ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-07-07, 14:14

TheCiis

Globetrotter
TheCiis är inte uppkopplad
TheCiiss avatar

Reg.datum: maj 2008

Rykte: 5

Skicka ett meddelande via MSN till TheCiis
Standard
Det var ju bra. Annars hade man ju egentligen ine behövt skaffa sig ett internationellt körkort om de inte gilldes (böjningen på ordet!! haha)...

Jag vet att min blivande hostfamilys nuvarande au pair tog körkortet i PA. Hon hade ett internationellt körkort som räckte ett år och hon kommer inte kunna köra bil dom sista veckorna hon är i USA pga av det går ut. Jag ska ansöka om att få ett som är längre än 1 år så man är säker att man kan köra bil under hela sin tid där.

Is an international Driver’s License valid in Pennsylvania?

Pennsylvania honors a valid foreign driver’s license with an international driving permit for a period of up to one year. If the foreign license and/or international permit expires before one year, the individual must apply for a Pennsylvania learner’s permit to continue to drive in this state.

Hmm.. så alltså kan man inte ha ett internationellt körkort som räcker mer än ett år? Alltså.. att de inte räcker med de utan de är bara upp till ett år som gäller.. Eller?

Man måste väl också vara registrerad på alla bilar som man kör? Om ja inte uppfattat fel..
Svara med citat

Gammal 2008-07-07, 14:50

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av TheCiis Visa inlägg

Hmm.. så alltså kan man inte ha ett internationellt körkort som räcker mer än ett år? Alltså.. att de inte räcker med de utan de är bara upp till ett år som gäller.. Eller?

Man måste väl också vara registrerad på alla bilar som man kör? Om ja inte uppfattat fel..
Ett internationellt korkort ar bara giltigt i PA i 1 ar, raknat fran ankomstdatum. Sa det hjalper inte hur lange sjalva korkortet ar giltigt, nar aret ar over sa maste man ha ett PA korkort.

Jajamensan, du maste vara registrerad som forare pa alla bilar som du kor. Annars galler inte forsakringen om nagot hander.

Tankte pa en annan sak, en god van till mig kommer hit snart fran NYC och da kollade jag upp bussarna till NYC harifran. Finns ett foretag som heter Martz, ligger vid E.L Meyers High School, dom kor flera bussturer dagligen till NYC fran 4.30 am och framat. Sa det blir inga problem for dig om du vill ta dig till NYC ibland. Vet inte om dom stannar uppe i MT, men det tar bara 20 min med bil ner till Meyers.

/MST
Svara med citat

Gammal 2008-07-07, 22:00

TheCiis

Globetrotter
TheCiiss avatar

Standard
Okej. Tack för alla svar du har på mina frågor! Hjälper mycket! Nu börjar det ju faktiskt närma sig avfärd.. Om två månader har ja till och med varit i USA i 5 dagar!

Kommer säkert komma med fler frågor!

Det är ju superbra att det finns bussar till NYC! Dit vill ja ju och se lite. Vi kommer ju att vara i NY några dagar då vi kommer till USA för att gå på Au Pair-skola på Long Island och då kommer vi få en guidad tur en eftermiddag men ja tror knappast man hinner se allt på dom timmarna. Känns ändå bra att ha "nära" till NY. Det är trots allt ett ställe som ja vill till innan ja dör och nu får ja ju de!!
Svara med citat

Gammal 2008-07-16, 17:11

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Varsagod ! Hjalper garna till.

Fortsatt kanonvader har i dalen, 35 grader hela veckan med tyvarr med 80 % luftfuktighet, sa man blir genomsvett bara man gar ut. Men hellre det an vinter och sno. Var faktiskt uppe i MT igar pa Birch St for att titta pa ett hus, tar ganska exakt 20 minuter att kora harifran inraknat lite trafik pa Blackman Street. Lite svalare daruppe, men inte mycket.

Sa det var Blue Ridge....da lar du bo bra i alla fall. Antar att skolan du skall skjutsa barnen till ar Crestwood ? Det ar ett bra skoldistrikt, mycket idrott dar ocksa, dom har framfor allt ett riktigt bra fieldhockeylag.

/MST
Svara med citat

Gammal 2008-07-16, 17:42

TheCiis

Globetrotter
TheCiiss avatar

Standard
Låter skönt med vädret! Här i Skåne ser man inte mycket av solen, det blåser alltid men det är varmt iaf! Så länge man jobbar spelar inte vädret nån roll, men bara det inte regnar!!

20 min är ju ingenting i bilväg för en som kommer från Arvidsjaur

Jag kommer att ha hand om en tjej på 4,5 år. Hon är på daycare på dagarna. Så ja vet inte om de är skolan du nämde, den kanske är för äldre barn.

Jag undrar hur vädret är på vintrarna i Wilkes-Barre?

/Cecilia
Svara med citat

Gammal 2008-07-16, 23:06

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Låter skönt med vädret! Här i Skåne ser man inte mycket av solen, det blåser alltid men det är varmt iaf! Så länge man jobbar spelar inte vädret nån roll, men bara det inte regnar!!

20 min är ju ingenting i bilväg för en som kommer från Arvidsjaur

Jag kommer att ha hand om en tjej på 4,5 år. Hon är på daycare på dagarna. Så ja vet inte om de är skolan du nämde, den kanske är för äldre barn. Jag undrar hur vädret är på vintrarna i Wilkes-Barre?
/Cecilia

Joda, vadret ar skont men inte alltid sa trevligt. Nu till helgen fyller var lille kille 2 ar och da skall det bli stor fest. Men dom raknar med over 35 grader och storm, aska och annat kul sa det lar bli intressant att ha 40 personer utomhus i sadant klimat. Varmen ar perfekt, men luftfuktigheten ar brutal ibland. Varre an nere vid Medelhavet i juli-aug.

4,5 ar, da ar hon pa daycare samt hon lar val borja pre-school/kindergarten till hosten. Dom startar tidigare har, sa det skulle inte forvana mig. Hon lar inte vara pa Crestwood, tror inte dom har kindergarten. Men jag ar inte saker.

Vadret pa vintrarna brukar vara ganska kallt, men senaste aren har det varit supermilt. Forra aret satt jag pa en NFL-match i Baltimore runt mitten av december i T-shirt och shorts, sa det varierar kraftigt. Pocono Mountains ar ett stort skidomrade, men forra aret var katastrof. Fanns nastan ingen sno alls.

Nej, avstanden ar inte riktigt som uppe i Norrland. Kommer ihag nar jag akte buss mellan Ostersund och Umea tva ggr i veckan. Fem, nastan sex timmar enkel resa. Doroteas busstation by night, en upplevelse man inte vill missa. Eller nja...

Just det, hittade forresten en Starbucks till haromveckan. I Barnes & Noble, nere vid Public Square.

/MST
Svara med citat

Gammal 2008-07-16, 23:14

TheCiis

Globetrotter
TheCiiss avatar

Standard
Vad trevligt med lite kalas! Hoppas vädret är bra då. Inte kul om de är dåligt då man vill vara ute och har bjudit hem massa folk!

Värre luftfuktighet än runt Medelhavet i juli-aug? De måste ju vara.. svettigt då. De är ju såklart inte kul om man ska gå och svettas hela tiden.. Men ja.. man kanske vänjer sig? Eller... hmm...

Jo, ja har hört att barnen börjar lite tidigare i USA.

Men de är väl 4 årstider i PA? Eller så gott som iaf. Jag funderar om ja ska ge lovikkavantar till mina värdföräldrar i present då ja kommer. Kommer ju från norr i Sverige och älskar att sticka så de skulle vara den perfekta presenten tycker ja. Men ja vill ju att dom ska kunna ha användning av dom också!! Vill ge något som "representerar" mig och där ja kommer ifrån. Tror du de skulle funka?

Jag har faktiskt fått kontakt med en tjej som är au pair i Mountain Top just nu. Hon är sommar Au Pair så åker ca en vecka efter att ja kommit i sept.. tyvärr. Men hon har iaf en blogg som ja följer och hon har skrivit att de mesta faktiskt finns i Wilkes-Barre. Bara man är på rätt ställe så hittar man! Så vi får ju hoppas att man hittar massa roliga affärer och annat!

/C
Svara med citat

Gammal 2008-07-17, 20:44

Helle

Medlem
Helle är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Hej!

Jag var aupair i Wallingford, PA för några år sedan, bytte dock till chicago efter 5 månader men ang körkortet.
Jag hade internationellt med mig, trodde att det skulle räcka i PA men jag var tvungen att ta ett amerikanskt.
Men det var superlätt, tog typ en kvart så var det klart. Det behöver man inte oroa sig för, man får tom köra sin egna bil!

Det bästa var att ha ganska nära till NY, det är en helt underbar stad som jag verkligen älskar. Var senast tillbaka i höstas.. Man slutar aldrig förundras. Jag och mina aupair vänner där gjorde det till en söndagsutflykt ganska ofta att åka dit. Man tröttnar ju aldrig om man säger så.

Lycka till!

/ Helén
Svara med citat

Gammal 2008-07-18, 18:40

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Värre luftfuktighet än runt Medelhavet i juli-aug? De måste ju vara.. svettigt då. De är ju såklart inte kul om man ska gå och svettas hela tiden.. Men ja.. man kanske vänjer sig? Eller... hmm...
Det ar svettigt. Tva minuter utomhus, redan ar man genomsvett. Brukar vara hyfsat disciplinerad vad galler jogging, men har gar det inte nar vadret ar som det ar nu, om man inte sticker ut sen kvall eller tidig morgon. Kruxet ar att pa kvallen sa kommer aven de midre trevliga elementen i samhallet ut, sa man far passa sig lite. Var larm har igar, nagon hade tydligen skjutit tre personer uppe i Scranton (30 min pa 81N) och sedan dumpat sin bil vid grundskolan har, 5 minuters promenad fran dar vi bor. Bevapnad, farlig, skjuter for att doda osv. Sant ar livet i en amerikansk smastad.

Men visst vanjer man sig, bara att acceptera att kladerna ar dyngsura efter tio minuter utomhus. Luftkonditionering och pool, tva bra ord.

Citat:

Men de är väl 4 årstider i PA? Eller så gott som iaf. Jag funderar om ja ska ge lovikkavantar till mina värdföräldrar i present då ja kommer. Kommer ju från norr i Sverige och älskar att sticka så de skulle vara den perfekta presenten tycker ja. Men ja vill ju att dom ska kunna ha användning av dom också!! Vill ge något som "representerar" mig och där ja kommer ifrån. Tror du de skulle funka?
Ja, man kan kalla det fyra arstider. Vantar skulle sakert funka, allt fran norrland funkar har. Allt med renar, allt med svenskt hantverk ar valdigt uppskattat. HJortronsylt, snaps, algkorv, allt med algar overhuvudtaget sa kor pa bara pa ditt spar med norrlandskt hantverk.

Citat:

Jag har faktiskt fått kontakt med en tjej som är au pair i Mountain Top just nu. Hon är sommar Au Pair så åker ca en vecka efter att ja kommit i sept.. tyvärr. Men hon har iaf en blogg som ja följer och hon har skrivit att de mesta faktiskt finns i Wilkes-Barre. Bara man är på rätt ställe så hittar man! Så vi får ju hoppas att man hittar massa roliga affärer och annat!
Det mesta finns inte i Wilkes-Barre, men det beror naturligtvis pa vad man jamfor med. Detta ar en smastad i ett fattigt problemomrade, men det ar en charmig smastad. Det nodvandigaste finns, och affarer for shopping ar en av de sakerna. Du kommer att forsta vad jag menar nar du ar har. Var ar den bloggen forresten, vore kul att lasa.....

Pratade med min svagerska fran MT igar, hon alskar Blue Ridge-omradet och hon sager att du kommer sakert att trivas daruppe. Vi var ute till 2 imorse och filosoferade lite over livet, tjejerna var pa middag och stack sedan ner till den lokala hangaroundbaren dar alla i kvarteret traffas, dom lyckades locka ner mig efter ett par telefonsamtal sa det var en tuff morgon. Nu skall jag ivag till min favorit-beerstore och en svang upp till Walmart. Maste kopa lite bilar at lilleman.

/MST
Svara med citat

Gammal 2008-07-19, 23:53

TheCiis

Globetrotter
TheCiiss avatar

Standard
Ja måste bara säga att dina svar är väldigt uppskattade! Även fast du skrämde mig lite där med den där galningen.. (min pappa också!) Förhoppningsvis ska man väl slippa vara med om något sådant under sin tid i PA. Men det kan ju hända överallt så de är ju inget som stoppar mig!

Vad bra att vantar kan funka! Är så stolt över mina lovikkavantar så ja tycker de är perfekt som present! Vet dock inte vad jag ska hitta på till lilltjejen. Kanske några tunnare sockor eller nåt med Astrid Lindgren? Finns de nåt bättre än Astrid? Nej nej Vill ju inte slå på så stort med presenter men vill ändå ge något som representerar Sverige, så att säga.

Om jag jämför Wilkes-Barre med Arvidsjaur, där ja kommer ifrån så finns nog de mesta! Ska bli kul att se kontrasterna då man kommer till USA. Verkligen!

Min blivande hostmom har skickat lite bilder från Blue Ridge-området och det ser väldigt härligt ut. Och huset ser väldigt flott ut! Bara att ta en promenad där verkar fint. Jag är ute och går väldigt mycket så en bra promenadsträcka hoppas ja att de ska finnas i närheten! Har också utsikt på golfspelare.

Du hittar min blogg på ceciliafurstenhoff - what you feel is what you are, and what you are is beautiful. Det står om mina funderingar, tankar, känslor, händelser, vad som skett och vad som komma skall. Skriver vad jag känner och det är mycket knasiga funderingar men sånt gillar ja! Kommer att skriva mycket om mitt år i PA där.

Jag måste bara få fråga, var i Sverige kommer du ifrån?
Svara med citat

Gammal 2008-07-25, 03:37

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Standard
Citat:

Ja måste bara säga att dina svar är väldigt uppskattade! Även fast du skrämde mig lite där med den där galningen.. (min pappa också!) Förhoppningsvis ska man väl slippa vara med om något sådant under sin tid i PA. Men det kan ju hända överallt så de är ju inget som stoppar mig!
Ja, galningar finns det lite overallt. Ikvall nar vi kom tillbaka fran Philly sa var det ett stort tjejslagsmal utanfor A-plus Minimart......home sweet home. Men som jag sagt tidigare, detta ar inget farligt omrade sa lange man ser sig for och inte satter sig i dumma situationer. Precis som i vilken stad som helst. Man lar sig fort hur stamningen ar.

Citat:

Vad bra att vantar kan funka! Är så stolt över mina lovikkavantar så ja tycker de är perfekt som present! Vet dock inte vad jag ska hitta på till lilltjejen. Kanske några tunnare sockor eller nåt med Astrid Lindgren? Finns de nåt bättre än Astrid? Nej nej Vill ju inte slå på så stort med presenter men vill ändå ge något som representerar Sverige, så att säga.
Astrid Lindgren ar en utmarkt ide. En Pippi-docka eller liknande funkar utmarkt. Pippi kanner dom till har, inte sa mycket de andra Astrid-figurerna.

Citat:

Om jag jämför Wilkes-Barre med Arvidsjaur, där ja kommer ifrån så finns nog de mesta! Ska bli kul att se kontrasterna då man kommer till USA. Verkligen!!
Kontraster lar du fa se. Oroa dig inte for det. Som jag sagt tidigare, du kommer att forsta vad jag menar nar du ar pa plats.

Citat:

Min blivande hostmom har skickat lite bilder från Blue Ridge-området och det ser väldigt härligt ut. Och huset ser väldigt flott ut! Bara att ta en promenad där verkar fint. Jag är ute och går väldigt mycket så en bra promenadsträcka hoppas ja att de ska finnas i närheten! Har också utsikt på golfspelare.

Du hittar min blogg på ceciliafurstenhoff - what you feel is what you are, and what you are is beautiful. Det står om mina funderingar, tankar, känslor, händelser, vad som skett och vad som komma skall. Skriver vad jag känner och det är mycket knasiga funderingar men sånt gillar ja! Kommer att skriva mycket om mitt år i PA där. Jag måste bara få fråga, var i Sverige kommer du ifrån?
Blue Ridge-omradet ar valdigt fint. Mycket pengar daruppe. Ligger lite avsides, men du kommer att vara beroende av bil anda sa det gor egentligen ingen skillnad. Skall kolla lite pa bloggen nar jag far tid. Blir sakert intressant lasning.

Jag kommer ursprungligen fran Linkoping, men jag bodde fem ar uppe i Norrland och sju ar i Stockholm innan vi flyttade over hit. Sa jag ar en akta ostgote, fodd och uppvuxen pa slatten.

Tankte ge dig nagra tips till, baserat pa egen erfarenhet. Ungefar 90 minuters bilvag fran MT sa hittar du Dorney Park och Knoebels, tva bra nojesfalt/vattenparker. Dorney ar vassare vad galler "vuxenturer", dom har fem eller sex ruggiga rollercoasters och en massa annat plus en vattenpark bredvid. Liseberg eller Gronan eller Skara Sommarland ar smapotatis i jamforelse. Knoebels ar lite mer for mindre barn men mycket bra och val vart ett besok det ocksa.
Sedan finns Philly Zoo som vi varit pa idag. Kanonbra med massa ovanliga djur och ett bra stalle for bade barn och vuxna. Ganska klurigt att kora dit (ca 2 timmar) for nagon som inte ar van vid Phillytrafik, men det ar ett riktigt bra zoo. Vi hade skitkul, bade barnen och de vuxna (allt mellan 2-60 ar).

/MST
Svara med citat

Gammal 2008-08-04, 01:28

Gäst

Standard Hej
Hejhej!

Jag heter Amanda Eriksson.. Bor utanför stockholm.. Jag ska åka till Mountaintop nu den 10 augusti (eller kommer till mountaintop den 17:e) på ett high school år.. Är 18 år.. Jag har läst eran konversation. Roligt att det ä hyffsat nära till allt.. Hur ska man packa med kläder? är det jättekallt på hösten/vintern?

Mvh Amanda
Svara med citat

Gammal 2008-08-04, 09:23

TheCiis

Globetrotter
TheCiiss avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hejhej!

Jag heter Amanda Eriksson.. Bor utanför stockholm.. Jag ska åka till Mountaintop nu den 10 augusti (eller kommer till mountaintop den 17:e) på ett high school år.. Är 18 år.. Jag har läst eran konversation. Roligt att det ä hyffsat nära till allt.. Hur ska man packa med kläder? är det jättekallt på hösten/vintern?

Mvh Amanda
Hej Amanda!

Ja tror min blivande hostmom nämnde något att att en tjej skulle komma till Mountain Top och gå skola. Vi kan väl höras så kanske vi kan hitta på något? Alltid kul med andra svenskar

min mejl: cissi__5@hotmail.com

Kan väl höra av mig också då ja väl är i Mountain Top också!

Ha det bra!
Svara med citat

Gammal 2008-08-04, 09:43

TheCiis

Globetrotter
TheCiiss avatar

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hejhej!

Mvh Amanda
Hej Amanda!

Min värdmamma nämnde något om en svenska som skulle komma till Mountain Top ungefär samtidigt som mig och gå skola där. Då måste de ju vara du! Vi kan ju hitta på något då ja kommer till Mountain Top. Alltid kul med andra svenskar!

Du kan ju mejla eller adda mig på msn: cissi__5@hotmail.com

Kommer som sagt den 2 sept till USA sen är de några dar på Au Pair-skolan på Long Island. Men sen kommer ja till Mountain Top!

Mountain Top e ju ganska stort och utspritt. Ja kommer att bo på ett ställe som heter Blue Ridge, en golfbana. Ca 20 min in till Wilkes-Barre.

Men vi kan ju höras!

Ha det bra!
Svara med citat

Gammal 2008-08-04, 10:39

Gäst

Standard
Citat:

Hej Amanda!

Min värdmamma nämnde något om en svenska som skulle komma till Mountain Top ungefär samtidigt som mig och gå skola där. Då måste de ju vara du! Vi kan ju hitta på något då ja kommer till Mountain Top. Alltid kul med andra svenskar!

Du kan ju mejla eller adda mig på msn: cissi__5@hotmail.com

Kommer som sagt den 2 sept till USA sen är de några dar på Au Pair-skolan på Long Island. Men sen kommer ja till Mountain Top!

Mountain Top e ju ganska stort och utspritt. Ja kommer att bo på ett ställe som heter Blue Ridge, en golfbana. Ca 20 min in till Wilkes-Barre.

Men vi kan ju höras!

Ha det bra!

Jasså, vad roligt =). Ja absolut det måste vi. Jag la till dig på msn.
Jo det är det. Jag känner inte till det stället. Jag vet iof inte så mycket om moutaintop. Jag vet inte vad mitt "område" heter. Men det kan ju inte vara jättelångt ifrån varandra. Jag ska försöka kolla upp det.
Svara med citat

Gammal 2008-08-04, 10:46

Gäst

Standard
Hej igen.. Jag har kollat upp det och vi bor jättenära varnadra. Jag bor några gator längre bort (till höger på en karta). Vad roligt!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8