ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-09-03, 20:19

Gäst

Standard stanna över 3 månader/åka till kanada ett tag
Hej!
Jag ska åka till USA i 6 månader, och tycker det verkar väldigt krångligt och dyrt att gå igenom processen för J1 visum.

1)Är det någon som vet vad som händer om man stannar över 90 dagar?
2)kan man lösa det genom att vara i USA 3 månader, och sen åka till Kanada nån vecka och komma tillbaka 3 månader till?

tack för alla svar
Karmen
Svara med citat

Gammal 2008-09-03, 20:40

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej!
Jag ska åka till USA i 6 månader, och tycker det verkar väldigt krångligt och dyrt att gå igenom processen för J1 visum.

1)Är det någon som vet vad som händer om man stannar över 90 dagar?
2)kan man lösa det genom att vara i USA 3 månader, och sen åka till Kanada nån vecka och komma tillbaka 3 månader till?

tack för alla svar
Karmen
Hejsan !

For det forsta sa kollar dom din returbiljett i passkontrollen, har du inte en returbiljett inom 90 dagar sa blir det direkt tillbaka till Sverige igen. Obonhorligen.

Pa fraga 1, det som hander om du stannar langre an 90 dagar ar att du kommer att vagras intrade i USA igen nasta gang du vill aka tillbaka. Varje gang du vill besoka USA sa maste du aka till ambassaden och soka specialtillstand, men det kommer knappast att beviljas de forsta 10 aren. Homeland Security tar valdigt allvarligt pa dessa fragor. Kan bli sa att du aldrig slapps in igen.

Pa fraga 2 sa ar svaret nej. Det funkar inte. 90 dagar galler, ditt enda alternativ ar att aka tillbaka till Sverige igen, men aven da sa kan dom neka dig om du inte har mycket goda skal att atervanda sa snart igen.

Varfor inte forsoka med ett B1/B2 visum ? Varfor skall du vara 6 manader i USA ? Ge mig lite mer detaljer sa kanske jag kan hjalpa dig ytterligare. Har du tankt dig jobba som privat au-pair eller liknande (eftersom du namner J1) ?

/MST
Senast redigerad av MST den 2008-09-03 klockan 20:48.
Svara med citat

Gammal 2008-09-03, 21:31

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av MST Visa inlägg

Varfor inte forsoka med ett B1/B2 visum ? Varfor skall du vara 6 manader i USA ? Ge mig lite mer detaljer sa kanske jag kan hjalpa dig ytterligare. Har du tankt dig jobba som privat au-pair eller liknande (eftersom du namner J1) ?

/MST
Tack för snabbt svar!
Ingen idé att försöka stanna utan visum alltså.
Bakgrunden till frågan är ganska lång, hoppas du har bra tips:
Min sambo ska göra praktik USA genom sin utbildning i 6 månader, och jag tänkte hänga på.
Jag skulle vilja göra någon form av volontärarbete/yrkesutbyte där, jag är socionom. Först trodde jag att jag skulle kunna söka J1-visum ganska lätt om jag hittade en arbetsgivare, men det visar sig att jag kommer att behöva betala ca 2000$ till en Visa-sponsor. Hutlöst mycket tyckte jag, så då kom tankarna upp på att skita i visum.
Vet du hur svårt det är att få B1/B2 visum (och vad är skillnaden?). Jag har släktingar (moster och kusiner) i USA som skulle kunna stå för en inbjudan, och kommer att vara tjänstledig från ett fast jobb. I princip skulle jag kanske kunna vara aupair hos min kusin också, men det kanske är lite skumt när man närmar sig 30? hur ser myndigheterna på det?
Svara med citat

Gammal 2008-09-03, 21:53

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Tack för snabbt svar!
Ingen idé att försöka stanna utan visum alltså.
Bakgrunden till frågan är ganska lång, hoppas du har bra tips:
Min sambo ska göra praktik USA genom sin utbildning i 6 månader, och jag tänkte hänga på.
Jag skulle vilja göra någon form av volontärarbete/yrkesutbyte där, jag är socionom. Först trodde jag att jag skulle kunna söka J1-visum ganska lätt om jag hittade en arbetsgivare, men det visar sig att jag kommer att behöva betala ca 2000$ till en Visa-sponsor. Hutlöst mycket tyckte jag, så då kom tankarna upp på att skita i visum.
Vet du hur svårt det är att få B1/B2 visum (och vad är skillnaden?). Jag har släktingar (moster och kusiner) i USA som skulle kunna stå för en inbjudan, och kommer att vara tjänstledig från ett fast jobb. I princip skulle jag kanske kunna vara aupair hos min kusin också, men det kanske är lite skumt när man närmar sig 30? hur ser myndigheterna på det?

Ok, da vet jag lite mera. Om jag vore dig skulle jag satsa pa att forsoka fa ett B1/B2 Tourist Visa. Jobb kommer du inte att fa, inte for sa kort tid. Volontararbete ar mojligt, men osannolikt. Au-pair hos din kusin funkar inte heller. Alternativt att aka over pa ett vanligt 90-dagars turistvisum, aka hem en manad eller sa och sedan aka tillbaka igen.

Tank ocksa pa allt som tillkommer om du skall aka over. Du kommer att behova transportsmedel, du behover giltiga forsakringar fran Sverige om nagot hander, du kommer att behova en massa saker som din sambo redan har via de som plockar over honom.

Kolla upp allt detta och bygg en checklista. Vilken stad skall ni till ? Hur skall ni bo ? Kanner ni nagon i omradet som kan hjalpa er ? Hur tar ni er runt ? Vad hander vid sjukdom, olycksfall osv ? Bara nagra tips pa vagen.

Har hittar du mer info om B1/B2. Borde inte vara svart for dig att fa, tror att det ar den basta och enklaste losningen for dig. Har du fler funderingar sa aterkom garna, jag svarar om jag kan.

The Nonimmigrant Visa Unit - Business and Tourist Visas (B1/B2 Visa)

/MST
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8