätter. Sedan lämnar vi bilen och flyger hem.
Totalt blir vi borta 3 veckor och gör av med en väldig massa pengar *puh*...(tur att man har lite tid på sig att spara)
Jag tror inte att det blir något problem för oss att det kanske är lite lugnare på Marco Island, vi kommer att vara omgärdade av barnfamiljer både på kryssningen och i Orlando....
Hälsn.
Mia
|
|
|

2009-05-21, 15:48
|
Reg.datum: jan 2007
|
Citat:
Tack för tipsen!
Vi har kollat Dolphin Inn och det ser jätte mysigt ut. Men för lägre kostnad så får vi egen villa med 2 separata sovrum, vardagsrum, stort kök samt egen pool på Marco Island.
Vi har ju tittat på att hyra Condo eller liknande via privatpersoner i Fort Myers Beach, men att hyra villan på Marco Island via Interhome i Sverige känns säkrare vad det gäller möjlighet att avbeställa osv.
Vi har i alla fall nu bestämt oss och bokat huset på Marco Island i 6 nätter.
Vår resrutt kommer med största sannolikhet att se ut enligt följande- (för den som är intresserad)
Flyg till Miami, hyra bil och sedan 6 nätter på Marco Island.
Direkt efter det bilar vi till Key West och stannar på hotell där en natt.
Efter det åker vi till Fort Lauderdale och stannar där en natt för att sedan åka till Port Caneveral, lämna bilen och stiga på kryssningsfartyget som tar oss ut i Karibien under 1 vecka.
När vi kommer tillbaka efter 1 vecka hyr vi ny bil och tar in på hotell i Orlando i 3 nätter och passar på att shoppa och göra 2 temaparker (har ej bestämt oss för vilka än). Sedan bilar vi ned till Miami där vi har bokat ett hotell nära Ocean Drive och stannar 3 nätter. Sedan lämnar vi bilen och flyger hem.
Totalt blir vi borta 3 veckor och gör av med en väldig massa pengar *puh*...(tur att man har lite tid på sig att spara)
Jag tror inte att det blir något problem för oss att det kanske är lite lugnare på Marco Island, vi kommer att vara omgärdade av barnfamiljer både på kryssningen och i Orlando....
Hälsn.
Mia
|
Det blir säkert en underbar resa! Inte utan att man längtar dit när man läser alla reseplaner här!
Trevlig resa!
|
|

2009-05-21, 18:24
|
|
Mia,
Det kommer definitivt att bli en toppen resa! Ha det så skönt!
Bo-Göran
|

2009-05-22, 09:18
|
|
Låter underbart. Har ni bokat hotellet på Key West? Om inte, kan det vara idé att göra det. Vi brukar chansa, men det tar ett tag att få tag på rum. När det gäller temaparker, fundera på Island's of Adventures + Universal. Otroliga upplevelser. Och har ni småbarn, är naturligtvis Magic Kingdom och kanske Epcot ett måste. Många av hotellen har gratis shuttle till och från parkerna. Och åker ni till International Drive finns det hur många hotell/motell som helst att välja på.
Ha en skön tripp.
|
|
|

2009-05-26, 22:35
|
|
Tack för alla uppmuntrande svar!
Jo, vi har bokat hotell i Key West, Comfort Inn Key West, heter det. Hoppas att det är ok för att stanna en natt?!
Gällande temaparker så har vi läst på lite de senaste dagarna och det lutar åt 1 dag på Magic Kingdom och sedan 1 dag på Universal Studios + Island of Adventure. Vi tänkte då köpa ett express pass för 2 parker på 1 dag.
Vi tänkte nog boka ett hotell i Orlando redan innan, det känns skönt att slippa hålla på att leta när man ändå har begränsat med tid. Att hitta billiga , bra rum för 4 personer verkar inte svårt. Men att hitta en lägenhet/rum med 2 sovrum eller åtminstone 1 sovrum och bäddsoffa i vardagsrum, det verkar lite svårare?? Eller kanske har vi bara tittat på fel ställen?
Lite av problemet är ju att det finns så OTROLIGT mycket hotell att välja på i Orlando, man blir ju alldeles matt...
Nu blir ju den här tråden hur lång som helst så jag startar ev. upp en ny tråd för att få tips på lägenheter eller hotell med 2 rum till ett bra pris i Orlando.
Tackar och bockar för all info!
Mvh
Mia
|
|
|

2009-05-26, 23:06
|
Reg.datum: jan 2007
|
Citat:
Tack för alla uppmuntrande svar!
Jo, vi har bokat hotell i Key West, Comfort Inn Key West, heter det. Hoppas att det är ok för att stanna en natt?!
Gällande temaparker så har vi läst på lite de senaste dagarna och det lutar åt 1 dag på Magic Kingdom och sedan 1 dag på Universal Studios + Island of Adventure. Vi tänkte då köpa ett express pass för 2 parker på 1 dag.
Vi tänkte nog boka ett hotell i Orlando redan innan, det känns skönt att slippa hålla på att leta när man ändå har begränsat med tid. Att hitta billiga , bra rum för 4 personer verkar inte svårt. Men att hitta en lägenhet/rum med 2 sovrum eller åtminstone 1 sovrum och bäddsoffa i vardagsrum, det verkar lite svårare?? Eller kanske har vi bara tittat på fel ställen?
Lite av problemet är ju att det finns så OTROLIGT mycket hotell att välja på i Orlando, man blir ju alldeles matt...
Nu blir ju den här tråden hur lång som helst så jag startar ev. upp en ny tråd för att få tips på lägenheter eller hotell med 2 rum till ett bra pris i Orlando.
Tackar och bockar för all info!
Mvh
Mia
|
Det låter ju bra och Comforts hotell/motell brukar inte vara några bottennapp.
Ang. Orlando, klarar Ni Er inte med ett vanligt Motellrum? Två Queenzise sängar räcker normalt sett lätt till fyra pers. Titta på Comforts hotell där också. Glöm inte att bli medlemmar (om Ni inte redan är det) i Choice Scandinavia så får Ni bra med poäng för era övernattningar på Comforthotellen!
|
|

2009-08-11, 14:20
|
|
|
Marco Island är SUPER! Har bott där i ett år  Ni kommer älska det!! Det finns massor av barnfamiljer där inte alls bara pensionärer!
|
|
|

2009-08-11, 14:27
|
|
Vad kul att höra!
Har du något förslag på bra restaurang som kan passa...? Våra barn är ju rätt så stora, 11 & 13 år, så de klarar ju av restaurangbesök, men det kan vara kul att veta om det är någon som är extra bra eller prisvärd.
|
|
|

2009-09-15, 09:44
|
|
|
Jag bodde där 1994 så det va ett tag sen.. finns massor av resturanger att välja på!!
Vi funderar oxå på att åka till Marco nästa år över sportlovet! Har prelbokat ett hus där 27/2 3v... vi har tre barn på 10 år, 4år samt 9 månaders baby så det blir lite jobbigt att åka runt, annars ser er rutt kul ut! Tänk bara på att det lär låååååååångt mellan Marco och Key west samt från the Key´s till Fort Lauderdale, mkt längre än man tror...
|
|
|

2010-07-30, 12:19
|
Reg.datum: aug 2009
|
Länk/Referens till huset på Marco Island
Hej!
Jag letar också efter prisvärt boende (gärna eget hus/studio) i södra Florida.
Har du någon länk eller kontakt till det huset på Marco Island som du beskrev här?
Har annars kikat runt lite på diverse uthyrningssajter och problemet är ju att det finns tusentals boenden att välja mellan och väldigt svårt att veta hur pass fina/bra de egentligen är då de flesta är privata...
Tack!
|
|
|

2010-08-02, 09:09
|
|
Länk till huset
Hej
Vi hyrde av Interhome och var jättenöjda med dem (vi hyrde även via dem nu i sommar då vi var i Österrike - och var lika nöjda då).
Länk till huset: Semesterhus i USA, South-West Florida, Marco Island, US3690.500.1 - Beskrivning
Annars kan du gå in på Hyra hus, boka lägenhet, semester, boende, stugor, semesterboende, Alperna, Italien, Frankrike, semesterbostad, Spanien, Toscana, Côte D´Azur, Costa Brava, Costa del Sol, Costa Blanca, Danmark - INTERHOME där hittar du både det huset samt många andra.
Fördelen med att hyra av en agentur mot privat är just tryggheten, att det faktiskt finns ett hus när man kommer fram och att man kan få hjälp på plats av en lokal hyresvärd.
Om du vill veta mer om huset eller om Marco Island så berättar jag gärna!
Mvh
Mia
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|