ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-01-02, 02:42

Naxior

Nykomling
Naxior är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Rykte: 0

Question Arlanda - Atlanta - pittsburgh|| Frågor
Hejsan erfarna flygare!

Det är såhär, att jag tänkte överaska tjejen i usa i maj, och tänkte va ute i god tid.

Biljetter har jag hittat och allt. Men tänkte på att i atlanta har jag 2tim och 30min på mig innan nästa flyg går, flygplatsen vad jag har förstått är rätt stor osv, men hade ett par frågor. Biljetterna är köpta i ett "paket" för övrigt, altså valde inte själv att åka igenom Atlanta.

1:Räcker det med 2tim och 30min för att hinna med kommande flight till pittsburgh?

2:Måste man gå igenom en till säkerhetskontroll i Atlanta eller räcker det men den man gjorde på Arlanda?

3:Måste man checka in en gång till i pittsburgh eller är det bara att gå direkt till gaten?

4:Är det lätt att hitta på Atlantas flygplats?

Är nämligen första gången jag flyger själv osv... så är lite orolig...

Tacksam för alla svar! De flygs den 21 Maj för övrigt!
Svara med citat

Gammal 2009-01-02, 03:32

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 3

Standard
Hejsan!

Har varit på Atlantas flygplats massor med gånger och passerade just där för några månader sedan. Dina frågor, och mina svar nedan:

1:Räcker det med 2tim och 30min för att hinna med kommande flight till pittsburgh?

SVAR: 2tim. 30 min. räcker bra - förutsatt att ditt ankommande plan är på tid! Och även om det är upp till en timme försenat bör du klara det.

2:Måste man gå igenom en till säkerhetskontroll i Atlanta eller räcker det men den man gjorde på Arlanda?

SVAR: Jag tror inte att du behöver gå genom säkerhets kontroll i Atlanta. Inte helt säker, men jag tror inte jag gick genom säkerhetskontroll där. På en av flygningarna ankom jag från Costa Rica och gick alltså också genom pass & tull kontroll i Atlanta. Du måste alltså gå igenom pass och tullkontroll på Atlanta Airport.

3:Måste man checka in en gång till i pittsburgh eller är det bara att gå direkt till gaten?

SVAR: Inte riktigt säker på vad du menar. Pittsburgh är väl din slut-destination, så du behöver ju i så fall inte checka in i Pittsburgh! Och om du flyger Arlanda-Atlanta-Pittsburgh kommer du att få Boarding cards för båda flygningar vid inchecking på ARN. Och när du väl gått genom pass och tull kontroll i Atlanta, ger du dig helt enkelt av till gaten, och behöver inte checka in igen. Men om du har incheckat bagagge (vilket jag utgår från) får du lämna det ifrån dig så fort du går genom tull kontrollen. Men det är inte fråga om någon incheckning.

4:Är det lätt att hitta på Atlantas flygplats?

SVAR: Trots att det är världens mest trafikerade flygplats är det ganska lätt att hitta. Bortsett från själva terminal byggnaden finns det fem fristående "concourses" där, A, B, C, D och E. Det är ung. 400 meter mellan dem, och de är placerade parallellt med varandra. D.v.s. om man skall till den yttersta, Concourse E, är det ung. 2 km från själva huvudterminalen. Man förflyttar sig mellan dem genom en stor tunnel. Du kan antingen ta ett litet förarlöst tåg som går mycket ofta (nästan en gång i minuten tror jag), eller du kan gå om du har gott om tid. Skönt att sträcka på benen efter en lång flygning. Jag tror att alla internationella flygnignar ankommer Concourse E, och din inrikes flygning till Pittsburgh går säkert från någon annan Concourse. Men där finns massor med stora TV skärmar med alla avgångarna och vilken gate de går från.
Senast redigerad av malama den 2009-01-02 klockan 03:36.
Svara med citat

Gammal 2009-01-02, 03:36

Naxior

Nykomling

Standard
Woopsie, jag menade "Checka in i atlanta" och inte pittsburgh, lite vimsig såhär på kvällen

På min e-biljett står det att jag ankommer till "terminal S" i Atlanta och avgår från "Terminal S" om de är till någon hjälp.
Svara med citat

Gammal 2009-01-02, 03:43

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Terminal S kan bara betyda "South Terminal" vilket är en del av själva huvud terminalen och alltså INTE Concourse E. Men det kvittar i princip. Oavsett vart du ankommer går troligen din Pittsburgh flygning från en annan Concourse, så det är bara att kolla TV skärmarna och följa skyltarna. Och fråga om du är osäker!

Gammal 2009-01-02, 03:48

Naxior

Nykomling

Standard
Tack för dina svar Även fast de är lång tid kvar tills det bär av, så är jag redan nu allt för nervös...
Svara med citat

Gammal 2009-01-02, 04:10

malama

Världsvan
malamas avatar

Smile
Varsågod! Och finns ingen anledning att vara nervös! Se fram emot resan, och när resdagen kommer så var ute i god tid och koppla av under resan!

Gammal 2009-01-05, 04:36

Naxior

Nykomling

Standard
Ett par frågor till... När man kommer till Atlanta, så... hur är det med customs and immigration? Kommer man dit "automatiskt" eller måste man hitta dit själv? Vill inte fumla bort mig på atlantas flygplats sen komma försent till min ankommande flight, bara för att jag gått fel, eller inte hittat dit...

Och vad är det man behöver ha med sig för papper?

Bara biljettten och passet?

Kommer ju få fylla i något på planet vet jag, hört något om 2 lappar, 1 för customs (Vad ska man skriva på den?) och en för immigration...

MÅSTE man ha försäkring?
Ser det själv inte som något absolut måste, men är det tvång?
Svara med citat

Gammal 2009-01-05, 04:50

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Customs och immigration kommer du automatiskt till. Det finns i princip ingen chans att gå fel! Först immigation, sedan får du vänta på ditt incheckade baggage och därefter går du genom tullen (customs). Ett tips - så fort du har kommit av planet gå så FORT som du överhuvudtaget kan. Det är normalt en bra sträcka man måste gå och ju snabbare du kommer till immigration, desto längre fram i kön kommer du.

Ha "lapparna" lätt tillgängliga (helst med passet). På Customs lappen kryssar du i princip bara i "No" boxarna såvida du inte har kött med dig (inte att rekommendera!) eller har mer än US$10.000 i kontanter etc. etc....

Försäkring är ju en personlig grej. Vissa hemförsäkringar täcker ju en hel del, men det är något du själv får kolla upp.

Du verkar ha intressanta tider! (Klockan är bara 17:50 söndag kväll i Hawaii just nu. En sval kväll, c:a +21C just nu).

Gammal 2009-01-05, 05:10

Naxior

Nykomling

Standard
Haha, ca -10 i stockholm, klockan 5 Just how i like it!

Men de är skönt att höra... men jag kommer ju flyga vidare till Pittsburgh från atlanta, och då borde väl väskorna gå direkt dit? Är det bara handbagaget som Customs går igenom då?

Kött är inget planerat Bara mitt PSP och min ipod, sen 2-3par ombyteskläder i det incheckade bagaget Resten köpes på plats
Svara med citat

Gammal 2009-01-05, 05:19

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Vid ankomst i USA, går man ALLTID genom pass och tullkontroll på den första amerikanska flygplats man kommer till. I ditt fall Atlanta. Du får alltså hämta ut ditt incheckade baggage efter passkontrollen. Där finns ett antal baggageband, och det står ju skyltat vilken flygning som baggaget kommer från. Sedan går du genom tullkontrollen med ALLT ditt baggage, och precis efter tullkontrollen har flygbolaget ett litet baggageband där du lämnar från dig ditt incheckade baggage, och det sätts därefter på flyget till Pittsburgh. När du checkar in på Arlanda kommer baggaget att taggas hela vägen till Pittsburgh.

Gammal 2009-01-05, 07:10

Naxior

Nykomling

Thumbs up
Tack Malama! Nu känner jag mig väldigt mycket mindre nervös! Just dom orden har jag försökt få fram på ett antal andra forum, men ingen har kunnat svara... Du sänkte just min hjärtrytm lite, vilket jag tackar för Ha en fortsatt trevlig kväll på hawai, så ska jag gå och sova
Svara med citat

Gammal 2009-01-05, 08:15

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Inga problem! Kul att jag kunde hjälpa dig med svaren!
Aloha!
Bo-Göran

Gammal 2009-01-05, 20:25

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Naxior Visa inlägg

Kommer ju få fylla i något på planet vet jag, hört något om 2 lappar, 1 för customs (Vad ska man skriva på den?) och en för immigration...
Nja, fram till den 18:e januari är det så, därefter ska i alla fall den ena blanketten ha fyllts i 'på internet' i förväg.

Kolla inläggen i tråden Ersta, som just nu är längst ner på USA-forumets första sida.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2009-01-05, 20:31

PeterO

Globetrotter
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Standard
Sorry, det är från 12/1 som ESTA-dokumenten måste vara ifyllda på Internet några dagar före avresan.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2009-01-06, 10:10

Naxior

Nykomling

Standard
Japp, har det i tankarna, passet ska vara klart imorgon, så fixar det då Men betyder det att man inte kommer behöva fylla i "Visa-waiver" lappen på flyget? För det är väl den man gör genom ESTA då?

Och baggaget, kommer jag behöva åka till "Baggaed Claim" då elller kör dom det tilll tullen så jag bara behöver hämta det där?
Svara med citat

Gammal 2009-01-06, 17:45

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Hej igen!

Adresserade inte Visa waiver frågan för jag vet helt enkelt inte hur det fungerar nu efter den 12 jan. Plus att det inte är något som rör mig eftersom jag är permanent bosatt i USA.

Ang. baggaget - som jag nämnde ovan kommer du själv att få hämta ditt incheckade baggage (i Atlanta) från baggagebandet, och sedan ta det genom tullen. Det är bara en kort sträcka däremellan.

Bo-Göran

Gammal 2009-01-07, 06:53

Naxior

Nykomling

Standard
Tack Bo-göran, men de är så att jag blir förvirrad... får höra olika saker från olika håll hela tiden...

Bla.

"Reste till USA i mars i år och då mellanlandade jag både på inresan och utresan, brydde mig aldrig om mitt bagage.

Ganska fantastiskt att med tre flygresor x2 och alla väskor kom med visst kan de ske misstag men inte då "

Så blir förvirrad från alla håll jag får höra olika saker...
Svara med citat

Gammal 2009-01-07, 07:26

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Utan bakgrund och mera uppgifter är det omöjligt för mig att kommentera. Och vid utresan är det inte en kotte som bryr sig om dig, eller var du mellanlandar. Ingen som helst koll på utresan från USA. Misstänker att någon kan ha svårt med minnet ang. inresan...
Har själv gjort mer än 50-talet retur flygningar över Atlanten, och har gått igenom amerikansk pass & tullkontroll mer än 100 gånger (efter resor inte bara från Europa utan också från Asien, Syd-Amerika, Söderhavet etc), och kan garantera dig att du kommer definitivt, 100%-igt, att gå igenom tull och pass kontroll på Atlantas flygplats, som jag beskrev ovan.
Senast redigerad av malama den 2009-01-07 klockan 07:30.
Svara med citat

Gammal 2009-01-07, 07:27

Naxior

Nykomling

Standard
Okej, tackar, Flyger med Delta för övrigt, ursäkta om jagf är jobbig :P
Svara med citat

Gammal 2009-01-07, 07:35

malama

Världsvan
malamas avatar

Standard
Helt OK! Och jag visste att du flyger med Delta. Inget annat flygbolag som flyger Sthlm-Atlanta. Och Atlanta är Deltas hemma-bas, så de har massor med flygningar där.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8