|
|

2009-02-09, 17:17
|
|
|
New York!
Hejsan! Ska åka 10 dagar till New york med min pojkvän i Maj! och vill ha massa sköna tips på saker att göra, och bra shopping!!
|
|
|

2009-02-09, 23:46
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Först och främst ska du skaffa en bra guidbok som du kan ha med ute på stan. Jag tycker att Lonly Planets halvt kilo tunga bok är omöjlig att ha med sig. (Däremot kan man riva ut kartorna över tunnelbana och bussar, de är bra).
Berlitz lilla reseguid innehåller inga användbara kartor. Visserligen finns Tbanestationer utsatta på de kartavsnitt som finns med, men man har ingen aning om vart linjerna går.
Däremot brukar jag rekommendera Bokförlaget DN'n kartguide i fickformat. Här vecklar man ut område för område och alla sevärdheter finns samlade på kartbladet. Nackdelen är givetvis att det blir lite knepigt då man befinner sig på skarven mellan två kartblad. Det finns med översikskartor både för tunnelbana och bussar.
Kort som gäller för obegräsade resor på tunnelbana och bussar kostar $25 och gäller 7 dygn i följd, så ska ni vara där flera dagar så kan ni ju optimera resandet.
Du kan väl titta bland övriga ämnen i detta forum så hittar du nog en hel del om shopping.
/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2009-02-10 klockan 16:55.
|
|
|

2009-02-10, 00:13
|
|
Bland de vanliga turist-måstena så notera jag:
Empire State Building, tidigt på förmiddagen för att undvika köer. Även sent på kvällen då det är mörkt (man kan ta EST på dagen och Top of the Rock på kvällen).
Ground Zero är mest en byggarbetsplats nu.
Vänta någon dag med att gå till Central Park så blir kontrasten mot storstan desto större.
Man kan hyra cyklar i 'nedre högra hörnet'.
För att komma ut till Frihesgudinnan bör ni nog vara vid Battery Park vid 8-snåret, om ni inte föredrar att så i lång kö.
South Street Seaport och Pier 17 rekommenderas, inte minst för att de har en bra toalett.
Brooklyn Bridge ligger straxt norr om Pier 17, men man bör kolla kartan lite extra så man ser vilken väg man ska gå mellan dessa. En prommenad över halva eller hela bron är ett måste.
Alla museer har både shop och kaffeservering, så man kan gå in bara för att kolla atmosfören. Speciellt gäller det Guggenheim. Där kan jag rekommendera en kaffapaus (men själva samlingarna kan du nog hoppa över om du inte är speciellt intresserad av konst.)
Skulle jag välja ett museum så blir det nog MoMA. (Vinner med en hårsmån mot gratismuseet Forbes Galleries och hangarfartyget Intrepid).
/PeterO
|
|
|

2009-02-12, 13:16
|
|
|
glöm inte..
Om ni nu gillar museum så får ni heller ej missa AMNH (American Museum of Natural History)!!! Verkligen görhäftigt ! Museum överlag är otroligt häftiga och maffiga i NYC så missa ej det.
|
|
|

2009-02-12, 13:59
|
|
Jo, fast i maj kanske man inte vill tillbringa alltför många timmar på museer. Obs att MoMA har gratis entré efter 16 på fredagar så då kan man ju slinka in utan att känna pressen att man måste se allt.
En sak jag inte provat på är de prommenadvägar efter Hudson River som lär gå efter hela Manhattans västra strand.
Sedan undrar jag när de ska bli klara med att iordningställa den gamla järnvägen som går vid 10:e avenyn mellan ca 14:e och 30:e gatorna. Det ska ju bli en konstprommenad på den gamla hög-banan.
/PeterO
|
|
|

2009-02-13, 09:40
|
|
|
Jo men sommar i NYC blir nog ganska outhärdligt om man inte pausar ifrån värmen och kikar in i svala museum lite då och då !  . Var i NYC i september 08 och det var nära på 40grader nere i tunnelbanan.. 30 grader utomhus.. Men jisses vad behagligt det var att komma inomhus där det fanns ac osv.
|
|
|

2009-04-12, 08:00
|
Reg.datum: mar 2009
Rykte: 0
|
Staten Island ferry..
Är helt gratis och du får en fin utsikt mot Frihetsgudinnan på vägen.Stanna gärna en stund på Staten Island, det finns inte så mycket att göra där, men det kan vara skönt att bara strosa runt lite, kanske ta en bit mat och blicka ut över Manhattans skyline.Och som sagt, kostar ingenting.Trevlig resa:-)
|
|
|

2009-04-17, 16:00
|
Reg.datum: aug 2008
|
New York i maj
Hej, jag ska också åka till New York i maj och stanna där i 6 dagar tillsammans med en tjej kompis.
Vi har planerat att åka helicopter tour vilket jag tror blir mycket givande kolla in här: New York Helicopter Tours NYC Air Tours & Sightseeing
Sen ska vi ta bus tour runt Harlem och prova på mat, det finns även rock n roll tour Manhattan och massa annat. Vi ska även käka mat på Gordon Ramsays restaurant at the london, kanske kan vara nåt?
Shoppingen kommer ta mest tid tror jag, det finns en bra hemsida som tipsar om bra shopping, restauranger, barer etc: New York Magazine -- NYC Guide to Restaurants, Fashion, Nightlife, Shopping, Politics, Movies
Have a nice trip, I will certainly!
|
|
|

2009-04-23, 16:35
|
Reg.datum: jan 2009
|
Bra tips om att ta Empire på förmiddagen och Top of the Rock på natten. Så ska vi nog göra...
Åker till New York 14 maj, någon som har fler tips?
|
|
|

2009-04-23, 17:56
|
|
Det har ju skrivits en hel del i andra trådar, så det är väl onödigt att upprepa allt, men ett par gamla tips ska du få av mig:
Ska du (vilket du givetvis ska) åka ut till Frihetsgudinnan så ska du vara nere vid Battery Park senast kl 8. (Om du inte vill stå i kö halva dagen förståss...).
Hangarfartyget Intrepid ska ni inte missa.
Skaffa en bra guidbok som går att ta med. Jag tycker Berlitz reseguid är för liten (inga användbara kartor och ingen karta över bussar och tunnelbana.
Lonely Planets New York City Guide är på tok för tung för att man ska orka ha den med sig när man är ute och går (för går gör man).
Det finns en Topp 10 New York utgiven av Streiffert Förlag som är hyffsad, men min favorit är New York Praktisk kartguide i fickformat, utgiven på Bokförlaget DN med sälj även i vanlig bokhandel.
Det jag rekommenderar ni gör först av allt är att köpa ett 7-dagars MTA-kort vilket gäller på bussar och T-bana. Kostar $25 /st. Be att få en gratiskarta över tunnelbanan samt en för Manhattans bussar samtidigt.
/PeterO
|
|
|

2009-04-24, 23:00
|
|
Vi hade faktiskt inte tänkt åka ut till Frihetsgudinnan. Vi har bara 4 heldagar + 2 halvdagar på plats och prioriterar bort det, med tanke på hur tidskrävande vi har hört att det är. Istället hade vi tänkt åka Staten Island-färjan och se statyn på håll + att vi ska åka på en kvällskryssning runt Manhattan där man lär se henne.
Topp 10 New York har jag, tack för påminnelsen! :-) Och bra tips om tunnelbanekort, ett varsitt sånt ska vi definitivt investera i.
|
|
|

2009-04-25, 11:01
|
|
|
Dom gånger jag varit i New York, så har man varit tvungen ställa så i kö till färjan ganska tidigt på morgonen (30-60 min före första färjan) för sedan blir köerna enormt långa och man kanske inte kommer ut till ön med frihetsgudinnan. Men sånt kan ju bero på säsong och väder.
|
|
|

2009-04-30, 03:18
|
Reg.datum: feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
Det jag rekommenderar ni gör först av allt är att köpa ett 7-dagars MTA-kort vilket gäller på bussar och T-bana. Kostar $25 /st.
/PeterO
|
Priserna hojs i maj. Har statt ratt mkt om det i tidningarna har. En enkelresa som har kostat 2 dollar kommer kosta 2.50 och ett veckokort kommer ga pa over $30.
|
|
|

2009-04-30, 17:08
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jonna
Priserna hojs i maj. Har statt ratt mkt om det i tidningarna har. En enkelresa som har kostat 2 dollar kommer kosta 2.50 och ett veckokort kommer ga pa over $30.
|
Deras hemsida mta.info begriper jag mig inte på. Går jag in den vägen är det omöjligt att få någon information om priser och att deras biljetter heter MetroCard.
Men söker man med Google på 'metrocard' (går att göra via mta.info-sidan) så kommer man till en sida med alla aktuella priser. Dvs det står fortfarande att ett 7-dagarskort kostar $25.
Enda infon om prishöjning jag kan hitta är att om man köper ett MetroCard före 31/5 så måste man använda det för första gången senast 7/6. Det indikerar en prishöjning.
/PeterO
|
|
|

2009-05-01, 01:27
|
Reg.datum: feb 2007
|
Ja, det ar nog 31 maj som priset hojs. Ett veckokort kommer kosta $31. Taxi kommer ocksa blir dyrare har jag for mig. Har last om nagon ny skatt pa en dollar per resa.
MTA'S 'GRACE'FUL PROPOSITION - New York Post
|
|
|

2009-05-21, 22:31
|
|
new york
Hej, ska till NY om 3 veckor. vi har tänkt oss frihetsgudinnan, Emp.state och centralpark. Och lite shopping förstås. Jag skulle vilja ta nån turistbuss runt och se lite olika stadsdelar. Är det ngn som har tips på bra, billig shopping och just nån busstur som är prisvärd? Tackar på förhand.//Carina
|
|
|

2009-05-23, 19:11
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av cgm895
Hej, ska till NY om 3 veckor. vi har tänkt oss frihetsgudinnan, Emp.state och centralpark. Och lite shopping förstås. Jag skulle vilja ta nån turistbuss runt och se lite olika stadsdelar. Är det ngn som har tips på bra, billig shopping och just nån busstur som är prisvärd? Tackar på förhand.//Carina
|
Jag borde nog inte svara på detta, för jag tycker inte Hop-on-hop-off-bussarna på prisvärda. Men kolla på sidan
Gray Line New York Sightseeing
eller
New York Hop On / Off Tours
Det turer för Övre och nedre Manhattan samt en för Brooklyn. De kostat ca 50 dollar styck.
/PeterO
|
|
|

2009-05-24, 23:18
|
|
City Sights
Hej!
Vi var i New York förra helgen och köpte två biljetter till det här paketet: http://www.citysightsny.com/page.php?id=49
Tyckte absolut att det var prisvärt med 4 bussturer, 1 båttur och inträde till 1 av 2 utvalda museer för 49 dollar (om man bokar på hemsidan). Använde oss av bussarna rätt mycket istället för tunnelbanan de dagarna vi kunde åka med dem.
|
|
|

2009-06-06, 16:05
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jonna
|
På sidan http://www.mta.info/metrocard/mcgtreng.htm#unlimited
står det fortfarande:
7-Day Unlimited Ride MetroCard
Cost: $25, reduced fare $12.50
Good for unlimited subway and local bus rides until midnight, 7 days from day of first use.
Jag hittar även detta på en mta.info-sida:
A SingleRide ticket costs $2 and is available for cash only at the large vending machines.
Någon som kan bekräfta vad priset för enkelresa resp veckokort är nu efter 31/5-09?
/PeterO
|
|
|

2010-03-01, 20:57
|
|
|
 |
|
 |
|