ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-09-02, 06:16

sitrusfruxxon

Nykomling
sitrusfruxxon är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Rykte: 0

Standard Boende i USA! Behöver lite assistans :)
Hej alla glada!

Nu är det såhär att jag har lite problem, som jag inte riktigt vet hur jag ska kunna lösa på bästa sätt. Det är så att jag har en amerikansk flickvän som studerar i Ohio. Jag vill flytta dit och jobba och kunna umgås med henne medans jag jobbar men problemet är det att jag har ingen högklassig utbildning och lär inte jobba som Au-pair närmaste tiden.

Det jag kan jobba med dock är köra truck och arbeta som chaufför inom UPS eller liknande. Jag har kollat runt på den Amerikanska ambassadens hemsida för ytterliga information men det verkar ytterst krångligt.

Vet ni om någon arbetsgivare som anställer arbetskraft här och skickar vidare till USA?

Har ni någon enkel lösning till hur man kan flytta dit utan att behöva ansöka om Green card eller att åka dit på turistvisum och söka jobb? För att sedan vänta 3-4 månader innan beslutet är fattat.

Vet inte om jag blandade ihop allting nu, men det skulle vara väldigt hjälpsamt om ni vet något ytterligare sätt man kan komma in i USA på =).

Uppskattar all hjälp jag möjligen kan få.

Tack på förhand!
Tobias
Svara med citat

Gammal 2008-09-02, 08:49

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 6

Standard
Det finns många här som ställt liknande frågor. Om du söker i USA-forumet hittar du många svar.

Men det finns inga enkla lösningar på ditt problem - vill du jobba lagligt i USA så är det krångligt och tar tid. Det bästa rådet är nog att ni gifter er, du och flickvännen. Då blir allt lite lättare.

Gammal 2008-09-02, 13:26

sitrusfruxxon

Nykomling

Standard
Jo, jag förstod nästan att allt fanns här på forumet redan. Men som sagt, att få svar på alla frågor jag hade tar mer tid än att bara skapa en post med allting samlat.

Giftemål är inte ett alternativ just nu, hennes familj är kristna och vill inte att hon gifter sig före skolan är slut. Dvs om 2 ½ år.

Tack för svaret iaf =)
Tobias
Svara med citat

Gammal 2008-09-02, 14:26

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
Hejsan ! Skall forsoka svara dig sa gott jag kan.

Citat:
Ursprungligen postat av sitrusfruxxon Visa inlägg

Nu är det såhär att jag har lite problem, som jag inte riktigt vet hur jag ska kunna lösa på bästa sätt. Det är så att jag har en amerikansk flickvän som studerar i Ohio. Jag vill flytta dit och jobba och kunna umgås med henne medans jag jobbar men problemet är det att jag har ingen högklassig utbildning och lär inte jobba som Au-pair närmaste tiden.
Det jag kan jobba med dock är köra truck och arbeta som chaufför inom UPS eller liknande. Jag har kollat runt på den Amerikanska ambassadens hemsida för ytterliga information men det verkar ytterst krångligt.
Kort sagt, du lar inte fa ett visum for att arbeta som truckforare eller chauffor. Det kan du lugnt utga ifran.

Citat:

Vet ni om någon arbetsgivare som anställer arbetskraft här och skickar vidare till USA?
Visst finns det svenska foretag som har kontor i USA, men du vill bo i en specifik stad, da blir det svarare. Vilka svenska foretag har kontor i den staden, det ar fragan du maste stalla dig. Menar du nagon som anstaller i Sverige och sedan skickar folk till USA direkt sa ar svaret nej. Varfor skulle nagon gora det ?

Citat:

Har ni någon enkel lösning till hur man kan flytta dit utan att behöva ansöka om Green card eller att åka dit på turistvisum och söka jobb? För att sedan vänta 3-4 månader innan beslutet är fattat.
Det ar nast intill omojligt att soka jobb i USA utan ett visum. Du maste soka jobb fran Sverige, hela ansokningsprocessen maste ske i Sverige. Du kan mojligtvis ansoka om ett forlangt turistvisum (B1/B2), det ger dig 6 manader i alla fall.

Har du fler fragor sa hojta bara till, jag skall forsoka hjalpa till om jag kan.

/MST
Svara med citat

Gammal 2008-09-02, 14:34

sitrusfruxxon

Nykomling

Standard
Hej!

Ok, MST. Jag uppskattar att du lagt ner tid och svarat på frågorna jag ställt.

Det jag menade med om Svenska företag som anställer här var om det fanns någon sorts rekryteringsfirma här. Men det kanske inte är möjligt med tanke på att dom måste försöka hitta en amerikan för jobbet först om det finns.

Ok, ansökningsprocessen för arbetsvisum hoppades jag man kunde göra där medans man var på turistvisum i landet. Men det tar kanske lite för lång tid att ansöka om det så man måste åka hem innan det träder i kraft?

Tack på förhand!
Tobias
Svara med citat

Gammal 2008-09-02, 14:55

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 7

Standard
No problem. Fraga pa bara !

Citat:

Det jag menade med om Svenska företag som anställer här var om det fanns någon sorts rekryteringsfirma här. Men det kanske inte är möjligt med tanke på att dom måste försöka hitta en amerikan för jobbet först om det finns.
Nej, det finns ingen rekryteringsfirma eller liknande som for au-pairer. Atminstone inte for de yrken som du efterfragar, mojligtvis for kryssningsfartyg eller liknande men da ar det en annan sak.

Citat:

Ok, ansökningsprocessen för arbetsvisum hoppades jag man kunde göra där medans man var på turistvisum i landet. Men det tar kanske lite för lång tid att ansöka om det så man måste åka hem innan det träder i kraft?
Nej, sa funkar det inte. Du kan inte ansoka om ett arbetsvisum i USA nar du ar dar som turist. Det gar inte. Du maste soka jobb i USA fran Sverige, darefter nar du fatt ett jobb, da kan du borja din visumansokan. Ofta hjalper foretaget till med detta som en slags sponsor. Under ansokningstiden sa har ambassaden ditt pass i forvar. Hela processen kostar ca 10-15.000 SEK och tar ca fyra-sex manader beroende pa hur snabb man ar att fa fram alla dokument som man maste specialbestalla.

Att aka till USA och soka jobb utan att vara en permanent resident, det ar i princip omojligt. Sedan tillkommer allt pappersarbete med social security, korkort, forsakringar, bil, boende etc. Utan ratt papper sa ar man helt hjalplos, man maste ga den ratta vagen.

/MST
Senast redigerad av MST den 2008-09-02 klockan 15:10.
Svara med citat

Gammal 2008-09-02, 17:29

sitrusfruxxon

Nykomling

Standard
Ok!

Jag får tacka för hjälpen MST och Hallmat, då vet jag ordentligt hur det fungerar iaf.

Får nog åka över och hälsa på som turist och försöka förlänga det. Det verkar vara enda sättet att kunna komma över dit just nu, får kolla in hur man kan göra med jobb osv om man kanske kan hitta något innan man åker över nästa gång.

Tack så mycket!
Tobias
Svara med citat

Gammal 2008-09-02, 20:01

malama

Världsvan
malama är inte uppkopplad
malamas avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Tobias,

Håller med Hallmat och MST. Är själv gift med en amerikanska och har bott i USA i många år, och känner också en del amerikaner som har gift sig med icke-amerikaner. Som jag ser det bör du fråga dig hur allvarligt ditt förhållande är med din flickvän och var (USA eller Sverige) som ni vill bosätta er i på lång sikt. Om ni vill bo i Sverige, så är det definitivt lättast för dig at helt enkelt besöka USA på turistvisum på några månader. Om ni däremot har för avsikt att bo i USA är det en klar fördel om ni gifter er. Du kan besöka USA på ett s.k. "fiancé visa", 90 dagar tror jag det gäller, och ni måste då gifta er inom de 90 dagarna. Alternativet är för din flickvän att beöka dig i Sverige, och att ni gifter er där och sedan besöker Amerikanska ambassaden och fyller i papper etc så att du kan lagligt flytta till USA.

Lycka till!

Bo-Göran
Svara med citat

Gammal 2008-09-04, 14:55

zu2009

Nykomling
zu2009 är inte uppkopplad

Standard
Dine muligheter er enten VWP, du kan være der i 90 dager under visa waiver, eller du kan vurdere å søke om B2 visum, visitor for pleasure, som lar deg være der i 6 måneder med mulighet for 6 måneders forlengelse.
Problemet er selvsagt at du ikke kan jobbe mens du er der, og at du kanskje må vise ved innreise at du har nok penger til å leve for mens du er der.
Ved søknad om B2 må du sannsynligvis også bevise at du ikke har tenkt å immigrere til USA. Det vil si at du må vise at du har "ties to your home country". F.eks. en leilighet du eier/leier, en jobb, familie, etc.

Å arbeide lovlig i USA med din bakgrunn tror jeg kan bli vanskelig, men om du er der i 90 dager kan du jo undersøke muligheten. Du trenger da en arbeidsgiver som er villig til å sponse oppholdstillatelsen din.

Et annet alternativ er å gifte seg... men da bør du ha vært der borte en stund og helst kontaktet en immigration advokat for å være sikker på at det ordner seg.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8