ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-12-21, 20:45

camillabrostrom

Nykomling
camillabrostrom är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Rykte: 0

Smile 6 månadersvisum i USA. behöver hjääääälp!
Hej hej,

jag har en fråga som jag verkligen måste ha hjälp med. Jag kom hem för snart ca 2 månader efter 1 år som au-pair i USA. För 5 dagar sedan skulle jag ha åkt tillbaka för att fira jul/nyårshelgen och stanna lite längre för at hälsa på pojkvännen och kompisar därborta som fortfarande bor kvar.
Jag fick på problem i tullen och åkte in på förhör vilket ledde att de satte mig på första bästa plan hem igen, surt som fan. De sa till mig att skaffa visum och sedan komma tillbaka igen, då skulle det inte vara några problem.

Dock har jag en fråga; jag var precis inne och läste på amerikanska ambassaden på pappret DS-156 som är ett av papprena man måste lämna in när man ska upp till amerikanska ambassaden. Där står det på ett ställe där det står ''ja'' och ''nej'' frågor om ''du har någonsin blivit nekad inträde till USA.''...och sedan en massa andra konstiga saker. Såklart ska man svara ja på denna fråga istället för nej, vilket man göra att jag hamnar i trubbel om de skulle få reda på det.

MEN!!! min fråga är då: längst upp i den rutan står det först att de som svarar JA på ngn av nedanstående frågor inte får tillgång till ett visum, men sedan står det längst ner på rutan att ''Om svaret är ja betyder det inte att man automatiskt är olämplig för att erhålla ett visum, men har Ni svarat ja kommer ni förmodligen att kallas till en intervju på konsulatet''.

Jag förstår inte det här riktigt...jag menar de sa ju till mig att det var ok i USA att bara åka hem o skaffa visum...dessutom hade jag precis visum vilket jag skötte, stannade inte över tiden eller någonting sånt...det finns väl folk som har blivit nekade visum och sedan fått visum ändå?! det måste väl vara värre än att bara ha blivit nekad inträde till USA? när de faktiskt sa att det skulle gå bra för mig att komma tillbaka om jag bara skaffa visa tills nästa gång..

SNÄLLA SNÄLLA jag behöver verkligen svar sååå fort som möjligt! TACK!
Svara med citat

Gammal 2008-12-21, 21:16

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Hej !

Jag kanske kan hjalpa dig, men forst maste du forklara varfor dom satte dig pa forsta basta flyg hem igen. Om du inte stannade langre an ditt au-pair visum tillat sa skall det inte vara nagra problem att aka tillbaka igen pa visa waiver. Eller hade du tankt dig att stanna langre an 90 dagar ? Vad fragade dom om mer specifikt ? Det ar forsta steget. Dom skickar inte tillbaka dig med vandande flyg utan orsak.

Vill du inte ta det oppet pa forumet sa kan du skicka mig ett PM.

/MST
Svara med citat

Gammal 2008-12-24, 13:19

mondiano

Medlem
mondiano är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Rykte: 0

Standard
"MEN!!! min fråga är då: längst upp i den rutan står det först att de som svarar JA på ngn av nedanstående frågor inte får tillgång till ett visum"

Jag kan inte se att ett "JA" automatiskt betyder inget visum! Du måste ha begått ett brott för att bli nekad ett visum. Att ha blivit tillbaka skickat pga du just saknade detta kan knappast betraktas som brott...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8