ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-04-04, 21:21

lomy

Nykomling
lomy är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Rykte: 0

Standard Roadtrip USA
Har länge funderat på en roadtrip genom USA, har läst lite inlägg här angående vart man kan bo på vägen och det har tipsats om motel 6 bla. Men vad kostar det ungefär?? Hur mycket behöver man ha med sig över allt som allt med hyrbil inräknat? Inte flyg. Någon som vill följa med?
Svara med citat

Gammal 2008-04-13, 13:06

Gäst

Standard
Jag går samma funderingar. Fast vi ska bila från New York uppåt Boston och sedan vidare till Kanada för att se städer som Montreal, Ottawa och Toronto. Måste man ha någon speciell försäkring, eller ett tillstånd för att ta hyrbilen in i Kanada?
Svara med citat

Gammal 2008-08-17, 17:17

Gäst

Standard
Jag har själv gjort några roadtrips och även varit på "fristående" resor i USA. Nu i sommar ligger jag på 47 besökta stater av sisådär 50, vilket känns rätt roligt

Budget:

I USA kan du bo och leva mycket billigt om så skulle behövas. Du hittar lätt motell på nätet för runt 150 kr natten, jag har själv bara bott på ett sådant (Motel6) och det var helt OK. Annars är Days Inn ett bra alternativ.

Men en lite bättre standard (3-stjärniga Marriott Residence Inn / Fairfield Inn, snabbmat en gång om dagen och en av de större restaurangkedjorna typ AppleBee's, Chili's, TGI, Outbacks osv, samt lite att shoppa och göra utflykter för) är även det rätt prisvärt. Själva hotellet går med skatt på runt 100 dollar per natt, sen kanske 100-300 dollar till det övriga. Så totalt bör du nog räkna med 1000-1500 kronor per dag om du vill slippa vända och vrida på centen

Hyrbil:

Hyrbil i USA är BILLIGT. Holiday Autos i all ära, men bäst är om du bokar direkt på Hertz.com (Hertz är största firman, och det känns riktigt skönt då det står "SERVICE IN NEED" på färddatorn då man kör genom öknen). Mitt tips är att först regga ett Gold Card på Hertz.com (såvitt jag kommer ihåg kostar det inget) och sedan boka genom ett flygbolags hemsida eller dylikt om du har bonuskort där. Annars leta efter rabattkoder på nätet och använd Hertz.com för bokningen.

Om du åker själv eller om ni är två kan man få en skön Ford Mustang med V8, air con, GPS och satellitradio (de två sista rekommenderas varmt) från cirka 1500 kr per vecka. Om du åker med fler personer eller med barn är Lincoln Towncar riktigt bra. Det är en lite gammaldags amerikansk lyxsedan som lastar mer än en V70, tar sex personer och har gott om interiörutrymmen. Towncar är dessutom en riktigt tyst och ganska lyxig bil med helläder, elsäten, elöppnad baklucka, autoavbländad spegel etc. En sån kostar sisådär 2500-3000 kr per vecka inkl alla försäkringar och en extra förare.

För övrigt kan jag rekommendera SAS att flyga med. De amerikanska flygbolagen är mycket dåliga och du kan räkna med långa förseningar. Ibland kan man få Premium Economy för ett ganska litet pristillägg på SAS.se, vilket innebär lite bättre benutrymme, bättre mat, och on-demand-filmer. Om man åker premium är det också rätt stor chans till uppgradering till Business, vilket innebär SAS nya, stora lie-flat-stolar, lyxmat, större toaletter, lounge, etc.
Svara med citat

Gammal 2008-08-17, 23:46

Swetrot

Globetrotter
Swetrot är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Rykte: 4

Standard
Jag är just nu i USA med fru och son på snart 11 månader.

Vi har hyrt en Lincol Town Car på Hertz med deras Neverlost GPS. Det är en härlig bil att köra och man avverkar milen ganska lätt med den. Däremot var det ett fasligt strul att få fast en barnstol i den. Hertz vägrade sätta dit den eftersom de då skulle vara ansvariga för det.

Motell använder vi lite blandat. När vi "bara" skall sova över på ett ställe använder jag gärna Super 8 som kostar 50-80 dollar/natt. Vi testade Motel 6, men eftersom de inte har varken kaffebryggare eller mikro på rummet som man kan värma vatten till lillens välling i så får det vara. Men hade vi inte haft honom hade det passat bra. Brukar kosta från 35-60 dollar/natt.

Bensinen kostar runt 6-6:50/liter och trots att Lincoln TC är stor, så drar den inte mer än runt litern per mil med farthållare på motorväg.

Mat har vi mest anlitat snabbmatskedjorna till. Det finns ju ett otroligt mycket större utbud här. Wendys Baconator är en favorit, och Taco Bell har ryckt upp sig ordentligt på senare år och serverar nu riktigt bra mat. För tio dollar får man ett riktigt stort mål och har ändå pengar över att köpa en kall läsk på macken när man tankar sedan.

Även om dollarn studsade uppåt lite i veckan som gick, så är det förvånansvärt billigt här. Man klarar sig rätt så bra på en tusenlapp om dagen hyrbil och flygbiljetter exkluderat.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8