ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-02-20, 06:26

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Under alla de år jag bott i USA har vi haft massor med besök från Sverige (och andra länder). Jag har aldrig någonsin hört någon nämna att passkontrollen ville se ett kontoutdrag! Plus, hur många människor tänker på att ta med sig ett kontoutdrag när de åker på semester!?? MYCKET långsökt...

Gammal 2009-02-21, 10:24

vidstige

Medlem
vidstige är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard
Tack för svaren, men frågan kvarstår: Hur mycket cash bör man ha med sig? Och funkar Mastercard i bankomaterna med pinkoden jag använder i Sverige?
Svara med citat

Gammal 2009-02-21, 15:24

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av vidstige Visa inlägg

Tack för svaren, men frågan kvarstår: Hur mycket cash bör man ha med sig? Och funkar Mastercard i bankomaterna med pinkoden jag använder i Sverige?
Fraga 2 kan jag svara pa direkt, Mastercard funkar utmarkt i bankomaterna. Alla bankomater i USA ar olika, sa tank pa att lasa instruktionerna ordentligt nar du plockar ut pengar. Withdrawal - checkings- amount.

/MST
Svara med citat

Gammal 2009-02-22, 01:32

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Standard
Ang. cash - nog omöjligt att ge ett bra svar. Beror ju på ens personliga vanor och hur mycket man vill använda kreditkort. Du kan ju använda kreditkort till i princip alla de större utgifterna på en resa: bensin, mat, hotell/motell så kontanterna kan ju begränsas till mindre köp, typ ett par vykort här och där eller en glass etc.... I så fall kan man nog klara sig med $10 per dag och person i kontanter. Men som sagt, mycket individuellt...
Senast redigerad av malama den 2009-02-22 klockan 08:04.
Svara med citat

Gammal 2009-02-23, 23:56

vidstige

Medlem
vidstige är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard
Jo, det är nog svårt att svara på, men vi tänkte ha så lite cash med som möjligt (går väl åt en del till dricks kan jag tro) och var fundersam på hur svårt/enkelt det är att plocka ut på bankomater o betala med kort över disk och hur stor buffert med cash (procentuellt på reskassan) som därför kan behövas.
Svara med citat

Gammal 2009-02-24, 00:08

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av vidstige Visa inlägg

Jo, det är nog svårt att svara på, men vi tänkte ha så lite cash med som möjligt (går väl åt en del till dricks kan jag tro) och var fundersam på hur svårt/enkelt det är att plocka ut på bankomater o betala med kort över disk och hur stor buffert med cash (procentuellt på reskassan) som därför kan behövas.
Det ar inte svart alls att plocka ut kontanter, det finns bankomater overallt. De flesta affarer har en egen bankomat, i USA kallas dom ATM's eller Mac's oom ni behover fraga nagon. I princip alla affarer i USA tar kort, dock finns det en del undantag sasom taxibilar, vagtullar och mindre affarer typ korvvagnar och liknande. Ett tips ar att alltid ha 20-50 dollar pa sig i kontanter, for just dricks, vagtullar och andra smasaker. Det racker mer an val.

/MST
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8