ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-12-09, 20:55

Gäst

Exclamation Insläppt i USA efter tidigare olaglig vistelse?
Hej! Jag var au pair i USA 2000-2001 utan visum, dvs jag åkte på turistvisum och sedan innan jag åkte hem skaffade jag ett nytt pass. Nu är jag och sambon sugna på att åka tillbaka till USA på semester, men jag vet inte om jag vågar boka en resa ifall jag inte blir insläppt i landet... De sa ingenting när jag åkte hem och jag vet inte om de registrerade/märkte att jag varit där för länge. Men jag har hört skräckhistorier om folk som inte blir insläppta igen efter liknande händelser. Detta var ju innan attackerna i NYC och säkerheten var nog inte riktigt lika hög som den är nu. Har också hört att de kan "spärra" en i 5 eller tio år. Det kommer att vara 7,5 år sedan jag var där när/om vi åker nu i vinter...

Några goda råd ni kan ge mig skulle verkligen uppskattas!
Svara med citat

Gammal 2008-12-10, 16:40

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Hej !

Du har helt ratt i att de som stannat for lange far problem nar dom skall tillbaka in i USA, men fragan ar om du ar en av dom eller ej. Det ar omojligt att svara pa. Tva alternativ, antingen sa aker du och chansar pa att ditt lilla snedsteg inte registrerats. Eller sa ringer du ambassaden i Stockholm och kollar upp hur det ligger till.
Svara med citat

Gammal 2008-12-10, 18:21

Gäst

Question
Tack för ditt svar. Ja det är väl de två alternativen jag har. Ingen här som själv har erfarenhet av någon liknande situation eller känner någon som har det?

Vi har i princip bestämt oss för att åka till Mexico och funderar på att göra det före eller efter USA, om man åker till Mexico först, fast via Miami, kan man då så att säga komma förbi kontrollen eftersom man aldrig åker längre in i USA än flygplatsen? Vi bokar då Sthlm-Miami tor, samt separat Miami-Cancun. Om man då inte skulle bli insläppt i USA slipper man riskera även Mexico-resan... Kan det funka..?
Svara med citat

Gammal 2008-12-10, 18:43

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Du går ALLTID igenom passkontrollen när du ankommer USA - oavsett om du flyger vidare (t.ex. till Cancun) eller ej. Det finns inga transit-hallar på någon flygplats i USA så det går inte att undvika pass & tull-kontroll vid ankomst.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8