ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-06-05, 15:47

LikeAGlove

Nykomling
LikeAGlove är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 0

Standard New York - Seattle
Hej, hade tänkt att genomföra min första USA resa, ensam också kan väl tilläggas då jag har tänkt mig att åka när semestern är slut. Jag har planerat att åka från New York till Seattle via Chicago. Tanken var att åka med tåg linjen "Empire Builder" mellan Chicago och Seattle, men jag behöver lite tips på hur man smidigast tar sig mellan NY och Chicago helst inte med flyg, går det några bra tåg städerna emellan? Sen funderar jag även på hemresan, eftersom jag kommer befinna mig i Seattle blir det lite krångligt att ta sig tillbaka till NY för att flyga hem till Sverige. Är det lätt att boka en resa med tillexempel avresa till NY och kanske hemresa från LA, eller nåt liknande?

Om det är någon som har åkt med Empire Builder får ni gärna skriva ner era erfarenheter om vad som kan vara värt att göra. Vill även som sagt ha tips på transport mellan NY och Chicago och eventuella priser och transporttid, hade bara tänkt stanna i NY någon dag eller två så ni får också gärna tipsa om bra boende till skapligt pris. Och kanske hur stor reskassa man bör ha tillgodo för ett sånt här äventyr om jag har tänkt stanna 2 veckor cirkus.

Tack på förhand
Svara med citat

Gammal 2008-06-06, 00:43

PeterO

Globetrotter
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 3

Standard
Visst går det att boka inresa till en plats och utresa från en annan, men min gissning är att det blir ungefär dubbelt så dyrt. (Du bokar ToR New York för dryga 3.000 kr). (Testade nu och Orbitz.com tar 558 dollar för en ToR men 1.627 dollar för en enkelresa, men det finns nog billigare).

Tåg mellan städerna kan du boka på amtrac.com och buss på greyhound.com.

Tåg New York till Chicago kostar 157 dollar men Greyhoubd-bussen får jag ingen ordning på just nu.

Då det gäller hotell kan du hitta en hel del i USA-forumet. Speciellt kan du kolla in tråden Sefares New York. Jag har bokat in mig på det hoteller efter de goda vitsord de fått här och på andra håll. Ett enkelrum med delat badrum får du för 82 dollar natten. Ska du ha billigare så blir det nog till att dela med tre okända på ett hostels.

/PeterO
Senast redigerad av PeterO den 2008-06-06 klockan 00:53.
Svara med citat

Gammal 2008-06-06, 12:46

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Standard
Greyhound mellan NY och Chicago tror jag är klockrent. Resan tar c:a 20 timmar och kostar c:a 100 dollar.

För hemresa sedan kan det mycket väl vara billigast att åka inrikes Seattle till New York först. Det finns inga direktflyg från Seattle till Sverige så någonstans lär du få byta i alla fall.

Pengar går det åt en del. Du kommer ju behöva bo ganska så centralt eftersom du inte hyr bil, och då drar det nog iväg uppemot hundra dollar per natt i snitt för ett inte allt för lyxuöst boende.

Att äta snabbmat kostar runt tio dollar för en rejäl lunch eller middag, du får till och med glass eller en kopp kaffe på maten då. På en restaurang kostar en middag 30-40 dollar med dricks. Hur mycket du sedan shoppar, betalar inträden för att komma in på muséer eller köper biobiljetter för vet du bäst själv.
Svara med citat

Gammal 2008-06-06, 16:19

lisa.k

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove Visa inlägg

. Är det lätt att boka en resa med tillexempel avresa till NY och kanske hemresa från LA, eller nåt liknande?
Har har haft biljett där jag flugit arlanda- orlando, och hemresan från jfk. Det blev bara några hundralappar dyrare än att flyga t/r arlanda-jfk, och således tjänade jag ingenting på att köpa biljetten new york- orlando själv. Biljetten köpte jag i kilroytravels resebutik.
Svara med citat

Gammal 2008-06-07, 10:24

frecl

Medlem
frecl är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO Visa inlägg

Visst går det att boka inresa till en plats och utresa från en annan, men min gissning är att det blir ungefär dubbelt så dyrt. (Du bokar ToR New York för dryga 3.000 kr). (Testade nu och Orbitz.com tar 558 dollar för en ToR men 1.627 dollar för en enkelresa, men det finns nog billigare).
Men det är ju ej enkelbiljetter som avses här utan open-jaw (resa A-B och C-A).

Till exempel så hittar du ARN-NYC//SEA-ARN för $764
26SEP-10OCT med SAS.

ARN-NYC-ARN kostar $586. Så skillnaden är bara $178 => vilket ju med dagens dollarkurs är drygt 1000 SEK.

Jag sökte med Orbitz och jag vet ej om du kan boka biljetter direkt av dem som svensk eller om man måste ha amerikansk adress/kreditkort. Bolagen har olika taxor beroende på vilket land biljetten säljs i.
Svara med citat

Gammal 2008-06-08, 12:55

PeterO

Globetrotter
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av frecl Visa inlägg

Jag sökte med Orbitz och jag vet ej om du kan boka biljetter direkt av dem som svensk eller om man måste ha amerikansk adress/kreditkort. Bolagen har olika taxor beroende på vilket land biljetten säljs i.
Det går i alla fall bra med svenskt Visa-kort. Som du ser i andra trådar är vi många som köpt biljetter via Orbitz. Jag har för mig att en redan rest med dessa biljetter också, men jag är inte säker. Själv åker jag i början av september.

/PeterO
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8