|
Arlanda - Atlanta - El paso, hjälp mig!
|

2009-01-09, 12:34
|
Reg.datum: jan 2009
Rykte: 0
|
Arlanda - Atlanta - El paso, hjälp mig!
Hej.
Jag tänkte åka ner och besöka min pojkvän i El paso. Jag har hittat bra biljetter och behöver bara mellanlanda 1 gång och det blir i Atlanda i såfall.
Jag bokar via travelstart och kommer att åka med delta airlines, är det ett bra bolag? servicen? håller dem ofta tiderna?
Jag skulle ankomma klockan 16.55 i Atlanda & planet till El paso skulle avgå 19.12. skulle jag hinna med det? hur går man till väga? Jag har aldrig flygit ensam och jag har heller aldrig mellanlandat. Har bara tidigare bara åkt charter och det har varit direktflyg till länderna jag besökt..
Jag har försökt hitta information, jag vill veta allt. Ska man kliva av planet och leta upp rätt gate? Ska man fylla i några papper? (Jag vet att man ska fylla i något på internet) Ska man gå via någon kontroll? Jag vill veta allting som går att få reda på. Vore jätte tacksam om någon kunde svara.
Mvh
Senast redigerad av J-osefin den 2009-01-09 klockan 12:49.
|
|
|

2009-01-09, 18:58
|
Reg.datum: jul 2008
Rykte: 4
|
Hej!
Titta i Arlanda-Atlanta-Pittsburgh tråden som du hittar lite längre ner på (USA) sidan. Jag tror alla dina frågor är besvarade där, men har du fler frågor efter att du har läst alla inläggen där så hör av dig igen. Tiden du har på Atlanta är definitivt tillräcklig, och de hade inte bokat de flygningarna om det inte hade ansetts som tillräckligt. Delta Air Lines är ju ett stort flygbolag, och inte mycket annorlunda än andra stora flygbolag. När det gäller förseningar inträffar det för samtliga flygbolag, så det är bara att hoppas på det bästa. Flög själv med Delta Air Lines för ett halvår sedan (via Atlanta) och alla 4 flygningarna kom antingen fram exakt på tid, eller innan tid. Men det betyder ju i princip inget för din resa!!
Bo-Göran
Senast redigerad av malama den 2009-01-09 klockan 19:33.
|
|
|

2009-01-11, 18:08
|
|
Okej, Tack, Jo jag läste den tråden. Tänkte att det är första gången jag reser ensam troligen, och jag vill inte virra omkring mig på flygplatsen. Men det är lätt att hitta på den flygplatsen? Jag tror att när jag åker hem sen ifrån el paso till atlanta så har jag 1&10 min eller något i mellan bara. Men det bör man hinna på också?
Man sitter kvar på planet, kliver av, går igenom en pass kontroll letar upp sin väska och chechkar in igen? eller hur gör man? vet ju bara hur det är med direkt flyg..
Tack för dina snabba svar.
|
|
|

2009-01-11, 18:47
|
|
Ja, Atlantas flygplats är stor, men så länge du följer skyltarna och kollar in på TV skärmarna vilken gate nästa flygning går från så kommer du inte att få några problem. Det här är exakt vad som händer när du ankommer Atlanta (från Arlanda):
1 - gå av planet
2 - gå så fort du kan tills du kommer till pass kontrollen. Finns INGEN möjlighet att gå fel
3 - var säker på att du kommer i rätt kö (vissa av köerna är endast för de som bor permanent i USA). Om du är tveksam så fråga. Det finns alltid någon att fråga
4 - efter pass kontrollen, hitta rätt baggage band. Det finns en hel del.
5 - efter att du fått ditt baggage, gå genom tull kontrollen
6 - efter tull kontrollen, lämna in ditt incheckade baggage där Delta Air Lines har ett litet baggage band. Det står skyltat. Ingen risk att inte hitta det!
7 - efter att du har gjort av dig med incheckat baggage. kolla en TV skärm för avgånde flyg (Departures) och leta upp ditt flyg till El Paso. Kom ihåg vilket nummer din gate har (A, B, C, etc. plus ett nummer)
8 - Bokstaven (A, B, C, etc.) anger vilken "concourse" (d.v.s. byggnad) där din gate finns. Du måste gå ner en våning (trappa eller rulltrappa) till tunneln som förbinder de olika "Concourses".
9 - Har du bråttom, ta tåget. Var säker på att det går i rätt riktning! Har du gott om tid, gå till fots
10 - när du har kommit fram till gaten, kolla så att ditt flygnummer är markerat där. Ibland ändrar de gate på kort varsel.
På hemresan är 1 tim. 10 min. tillräckligt med tid, men INTE speciellt mycket om ditt ankommande flyg är lite sent. De börjar med boarding på internationella flygningar ganska tidigt (ofta 45-50 min innan start) så ta dig till gaten för Sthlm flyget så fort du kan!
Det här verkar kanske mycket, men när du väl kommer dit kommer allt att vara ganska enkelt och lätt!
Bo-Göran
Och på returen, El Paso-Atlanta-Arlanda, så går du inte genom någon som helst kontroll i Atlanta. Det är bara att hitta gaten för Sthlm flyget så fort du har landat.
Senast redigerad av malama den 2009-01-11 klockan 22:51.
|
|
|

2009-01-12, 22:48
|
|
Okej, Jätte tack för svaret. Jag lär skriva ut det här om jag ska komma ihåg allting, usch jag blir lite nervös. Jag får väl försöka iaf, kan inte bli värre än att jag missar flyget, har dock mina 4h på mig
Tack! Jag återkommer om det är något.
|
|
|

2009-01-13, 01:31
|
|
4 timmar är MASSOR med tid! Du kommer inte att ha några som helst problem!
|

2009-01-28, 20:42
|
|
|
Får jag sno tråden lite till en liknande fråga? Jag ska byta flyg på Newark och har bara 1½ timme på mig. Enligt de jag bokat med ska det räcka i och med att jag flyger med samma bolag hela vägen. Stämmer det? Är det samma tillvägagångssätt för mig som för Trådskaparen?
|
|
|

2009-01-28, 21:36
|
|
90 minuter skall räcka, förutsatt att ditt flyg ankommer Newark på tid. Exakt samma procedur vid ankomst Newark som Atlanta (det är samma procedur på alla amerikanska flygplatser när man kommer från utlandet).
|

2009-02-02, 16:05
|
|
|
När jag flög från Köpenhamn till Cancun i Mexico så mellanlandade jag i Atlanta. Jag behövde inte hämta ut mitt bagage i Atlanta och checka in det på nytt utan det sköttes utan min medverkan  Jag gick igenom ett antal säkerhetskontroller och bytte sedan flygplan vidare till Cancun. Så det måste vara olika om man checkar in sitt bagage hela flygrutten eller själv måste checka in den på nytt!? Eller?
|
|
|

2009-02-02, 18:26
|
|
Du behöver inte checka in det igen. Men jag utgår från att du gick igenom passkontrollen? I så fall måste du också ha passerat tullen. Men oavsett vad som hände med ditt baggage så är det ovidkommande. J-osefin skall till El Paso, som är en inrikes flygning från Atlanta. Du flög vidare till Cancun, som är en internationell destination. Chansen att de skall släppa J-osefin på den inrikes Atlanta-El Paso flygningen utan att först ha gått genom både pass och tull-kontroll är lika med noll.
Senast redigerad av malama den 2009-02-02 klockan 19:24.
|
|
|

2009-02-05, 23:38
|
|
Nu är allting bokat! Det kommer gå till såhär:
Departure: 12:25 Stockholm, Sweden - Arlanda , terminal 5
Arrival: 16:55 Atlanta, USA - Hartsfield Jackson , terminal S
Confirmed Departure: 19:12 Atlanta, USA - Hartsfield Jackson , terminal S
Arrival: 20:50 El Paso, USA - El Paso International
och hem
Thursday, February 26, 2009
confirmed Departure: 13:07 El Paso, USA - El Paso International
Arrival: 18:00 Atlanta, USA - Hartsfield Jackson , terminal S
Thursday, February 26, 2009
confirmed Departure: 19:15 Atlanta, USA - Hartsfield Jackson , terminal S
Arrival: 10:35 +1 day(s) Stockholm, Sweden - Arlanda , terminal 5
Men det gäller fortfarande för mig att jag ska ur planet fort, igenom pass kontrollen, hitta mitt bagage, genom tullen och checka in det? eller bara lägger det på ett band? sen gå igenom? a jag är så nervös nu, hah
och på hemvägen är det samma där?
|
|
|

2009-02-06, 00:24
|
|
Hej igen,
På utresan, efter att du gått genom passkontrollen och plockat upp din väska från baggagebandet och gått genom tullkontrollen lämnar du helt enkelt väskan tillbaka till Delta Air Lines personal en bit efter tullkontrollen. Ingen incheckning. Du bara lämnar väskan vid det lilla baggagebandet. Lättare än vad det hörs och inget att vara nervös över. Plus att du har massor med tid!
På hemresan fungerar det annorlunda. Du checkar in baggaget i El Paso, direkt till Arlanda, och sen ser du inte väskan förrän du kommer till Arlanda. Vid mellanlandningen i Atlanta (hemväg) är det enda du behöver tänka på att hitta gaten för Stockholms flyget. Kolla det så fort du kommer av planet från El Paso. Det finns TV skärmar överallt med avgångs information. Det allra viktigaste (eftersom du bara har 75 min.) är att - om du måste byta "Concourse" - se till att du går (eller tar tåget) i rätt riktning nere i tunneln mellan "Concourses".
Ha en trevlig resa!
Bo-Göran
|

2009-02-06, 00:29
|
|
|
Okej, Det låter både lätt & lite komplicerat, eller så är jag bara väldigt trög just nu, hehe 
Jag kopierar det du skrev tidigare, alla punkter som jag kan följa lite sådär om jag inte skulle ha allting inne i huvudet.
Okej, så på hemvägen behöver jag inte gå igenom någon pass eller tull kontroll, utan helt enkelt leta rätt på en tv skärm, rätt gate & ta mig dit?
Tusen tack!
|
|
|

2009-02-06, 00:44
|
|
Lättare än vad det hörs! Och just det, ingen tull eller pass kontroll på hemvägen förrän ankomst Arlanda. Vid ankomst USA är de väldigt petiga vem de släpper in i landet. Vid utresan struntar de i dig!
|

2009-02-14, 23:44
|
|
Men jag tänkte att när jag gått igenom tullen, så kan jag väl inte bara lägga bagaget på ett bagage band och hoppas jag lägger det rätt? Skall jag inte gå fram till disken och prata med dem? Eller det kanske inte är som på Arlanda att inchecknings disken och deras bagageband sitter ihop?
Känns lite obehagligt att bara lägga ifrån sig väskan och sen försöka hitta rätt?
|
|
|

2009-02-14, 23:56
|
|
Detta är inte fråga om att checka in baggaget. Baggaget kommer redan (från Arlanda) att vara taggat till din slutdestination (El Paso), och det finns Delta Air Lines personal vid baggagebandet. Du lämnar väskan till dem, och de sätter det på baggagebandet. Andra väskor som skall till andra platser sätts på samma baggageband, men sedan sorterar någon givetvis väskorna och ser till att de kommer på rätt flygplan!
|

2009-02-14, 23:58
|
|
Okej, så jag ska helt enkelt, hitta min väska, hitta delta airlines band, ge min väska till dem, hitta rätt concurse och sen gate osv, a jag tror jag kanske fixar det
|
|
|

2009-02-15, 00:12
|
|
Precis! Och Delta baggagebandet kan du helt enkelt inte missa efter att du gått genom tullen. Mycket klart skyltat. Och tvekar du så bara fråga. De är mycket hjälpsamma.
|

2009-02-15, 00:14
|
|
Tack för all hjälp, kan säga att den har varit väldigt mycket till hjälp!
|
|
|

2009-03-07, 19:54
|
|
tack "malama"
Hej!
Jag måste bara tacka för den hjälpen jag fick! Den var till hjälp!
Super tack! Hela resan gick jätte smidigt, däremot så var det lite brådis på hemvägen då jag bara hade 1&15 min på mig, tog ett tag innan vi kom ut ur planet, men det gick galant! Så tack!
Nu bär det av till Krabi på fredag, impulsköpte en biljett idag
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|