ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2007-08-22, 11:42

Johan_W

Nykomling
Johan_W är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007

Rykte: 0

Standard Roadtrip, Usa's västkust. Tips, budget, att tänka på etc?
Tjena,

Jag har gått igenom forumet och sökt men hittar inget som ger direkt svar på mina frågor.

Vi är 4-6 personer som ska börja att planera en roadtrip längs Usa's västkust, resan är tänkt att genomföras under 4 veckor med start i mitten utav Juni nästa år (2008).

Första frågan får bli hur rutten ska se ut, vi ska beta av hela kusten ända från Seattle till San Diego (via San Francisco, L.A etc). Las Vegas ska också besökas.

Ska man flyga till San Fran och börja bila därifrån och nedåt för att sedan avsluta via Las Vegas och hela vägen upp till Seattle? Eller bör man flyga till Seattle och bila neröver och sedan upp till Seattle igen?

När man bilar längs kusten så är det väl väg 101 man bör åka? Den längst ut mot kusten..

Vad jag har förstått så finns det en hel del Hostel's/motell längs denna kust också? Vad kostar dessa ca? Är det då per rum eller per person?

På 4 veckor bör man väl hinna med att beta av denna kust rätt bra? Seattle-San Diego är ju bara ~200 mil (blir naturligtvis mer med alla avstickare osv). Jag har räknat med att det blir ca 700 mil alltsom allt om man åker tillbaka till Seattle igen (då kan man ju ta Interstate 5 för lite variation?).

35000:-/person borde väl räcka för denna resa, allt inkl?

Ös på med tips, vad man inte får missa, vad saker och ting kostar, om det är något speciellt man bör tänka på, vad kostar hyrbilar (alla under 25).

Alla tips mottages gärna så att man kan planera resan för bästa upplevelse/resultat.

Ha de!

Mvh
Johan
Svara med citat

Gammal 2007-09-03, 15:09

Johan_W

Nykomling

Standard
Jäklar va dåligt med svar det var på detta forum då?
Svara med citat

Gammal 2007-09-03, 15:31

snurra

Nykomling
snurra är inte uppkopplad

Smile roadtrip usa
hej
ja det är väl inte den vanligaste tripen du ska göra, kanske därför inga svar
jag har utgått från L.a, körde highway 5 till S.F. och tog 101:an tillbaka. åkte vidare till San Diego.det finns hur mycket som helst att se efter vägen, beroende av intresse. vi tog även en sväng in i mexiko över dagen. det var kul! bilade även från L.a till gran canyon via Las Vegas. vi gjorde denna trip för flera år sedan så därför är det svårt att tipsa om budget. men i usa finns billiga motel, speciellt lite i utkanterna. att hyra bil, så kostar det extra om man är fler som ska köra. kan vara tufft att ensam köra hela vägen. håll hastighet, jag fick sjäv fortkörningsböter, det är svårt att köra i max 55 mph när vägarna är fantastiska! lycka till på din resa!
//snurra
Svara med citat

Gammal 2007-09-17, 10:12

Malin Larsson

Nykomling
Malin Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Standard
tror att det är highway 1 du menar som går utmed västkusten. Den är värd ett besök har jag hört. Jag ska bila där till sommaren oxå - dock lite senare, typ mitt juli-mitt aug. Vi ska börja i Seattle - ta en tur i Canada för att sen åka neröver och avsluta i LA. Jag tycker att det verkar stressigt att även hinna upp tillbaka till Seattle igen på 4 veckor, men ni kanske kör mycket. Jag föredrar att vara kvar på ett ställe nån dag eller två så jag skulle råda er till att starta i Seattle och åka söderut. Vad jag förstått av andra på forumet efter mina inlägg är att det kan bli dyrare med flygbiljett om man landar i en stad och flyger hem från en annan, men kanske inte så mycket. Men var ute med flygbiljett i tid!
Svara med citat

Gammal 2007-09-20, 22:55

Gäst

Standard Budget
Är nyss hemkommen från en resa från Miami till San Diego via New Orleans, LV, SF och LA på en månad (Augusti 2007). Jag försökte göra en budget med hjälp av diverse sidor på nätet och gjorde en liten halvuppföljning nu när vi kom hem. Så här såg det ut för oss (4 pers):

Flyg
===
7000 kr (flyg, till Miami och hem från LAX, med en mellanlandning)

Boende
=====
Jag räknade med ca $45 per pers och natt. Vi bodde mest på Motel mellan städerna och lite bättre i de större städerna. När jag nu räknar efteråt vad det verkligen blev så slutar det på ca: $40per pers och natt och då bodde vi alltid 4 pers i ett rum. De flesta USA-rum har två "Queen" sängar vilket innebär typ 160 säng som man kan sova två i. Det är ju ingen jättesäng och man har ett gemensamt täcke så man bör trivas bra ihop ;-). Som billigast bodde vi för ca 500 kr alla 4 och som dyrast kring 2200 kr så det varierar rätt friskt och kan alltså vara lite svårt att budgetera för. Sista veckan bodde vi gratis i en kompis fasters lägenhet.

Bil
===
Vi hyrde på ett antagligen ganska dyrt sätt genom Swanson's härifrån Sverige. Vi valde en fet amerikansk bil (Mercury Grand Marquis) från Hertz, vi var alla över 25 men fick betala mycket extra för att vi alla ville kunna köra bilen och att vi inte lämnade av den där vi hämtade den. Inkl bensin för ca 800 mil så blev det tillslut ca 20000 SEK. (Hade budgeterat för 23000 så det stämde oxå bra)

Mat, nöjen, fickpengar
=============
Kan ju bli hur dyrt som helst och här hade jag svårt att sätta upp en bra budget och dessutom svårt nu efteråt att se vad som är vad på kreditkortsräkningen. Men hela resan slutade på ca 40 000 kr och räknar man bort boende, flyg och bil så blir det kring 20000kr till annat. Men vi gjorde en hel del grjer oxå; shoppade del kläder och skor, flög helikopter, gjorde svävarbåtsutflykt, snorklingsutflykt, paddlade kajak, sköt automatvapen och körde två heldagar på nöjesparker plus mycket mer. Dessutom åt man en del på restaurang och drack rätt mycket öl, iofs var mat och sprit billigt jämfört med här.

Summering
========
Jag gjorde den här postningen för att jag hade önskat att det fanns en liknande när jag planerade vår resa. Hoppas att jag kan hjälpa nån med den här informationen. Resan blev extremt lyckad, man önskar bara man kunnat stanna längre:-)

Som sagt, hela resan kostade ca 40000 per person inkl ALLT.

Här kan ni läsa om resan och se lite(mycket) foton:

The farther one travels, The less one knows...

/David
Svara med citat

Gammal 2007-09-26, 16:39

Johan_W

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Är nyss hemkommen från en resa från Miami till San Diego via New Orleans, LV, SF och LA på en månad (Augusti 2007). Jag försökte göra en budget med hjälp av diverse sidor på nätet och gjorde en liten halvuppföljning nu när vi kom hem. Så här såg det ut för oss (4 pers):

Flyg
===
7000 kr (flyg, till Miami och hem från LAX, med en mellanlandning)

Boende
=====
Jag räknade med ca $45 per pers och natt. Vi bodde mest på Motel mellan städerna och lite bättre i de större städerna. När jag nu räknar efteråt vad det verkligen blev så slutar det på ca: $40per pers och natt och då bodde vi alltid 4 pers i ett rum. De flesta USA-rum har två "Queen" sängar vilket innebär typ 160 säng som man kan sova två i. Det är ju ingen jättesäng och man har ett gemensamt täcke så man bör trivas bra ihop ;-). Som billigast bodde vi för ca 500 kr alla 4 och som dyrast kring 2200 kr så det varierar rätt friskt och kan alltså vara lite svårt att budgetera för. Sista veckan bodde vi gratis i en kompis fasters lägenhet.

Bil
===
Vi hyrde på ett antagligen ganska dyrt sätt genom Swanson's härifrån Sverige. Vi valde en fet amerikansk bil (Mercury Grand Marquis) från Hertz, vi var alla över 25 men fick betala mycket extra för att vi alla ville kunna köra bilen och att vi inte lämnade av den där vi hämtade den. Inkl bensin för ca 800 mil så blev det tillslut ca 20000 SEK. (Hade budgeterat för 23000 så det stämde oxå bra)

Mat, nöjen, fickpengar
=============
Kan ju bli hur dyrt som helst och här hade jag svårt att sätta upp en bra budget och dessutom svårt nu efteråt att se vad som är vad på kreditkortsräkningen. Men hela resan slutade på ca 40 000 kr och räknar man bort boende, flyg och bil så blir det kring 20000kr till annat. Men vi gjorde en hel del grjer oxå; shoppade del kläder och skor, flög helikopter, gjorde svävarbåtsutflykt, snorklingsutflykt, paddlade kajak, sköt automatvapen och körde två heldagar på nöjesparker plus mycket mer. Dessutom åt man en del på restaurang och drack rätt mycket öl, iofs var mat och sprit billigt jämfört med här.

Summering
========
Jag gjorde den här postningen för att jag hade önskat att det fanns en liknande när jag planerade vår resa. Hoppas att jag kan hjälpa nån med den här informationen. Resan blev extremt lyckad, man önskar bara man kunnat stanna längre:-)

Som sagt, hela resan kostade ca 40000 per person inkl ALLT.

Här kan ni läsa om resan och se lite(mycket) foton:

The farther one travels, The less one knows...

/David
Tusen tack för detta inlägg

Jag har också räknat på en budget på ~40k/person, flyget bokar jag nog imorgon och detta kommer totalt att kosta 6700:-/person. Då är det Arlanda-NY, NY-Seattle och LA-Arlanda.

Jag skulle behöva lite mer siffror, priser alltså. Vilka motell bodde ni på? Hur var standarden?
Vilka hotell bodde ni på? Luxor i Vegas är väl ett väldigt flashigt hotell, vad kostade detta natt/person? Vardagar alltså.

Hur många dagar bör man lägga på Vegas?

Vad hade ni för bil? Lagomt stor för 4 pers?

Gärna lite mer priser som sagt, jag uppskattar ditt inlägg till tusen!

Vi har även funderingar på att åka över till Canada i en/ett par dagar för att kika lite, vad tror ni om detta? Tips?

Mvh
Johan
Senast redigerad av Johan_W den 2007-09-26 klockan 19:27.
Svara med citat

Gammal 2007-09-27, 09:38

Johan_W

Nykomling

Standard
Har fått ett prisförslag på hyrbil från kilroytravels nu.

8575:- totalt(!) för 22 dagar, riktigt riktigt billigt!

Group E: Elegant, 4 doors, Buick Century or similar, 4 doors, 5 persons

"Eftersom flygplatserna som ni vill hämta och lämna bilen på ingår i vårt avtal tillkommer ingen one way fee alls.

I priset så ingår två förare, vill ni lägga till så att ytterligare en förare får köra bilen så kostar det 9 USD per dag eller 45 USD per hyra och görs på plats. Dock måste man vara över 25 år, annars tillkommer en kostnad på 25 USD per dag. Detta gäller bara för extra förare, de första två förarna betalar ingen extra kostnad under 25 år. 1 full tank bensin, obegränsade mil, bilförsäkring, självriskreducering, personförsäkring och bagageförsäkring ingår."

Jag hade juh budgeterat hyrbil på ~16 000:-

Blir till att betala denna hyrbil till veckan, för visst kan man köpa upp sig på plats och då även disskutera priset? Om man nu inte skulle vara nöjd med det man hyrt.

Mvh
Johan
Svara med citat

Gammal 2007-09-27, 11:56

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Jag får lite lägre priser när jag söker på holidayautos.se med rabatkod FOREX. Priserna är med allt, försäkringar, extra förare och första tanken gratis.

Kategori C2 Chevrolet Cavalier auto eller liknande
6 210 SEK Air condition (A/C)Bilen är tillgängligvisa mer informationvälj denna bil »
dörrar 2 a/c ja tillgänglighet bilen är tillgänglig vuxna 2 barn 2 min. ålder på förare 21 resväskor 1 väskor 0 max. ålder på förare -

Kategori C4 Chevrolet Cavalier auto eller liknande
6 412 SEK Air condition (A/C)Bilen är tillgängligvisa mer informationvälj denna bil »
dörrar 4 a/c ja tillgänglighet bilen är tillgänglig vuxna 2 barn 3 min. ålder på förare 21 resväskor 1 väskor 2 max. ålder på förare -

Kategori I2 Oldsmobile Alero auto eller liknande
6 561 SEK Air condition (A/C)Bilen är tillgängligvisa mer informationvälj denna bil »
dörrar 2 a/c ja tillgänglighet bilen är tillgänglig vuxna 2 barn 2 min. ålder på förare 21 resväskor 2 väskor 2 max. ålder på förare -

Kategori I4 Oldsmobile Alero auto eller liknande
6 642 SEK Air condition (A/C)Bilen är tillgängligvisa mer informationvälj denna bil »
dörrar 4 a/c ja tillgänglighet bilen är tillgänglig vuxna 2 barn 3 min. ålder på förare 21 resväskor 2 väskor 2 max. ålder på förare -

Kategori F2 Chevrolet Impala auto eller liknande
7 168 SEK Air condition (A/C)Bilen är tillgängligvisa mer informationvälj denna bil »
dörrar 2 a/c ja tillgänglighet bilen är tillgänglig vuxna 2 barn 3 min. ålder på förare 21 resväskor 1 väskor 2 max. ålder på förare -

Kategori F4 Buick Regal auto eller liknande
7 344 SEK Air condition (A/C)Bilen är tillgängligvisa mer informationvälj denna bil »
dörrar 4 a/c ja tillgänglighet bilen är tillgänglig vuxna 2 barn 3 min. ålder på förare 21 resväskor 2 väskor 3 max. ålder på förare -
Svara med citat

Gammal 2007-09-27, 12:27

Johan_W

Nykomling

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg

Jag får lite lägre priser när jag söker på holidayautos.se med rabatkod FOREX. Priserna är med allt, försäkringar, extra förare och första tanken gratis.

Kategori C2 Chevrolet Cavalier auto eller liknande
6 210 SEK Air condition (A/C)Bilen är tillgängligvisa mer informationvälj denna bil »
dörrar 2 a/c ja tillgänglighet bilen är tillgänglig vuxna 2 barn 2 min. ålder på förare 21 resväskor 1 väskor 0 max. ålder på förare -

Kategori C4 Chevrolet Cavalier auto eller liknande
6 412 SEK Air condition (A/C)Bilen är tillgängligvisa mer informationvälj denna bil »
dörrar 4 a/c ja tillgänglighet bilen är tillgänglig vuxna 2 barn 3 min. ålder på förare 21 resväskor 1 väskor 2 max. ålder på förare -

Kategori I2 Oldsmobile Alero auto eller liknande
6 561 SEK Air condition (A/C)Bilen är tillgängligvisa mer informationvälj denna bil »
dörrar 2 a/c ja tillgänglighet bilen är tillgänglig vuxna 2 barn 2 min. ålder på förare 21 resväskor 2 väskor 2 max. ålder på förare -

Kategori I4 Oldsmobile Alero auto eller liknande
6 642 SEK Air condition (A/C)Bilen är tillgängligvisa mer informationvälj denna bil »
dörrar 4 a/c ja tillgänglighet bilen är tillgänglig vuxna 2 barn 3 min. ålder på förare 21 resväskor 2 väskor 2 max. ålder på förare -

7 168 SEK Air condition (A/C)Bilen är tillgängligvisa mer informationvälj denna bil »
dörrar 2 a/c ja tillgänglighet bilen är tillgänglig vuxna 2 barn 3 min. ålder på förare 21 resväskor 1 väskor 2 max. ålder på förare -

Kategori F4 Buick Regal auto eller liknande
7 344 SEK Air condition (A/C)Bilen är tillgängligvisa mer informationvälj denna bil »
dörrar 4 a/c ja tillgänglighet bilen är tillgänglig vuxna 2 barn 3 min. ålder på förare 21 resväskor 2 väskor 3 max. ålder på förare -
Ska absolut kollas upp, tackar!
Vet du hur det är med "one-way-fee" hos dessa?

EDIT: Jag får inte upp samma priser som dig tyvärr, t ex:

8 937 SEK Air condition (A/C)Bilen är tillgängligdölj informationvälj denna bil »

Seattle, United states
Seattle/tacoma intl
16. jun 2008 10:00

återlämning
Los angeles, United states
Los angeles international airport
08. jul 2008 10:00

Jag knappade också inte kampanjkod FOREX

Mvh
Johan
Senast redigerad av Johan_W den 2007-09-27 klockan 12:32.
Svara med citat

Gammal 2007-10-18, 20:28

Gäst

Smile Hyrbils förslag
Vi fick ett bra pris på hyrbil genom Auto Europe: Biluthyrning i hela världen. Hyrbil i Spanien, Portugal, Frankrike, Italien, USA och i 60 länder

Mvh
Richard
Svara med citat

Gammal 2007-11-25, 08:22

Boende i LA

Medlem
Boende i LA är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Standard
Hej hej,

nu verkar det ju som att ni redan har bokat hyrbilen, men om det inte ar gjort sa skulle jag nor rekomendera att kolla lite olika amerikanska uthyrnings foretag. Jag vet att nar jag var undet 25 sa kunde jag hya bil utan att betala extra med vissa foretag men inte med andra. Jag tror att de jag hyrde med da var Enterprise, men ar inte helt saker - bor dock kolla - $50/dag extra blir ju en hel del. Hade aven en kompis som boka bil hemmifran, och hon kunde inte andra bilen nar hon kom hit eftersom att hon betalt allt i forvag och fatt natt "special deal" - men det kan ju ha varit mer ett undantag an natt vanligt?!

Lite confusion med 101 och highway 1 - tror att highway one gar ihop och blir 101. I Los Angeles sa gar iallafall 101 inne i stan och highway 1 langs kusten.

nar jag bila fran NYC till LA sa hade vi inte bokat nat motel/hotal alls - och vi klara oss alldeles utmarkt. Det ar ratt skont att inte ha ett forbestammt stalle att stanna pa - vissa dar vill man kora mer vissa mindre och ibland kanske man vill stanna nan dag extra. Om ni vill bo pa hotel i Las Vegas sa bor ni dock boka i forvag for att fa de basta priserna. Luxor e ett fint hotel, har bott dar flera ganger. Kolla in deras hemsida eller sok pa expedia.com. Manga av de stora hotellen i Las Vegas ar syster hotel med varandra, sa om man ringer till ett for att kolla rum/priser sa kan de oftast ocksa kolla de andra hotellen pa en gang - foranklar saker och ting!

Kom ocksa ihag att alltid nar ni kollar priser sa kommer altid skatten att laggas pa (~8-10%), hotel, bil, mat - i princip allt.

4 veckor klarar ni nog er med - vi hade 3 veckor mellan NYC och LA.

Om ni ar intereserade av boende i LA sa hyr jag och min man ut 2 rum med toa och dusch (separat ingang) ur vart hus som ligger i ett sakert och centralt omrade. Om ni ar intererad av mer information sa kan ni kontakta mig pa;

BoiLosAngeles@hotmail.com

Lycka Till - och Trevlig Resa!

MVH
Mia
Svara med citat

Gammal 2008-01-14, 18:34

Gäst

Standard
Tja!
Mitt tips är att till och börja med kolla upp vad ni är intresserade att se ex. Californien är av ungefär samma storlek som Svedala men är fullproppat med diverse aktuella samt historiska saker. 4 Veckor kan tyckas länge men de går fort så det gäller att veta vad man vill se! Jag bodde i San Jose (1990) i 3,5 mån samt att vi "gjorde" västkusten (Californien) hösten 2006 (3 veckor) dock finns en oändlig mängd saker att fortfarande se och göra. Kommer i höst att göra en 4-veckors (3 i Californien + 1 på Hawaii) Budgeten för våran 3-veckors (2006) var ca 13500:-/pers + fickpengar (flyg, bil, boende)(4 personer) kommande blir nog lite dyrare då Hawaii kostar en del! Kollade mycket på nätet men kom underfund om att det enklaste var att anlita en resebyrå som sydde ihop resan för oss.
Lite tänkvärt:
I Los Angeles kan man lätt spendera 1 Vecka (Hollywood, Beverly Hills, Universal, Disney mm)
San Jose = Silicon Valley + Santa Cruz + Nasa Ames + Redwood skogar + .......
San francisco: Fishermans warf, Alcatraz, Golden Gate, China town.......
Yosemithe, Route66......4 veckor går fort.......San Diego - Sea World......fortfarande i CA
Ytterligare tänkvärt:
Skall ni ha något mer än bara shorts & T-shirt med er hem bör ni välja en rätt så stor bil.
Ex. Vi bokade en fullsize (på 4 pers) uthyraren skakade på huvudet och fixade en SUV och det tackar jag honom än idag för (amerikanska bilars bagageutrymme är betydligt mindre än våra bilars) i annat fall hade vi fått lämna 2/3 av vårt bagage "in the US"
Angående rutten: Börja i LA, billigt att flyga till mycket att se.....

/P "Ace" who will be in RENO for th 45:th RENO Air races 10-14 sep. 2008
Svara med citat

Gammal 2008-07-27, 17:24

Marika 17

Smile Kalifornien är underbart!
Jag var i Kalifornien för 1 månad sen och det var underbart.
Det jag vill tilläga är att 35.000 per person för allt är lite snålt kanske, ni får nog inte unna er så mycket om ni har beräknat det priset. För vi var i San Francisco i 2 veckor och åkte på många utflykter och shoppade för ca 15.000 i o försej ... men ALLT gick på 30.000 per person. Vi var ju bara där i 2 veckor jämfört med era 4 veckor, men det förstås ni bilar så ni åker på egen hand och så kanske ni inte tänkt o shoppa, då är nog det en rimlig budget.
Ett tips, ska ni besöka Alcatraz , boka biljetterna innan ni åker hemifrån... på Alcatraz Island - Official Tickets Site - Guaranteed Lowest Price , det gjorde jag!

Lycka till!
Svara med citat

Gammal 2009-07-06, 17:03

chilis

Standard tips
kolla även in roadtripguiden.se för lite bra tips.
Svara med citat

Gammal 2009-07-07, 11:32

Gäst-Maja.

Standard Highway 1 och 101:an
Jag och min sambo bilade ifrån San Diego till San Francisco och tillbaka för någon månad sedan. Skulle tipsa om highway 1 som är hur vacker som helst. Visst är det ganska så mycket serpentinvägar men det går precis vid kusten och du kan se allt ifrån valar, sälar och andra roliga saker, framförallt ett gyllene läge att ta de finaste bilderna någonsin.

Skulle även tipsa om att stanna några dagar i San Francisco då det är en otroligt vacker stad med många attraktioner att se. Känns nästan lite som Göteborg fast mycket större. Inte alls samma stress som det är i New York t.ex.

Hur länge skulle ni vara borta? Man hinner med otroligt mycket på bara en månad (som vi var borta)

Hotell som har bra priser och helt okej standard är Holiday Inn, Best Western, Comfort Inn, Motel 6. Det finns självklart många fler bra alternativ men vi bodde på dessa och det var inte alls speciellt dyrt heller.

Hoppas resan blir kanon!
Svara med citat

Gammal 2012-05-17, 16:55

Gäst

Standard Uppdaterat budget-tips
Jag vet att detta är en gammal tråd men när jag skulle åka till Kalifornien i augusti 2011 fanns verkligen inga nya tips att gå efter, så jag skriver här ändå ifall ni som jag tittar gamla trådar i desperation. Jag har gjort en sammanställning av vår resa på Bila i Kalifornien – budgettips | Tillvaron.se Vi var borta drygt två veckor och åkte från San Francisco till Vegas med stopp i Los Angeles och San Diego. På vägen tog vi självklart Highway one också.

Det är självklart svårt att göra en alltomfattande budget som passar alla, men jag hoppas det kan ge en fingervisning för alla er som har funderingar inför er kommande resa. Sjukt kul var det i alla fall och en resa jag verkligen rekommenderar.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8