ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-09-18, 16:40

Gäst-N

Unhappy VISUM & dubbla medborgarskap?
Hej

Vet att många redan ställt frågor kring visumansökan till USA innan mig. Har försökt läsa de flesta inlägg men några frågor kvarstår.

Situationen är följande:
Jag åkte fast för fortkörning för drygt 4 år sedan och dömdes året därpå då jag valde att neka till anklagelserna till böter samt indraget körkort i 1 månad.

För några månader sedan blev jag stoppad igen av trafikpolis för att jag ej höll avståndet till bilen framför samt att jag gjorde en omkörning på ”insidan”. Böteslappen blev 2500kr som jag godtog på plats.

Men problemet är mer invecklad än sådan. Jag är ursprungligen från Iran och på mitt pass står det födelseort Teheran. Jag har även dubbla medborgarskap då Iran har utfärdat ett persiskt pass till mig (i annat namn samt födelsedatum dock).

Enligt de inlägg som jag har läst är amerikanska ambassaden väldigt nyckfull och kan neka folk visum utan några större orsaker. Har även uppfattat det som att om de väl nekar dig visum en gång är chanserna väldigt väldigt små att de beviljar en inträde i fortsättningen.

Jag och sambon har bokat biljett till USA i juli 2009 & ska åka på bröllopsresa i 4 veckor. Skall man chansa och glömma bort sina tidigare brott eller vara ärlig. Hur stor är chansen att de beviljar en visum på ambasaden?
Svara med citat

Gammal 2008-09-18, 17:27

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Hejsan !

Kanner till problematiken med detta, jag har ett par gamla kollegor som har samma dubbla nationalitet som dig. Forst och framst, dina trafikboter spelar ingen roll. Fortkorning ar inget dom kollar pa. Sedan behover du inte aka till ambassaden och fixa visum, ni skall bara vara har i 4 veckor sa ni aker pa vanligt turistvisum.

Nar ni aker till USA, anvand det svenska passet. Ta inte ens med det andra. Det dom kommer att fraga om ar fodelseorten, det kan ni nastan ta for givet. Ett tips har som jag vet funkar ar att forsoka verka sa "svensk" som mojligt. Kladsel, upptradande osv. Ha inga stamplar i passet som kan vara till nackdel, skaffa ett nytt pass om det finns stamplar fran Iran eller andra "kansliga" lander i det. Da skall det inte vara nagra problem.

Var forberedd pa att svara pa fragor rorande er resa, andamal, resplan osv. Ar din sambo svensk ?

/MST
Svara med citat

Gammal 2008-09-19, 08:50

Gäst-N

Standard RE:
Tack för svar.

Min sambo är född i Sverige men har en förälder från mellanöstern. Ser mer ut som någon från södra europa. Vi reser en del vilket har bidragit till att passet innehar några stämplar. Kan tänka mig att de ifrågasätter stämplarna från Turkiet och Tunisien.

Mitt andra pass gick ut för flera år sedan och jag har ej förnyat det då anledning ej funnits. Kommer verkligen inte att ta med den på resan. Har även hört rykten om att man kan ta bort födelseort när man byter till de nya passen, kan det stämma?
Svara med citat

Gammal 2008-09-19, 18:02

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Hej igen !

Om din sambo ar fodd i Sverige sa ar det en klar fordel i detta fall. Hade varit lite krangligare om ni bagge haft fodelseorter fran mellanostern. Tror inte att det hade varit nagra problem anda, men risken for ytterligare utfragningar och nagra timmar extra pa flygplatsen hade varit betydligt hogre. Vet om flertalet svensk-iranier som akt till USA med Teheran, Kerman osv. som fodelseorter i passet och det var sallan nagra problem.

Stamplarna i passet kan stalla till med trubbel. Jag skulle fixa ett nytt pass, lite extra jobb men det kan vara vart det. Da ar det lugnt.

Jag tror inte att man kan byta fodelseort i den nya passen, men jag tror inte att det kommer att bli nagra problem for er anda. Mojligtvis ett nytt pass for att sakra upp det hela. Annars, om ni bara ar snalla och trevliga och svarar pa fragorna sa kommer det att vara lugnt.

Trevlig resa !

/MST
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8