|
Au Pair i Pennsylvania, avresa 2 september 2008
|

2008-05-25, 15:52
|
Reg.datum: maj 2008
Rykte: 4
|
Au Pair i Pennsylvania, avresa 2 september 2008
Hejhej!
Den 2 september i år, kommer jag att flyga över till USA för att spendera ett år som Au Pair hos en familj i Mountain Top, PA.
Jag undrar om det är någon fler som kommer att åka som Au Pair ungefär samma tid som mig och som kommer att befinna sig i min trakter. Från Mountain Top, som tyvärr inte är så stort, så har jag ca 2,5h till New York, 2h till Philladelphia och ca 20 min till Wilkes-Barre, som är den närmaste staden.
Skulle vara kul att ha någon svensk att prata med som kommer att vara där samtidigt och kanske rentav en svensk som kommer att åka samtidigt!
Skriv! Skriv!
|
|
|

2008-05-25, 17:33
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Hej.
Bor sjalv i Wilkes-Barre men kanner massvis med folk uppe i Mountain Top, letar faktiskt efter hus daruppe eftersom manga av min frus slaktingar bor dar. Det ar en fin liten stad. Finns en del svenskar haromkring i omradet, mest uppe i Clarks Summit dar Sandvik har sin fabrik.
/MST
|
|
|

2008-05-25, 19:40
|
|
Kul
Vad kul att någon därifrån hittade min tråd!
Hur är Wilkes-Barre som stad?
Du kanske vet vilka Michelle Quinn och Dave Aikens är? Det är nämligen mina blivande hostparents!
|
|
|

2008-05-25, 20:10
|
|
Hej...
Jadu, det finns egentligen inte sa mycket att saga om Wilkes-Barre. Fin natur, men annars sa ar det en amerikansk smastad, a working class town, varken mer eller mindre. Vi bor har darfor att min fru kommer harifran och har hela sin familj har med nagra undantag. Blir val kvar har i nagra ar till innan vi flyttar ner till Philly.
Sjalva Wilkes-Barre ar ganska slitet, universiteten forsoker nu fixa till stadskarnan, och det ar pa ratt vag. Men vagarna ar hopplost usla, det finns en hel del ruffiga kvarter och gator lite har och dar och man marker att alla gruvor slagit igen for lange sedan, manga tomma och overgivna industrier. Det ar ingen glamour, kan man val lugnt saga. Men det har sin charm, nar man val kommer in i livet har sa ar det inga problem.
Oversvamningar ar val annars det som Wilkes-Barre ar mest kant for. Hela South Side ar en enda stor flood zone, var en evakuering har sa sent som for tva ar sedan. Men det ar nara till NYC, till Philly och Baltimore och till DC. Sa laget ar helt ok. Gillar man natur och skidakning sa ar detta ett utmarkt stalle pa vintern. Fiske och jakt ar stort haruppe.
Nej, tyvarr kanner jag inte till nagra med det namnet. Mountain Top ar ganska stort till ytan, det finns sa mycket new developments overallt daruppe sa det ar svart att halla koll pa alla. De som jag kanner till bor allihop i omraden langs huvudvagen, om man nu kan kalla den det. I vilket omrade bor din vardfamilj ?
/MST
|
|
|

2008-05-25, 20:47
|
|
Okejokej.
Hur många bor det ungefär i Wilkes-Barre?
Jag har varit inne på google earth och om jag inte har missuppfattat det så är Wilkes-Barre och Kingston som på samma ställe? Rätta mig om jag har fel.
Klimatet är väl ganska likt Sveriges?
Mina hostparents bor på en golfbana. Det är väl det ja kan säga. Ligger inte så mycket hus just där, några stycken. Men som sagt, mitt på en golfbana.
Senast redigerad av TheCiis den 2008-05-25 klockan 20:49.
|
|
|

2008-05-25, 21:01
|
|
Svar.......
I Wilkes-Barre sa bor det val runt 50.000 personer, men i hela dalen (alla dessa stader ligger i en stor dal mellan alla berg) sa ar det val totalt 500.000 kanske. Wilkes-Barre ar bara en av manga smastader, Kingston, Plains, Forty Fort, Hanover, Hanover Township, Plymouth, Bear Creek osv osv. Kingston kan jag se fran tradgarden, det ligger pa andra sidan av the market street bridge. Sa du har i princip ratt. Det ar manga smastader som ligger valdigt tatt.
Klimatet ar inte riktigt som Sveriges, har ar det mycket mer luftfuktighet. Fyra arstider kan man val saga, med en riktig host och var samt en stekhet sommar. Brukar vara gott om sno, men inte forra aret. Luftkonditionering ar ett maste under sommaren, da ar det ofta 35-40 grader varmt. Det gar knappt att vara utomhus ibland. Men dagar som idag, da ar det ca 30 grader och stralande sol, perfekt vader. Mycket battre an i Sverige, om man gillar sol och varme.
Jag undrar om det inte ar Blue Ridge som ar golfbanan du pratar om. Dar finns det en hel del developments. Da ar det en bit bort fran sjalva samhallet Mountain Top, men inte sa farligt. Finns en hel del jattefina hus dar, har sjalv varit dar pa ett par visningar.
/MST
|
|
|

2008-05-25, 21:28
|
|
Det var lite mer folk än i min hemstad, Arvidsjaur. Här bor det ca 4000 invånare i själva samhället och totalt i kommunen är de ca 7000.
Jag har kontakt med en tysk tjej som kommer att åka samma datum som mig till USA för att också vara Au Pair. Hennes familj bor i Kingston och det skulle ju vara kul om man kunde träffas någon gång ifall det inte är så långt emellan.
Låter superhärligt med varma somrar!
Det kan mycket möjligt vara där. Husen som ligger på golfbanan är väl ganska stora och dom flesta som bor just där har nog pengar. Pratade med deras nuvarande Au Pair för någon dag sen och hon sa att det var ganska fina hus just där värdfamiljen bor men att det just utanför, eller innan, är mindre klass på husen. Men som sagt, har aldrig varit där så jag vet inte precis hur det ligger till.
Hur kommer det sig att du bor i USA? Jag antar att du är från Sverige?
|
|
|

2008-05-26, 17:02
|
|
Hej.
Ja, det ar val inte riktigt som Arvidsjaur, fast det ar mycket berg har. Bodde sjalv uppe i Norrland i 6 ar och det finns klara likheter i terrang och natur. Lite samma mentalitet ocksa, allt behover inte goras sa fort och tempot behover inte alltid vara uppskruvat. Laid-back mentality....
Mellan Kingston och Mountain Top ar det val ca 30 minuter med bil, beroende pa trafiken. Du har nog dragit vinstlotten dar, Kingston ar ingen hojdare direkt. Finns nagra fina omraden men det ar inte varldens basta omrade. Men allt det dar kommer du att marka ganska fort nar du lart dig hitta lite runt omkring. Det ar bara bil som galler har, tror inte ens att det gar bussar upp till MT, det finns taxibilar men inte manga, och att cykla upp dit ar inte ens att tanka pa. Kolla om du kan kora pa ditt korkort som au-pair, eller om du kan ta ett internationellt korkort som galler i 1 ar i PA.
Annars ar det inte svart att ta korkort i PA. Teorin lar du dig pa en dag, man far ta ett enkelt prov med 18 fragor och sedan ar det bara att boka uppkorningen direkt, dom har en vantetid pa tva veckor ungefar. Om du kan fickparkera sa ar det inga problem med resten. Kostar allt som allt ca 500 kr. Busenkelt.
Ar ganska saker pa att du skall upp till Blue Ridge, som jag sa sa ar Mountain Top ganska utspritt, men det finns manga fina developments. Husen dar i Blue Ridge bor ligga runt 300-400 kvm, oftast med egen pool sa du lar bo bra. Vi letar som sagt hus daruppe just nu, sa det ar ett bra omrade. Har aven funderingar pa att sjalva plocka over en au-pair fran Sverige om ett par ar, det ar ganska vanligt har.
Jag ar fran Sverige, men jag ar gift med en amerikanska. Hon kommer fran Wilkes-Barre och nastan hela hennes familj bor har. Hon flyttade till Sverige och vi bodde 6 ar i Stockholm innan vi flyttade tillbaka hit sa hon pratar svenska ocksa, bade hon och var lille kille har dubbla medborgarskap vilket ar valdigt praktiskt. Nu har vi tankt stanna i regionen har ett par ar och sen far vi se om vi drar oss ner mot Philly. Eller inte. Det ger sig.
Varmt ar det i alla fall. Kom precis tillbaka fran en joggingrunda och det ar en bra bit over 30 grader varmt har just nu, kanske upp mot 40 i solen, med over 50 % luftfuktighet, da ar det bara borjan pa sommaren. Tank dig Medelhavet ungefar, fast med mer fuktighet. Ikvall blir det ordentliga varmeaskvader in over bergen, sa da far man halla sig inne. Askvader har ar inte som i Sverige, du kommer att fa se saker du bara sett pa film tidigare. En och annan tornado dyker upp ibland ocksa, for tva ar sedan slog en stor tornado ner uppe i Mountain Top och orsakade en hel del skada pa manga hus och skolor. Vindarna var starka nog att flytta lastbilar, sa det var lite oroligt ett tag innan fronten drog vidare. Trots att det kommer en liten storm da och da sa foredrar jag definitivt vadret har framfor Sverige. Hellre varmt och fuktigt an regnigt och gratt.
Om du har fragor eller funderingar om nagot annat, vad som helst, kor pa. Jag har svar pa det mesta, och det jag inte vet kan jag ta reda pa.
/MST
Senast redigerad av MST den 2008-05-27 klockan 21:56.
|
|
|

2008-05-27, 23:38
|
|
Jag måste ansöka om internationellt körkort men jag måste även ta körkortet i USA. Men det ska väl inte vara några problem då man tagit det i Sverige och haft det 1,5 år? Jag känner mig väldigt bekväm och säker i min körning.
Jag fick mejl av min blivande värdmamma och hon berättade att hon tagit bilder på området, men hon har inte skickat dom än. Ska bli spännande att se hur det ser ut där man kommer att bo!
Vart i Norrland har du bott tidigare? Och du har varit i Arvidsjaur?
Ja, vädret är väl lite mer extremare "over there" än här hemma i Sverige. Man får bara hoppas att man slipper vara med om något extremt oväder!
Hur ser det ut med ungdomar i Wilkes-Barre? Vad kan man göra som ungdom?
/Cecilia
|
|
|

2008-05-28, 00:48
|
|
Hej igen.....
Citat:
Ursprungligen postat av TheCiis
Jag måste ansöka om internationellt körkort men jag måste även ta körkortet i USA. Men det ska väl inte vara några problem då man tagit det i Sverige och haft det 1,5 år? Jag känner mig väldigt bekväm och säker i min körning.
|
Det blir inga problem alls for dig. Finns nagra sma skillnader (man far svanga hoger mot rott ljus exempelvis) men du kan vara helt lugn. Kan du bara fickparkera sa fixar du resten av provet galant. Problemet blir snarare allt pappersarbete, det tar lite tid. Hur funkar det med Social Security for dig ? Car insurance ? Kolla det om du inte vet, for det ar en sak som du maste fixa omgaende sa fort du ar har. Din vardfamilj vet sakert vad som behover fixas, men det skadar aldrig att vara kolla en extra gang.
Citat:
Jag fick mejl av min blivande värdmamma och hon berättade att hon tagit bilder på området, men hon har inte skickat dom än. Ska bli spännande att se hur det ser ut där man kommer att bo!.
|
Det tror jag sakert. Prova att soka pa Blue Ridge Golf Club och Mountain Top, PA sa borde du hitta en del bilder som en liten forsmak, om jag nu gissat ratt pa omradet.
Citat:
Vart i Norrland har du bott tidigare? Och du har varit i Arvidsjaur?
|
Jag bodde i Umea, gjorde aven ett litet gastspel i Ostersund, sa jag har passerat/besokt Arvidsjaur ett par ganger nar vi akte inlands for att spela fotboll eller for att aka skidor. Hade ett par studiekamrater fran Arvidsjaur som brukade ta med oss sorlanningar upp till skidbackarna, tror att den ene var son till polischefen eller nagot sadant. Sedan har jag spenderat lite tid uppe pa ovningsfalten runt K4 med omnejd nagonstans uppe i myrmarken.
Citat:
Ja, vädret är väl lite mer extremare "over there" än här hemma i Sverige. Man får bara hoppas att man slipper vara med om något extremt oväder!?
|
Det ar inte sa vanligt, men dom kommer. Man vanjer sig dock ganska snabbt. Ikvall lar det aska sa att bergen lyses upp ordentligt. Tur att jag hann med min joggingrunda och en tur upp till Wegmans (basta livsmedelsaffaren har, dessutom oppen dygnet runt alla dagar i veckan liksom Wal-Mart)
Citat:
Hur ser det ut med ungdomar i Wilkes-Barre? Vad kan man göra som ungdom?
/Cecilia
|
Finns en hel del ungdomar, Wilkes-Barre har tva colleges sa det ar inte bara gamlingar har. Pa vintern ar det nara till massvis med skidakning, det finns ett par bra nojesfalt/parker inte langt bort, mycket natur som sagt, annars ar det val det gamla vanliga, bio/bowling/konserter/idrott och sa vidare. Shopping finns det lite har och dar, som svensk och van vid svenska priser sa kommer du att fa gladjefnatt. Klader kostar nastan ingenting. Allt ar billigt jamfort med Sverige nar jag tanker efter. Wilkes-Barre har ett bra hockeylag, finns ett baseballag uppe i Scranton om man gillar sadant. Uppe vid Harveys Lake (ca 30 min bort) sa finns det vattensport av alla de slag. Jag kan halla pa att rakna upp fler saker, sa jag fragar sa har :
Vad ar du intresserad av ? Ar du over eller under 21 ? Aldern 21 ar ju liksom den magiska gransen har......i alla fall for mycket av kvallsnojena som finns att tillga.
/MST
|
|
|

2008-05-28, 01:07
|
|
Jag är tyvärr bara 19, fyller 20 i januari så jag kommer inte att hinna fylla 21 under mitt år i USA. Men man ska nog kunna hitta på något kul ändå. Lite lustigt att åldern för körkort är 16 medan man måste vara 21 för att dricka.. hm...
Vad jag gillar? Jadu, jag gillar väl att ha kul. Hitta på nya saker! Om man tittar i Arvidsjaur så finns det tyvärr inte så mycket att göra här på fritiden. Men jag tycker det mesta är kul. Vill testa på nya grejer och så.
|
|
|

2008-05-28, 02:19
|
|
Citat:
Jag är tyvärr bara 19, fyller 20 i januari så jag kommer inte att hinna fylla 21 under mitt år i USA. Men man ska nog kunna hitta på något kul ändå. Lite lustigt att åldern för körkort är 16 medan man måste vara 21 för att dricka.. hm...
|
Tja, i USA maste man ta sig fram med bil i de flesta staderna. Kan ju saga att dom tar allvarligt pa sina aldersgranser haruppe, barer blir raidade hela tiden av myndigheterna. Ar nagon under 21 darinne sa blir det inte kul. Baragaren forlorar sitt tillstand och dom kan stanga baren for gott direkt, bartendern for flera hundra dollar i boter per underarig som finns dar samt att de underariga aker direkt in i fangelse, utan att passera ga.
Blir man arresterad i USA sa behover man dessutom soka specialvisum pa ambassaden varje gang man vill aka tillbaka, vilket betyder att dom kan neka intrade till landet efter behag. Trots att jag passerat de 30 sa gar jag aldrig ut har utan ID forutom da pa mitt stamhak dar alla kanner mig. Jag blir kollad minst en gang varje manad. Aven pa restauranger.
Dessutom sa raidar dom collegefesterna, highschoolfesterna och sadana tillstallningar regelbundet. Nagon har akt dit tidigare och for att fa en battre deal sa tipsar dom polisen om var det kommer att finnas underariga med alkohol eller andra substanser for den delen.
En av mina basta tjejkompisar akte dit i Atlanta for nagra ar sedan, hon var au-pair darnere och skulle kora tonaringarna till en fest innan hon sjalv skulle fortsatta till en annan fest. Hon hade ett par sexpack med ol i baksatet som hon skulle hon till sig sjalv och sin vaninna. Dom tog henne med ol och underariga i bilen, fangelset direkt och hennes vardfamilj fick komma dit och losa ut henne. Och hon var over 21, men det hjalpte inte. Sa harda ar dom. Hon har ett smarre helvete att fa inresetillstand nufortiden. Detta skedde for over 10 ar sedan......sa var valdigt, valdigt forsiktig med detta. Just det, korkortet ryker direkt ocksa om man aker dit for underagedrinking. Da ar man verkligen rokt.
Men, det finns stallen som kor 18-arsgranser ocksa. Utan alkohol, men annars ar det som vilket dansstalle som helst. Vanligtvis de storre hotellen som har flera dansgolv och barer, dom stanger av en sektion och sa for underariga bara vara dar. The Woodlands brukar kora det konceptet, ett bra stalle om man vill traffa folk och roa sig.
Citat:
Vad jag gillar? Jadu, jag gillar väl att ha kul. Hitta på nya saker! Om man tittar i Arvidsjaur så finns det tyvärr inte så mycket att göra här på fritiden. Men jag tycker det mesta är kul. Vill testa på nya grejer och så.
|
Det finns en hel del att gora haruppe trots att det ar en liten stad uppe i bergen, sa du behover nog inte ha trakigt. Oroa dig inte for den saken...
Finns ju massor med saker inom ett par timmars bilfard : NYC, Washington, Philly, Baltimore, Niagara Falls, Ocean City, Jersey Shore etc. Vill man aka upp till Toronto sa ar det inte sa langt heller. Sedan kommer sakerligen din vardfamilj att ta med dig pa massa kul resor ocksa om du har tur, Californien, Florida eller Karibien brukar vara vanliga amerikanska semestermal. Kolla aven upp om du far en chans att aka pa Spring Break nere i Mexico, exempelvis Cancun, dar finns det party sa det racker och blir over.
/MST
Senast redigerad av MST den 2008-05-28 klockan 16:36.
|
|
|

2008-05-29, 00:06
|
|
Det låter som om dom är stenhårda med åldersgränserna där borta.
Det är bra att man ändå kan gå ut även fast man är under 21. Man kan ju faktiskt ha kul utan alkohol
Det känns ändå bra att Mountain Top ligger så pass nära N.Y och andra stora städer. Man kan ju åka in över helgerna och försöka passa in så man får uppleva lite mer storstad då man är där.
Jag vet att min blivande hostfamily skulle på semester i augusti till Kalifornien och dom tyckte det var synd att jag inte kunde komma tidigare, men jag jobbar hela sommaren här hemma och Sverige, så det går tyvärr inte. Kanske nästa år. Kalifornien är verkligen ett ställe som jag vill besöka innan jag dör.
En liten fråga... finns det något Starbucks i Wilkes-Barre eller måste man inte till någon större stad för att få avnjuta "världens godaste kaffe"?
|
|
|

2008-05-29, 01:03
|
|
Dom ar harda vad galler aldersgranser, men som alltid sa finna det kryphal om man letar lite. Dom hittar man efter att man varit har ett tag. Jag brukar varna folk och beratta hur det faktiskt funkar da jag upplevt hur en hel del svenskar tror att det ar fritt fram att parta loss i USA utan nagra risker alls precis som nere vid Medelhavet.
Inga problem alls att aka in till NYC eller ner till Philly over en helg. Det gar bussar varje dag till NYC harifran, och det ar mycket enklare att aka buss in till Manhattan an att forsoka kora bil darinne i smeten. Det gar, men det ar inte kul. Ner till Philly, Baltimore och Washington ar det enkelt att kora, anda fram tills da man skall av motorvagen. Da blir det varre, men det ar inte alls som i NYC. Men helgtripper funkar hur bra som helst. Vi har slaktingar/vanner i de flesta storre stader haromkring som vi brukar halsa pa. Ibland ar det skont att fa atervanda till stadsmyllret och slippa bilen och kopcentrat ett tag.
Ja, det finns Starbucks i Wilkes-Barre. Minst en, som ligger uppe vid Wal-Mart precis bredvid Wachovia Arena. Tror att det finns ett par till som ligger inne i Barnes & Noble samt nagot mer stalle. Men dom finns. Varldens basta kaffe, det vete sjutton. Men definitivt ett av de fa stallena i USA dar man kan fa vettigt kaffe tillsammans med Dunkin Donuts. Dom finns ocksa. Mitt tips vad galler kaffe ligger i Wyoming Valley Mall, ett litet cafe som heter Cafe Europa.
De flesta av de valkanda restaurang/cafe/buffekedjorna finns har i staden, for ovrigt.
/mst
Senast redigerad av MST den 2008-05-29 klockan 01:07.
|
|
|

2008-06-02, 23:55
|
|
Det kommer nog att gå bra att hålla sig borta från alkohol. Och det är bra att det finns ställen som man kan gå in på utan att vara 21, men dom lär vara stenhårda så man inte kan köpa något där.
Åh, Starbucks... Jag har bara hört talas om det och det är ju känt så det ska bli spännande att dricka kaffe därifrån! Jag älskar kaffe med chokladsmaker och gärna lite skum. Mums!
Det är ganska skönt att man har nära till New York. Jag vet att min värdfamilj brukar vara där ibland och det är ju en stad som man bara måste se innan man dör!! Har även läst att det finns helgkurser där man kan utforksa olika städer så som New York, Boston, San Fransisco, LA osv. Man måste ju plugga 6 credits om man åker genom Cultural Care som Au Pair. Och jag känner verkligen inget sug att sätta mig i skolbänken så det lät super med helgkurser och utforska en stad!
Om du kommer på något som kan vara bra att veta får du gärna skriva och berätta lite. Det är som svårt då man aldrig varit där, man vet som inte vad man ska fråga... Jag har ju pratat med Michelle och Daves nuvarande Au Pair men det är väl mest om hur familjen är och lite mer praktiska saker, inte om området. Men Michelle hade iaf tagit några kort så det ska bli superkul att se hur det ser ut vid deras områder... Blue Rigde?
|
|
|

2008-06-03, 00:22
|
|
Hej igen...
Citat:
Det kommer nog att gå bra att hålla sig borta från alkohol. Och det är bra att det finns ställen som man kan gå in på utan att vara 21, men dom lär vara stenhårda så man inte kan köpa något där.?
|
Aja, du behover nog inte vara helt torrlagdom du inte vill. Efter ett tag sa vet du vilka du kan lita pa och da blir det en annan sak. Handlar bara om att hitta sina egna vanner och sitt eget sociala liv. Det ar ju inte sa att det inte festas bland ungdomar under 21.
Citat:
Åh, Starbucks... Jag har bara hört talas om det och det är ju känt så det ska bli spännande att dricka kaffe därifrån! Jag älskar kaffe med chokladsmaker och gärna lite skum. Mums!
|
Starbucks, en oas for de som gillar riktigt kaffe istallet for det amerikanska blasket. Gillar du smaker i ditt kaffe sa blir det rena himmelriket for dig. Dom har det mesta. Deras muffins/kakor ar inte att leka med heller....
Citat:
Det är ganska skönt att man har nära till New York. Jag vet att min värdfamilj brukar vara där ibland och det är ju en stad som man bara måste se innan man dör!
|
New York ar fantastiskt. Du kommer inte att bli besviken. Har varit dar manga, manga ganger och den staden slutar aldrig att fascinera mig. Sedan finns det sa manga sma guldkorn haromkring som man kan gora sma utflykter till ocksa, (googla dessa till exempel)Jersey Shore med Avalon och Stone Harbour, Annapolis MD, Ocean City MD, Harveys Lake.....listan kan bli lang. Och det ar anda bara en sa liten del av landet.
Citat:
Om du kommer på något som kan vara bra att veta får du gärna skriva och berätta lite. Det är som svårt då man aldrig varit där, man vet som inte vad man ska fråga... Jag har ju pratat med Michelle och Daves nuvarande Au Pair men det är väl mest om hur familjen är och lite mer praktiska saker, inte om området. Men Michelle hade iaf tagit några kort så det ska bli superkul att se hur det ser ut vid deras områder... Blue Rigde?
|
Jepp, jag tror att dom bor uppe vid Blue Ridge Golf Club. Det ar i alla fall min gissning. Om jag kommer pa nagot som ar bra att veta sa skall jag dela med mig. Kolla lite pa Greater Wilkes-Barre Chamber of Business and Industry samt Wilkes-Barre PA news, sports, schools, entertainment, and shopping | timesleader.com - The Times Leader , dar finns det lite roliga saker och nyheter om omradet. Du kan aven soka upp fler svenskar i omradet genom att kolla in Föreningen Svenskar i Världen - Utlandssvensk - Utlandssvenskar - Utlandssvenskarna , en hemsida for utlandssvenskar. Jag ar medlem dar under mitt ratta namn och jag har fatt en del bra tips darifran fran svenskar som bor haromkring.
Nu skall jag smita ut i tradgarden och leka lite med barnen. Det ar 30 grader varmt har och stralande sol. Kommer nog att vara sa hela veckan.
/MST
Senast redigerad av MST den 2008-06-05 klockan 17:22.
|
|
|

2008-06-08, 18:03
|
|
|
kurser
Citat:
Man måste ju plugga 6 credits om man åker genom Cultural Care som Au Pair. Och jag känner verkligen inget sug att sätta mig i skolbänken så det lät super med helgkurser och utforska en stad!
|
Man måste inte plugga. De vill gärna att man gör det för att det skall vara ett utbyte, med resultatet att aupair-organisationerna ordnar meningslösa kurser som blir rena suparhelgerna på något närliggande college. Då jag var aupair i new york var det många som reste på dessa kurser på long island, som varade en helg. Själv hittade jag ingen rolig kurs som passade mitt schema så jag utnyttjade aldrig mina "öronmärkta" $500 som familjen måste ge aupairen till kurser. Vilka kurser som helst går bra, exempelvis en kurs i tennis kan du ta om du hittar någon som finns på ett college. Om man inte går en kurs, vilket jag inte gjorde, får man inte igen sina $400 som man betalade till aupair-organisationen innan man lämnade Sverge, men det blev väl något fel i systemet för jag fick en check på $400 ändå.
|
|
|

2008-06-09, 22:04
|
|
Nej, jag vet också att man inte MÅSTE plugga men varför inte ta chansen då man väl är där och har möjlighet? Det lönar sig ju för en själv och för sin framtid att göra det.
Och jag vet också att det finns olika kurser att läsa. Och jag kommer inte att välja en kurs där jag måste sitta i skolbänken utan jag vill göra nåt kreativt eller nån upplevelse! Och gärna en helgkurs.
|
|
|

2008-07-07, 10:37
|
|
Visst får man då köra bil i PA utan attt ha tagit körkort där då man har ett internationellt körkort? Annars blir de ju lite knepigt i början då man ska skjutsa barn... ? Plus att ja är i behov av bil då ja bor utanför stan.
|
|
|

2008-07-07, 14:08
|
|
Citat:
Visst får man då köra bil i PA utan attt ha tagit körkort där då man har ett internationellt körkort? Annars blir de ju lite knepigt i början då man ska skjutsa barn... ? Plus att ja är i behov av bil då ja bor utanför stan.
|
Joda, med ett internationellt korkort sa far du kora. Inga problem alls. Undrar faktiskt om du ens behover ta ett amerikanskt korkort. Det beror pa hur det fungerar ihop med ett au-pairvisum, sedan ar det forsakringsbiten ocksa, sa det ar lite svart att saga. Ett internationellt korkort galler i ett ar i PA i alla fall, enligt deras egen hemsida. Mer uppgifter hittar du har : PENNDOT Driver and Vehicle Services - FAQ - Miscellaneous
Har varit hog luftfuktighet har nu i flera veckor, man blir genomsvett efter fem minuter utomhus. 30 grader och fuktigt, det ar sommarens melodi. Det samt militarrekryterarna som svarmar runt varenda kopcenter. Ibland marks det att detta inte ar en av de rikare regionerna. Kan tipsa om 4 juli-fyrverkerierna i Kirby Park. Testa det nasta sommar. Mycket folk och en bra show.
/MST
Senast redigerad av MST den 2008-07-07 klockan 15:05.
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|