|
fickpengar coast to coast?
|

2008-12-26, 00:00
|
Reg.datum: dec 2008
Rykte: 4
|
fickpengar coast to coast?
vi är ett par som ska köra washington dc till los angeles via chicago nu i sommar och nu funderar vi lite på hur mycket pengar vi behöver? alltså om vi räknar bort hotell och hyrbil och ev shopping. vi räknar BARA på kostnader för soppa, vägtullar, dricks (!?), mat och ev inträden här o där. vad ska man räkna med går åt på fem veckor för två pers?? ytterst tacksamma för svar!
Aragorn & Arwen
|
|
|

2008-12-26, 03:20
|
Reg.datum: jul 2008
|
För att underlätta det hela, beräkna bensin-kostnaden separat. Avståndet DC-L.A. ung. 2700 miles, så runda upp till 3000 miles. Det blir ju alltid lite extra körning på en sådan lång sträcka. Vet inte vilken typ bil du skall köra men om vi räknar med 25 miles per gallon så kommer vi nog ganska nära. Det innebär totalt 120 gallons, och om vi räknar med ett snittpris på $1.75 per gallon så är vi nog relativt konservativa. D.v.s. totalt 120 x $1.75 = US$210. Om du håller dig till Interstates för de långa avstånden blir vägtullarna minimala, eller rentav noll.
Och mat beror ju mycket på vad krav du har, och om du vill äta i restaurang, fast food eller... Kan säkert variera från minst $20 per dygn och person, till $40 och mer!
Senast redigerad av malama den 2008-12-26 klockan 03:23.
|
|
|

2008-12-26, 11:56
|
|
Tackar för svaret globetrotter! Vi har aldrig varit i USA tidigare och därför ganska vilsna när det kommer till vardagliga saker som matpriser och inte minst drickskostnader! Vi vet ju att dricks är viktigt i USA, så för enkelhetens skull undrar vi när det är okej att INTE dricksa?
Sen undrar vi om och när det tillkommer olika skatter etc som inte syns omedelbart på priserna?
|
|
|

2008-12-26, 18:56
|
|
Hej!
"Sales tax" i USA varierar från stat till stat, men kan vara från 0% upp till c:a 10% och läggs till på det priset som är markerat. Om du i Google skriver "sales tax in the USA" och sedan kollar Wikipedia därefter kan du se hur mycket skatten är, stat till stat. Efter alla de olika staterna (precis under Wyoming) är där en mycket användbar och lättläst tabell, som visar de olika staterna. Observera att i många stater är matvaror (Groceries) undantagna från Sales tax. Och de är nog i regel något billigare än i Sverige. Speciellt om du köper mat i en större affär (Super-Market typ). Undvik att köpa mat i mindre affärer, typ 7-11 (ofta dyrare).
Skatt tillkommer (vad jag vet) alltid på motell och hotell priser, och läggs till på det priset de ger dig. Varierar från stat till stat.
Dricks - normalt 15%, taxi & restaurang. Är man MYCKET nöjd med servicen i en restaurang, 20%. Aldrig inkluderat i priset. Ingen dricks i "fast food" restauranger typ Burger King, McDonalds etc. Bor du på hotell ger man normalt "bus boy" (han som tar baggaget till rummet) ett par dollar, beroende på hur mycket baggage man har. Man kan ju även insistera på att själv klara av baggaget! Inget dricks på motell.
Och ang. vägtullar - ofta får man betala om man kör igenom en större tunnel nära en större stad, eller över en större bro. Men ute på landet, om du håller dig till Interstates, så är det gratis. Och ser du en väg som är märkt som "Toll road" så var beredd på att betala. Mer av dem i östra delen av landet. Mycket ovanligt med "Toll roads" västerut.
Har du fler frågor. hör av dig!
|

2008-12-27, 01:36
|
|
Tack för utförligt svar! När det gäller dricks - verkar på dig att det är först o främst taxi & restaurang som man ger dricks? Hur är det på hotell? Bus boy ska ha ett par dollar säger du, okej tycker jag. Men städ & reception då? Ska inte dom ha dricks? Hörde en som sa att på hotell ger man 15% av hotellkostnaden i dricks när man åker. Verkar helsjukt tycker jag - säg att du bott på ett hotell i en vecka á 100 dollar natten, ska man då ge typ 800 spänn i dricks när man åker!?! Och till vem ska man ge dom pengarna? Typ lägga 800 spänn på rummet när man checkar ut? Nä, vi har ingen koll på drickssystemet...
|
|
|

2008-12-27, 06:41
|
|
Receptionen ger du inte dricks till (såvida du inte försöker muta dem till att ge dig ett bättre rum!!!). Om där är någon (i receptionen eller där omkring) som du frågar om en del extra tjänster och de är väldigt hjälpsamma så är det ju ett specialfall, och i så fall kan det ju vara lämpligt att visa sin uppskattning med dricks. $20 eller mer, beroende på vad de har hjälpt med. T.ex. om de fixar teater biljetter i New York som kan vara mycket svåra att få annars, så är $20-$30 nog en lagom uppskattning. Men om du inte har några special önskemål behöver du inte bekymra dig om dricks på hotell. Om du vill lämna $10-$20 till städerskan så är det upp till dig och blir ju givetvis uppskattat. Men 15% av hotellkostnaden vet jag inte var det kommer från! Har själv bott på hotell massor av gånger överallt i USA! Men var beredd på att det kommer en hel del div. småskatter till på det officiella hotell priset. Kan röra sig om ytterligare 15-20%.
|

2008-12-27, 14:53
|
Reg.datum: okt 2007
Rykte: 0
|
Om du lämnar dricks till städerskan på hotell så gör det som 1-2$ varje dag så att du får nytta av det. Lämnar du en större summa när du checkar ut så får du ju ingen nytta av att städningen blir bättre.
|
|
|

2008-12-27, 17:36
|
|
Det där med 15% på totalen var det en kompis kompis som sa en kväll på krogen och det får man väl ta med en nypa salt då. Annars tack för tipsen än en gång och ditt råd, frecl, att pytsa lite dricks varje dag till städet låter ju inte alls dumt!
Vi har hört om detta med småskatter som inte syns på priserna men som läggs till när man ska betala. Inom vilka områden är det så, förutom hotell alltså?
|
|
|

2008-12-27, 17:38
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av vidstige
Det där med 15% på totalen var det en kompis kompis som sa en kväll på krogen och det får man väl ta med en nypa salt då. Annars tack för tipsen än en gång och ditt råd, frecl, att pytsa lite dricks varje dag till städet låter ju inte alls dumt!
Vi har hört om detta med småskatter som inte syns på priserna men som läggs till när man ska betala. Inom vilka områden är det så, förutom hotell alltså?
|
Sorry, du har ju redan svarat på det malama!
|
|
|

2008-12-28, 16:58
|
|
Har hört att man kan bli nekad inresa till USA om man har "för lite" kontanter med sig. Stämmer det? Vi tänkte inte ha särskilt mycket kontanter med oss utan ha det mesta på kort. Kollar dom hur mycket man har på korten?? Och vad är egentligen "för lite" kontanter i myndigheternas ögon??
|
|
|

2008-12-29, 18:55
|
|
Eftersom jag bor i USA blir jag inte utsatt för samma frågor som en vanlig besökare när jag går igenom tull & pass-kontroll. Men i dagens läge med kreditkort och bankautomater så behöver man ju bara ha på sig ett minimum av kontanter, så jag har svårt att tänka mig att de ens frågar om detta. Men hade varit bra att höra av någon som nyligen har anlänt i USA som turist. Måste ju vara en hel del här...!?
Och jag håller med om att skall man ge städerskan dricks så är det ju givetvis bättre att lägga en slant varje dag! Men många hotell försöker också dra ner kostnaderna genom att t.ex. inte tvätta handdukarna varje dag, och vill ni inte ha städerskan på rummet varje dag, så bara häng ut "Do not disturb" lappen!
Senast redigerad av malama den 2008-12-29 klockan 18:59.
|
|
|

2008-12-30, 19:05
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Jag tror nog det kan vara sant att man kan bli nekad inresa om man inte kan visa att man har pengar för uppehället, men givetvis så ställer de inte den frågan vid inresa. Det är bara om andra omständligheter gör att man fastnar i tullen som det kan bli aktuellt med koll. Och visst duger kort lika bra som pengar idag.
Att lämna dricks till städerskan varje dag verkar jobbigt. Skulle man söka upp städerskan och lämna det personligen? Man kan ju inte lägga det på rummet och jag tror inte ens städerskan skulle ta ett kuvert ens om det stod 'Till städerskan' (vad det nu heter på engelska) på kuvertet.
Det här med att hotell drar ner på kostnaderna och inte byter handdukar varje dag kan man faktiskt vända utochin på. Jag föredrar att bo på ett hotell som är så pass miljömedvetet så de inte byter handduk förrän jag signalerar det genom att lägga handduken på t ex golvet i badrummet.
/PeterO
|
|
|

2008-12-30, 19:32
|
Reg.datum: okt 2007
Rykte: 0
|
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO
Att lämna dricks till städerskan varje dag verkar jobbigt. Skulle man söka upp städerskan och lämna det personligen? Man kan ju inte lägga det på rummet och jag tror inte ens städerskan skulle ta ett kuvert ens om det stod 'Till städerskan' (vad det nu heter på engelska) på kuvertet.
|
Jag tycker också det mest är jobbigt, men brukar råka ut för att påfyllningen av småflaskorna schampo, tvål etc. och nytt kaffe till kaffebryggaren (brukar bo på Holiday Inn som brukar ha kaffebryggare i USA) inte kommer. Lägger jag en dollarsedel på kudden är den dels alltid försvunnen när jag kommer tillbaka och b) jag har fått påfyllning. Lägger jag två dollarsedlar får jag ofta ett tackkort från städerskan så då jag har antagit att jag varit för generös :-).
Jag är osäker på hur beroende städpersonalen är av dricks i USA men antar att de inte tjänar mycket mer än minimum wage.
En mer utförlig guide om detta ämne finns här: How to Tip a Hotel Maid
|
|
|

2009-02-14, 19:18
|
|
Den där länken "How to tip.." var ju hur bra som helst! Tack!
|
|
|

2009-02-16, 23:26
|
|
Vad är lämplig fördelning kontanter resp kreditkort?
|
|
|

2009-02-18, 15:23
|
|
|
Du måste ha med dig kontoutdrag då du åker så att de kan se att du har tillräckligt med pengar på kontot för hela din vistelse annars kan du bli nekad inträde.
|
|
|

2009-02-18, 23:53
|
|
Åh f-n! Hur mycket är "tillräckligt" i deras ögon?
Tack för varningen! Tänkte inte ha så mycket cash alls med oss o hade ingen aning om detta med kontoutdrag!
|
|
|

2009-02-19, 06:54
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Ta det lugnt. Jag kan i princip garantera att ingen kommer att krava er pa kontoutdrag eller liknande. Passkontrollen ar intresserad av returbiljett, alla inresedokument ordentligt ifyllda och syfte med vistelsen, alltsa "business or pleasure". Ni behover kunna saga var ni tankt spendera forsta natten, alltsa att ni kan uppge en adress pa inresedokumenten.
Kul ide i och for sig, att kontrollera kontoutdrag pa alla inresande turister, med aktuella vaxelkurser for hela varlden. Det skulle ju ta en del tid att verifiera kontoutdragets akthet for varje resenar, snacka om koer i passkontrollen. Och var gar gransen ? En person kanske skall spendera en halv miljon pa en manad, nagon annan klarar sig utmarkt med 25000 for 3 manader. Och aven om man har slantar, vad ar det som sager att jag inte tar forsta basta hyrbil till Atlantic City och satter allt pa rott ?
Jag har flugit in till USA fler ggr an vad jag kan rakna, och jag har aldrig blivit ombedd att uppvisa ett kontoutdrag. Inte ens nar jag suttit i de mindre roliga rummen bakom kontrollerna pga strul med mitt visum sa ville dom se ett kontoutdrag.
Sa ta det lugnt och ha en trevlig resa !
/MST
Senast redigerad av MST den 2009-02-19 klockan 07:00.
|
|
|

2009-02-19, 12:32
|
|
|
Tydligen så är det olika isådanafall. Jag vet väldigt många som åkt till USA nu i år och blivit ombedda att visa upp kontoutdrag. Tycker iallafall att det är hyfsat smart att ha med sig det omifallatt. Enligt många andra diskussioner på i forumen så kan man se att det hänt fler. Bättre att vara på den säkra sidan ju  De vill nog mest se så att man inte tänker åka dit för att söka jobb, då man inte får jobba utan arbetsvisum.
|
|
|

2009-02-19, 23:35
|
|
Alltså, det verkar lite för bra det här; ska man visa upp ett kontoutdrag, typ som man får på bankomaten hemma på si o så många kronor, på svenska dessutom! Hallå! - jag håller med MST om att det är en arbetsuppgift lite over the top för personalen på flygpaltesen...men, men säker kan väl aldrig vara?
Oxå märkligt att MST aldrig haft problem med detta, trots otaliga resor, medan Gäst 11:32 har hört om flera fall. Fler bud?
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|