ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-07-06, 19:58

Gäst

Standard New York
Hej gott folk!

Jag och min flickvän har planerat en resa till USA, New york. Vi har inte bestämt datumen ännu, men blir troligen runt vecka 44. Nu är det så här att vi har ett ställe vi kan bo, men det ligger en bit utanför centrala New York, i Queens.

Vilket är det bästa sättet att ta sig in till city och vad kostar det ungefär? Sen vad finns det mer man kan göra i New York, förutom alla stora sevärdheter såsom Frihetsgudinnan osv. Jag läste innan att dom flesta pubar och barer är 21, då är det alltså uteslutet eftersom vi bara är 18?

Vi har kollat på flygbiljetter på olika sidor, det skiljer endast ett par hundralappar på svenska och utländska. Vi hade tänkt att vara borta i 8 dagar. Kan ni rekommendera några bolag? Vi är lite osäkra på om man ska boka nu eller om man ska vänta till sista minuten, vågar man vänta? Vi har tänkt oss att mellanlanda 1 gång, vart spelar ingen roll.

Om det är något annat vi skall tänka på, nämn gärna det.
Svara med citat

Gammal 2008-07-06, 20:13

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
New York är ju en av få städer i USA där kollektivtrafiken fungerar. Från Queens åker man tåg in till Manhattan, och det kostar "några få dollar".

Är du där i 8 dagar så kommer säkert sevärdheterna räcka till mer än väl. Det finns ju en del mer att se än frihetsgudinnan. Men ett besök på någon Broadwaymusikal kan vara häftigt. Kolla på nätet och se om ni hittar något ni gillar och som det finns biljetter till.

Sista minuten till USA är sällan eller aldrig billigt, utan jag skulle kolla i Augusti när höstresorna börjar rulla ut vilka som vill positionera som lågprisalternativet då.

Rent generellt tycker jag dock att mellanlandningar nere i Europa är förkastliga. Till att börja med sitter man och flyger flera timmar åt fel håll, vilket sedan gör huvudflygningen längre. Därtill får man försöka slå ihjäl ett antal timmar på en flygplats i som brukar vara tråkiga och väldigt dyra. Ibland kan det vara värt några kronor att slippa det där.
Svara med citat

Gammal 2008-07-06, 21:21

Gäst

Cool
Citat:
Ursprungligen postat av Swetrot Visa inlägg

New York är ju en av få städer i USA där kollektivtrafiken fungerar. Från Queens åker man tåg in till Manhattan, och det kostar "några få dollar".

Är du där i 8 dagar så kommer säkert sevärdheterna räcka till mer än väl. Det finns ju en del mer att se än frihetsgudinnan. Men ett besök på någon Broadwaymusikal kan vara häftigt. Kolla på nätet och se om ni hittar något ni gillar och som det finns biljetter till.

Sista minuten till USA är sällan eller aldrig billigt, utan jag skulle kolla i Augusti när höstresorna börjar rulla ut vilka som vill positionera som lågprisalternativet då.

Rent generellt tycker jag dock att mellanlandningar nere i Europa är förkastliga. Till att börja med sitter man och flyger flera timmar åt fel håll, vilket sedan gör huvudflygningen längre. Därtill får man försöka slå ihjäl ett antal timmar på en flygplats i som brukar vara tråkiga och väldigt dyra. Ibland kan det vara värt några kronor att slippa det där.
Det låter bra det där med kollektivtrafiken, då slipper man betala dyra pengar för taxi eller liknande. Ang musikaler har vi kollat lite snabbt på det och det är väl inget som lockar mig, däremot flickvännen.
Då skippar vi sista minuten och väntar på augusti resorna.
Du menar att vi ska kolla utan mellanlandning, alltså direktflyg? Vi har kollat på dessa och dom ligger betydligt högre än dom med mellanlandningar. Vi har inget emot att vänta, då menar jag inte att vi vill vänta i 10 timmar, men sådär en 2 timmar är väl okej.
Svara med citat

Gammal 2008-07-06, 23:31

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej gott folk!

Jag och min flickvän har planerat en resa till USA, New york. Vi har inte bestämt datumen ännu, men blir troligen runt vecka 44. Nu är det så här att vi har ett ställe vi kan bo, men det ligger en bit utanför centrala New York, i Queens.

Vilket är det bästa sättet att ta sig in till city och vad kostar det ungefär? Sen vad finns det mer man kan göra i New York, förutom alla stora sevärdheter såsom Frihetsgudinnan osv. Jag läste innan att dom flesta pubar och barer är 21, då är det alltså uteslutet eftersom vi bara är 18?

Vi har kollat på flygbiljetter på olika sidor, det skiljer endast ett par hundralappar på svenska och utländska. Vi hade tänkt att vara borta i 8 dagar. Kan ni rekommendera några bolag? Vi är lite osäkra på om man ska boka nu eller om man ska vänta till sista minuten, vågar man vänta? Vi har tänkt oss att mellanlanda 1 gång, vart spelar ingen roll.

Om det är något annat vi skall tänka på, nämn gärna det.
Direktflyg ar alltid att foredra, flygresan ar lang nog anda. Speciellt om det inte skiljer sa mycket i pris. Personligen sa flyger jag numera enbart SAS, har flugit till och fran USA fler ggr an vad jag kan rakna, med massvis av olika flygbolag, och SAS ar favoriten utan tvekan. British Airways ar bra, men koerna pa Heathrow kan vara lite knackande. KLM via Schiphol funkar ocksa bra, det ar en trevlig flygplats och man slipper stressa allt for mycket.

Saker att gora i New York ? Det finns massvis. Promenad i Central Park, museer, idrottsevenemang (Knicks, Rangers, Islanders, Yankees, Mets, Giants....bara att kolla spelschemat) shopping pa 5th Av eller pa West Side, bussturer till Bronx, Brooklyn och Harlem, farjorna till Staten Island, Ellis Island och Liberty Island som sagt....listan kan goras oandlig. Utforska garna till fots, det funkar utmarkt. Pa sjalva Manhattan funkar taxi utmarkt, kostar nastan ingenting jamfort med Sverige och det ar enkelt att bara haffa en bil i farten.

Mojligheterna ar oandliga. Allt handlar om vad man sjalv ar intresserad av, i New York finns det nagot for alla, 24 timmar om dygnet.

/MST
Svara med citat

Gammal 2008-07-07, 14:36

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Taxi i all ära, men ett 7-dagars MTA-kort för 24 doller (möjligen har det höjts till 25) är både billigt och bekvämt. Första gången jag var där blev det bara tunnelbana, men sedan har jag lärt mig att åka buss. Speciellt bra är ju bussarna när man ska åka på tvären av Manhattan. Mot slutet av veckar tar man buss om man ska mer en ett kvarter. Information på mta.info.

Sedan håller jag helt med föregående skrivare, direktflyg med SAS-plan är det som gäller. Men sedan SAS.se höjde priserna för några veckor sedan har jag bokat via Orbitz.com (ca $590), men du får samma resor på CheapTickets.com. Obs att det handlar om plats i samma plan för ungefär halva priset som SAS själva tar.

Jag skulle inte vänta en dag med att boka, för det handlar bara om att man kan få en resa med byte ca 200 kr billigare, om man har tur.

/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2008-07-07 klockan 14:39.
Svara med citat

Gammal 2008-07-07, 17:17

Gäst

Standard
MTA kortet, är det så du kan åka hur mycket du vill? Av vad, buss, tunnelbana eller taxi?
Vi har kollat på alla möjliga sökmotorer och flygbolag. Den billigaste resan med byte ligger runt 4.800kr och det billigaste direktflyget ligger på knappt 7.000kr.
Den där på Orbitz.com, 590 dollar. Vilken period var det?
Vi har tänkt att åka den 24 augusti till 1 november
Svara med citat

Gammal 2008-07-07, 19:56

Gäst

Standard Flygbiljetter
Sista minuten tror jag inte fungerar nu när dollarn är så låg, "alla" vill åka till USA nu så planen blir fulla utan rabatterade sistaminuten.

Var själv i New York i höstas (början på okt) och vi bokade flyg redan i mars. Kollade via resfeber och SAS direktflyg var marginellt dyrare än billigaste biljett med byte
Svara med citat

Gammal 2008-07-07, 19:59

Gäst

Standard Flygbiljetter forts
Glömde en sak
Min erfarenhet från de senaste åren är att ju tidigare du kan boka en reguljärbiljett desto större chans att få ett bra pris.
Gör bara jämförelsen med Ryanair, bokar du dem mer än ett halvår innan är priset väldigt lågt, medans gör en bokning på deras flighter 2 veckor innan och du får betala flera gånger mer
Svara med citat

Gammal 2008-07-07, 20:09

PeterO

Världsvan

Standard
Du åker fritt på tunnelbana och buss med MTA-kort. Efter vad jag vet gäller kortet hela nätet inom New York (se kartan på mta.info). Det gäller för obegränsat antal resor (det finns andra varianter där man laddar kortet med pengar, men det verkar knöligt att använda).

Jag slog upp 14-21 oktober på cheaptickets.com nu, och den resan kostat $525. Du kan behöva prova några datum innan du hittar de billiga. Tisdag-torsdag är att föredra som resdagar om man vill ha billiga resor. Vid beställningen ska du ange att du bor i Europa samt välja land innan du fyller i adresser, då blir det rätta formulär för postnummer (zipkod).

Med nuvarande dollarkurs kostar resan under 3.500, alltså under halva priset mot vad SAS tar för samma resa. (Jag skriver det inte en gång till

Då man bokar blir man erbjuden en försäkring för något 10-tal dollar, men eftersom jag utgår från att jag inte skulle klara av att anmäla t ex en försening till dem, så avsod jag från den försäkringen. Dessutom har jag en del försäkrat via Visa-kortet jag använder.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2008-07-07, 23:00

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:

Nu är det så här att vi har ett ställe vi kan bo, men det ligger en bit utanför centrala New York, i Queens.

Vilket är det bästa sättet att ta sig in till city och vad kostar det ungefär?
Queens är ju ganska stort och det kan vara upp till 15 tunnelbanestationer innan du kommer till Manhattan. Så utan att veta adressen så är det ju svårt att ge råd. Men har du turen att bo nära en station på linjerna E eller F så är det nog inga problem att komma in till Manhattan, men du ska nog undvika rusningstimmen på morgonen.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2008-07-08, 12:35

Gäst

Standard
Måste börja med att tacka för alla svar, uppskattas

Ang. MTA kortet så verkar det ju vara ett bra sätt att ta sig fram med, så ett sådant blir det nog. Vi ska kolla upp lite med det först.
Jag sökte på samma resa som vi har kollat på fast i maj 09, den kostar exakt lika mycket. Den billigaste resan vi har hittat var via Cheaptickets.com eller Orbitz.com och den låg på $780 (då med alla avgifter inräknade, $646 utan) detta var då 21/10 - 30/10 08.
Svara med citat

Gammal 2008-07-08, 14:23

Hallmat

Globetrotter
Hallmat är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 7

Standard
Citat:

Den billigaste resan vi har hittat var via Cheaptickets.com eller Orbitz.com och den låg på $780 (då med alla avgifter inräknade, $646 utan) detta var då 21/10 - 30/10 08.
Som jag nyss skrev i en annan tråd så ändras Orbitz' priser ständigt. De datum du anger kostar i skrivande stund endast 674 dollar (inkl. skatter etc.) och det är direktflyg.

Gammal 2008-07-08, 22:42

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:

Vi har inte bestämt datumen ännu, men blir troligen runt vecka 44.
En verklig sevärhet i New York är hangarfartyget Intrepid. Tyvärr är det just nu på reparation och återöppnas först 8/11, alltså vecka 46. Se vidare www.intrepidmuseum.org

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2008-07-12, 15:36

Gäst

Standard
Jag sökte precis på orbitz.com och då fanns det för knappt $750. Men som du sa så ändras priserna hela tiden och vi kommer boka såfort vi ser ett pris som passar oss.
Tack för alla hjälp och ni får gärna tillägga saker som vi kanske ska tänka på eller något annat som kan vara bra och veta

Annat, en väldigt bra sida detta.
Svara med citat

Gammal 2008-07-13, 16:22

Gäst

Standard
Vi har kollat in och bestämt oss för en resa, men nästan på varje alternativ vi tar så får vi fram ett felmeddelande som säger att det inte finns platser kvar. Endast på dom lite dyrare resorna, över $1000 så går det. Är det fler som har detta problemet?

Datum 27/10 - 4/11 2008 Göteborg - New York

Vi har kollat via cheaptickets och orbitz.
Svara med citat

Gammal 2008-07-13, 17:23

PeterO

Världsvan

Standard
[quote=Gäst;76790]
QUOTE]

Ja, det verkar utsålt för resa från Göteborg...

/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2008-07-13 klockan 18:18.
Svara med citat

Gammal 2008-07-13, 17:42

PeterO

Världsvan

Standard
Däremot verkar det gå bra att boka en resa från Köpenhamn med byte i Dussendorf för ca $800.

Eller direkt med Continental för $1000.

Hur långt kommer du vid bokningen innan det blir stopp?

/PeterO

Ps, om du loggar in eller avslutar med signatur så förstår vi att det är samma person som skriver. Använder du bara Gäst så kan vi inte utnyttja info som du eventuellt skrivit tidigare.
Senast redigerad av PeterO den 2008-07-13 klockan 18:12.
Svara med citat

Gammal 2008-07-14, 14:47

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:

Vi har kollat in och bestämt oss för en resa, men nästan på varje alternativ vi tar så får vi fram ett felmeddelande som säger att det inte finns platser kvar. Endast på dom lite dyrare resorna, över $1000 så går det. Är det fler som har detta problemet?

Vi har kollat via cheaptickets och orbitz.

Ja, det verkar vara något med tidtabellerna som gör att det inte längre går att boka via Orbitz. Förhoppningsvis är det ett fel som de snart rättar till.

Det billigaste jag hittar GBG-NYC är via Finnair.se där det kostar 5.363 kr.
SAS.se kostar 6.354, men stannar du en dag till och åker hem på onsdag kostar det bara 5.581. (Ytterligare 100 kr billigare blir det om du åker hem på fredag).

Fast du borde ju få en Orbitz-resa för $740 = 4.514 kr (eller den extremt billiga för $646 = 3.940 kr).

Jag har skickat en felanmälan till Orbitz nu. Du kan ju göra detsamma.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2008-07-14, 20:38

Gäst

Standard
Den där resan för $646 har vi sett, men den verkar inte fungera. Ska testa dom kommande dagarna att söka och se om det fungerar.
Jag kommer så långt att jag söker och hittar en resa, sedan klickar jag på Select. Där stannar det och jag får ett felmeddelande. Det står att resan inte längre finns eller att det är slut på platser eller liknande. Så är det på dom 5-10 först resorna i listan.
Vi kan tyvärr inte stanna längre än till tisdag, då vi har skola att tänka på.
Jag får väl också dra iväg ett mail till orbitz och cheaptickets.

-ck-
Svara med citat

Gammal 2008-07-14, 21:08

PeterO

Världsvan

Standard
Citat:

Jag får väl också dra iväg ett mail till orbitz och cheaptickets.
-ck-
Dom har ett formulär man kan fylla i.

Jag noterade också att CheapTickets är ett varumärke som ägs av Orbitz, vilket förklarar att sajterna är så lika.

/PeterO
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8