Jag har själv gjort några roadtrips och även varit på "fristående" resor i USA. Nu i sommar ligger jag på 47 besökta stater av sisådär 50, vilket känns rätt roligt
Budget:
I USA kan du bo och leva mycket billigt om så skulle behövas. Du hittar lätt motell på nätet för runt 150 kr natten, jag har själv bara bott på ett sådant (Motel6) och det var helt OK. Annars är Days Inn ett bra alternativ.
Men en lite bättre standard (3-stjärniga Marriott Residence Inn / Fairfield Inn, snabbmat en gång om dagen och en av de större restaurangkedjorna typ AppleBee's, Chili's, TGI, Outbacks osv, samt lite att shoppa och göra utflykter för) är även det rätt prisvärt. Själva hotellet går med skatt på runt 100 dollar per natt, sen kanske 100-300 dollar till det övriga. Så totalt bör du nog räkna med 1000-1500 kronor per dag om du vill slippa vända och vrida på centen
Hyrbil:
Hyrbil i USA är BILLIGT. Holiday Autos i all ära, men bäst är om du bokar direkt på Hertz.com (Hertz är största firman, och det känns riktigt skönt då det står "SERVICE IN NEED" på färddatorn då man kör genom öknen). Mitt tips är att först regga ett Gold Card på Hertz.com (såvitt jag kommer ihåg kostar det inget) och sedan boka genom ett flygbolags hemsida eller dylikt om du har bonuskort där. Annars leta efter rabattkoder på nätet och använd Hertz.com för bokningen.
Om du åker själv eller om ni är två kan man få en skön Ford Mustang med V8, air con, GPS och satellitradio (de två sista rekommenderas varmt) från cirka 1500 kr per vecka. Om du åker med fler personer eller med barn är Lincoln Towncar riktigt bra. Det är en lite gammaldags amerikansk lyxsedan som lastar mer än en V70, tar sex personer och har gott om interiörutrymmen. Towncar är dessutom en riktigt tyst och ganska lyxig bil med helläder, elsäten, elöppnad baklucka, autoavbländad spegel etc. En sån kostar sisådär 2500-3000 kr per vecka inkl alla försäkringar och en extra förare.
För övrigt kan jag rekommendera SAS att flyga med. De amerikanska flygbolagen är mycket dåliga och du kan räkna med långa förseningar. Ibland kan man få Premium Economy för ett ganska litet pristillägg på SAS.se, vilket innebär lite bättre benutrymme, bättre mat, och on-demand-filmer. Om man åker premium är det också rätt stor chans till uppgradering till Business, vilket innebär SAS nya, stora lie-flat-stolar, lyxmat, större toaletter, lounge, etc.