|
USA och belastningsregister. HJÄLP !
|

2007-04-26, 10:48
|
|
|
USA och belastningsregister. HJÄLP !
You DO NEED a visa if:
You have been charged with or convicted of a crime in any country.
Är det någon som har åkt till USA som blivit anklagad/straffad för något brott som gett ett grövre sträff än penningsböter UTAN att haft ett visum? Kommer man in ändå?
SVARA SNABBT OM NÅGON VET
|
|
|

2007-04-26, 11:02
|
Reg.datum: feb 2006
Rykte: 7
|
Svar....
Tja, jag skulle inte chansa. Jag skulle bedöma risken som oerhört stor att du får vända i passkontrollen, då USA inte ser mellan fingrarna med dylika saker. Nu vet inte jag hur bra koll dom har på svenska straffregister, men jag vet med säkerhet att passkontrollanterna får upp ruskigt bra uppgifter om ditt liv och leverne i Sverige. Så jag skulle som sagt inte chansa. Enklare att bara offra en halv dag på ambassaden och fixa ett visum.
Jag har däremot goda vänner som blivit arresterade i USA av olika orsaker (under-age drinking bl.a), och för dom är det inte ens värt att tänka tanken på att åka utan att gå via ambassaden först och fixa visum.
Hoppas du fått lite hjälp av detta.
|
|
|

2007-04-26, 11:12
|
|
|
Men tar det verkligen bara en halv dag att få ett visum?
|
|
|

2007-04-26, 11:53
|
|
Svar igen...
Citat:
|
Ursprungligen postat av Anonymous
Men tar det verkligen bara en halv dag att få ett visum?
|
Nåja, jag skulle beräkna att du får sitta i alla fall (minst) en halv dag på ambassaden och vänta. Sedan får du räkna in alla papper som skall fyllas i på vägen, så att säga.
Sedan tillkommer ju det intressanta faktumet om visumet blir beviljat eller ej.
|
|
|

2007-04-26, 12:27
|
|
|
Tror du att det finns någon chans att hinna få ett visum innan fredag nästa vecka?
|
|
|

2007-04-26, 12:50
|
|
|
Citat:
|
Ursprungligen postat av buppi
Tror du att det finns någon chans att hinna få ett visum innan fredag nästa vecka?
|
För mig tog det tre veckor därför att jag hade en prick i körkortet då jag körde in bakifrån på en bil....löjlig byråkrati...
|
|
|

2007-04-26, 13:08
|
|
|
alltså shit, då e det bara att glömma att hinna få ett visum. Men är det ingen som har kommit in utan?
|
|
|

2007-04-26, 13:24
|
|
Säkert...
Finns säkerligen de som kommit in i USA ändå. Men fundera länge och väl över konsekvenserna innan man chansar.
Homeland Security gör precis vad dom vill, och när dom vill. Inte så kul att bli slängd på nästa plan tillbaka, efter att ha fått spendera x antal timmar/dagar på flygplatshäktet. Dessutom så lär ju personen i fråga inte komma in i USA på x antal år efter att ha åkt dit.
Jag skulle personligen ALDRIG ta den risken, för det är inga silkesvantar som väntar om man fastnar i nätet.
Ring ambassaden i Stockholm idag och kolla om dom kan fixa ett visum snabbt, det skadar inte att fråga.
|
|
|

2007-04-26, 13:37
|
|
|
jag sitter på nålar och väntar på att de ska öppna sin telefon växel, de öppnar om exakt 23 min :P
|
|
|

2007-04-26, 13:38
|
|
|
Men alltså kan dom typ ta en och låsa in en i timmar/ dagar verkligen ?
|
|
|

2007-04-26, 13:44
|
|
Citat:
|
Men alltså kan dom typ ta en och låsa in en i timmar/ dagar verkligen ?
|
Enkelt svar : Ja
Dom inte bara kan göra det, dom kommer att göra det. Försöker man ta sig in i USA på falska premisser (fara med osanning eller dylikt) och åker fast, då blir det inte roligt.
Jag kan inte nog upprepa att detta inte är att rekommendera.
|
|
|

2007-04-26, 14:18
|
|
|
men det är ju helt absurt att dom kan ta och låsa in en för att man snott nått när man var 15 lixom.
|
|
|

2007-04-26, 14:20
|
|
Citat:
|
men det är ju helt absurt att dom kan ta och låsa in en för att man snott nått när man var 15 lixom.
|
Nej, dom låser inte in dig för det. Dom låser in dig därför att du inte talat om för dom att du snott något när du var 15. Om du spelar med öppna kort så är det ingen fara. Men om du undanhåller sanningen när dom efterfrågar sanningen, då riskerar du att åka dit.
Ser du skillnaden ??
|
|
|

2007-04-26, 14:34
|
|
|
Jamen självklart ser jag skillnaden, men jag har inte tid att gå igenom all jävla byråkrati skit. jag ska åka på fredag om en vecka och fick reda på det här igår.
|
|
|

2007-04-26, 14:47
|
|
Då...
Är du säker på att du finns kvar i straffregistret då, om det var länge sedan ??
Ring ambassaden, förklara ditt problem och be dom kolla upp om du ens behöver ett visum, eller om du kan använda Visa Waiver Program. Du kanske oroar dig i onödan.
|
|
|

2007-04-26, 14:59
|
|
|
Jag har ringt till ambassaden och dom kan inte ge mig ett svar. dom säger att det är HEEEEELT omöjligt att avgöra såhär på telefon för att det är SÅ OLIKA mellan fall till fall.. blaa blaaa blaaa.....
Man är väl kvar i straffregistret i 5 år och det var 2,5 år sen för mig.
|
|
|

2007-04-26, 15:10
|
|
Citat:
|
Jag har ringt till ambassaden och dom kan inte ge mig ett svar. dom säger att det är HEEEEELT omöjligt att avgöra såhär på telefon för att det är SÅ OLIKA mellan fall till fall.. blaa blaaa blaaa.....
Man är väl kvar i straffregistret i 5 år och det var 2,5 år sen för mig.
|
Lite körigt med andra ord. Du får väl boka in en tid på ambassaden snarast möjligt och försöka göra det bästa möjliga av situationen.
Som jag sagt tidigare, jag vet med 100 % säkerhet att passkontrollanternas datorer får upp mer information än vad man kan ana. Inte bara passet kan ju slå bakut, utan dom tar även fingeravtryck samt fotar en lite tjusig bild sådär rakt av.
Om du nu chansar och hoppas på det bästa, vad gör du om det skiter sig ?? Har du någon i USA som du kan ringa om hjälp, juridisk rådgivning eller kanske tom en sponsor (person som kan gå i god för dig) ??
|
|
|

2007-04-28, 00:01
|
Reg.datum: maj 2006
Rykte: 0
|
Var ärlig när du fyller i papperna på flyget och sen hoppas på att du kommer in. Jag trodde bara att det va om man suttit inne som man blir stoppad i tullen.
|
|
|

2007-05-02, 16:32
|
|
|
Visum
Hej! Jag har själv haft samma problem. Tull kontrollen har ej tillgång till det svenska straffreg. Det är många som åkt till USA o ljugit dvs kryssat i nej i alla rutorn. Men ärlighet vara längst som sagt..
|
|
|

2007-06-27, 18:18
|
|
|
LINDA!
Hej! Linda jag skulle vilja komma i kontkat med dig. Du skrev att du hade fixat visum. Jag är i samma situation (blev av med körkortet) o har fått visum. Är det då några problem när du väl kommit in i USA? I tullkontrollen dvs! Snälla svara! AKUT!
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|