ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-09-03, 01:14

Roblil

Nykomling
Roblil är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Rykte: 0

Standard Vad man kan göra
Blev lurad 30/8, det i sig är en intressant historia för en som är totalskeptisk mot allt som skickas på en, och visst känner man sig dum! Trots att man vet bättre passerar man ett antal kontrollstationer och gör fel fast man känner att det är fel. Det är ingalunda några nybörjare som sitter i luren på andra sidan... har de sedan tur med att ett antal pusselbitar faller på plats till offrets nackdel kan nog många av oss trilla dit.
Tillvägagångssättet var identiskt med vad flera beskrivit i detta forum.
Jag kan tänka mig att de personer som gör detta befinner sig i en gråzon som är svår att komma åt men hur som helst är det förstås lurendrejeri i mer eller mindre grad.
Det jag gjorde nästa morgon, jag insåg direkt efter samtalet att jag varit dum och började söka på nätet, var att rådgöra med min bank (ICA). Kortet spärrades och jag skall skriva en reklamation och har nu även gjort polisanmälan. Vidare har jag gjort en avbokning. Då jag frågade om jag kunde få en bekräftelse på avbokningen fick jag ett avbokningsnummer, funderar på att förstärka saken med ett fax, enligt förslag tidigare i detta forum.
Jag kom fram till en engelsktalande person på Norrköpingsnumret 0114966426 och hänvisades även denna gång till ytterligare två personer (alla tre var män) när jag ville avboka. De var inte så hjärtliga som damerna som skötte bokningen men korrekta. Som skäl angav jag något rimligt och neutralt och avböjde sedan alternativa erbjudanden.
Viktigt är att man handlar omgående och att man gör vad som kan anses rimligt för att försöka få tillbaka sina pengar samt att man dokumenterar detta. Helst med kopior men även redogörelser av vad som sagts på telefon kan vara av värde. MasterCard har en policy och om man gör rätt enligt den finns goda chanser att de ersätter en om inte pengarna kommer tillbaka.
På ICA-banken kunde de bekräfta att just detta lurendrejeri var känt sedan tidigare och att det kom i skov, just nu hade de inte hört något på ett tag. Somliga har fått tillbaka pengar, andra inte. Summer Bay Resort verkar vara ett kapat namn, bedragarna har inget med den verkliga hotellkedjan att göra. Därav denna förvirring med ömsom nöjda, ömsom helbesvikna resenärer. För den som inte redan hittat dit finns ett och annat att läsa under följande länk. Summer Bay Resorts - Blagger.com - The place to leave feedback and comments about companies you have used

Mitt råd till alla olycksbröder och systrar är: Agera omgående, rådgör med din bank, polisanmäl, avboka. Själv bör jag veta inom en vecka om pengarna kommer som utlovat. Tvivlar starkt men vem vet.

Nu är det den 5/9 och jag kan konstatera att pengarna kommit tillbaka sånär som på 92 kr. Växlingskurs? Avgifter? Spelar mindre roll.
Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag råkart ut för men min hypotes är att det inte är ett regelrätt bedrägeri utan att det handlar om väldigt drivna metoder att pracka på folk något de inte själva valt att köpa (inom lagens råmärken).

Det funkade för mig, det kan funka för andra om man agerar i tid. Hantera detta som ett bedrägeri, kommer inga pengar står du i ett mycket sämre läge än om du kontaktat din bank redan från början.
En sak är jag i alla fall säker på, de här människorna vill åt dina pengar, vad de har att bjuda i gengäld vet jag inte och det intresserar mig föga. Lycka till!
Senast redigerad av Roblil den 2010-09-05 klockan 22:52.
Svara med citat

Gammal 2010-12-25, 03:10

Gäst

Standard Skrämmande
Harre javlar

Hade inte en aning om att Svenskar var så korkade.
Nu förstår jag bättre S och MP's utomordentliga valresultat.

Ursäkta ni drabbade men denna tråd var otäck. . .
Svara med citat

Gammal 2011-03-12, 18:58

Summer bay ravbokat

Exclamation SCAM ?
Jag blev ochså den "miljonte" vinnaren.5 nätter i Orlando.4 nätter i Daytona beach,sen vart det ett antal nätter i Karibbien och Puerto Rico.Och fri bil ingick.898 dollar.Allt som allt 19
nätter i paradis-triangeln.Jag gick på bluffen och lämnade ut mitt Master card med de 3 hemliga siffrorna på baksidan.Jag hade verklig tur.För Från det att man meddelar att ett uttag
från Master card/Svenska Handelsbanken så har mottageren 3 dagar på sig att plocka ut pengerna och här hann inte Summer Bay Resorts med i svängarna.Dom drog ut på tiden och
kunder därför inte plocka mig på pengarna.Ett villkor för att få åka med S.B.R är att du har en
fast anställning och minimum 40000 dollar i årsinkomst.Jag påtalade för dom att jag var arbetslös och att min a-kassa bara ger 26775 dollar per år och det visade dom förståelse för.
Dom kontaktade mig över min email och sade att jag fortfarande hade ett antal dagar på
mig att ändra mig om jag ändå ville resa ! Det var ju konstigt att dom kunde säga nåt sånt
när jag uppgett att jag är arbetslösa och inte har 40000 dollar i årsinkomst.Jag hade hur som helst haft råd med resan.Men hade ingen lust att åka.Men 898 dollar är inte småpotatis.Du måste ochså ta anslutningsflyg från Sverige till USA och det kostar inte lite det.Vill du ha en spännande resa ta Ryanair till Paris.Kostnad ca 200-250 kr.Gott om billiga
hotell i Paris.Men om du har blivit blåst av Summer Bay Resort så kan du vända dig till FBI.
Dom operererar över hela USA och dom kommer syna Summer Bay Resort i sömmarna.
FBI — Homepage
Svara med citat

Gammal 2011-08-18, 01:14

Gäst

Standard Lurendrejare
Jag fick en sån där "flasch" att jag vunnit 3000 dollar till en resa till Orlando Florida. Fick ett 011-nummer att ringa till (trovärdigt tyckte jag). Jag tänkte att det kan faktiskt vara så att jag äntligen har vunnit! Så jag ringde till Norrköping och fick tala med en amerikansk-talande kvinna, mycket trevlig som berättade för mig om en 14-dagars semester för 4 personer i Florida värt 3000 dollar. Boende på Calypso hotel, 7 dagars hyrbil, Disney World, rundvandring + lunch, 3 nätter på daytona Beach, 3 nätter på Bahamas i Florida och att vihar 1,5 år på oss att använda erbjudandet.
Sen visade det sig att jag måste betala in 898 dollar för att kunna använda vinsten.
Då sa jag stopp!
Vad säger ni? Kan detta vara seriöst?
Jag är så gammal nu så jag är öppen för att det nuförtiden finns nya sätt att ge erbjudanden. Men jag vill ju inte bli lurad.
//Eva
Svara med citat

Gammal 2011-08-18, 07:28

wkstrm

Globetrotter
wkstrm är inte uppkopplad
wkstrms avatar

Reg.datum: jul 2008

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Jag fick en sån där "flasch" att jag vunnit 3000 dollar till en resa till Orlando Florida. Fick ett 011-nummer att ringa till (trovärdigt tyckte jag). Jag tänkte att det kan faktiskt vara så att jag äntligen har vunnit! Så jag ringde till Norrköping och fick tala med en amerikansk-talande kvinna, mycket trevlig som berättade för mig om en 14-dagars semester för 4 personer i Florida värt 3000 dollar. Boende på Calypso hotel, 7 dagars hyrbil, Disney World, rundvandring + lunch, 3 nätter på daytona Beach, 3 nätter på Bahamas i Florida och att vihar 1,5 år på oss att använda erbjudandet.
Sen visade det sig att jag måste betala in 898 dollar för att kunna använda vinsten.
Då sa jag stopp!
Vad säger ni? Kan detta vara seriöst?
Jag är så gammal nu så jag är öppen för att det nuförtiden finns nya sätt att ge erbjudanden. Men jag vill ju inte bli lurad.
//Eva
Fråga dig själv först, har du spelat? Deltagit i ett lotteri?

Nästa fråga du ska ställa dig är: Hur vet företaget att det är du som har vunnit? Har de din adress? Vet de vem du är?

Om svaret är Niklas Erik Jesus (NEJ alltså) så kan du säkert själv räkna ut det är ett sätt att lura dig. Det finns INGET i den här världen som är gratis.

Visst existerar den där resan du har vunnit. Det finns folk som har åkt på dem, men de har fått betala varje millimeter de har färdats också.

Mitt tips till dig, om du inte vill bli lurad är att du håller dig till konventionella reseföretag.

Internet är ett stort hav och det formligen kryllar av fula fiskar som bara väntar på att någon naiv person ska dyka upp.

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8