ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-09-14, 00:27

Gäst

Standard Boston: arbetsmöjligheter, lägenhet, greencard
Jag och en jämngammal kompis har tänkt flytta till USA ett år och försöka få arbete. Vi går just nu gymnasieprogrammet Natur och Teknik, men tar studenten till våren. Vi har rätt bra betyg, men spelar svenska betyg ens spelar någon roll i USA?
Eftersom vi fortfarande går i skolan har vi ju inga direkt stora arbetslivserfarenheter, utan har bara jobbat extra på lov och helger.
Men till saken: vi tänkte anmäla oss till Green Card lotteriet. Grejen är att man kan inte göra det om man inte har gått ut gymnasiet, vilket vi inte har gjort än, men vi kommer ju ha gjort det innan vi tänkt att åka. Måste vi ändå vänta med att söka tills nästa års utlottning? Sista datumet att anmäla sig till lotteriet är varje år 1 oktober, och jag antar att vi då inte kommer få vårt Green Card (om vi ens blir godkända) förrens sent nästa år isåfall. Är det helt omöjligt att få det i augusti nånting nästa år? Förresten, hur lätt är det att få ett Green Card med den utbildningen vi har?

Sen funderar jag på hur lätt (eller svårt) det är att få arbete i tex Boston. Och ingefär hur mycket kostar en lägenhet? Vi har tänkt att bo i en etta ganska centralt.
Hur mycket av lönen skattar man i USA?

Tack på förhand!
/Märta
Svara med citat

Gammal 2008-09-14, 01:05

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 6

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Jag och en jämngammal kompis har tänkt flytta till USA ett år och försöka få arbete. Vi går just nu gymnasieprogrammet Natur och Teknik, men tar studenten till våren. Vi har rätt bra betyg, men spelar svenska betyg ens spelar någon roll i USA?
Eftersom vi fortfarande går i skolan har vi ju inga direkt stora arbetslivserfarenheter, utan har bara jobbat extra på lov och helger.
Men till saken: vi tänkte anmäla oss till Green Card lotteriet. Grejen är att man kan inte göra det om man inte har gått ut gymnasiet, vilket vi inte har gjort än, men vi kommer ju ha gjort det innan vi tänkt att åka. Måste vi ändå vänta med att söka tills nästa års utlottning? Sista datumet att anmäla sig till lotteriet är varje år 1 oktober, och jag antar att vi då inte kommer få vårt Green Card (om vi ens blir godkända) förrens sent nästa år isåfall. Är det helt omöjligt att få det i augusti nånting nästa år? Förresten, hur lätt är det att få ett Green Card med den utbildningen vi har?

Sen funderar jag på hur lätt (eller svårt) det är att få arbete i tex Boston. Och ingefär hur mycket kostar en lägenhet? Vi har tänkt att bo i en etta ganska centralt.
Hur mycket av lönen skattar man i USA?

Tack på förhand!
/Märta

Hej !!

Det ar nog lite mer komplicerat an sa. Forst och framst, Green Card-lotteriet ar just ett lotteri. Ni kan vara med dar livet ut och anda aldrig vinna. Det ar ett lotteri.

Att fa ett Green Card pa laglig vag, sa att saga, kan ni glomma. Med endast gymnasiebetyg och ingen arbetslivserfarenhet att tala om sa ar det kort. Era betyg spelar ingen som helst roll. Las mer om kraven for olika visum pa ambassadens hemsida, Embassy of the United States of America

Att fa arbete i Boston, visst finns det val jobb som servitris eller bartender eller diskare eller liknande, men det forutsatter ett Green Card. Rakna med minimilon, alltsa hogst ca 5 dollar/timme. Dricks ar det man drar in pengar pa. Ar man bra nog sa kan man tjana bra pengar. Rakna ocksa med extra kostnader for sjukforsakringar, transporter och lite annat smatt och gott. Hyra, rakna med minst 1000 dollar/manad om ni vill bo centralt i Boston. Formodligen mer, kanske upp mot 2000 USD. Rakna ocksa med att lagga en deposition, kan vara upp till sex manadshyror ibland. Inkomstkatten ar ungefar som i Sverige, 30 %. Men allt ar mycket billigare da dom inte har samma skatt pa varor, sa USA ar mycket billigare att leva i jamfort med Sverige, generellt sett.

Jag tror att ni behover tanka igenom det har, samt lasa pa lite mer om vad ni tankt ge er in pa och vilka krav ni maste uppfylla. Har ni nagra ytterligare fragor sa svarar jag garna pa dom sa gott jag kan. Det ni vill gora ar inte omojligt, men valdigt svart.

/MST
Svara med citat

Gammal 2008-09-14, 10:33

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av MST Visa inlägg

Hej !!

Det ar nog lite mer komplicerat an sa. Forst och framst, Green Card-lotteriet ar just ett lotteri. Ni kan vara med dar livet ut och anda aldrig vinna. Det ar ett lotteri.

Att fa ett Green Card pa laglig vag, sa att saga, kan ni glomma. Med endast gymnasiebetyg och ingen arbetslivserfarenhet att tala om sa ar det kort. Era betyg spelar ingen som helst roll. Las mer om kraven for olika visum pa ambassadens hemsida, Embassy of the United States of America

Att fa arbete i Boston, visst finns det val jobb som servitris eller bartender eller diskare eller liknande, men det forutsatter ett Green Card. Rakna med minimilon, alltsa hogst ca 5 dollar/timme. Dricks ar det man drar in pengar pa. Ar man bra nog sa kan man tjana bra pengar. Rakna ocksa med extra kostnader for sjukforsakringar, transporter och lite annat smatt och gott. Hyra, rakna med minst 1000 dollar/manad om ni vill bo centralt i Boston. Formodligen mer, kanske upp mot 2000 USD. Rakna ocksa med att lagga en deposition, kan vara upp till sex manadshyror ibland. Inkomstkatten ar ungefar som i Sverige, 30 %. Men allt ar mycket billigare da dom inte har samma skatt pa varor, sa USA ar mycket billigare att leva i jamfort med Sverige, generellt sett.

Jag tror att ni behover tanka igenom det har, samt lasa pa lite mer om vad ni tankt ge er in pa och vilka krav ni maste uppfylla. Har ni nagra ytterligare fragor sa svarar jag garna pa dom sa gott jag kan. Det ni vill gora ar inte omojligt, men valdigt svart.

/MST
Det var inte meningen att låta naiv, det är klart att vi förstår att det inte är att bara åka dit och få ett stjärnjobb direkt. Och jag vet att det är ett lotteri och inte alls säkert att man vinner bara för att man är med i lotteriet. Jag skrev det i inlägget innan också. Menar du att vi kan få ett Green Card på olagligt sätt? Okej, det kanske inte är den smartaste idén. Kan man inte köpa ett Green Card annars? Men det räcker alltså inte med ett arbetsvisum för att få jobb? Det känns ju inte värt att vänta på ett Green Card, och lägga ut flera tusen kr på det för att få ett jobb med en lön på ett par dollar i timmen. Vi kommer ju gå sjukt back varje månad, med en månadshyra på 1000-2000 dollar. Visst har vi självklart med oss mycket pengar, men ändå.
Svara med citat

Gammal 2008-09-14, 15:36

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Hej igen !!

Citat:

Det var inte meningen att låta naiv, det är klart att vi förstår att det inte är att bara åka dit och få ett stjärnjobb direkt. Och jag vet att det är ett lotteri och inte alls säkert att man vinner bara för att man är med i lotteriet.
Ok, da har vi kommit sa langt. Du lat absolut inte naiv, ingen fara. Inga fragor kan nagonsin vara obefogade.

Citat:

Menar du att vi kan få ett Green Card på olagligt sätt? Okej, det kanske inte är den smartaste idén. Kan man inte köpa ett Green Card annars?.
Nej, man kan inte kopa ett Green Card. Och det gar inte att fa tag pa ett pa ett olagligt satt, i alla fall inte sa lange ni inte har bra kontakter inom organized crime.

Citat:

Men det räcker alltså inte med ett arbetsvisum för att få jobb?.
Jo, det racker. arbetsvisumet ar ett Green Card. Men ni maste ha jobbet forst, annars kan ni inte soka ett arbetsvisum. Jobbet maste ni soka fran Sverige, det gar inte att aka hit pa ett turistvisum, leta jobb och sedan soka ett nytt visum. Och nar ni soker fran Sverige sa ar det valdigt hoga krav pa vad for sorts arbetskraft som far visum. Man maste ha nagon form av specialkompetens och utbildning som inte finns i USA, annars ar det inte vart for de amerikanska arbetsgivarna att sponsra er visumansokan. Kort sagt, man behover en universitetsexamen eller en valdigt framgangsrik yrkeskarriar, ibland bada.

Eller som i mitt fall, man kan gifta sig med en amerikan. Det funkar ocksa. Min visumansokan tog ca 6 manader och kostade ca 10-15000. Da var min ansokan anda ganska enkel.

Citat:

Det känns ju inte värt att vänta på ett Green Card, och lägga ut flera tusen kr på det för att få ett jobb med en lön på ett par dollar i timmen. Vi kommer ju gå sjukt back varje månad, med en månadshyra på 1000-2000 dollar. Visst har vi självklart med oss mycket pengar, men ändå.
Ja, det ar det lilla problemet ni star infor. Aven om ni skulle ha en sabla tur och vinna i Green Card-lotteriet (over 12 miljoner ansoker, 50000 vinner sa chansen ar 0,4 % per person) sa kommer ni att fa problem nar ni skall forsoka hitta jobb om ni inte har nagot ess i bakfickan. Hela servicesektorn i USA ar uppbyggd pa dricks, sa det ar dar ni tjanar pengar. Grundlonen ar egentligen ointressant. Men konkurrensen rorande bra restaurangjobb i storstaderna ar stenhard.

Vill ni bo centralt sa kostar det. Rakna ocksa med ovriga utgifter. Sjukforsakring, andra forsakringar, transportmedel, el, vatten, tv, telefon och sa vidare.

Det ar inte omojligt, men ni har en hel del hinder framfor er om ni vill flytta hit. Har nagon av er varit i USA tidigare sa ni vet lite mer om hur saker och ting funkar har ?

/MST
Senast redigerad av MST den 2008-09-14 klockan 15:47.
Svara med citat

Gammal 2008-09-14, 21:15

Gäst

Standard
Nej, ingen av oss har tidigare varit i USA. Har bara några kompisar som har varit där, och en kompis som är där nu. Dock jobbar hon inte där, utan pluggar. Men jag kan ju kolla upp lite med dem iallafall.

Men det låter ju ändå helt kört. Inte ens nån idé att försöka eftersom så få får gren card.
Men är det lättare att stanna/få jobb om man pluggar i usa istället för sverige? Om jag åker dit och pluggar nåt år och sen söker arbete altså, eller om jag studerar här även nästa år.
Svara med citat

Gammal 2008-09-14, 22:33

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Hej igen !!

Citat:

Nej, ingen av oss har tidigare varit i USA. Har bara några kompisar som har varit där, och en kompis som är där nu. Dock jobbar hon inte där, utan pluggar. Men jag kan ju kolla upp lite med dem iallafall.

Men det låter ju ändå helt kört. Inte ens nån idé att försöka eftersom så få får gren card.
Men är det lättare att stanna/få jobb om man pluggar i usa istället för sverige? Om jag åker dit och pluggar nåt år och sen söker arbete altså, eller om jag studerar här även nästa år.

Ok. Om du aker over till USA pa ett studentvisum, alltsa college, sa kan du fortfarande inte byta visumet i USA. Du maste tillbaka till Sverige forst. Kan finnas speciella undantag. Kolla upp det mera pa ambassadens hemsida under studentvisum. Men du behover ett arbetstillstand och for att fa det sa behover du en examen, minst. Sa du kan inte aka over ett ar och plugga och sen borja jobba, det ar tva skilda visum.

Orsaken till varfor jag fragade om ni varit i USA ar att det oftast ar battre om man kommer hit forst som turist, innan man bestammer sig for att komma hit och forsoka skaffa jobb. Det ar valdigt mycket som skall fixas for att ta sig hit och da ar det inte bra att komma hit och inse att inget ar vad man trodde det skulle vara.

Funderat pa au-pair ? Det ar alltid en losning. Da far man en vardfamilj, en saker plats i tillvaron sa man slipper ta allt ansvar sjalv. Dessutom ar det enkelt att fa visum. Naja, hyfsat enkelt.

/MST
Svara med citat

Gammal 2008-10-06, 17:10

Gäst2

Standard
Hej,
Nu är jag en annan person som undrar ungefär samma sak men jag hade planerat att gå på college i usa (vet jättedyrt men det e inget problem). Får jag då garanterat ett green card då jag pluggat där? Hade tänkt plugga till advokat där och lagar är ju olika i alla länder så om jag studerar där och sen inte får ett green card kommer jag ju ha slösat bort flera år av mitt liv.
Svara med citat

Gammal 2008-10-06, 17:20

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst2 Visa inlägg

Hej,
Nu är jag en annan person som undrar ungefär samma sak men jag hade planerat att gå på college i usa (vet jättedyrt men det e inget problem). Får jag då garanterat ett green card då jag pluggat där? Hade tänkt plugga till advokat där och lagar är ju olika i alla länder så om jag studerar där och sen inte får ett green card kommer jag ju ha slösat bort flera år av mitt liv.
Nej, du far inte ett Green Card garanterat bara for att du last i USA. Studier ar en sak, arbete ar nagot helt annat. Du har en mycket battre chans att fa ett Green Card med en juristexamen fran USA som merit, men nagon garanti ar det anda inte.

/MST
Senast redigerad av MST den 2008-10-06 klockan 18:11.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8