ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-01-13, 20:34

othedough

Nykomling
othedough är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 0

Standard Bilköp i NEW YORK
Hej alla!
Jag och en vän åker till New York i maj och vi ska stanna 3 månader. Vi ska bila genom landet och hade tänkt att köpa en bil.
Jag skulle behöva komma i kontakt med någon som har gjort detta. Så om någon, (icke amerikansk medborgare då), har köpt bil i USA skicka gärna ett mail (olofwadell@hotmail.com)till mig då jag har massa frågor.
TACK PÅ FÖRHAND!
MVH
Olof
Svara med citat

Gammal 2008-01-14, 00:59

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Om ni tänkt att köpa en bil så bör ni tänka om helt.

Efter de nya reglernas intåg så är detta i princip omöjligt i många stater då man måste ha lite olika saker, ett amerikanskt körkort, och/eller Social Security number, och/eller bevis på att man bor där, alltså en adress på plats. Att ange hotellets adress funkar inte. Detta är det svåraste att lösa, försäkringen utan SSN kommer som god tvåa.

Man måste betala försäkringen för bilen och gå igenom hela byråkratiprocessen med köer för tester, nya skyltar, registrering av ägarbevis, ev specialtester m.m.

Mycket tid, och framför allt mycket pengar.

Innan the Patriot Act tillkom så var detta mycket enklare, mitt råd till er är att hyra en bil med full försäkring istället.
Senast redigerad av MST den 2008-01-14 klockan 01:15.
Svara med citat

Gammal 2008-01-14, 09:50

Labolina76

Nykomling
Labolina76 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006

Standard Importera rekomenderas
Citat:
Ursprungligen postat av othedough Visa inlägg

Hej alla!
Jag och en vän åker till New York i maj och vi ska stanna 3 månader. Vi ska bila genom landet och hade tänkt att köpa en bil.
Jag skulle behöva komma i kontakt med någon som har gjort detta. Så om någon, (icke amerikansk medborgare då), har köpt bil i USA skicka gärna ett mail (olofwadell@hotmail.com)till mig då jag har massa frågor.
TACK PÅ FÖRHAND!
MVH
Olof
Hej Olof.
Att importera från Usa är inta alls så krångligt som det låter. Vi har nyligen gjort det. Det fraktföretag vi hade skötte av och påregistreringen åt oss. Registreringsanmälan skickades hem till oss. Skriv bara på snabbt och skicka tillbaka. Fraktkostnaden blev totalt ca 20000 kr. Men det blev betydligt billigare att importera trots allt. Vi tjänade ca 130000 på att importera än att köpa här i Sverige. Vår nya bil anlände 4 jan i år. Mkt papper att fylla i. Lite oro (helt i onödan) Allt gick smidigt. Visserligen blev leveransen 2 veckor sen. Jag ska leta upp en manual åt dig och meila över som vi använde oss av...Lycka till
Linda ..Ps nya skyltar låg i brevlådan innan bilen kom fram.
Svara med citat

Gammal 2008-01-14, 10:19

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Som det står skrivet så undrar jag verkligen om Olof vill importera en bil, jag tror att Olof vill köpa en bil att åka i under sin semester i USA. Han kanske vill ta med sig den hem till Sverige också, men det är ett senare problem.

Det är skillnad på de två, att privatimportera bilar till Sverige är avsevärt enklare än att köpa en bil på plats i USA för att använda den i USA.
Senast redigerad av MST den 2008-01-14 klockan 10:33.
Svara med citat

Gammal 2008-01-30, 06:06

Boende i LA

Medlem
Boende i LA är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Standard
Som MST sa sa e det inte sa latt att bara kopa en bil har. Jag gjorde sjalv en liknande grej for 5 ar sen (kopte bil i NYC och bila till LA), men da sa hade jag visum och skulle bo i LA och plugga. Och aven fast jag bodde har, hade amerikanskt korkort och SSN, sa var det inte latt att fixa med allt.

Inte nog med alla pappren, registreringar och forsakringar. Om ni planerar att komma billigt undan med att kopa en billig bil sa bor ni tanka pa allt som kan handa med bilen - det ar inge kul nar den bryter ihop och ni ar strandsatta i en liten hala mitt i Texas (trust me - I know!). Det ar langa korningar genom USA och det tar en del pa bilen - speciellt om det ar en billig bil. Det ar ocksa manga langa strackor genom okned etc.

Lycka till och trevlig resa!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8