Citat:
Ursprungligen postat av MST
Varfor inte forsoka med ett B1/B2 visum ? Varfor skall du vara 6 manader i USA ? Ge mig lite mer detaljer sa kanske jag kan hjalpa dig ytterligare. Har du tankt dig jobba som privat au-pair eller liknande (eftersom du namner J1) ?
/MST
|
Tack för snabbt svar!
Ingen idé att försöka stanna utan visum alltså.
Bakgrunden till frågan är ganska lång, hoppas du har bra tips:
Min sambo ska göra praktik USA genom sin utbildning i 6 månader, och jag tänkte hänga på.
Jag skulle vilja göra någon form av volontärarbete/yrkesutbyte där, jag är socionom. Först trodde jag att jag skulle kunna söka J1-visum ganska lätt om jag hittade en arbetsgivare, men det visar sig att jag kommer att behöva betala ca 2000$ till en Visa-sponsor. Hutlöst mycket tyckte jag, så då kom tankarna upp på att skita i visum.
Vet du hur svårt det är att få B1/B2 visum (och vad är skillnaden?). Jag har släktingar (moster och kusiner) i USA som skulle kunna stå för en inbjudan, och kommer att vara tjänstledig från ett fast jobb. I princip skulle jag kanske kunna vara aupair hos min kusin också, men det kanske är lite skumt när man närmar sig 30? hur ser myndigheterna på det?