ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-12-13, 14:18

hejsan svejsan2008

Standard Åka till USA när man begått ett brott
Jag åker till USA imorgon men problemet är att jag snattade en gång när jag var 15-16år. Är idag 20. Jag fick just reda på att man behöver ett visum om man begått brott och ska åka till USA som turrist. Är det någon som erfarenheter av detta? Kan man kryssa i att man inte begått nått brott och hoppas på det bästa? Vad tycker ni? Är dom noggranna?

Tacksam för snabbt svar.
Magen vänder och vrider sig.
Svara med citat

Gammal 2007-12-13, 14:57

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
I ditt fall skulle jag chansa.
Fyll i att du inte har begått något brott. Om dom mot förmodan skulle se ditt snatteri i sitt system, säg att du hade glömt det.
Svara med citat

Gammal 2008-01-04, 20:20

PeterO

Världsvan
PeterO är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av olov Visa inlägg

I ditt fall skulle jag chansa.
Fyll i att du inte har begått något brott. Om dom mot förmodan skulle se ditt snatteri i sitt system, säg att du hade glömt det.
Jag har för mig att frågan på det gröna kortet inte avser snatteri och annat som man kan bli dömd till böter för. Tyvärr hittar jag ingen info om detta på nätet.

/PeterO
Svara med citat

Gammal 2008-01-04, 22:49

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Så här skriver USA's amabasad på sin hemsida:

VISA WAIVER PROGRAM (VWP) - TRAVELING WITHOUT A VISA

"NOTE: Certain persons may not use this program such as those who previously have been refused entry to the United States or people who have been arrested, even if the arrest didn’t result in a criminal conviction, those with criminal records, certain contagious diseases, a history of mental illness, and other problems, and persons who have been deported from the US, or overstayed a previous visit, even by one day, on the Visa Waiver Program. Such travelers must apply for a visa."

Sedan har detta diskuterats i ett antal trådar förut och det är ganska uppenbart att USA inte har tillgång till svenska brottsregistret så risken för att få problem på gränsen är minimal, om man t.ex. snattat som 15-åring.
Svara med citat

Gammal 2009-02-13, 02:23

negerbarn

Nykomling
negerbarn är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2009

Rykte: 0

Standard
Lånar tråden lite...

Jag är i sverige misstänkt för narkotikabrott, men har inte fått någon dom. Jag ska nu lämna sverige( av andra anledningar) och resa runt i världen tillsammans med en vän.

Kan detta ge mig problem om jag vill åka till USA senare?

Jag menar, jag är ju inte dömd, och kommer inte få en uttalad dom om jag lämnar sverige innan rättegång.

Tack på förhand
Negerbarn

(obs! jag är ingen neger, namnet till trots, så hudfärgen utgör inget hinder i alla fall)
Svara med citat

Gammal 2009-03-03, 15:05

Gäst

Standard
Frågan är ställd så att det gäller *dömd* för brott, och det har inget med t.ex. snatteri att göra utan gäller för grövre förseelser som medför fängelse etc.

På Visa Waiver-programmets hemsida finns frågorna i exakt frasering, även på svenska.
Svara med citat

Gammal 2009-03-23, 20:31

Rolle

Nykomling
Rolle är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Rykte: 0

Standard Hej
Hej, jag har liknande problem, Jag har fått biljetter och hotell bokat av ett företag i gåva. Men jag har tagits för ringa narkotika brott, drograttfylleri, samt haft på mig mindre en 1 gram cannabis när ajg korsade gränsen till norge och vart tagen av gränspolisen(norska) LOL. Nu undrade jag om jag ska söka visum, eller chansa, tror inte jag kan få visum , men om jag chasnar kanske jag har en chans o komma in???, räknas smugglinga v den mängden som ett internationellt brott? eller är det bara med i svenska brottsregistret?

Tacksam för svar

Vill gärna ha svar från andra med diverse narkotika brott som både sökt visum, o de som ljugit och chansat.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8