ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2012-03-13, 12:59

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 4

Standard
Här är länken till Wikipedia: Moral turpitude - Wikipedia, the free encyclopedia

Det verkar vara de flesta "vardagsbrott" såsom stöld, inbrott och rån...
Svara med citat

Gammal 2012-03-13, 14:34

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av PeterO Visa inlägg

Ok, du har säkert rätt, men för mig innebär "moralisk skändlighet" brott mot t ex sexuellt avvikande eller rasistiska brott.

Eftersom jag är så övertygad om det skulle det aldrig falla mig in att börja rota i Wikipedia för att få en annan tolkning. Jag skulle heller inte försöka tolka den engelska texten eftersom jag helt enkelt inte kan då mycket engelska.

Då det gäller "ospecificerade brott" så ska man ju vara dömd till minst 5 års fängelse. Det står inte i proportion till en stöld som ger böter.

/PeterO
Precis, det visar ju bara hur svårt det är att tolka, vem använder dessa uttryck i vardagen :-)

Man kunde ju också önska en mer förklarande text på ansökningssidan om de olika frågorna.

Gammal 2012-03-13, 22:10

chazzie

Globetrotter
chazzie är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Rykte: 3

Standard
En liten inflikning bara =}

"Controlled substances" kan bäst översättas "receptbelagda läkemedel" som även då innefattar droger (alltså båda två, ett samlingsuttryck ungefär), men, det är juridisk text och det är lite hur myndigheterna tolkar den som gäller, oavsett vad man själv tycker. Enklast är att kolla med ambassaden om man är osäker, dock behöver man inte göra det om man fått körkortet indraget eller någon annan "mindre" lagöverträdelse.

Det är i min mening bättre att få veta "nej" eller "sök visum" än att chansa och vända i passkontrollen.
Svara med citat

Gammal 2012-04-09, 18:32

Gäst

Standard visum
Tja!
Jag ska över efter sommaren och ska då stanna längre än 3 månader. Jag har tyvärr olaga hot på mig, vilket finns kvar i registret. Fick förövrigt enbart böter och skadestånd. Är man tvungen att visa sitt register till ambassaden eller är det bara om man kryssar i att man har någon dom man är tvungen?

Ha det!
Svara med citat

Gammal 2012-04-09, 22:25

floridasidan

Världsvan
floridasidan är inte uppkopplad
floridasidans avatar

Reg.datum: jan 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Tja!
Jag ska över efter sommaren och ska då stanna längre än 3 månader. Jag har tyvärr olaga hot på mig, vilket finns kvar i registret. Fick förövrigt enbart böter och skadestånd. Är man tvungen att visa sitt register till ambassaden eller är det bara om man kryssar i att man har någon dom man är tvungen?

Ha det!
Från Apply for a Visa | Embassy of the United States Stockholm, Sweden

Court and Police Records: Persons who have been arrested or convicted for any offense or crime must provide police records 'Utdrag ur Belastningsregistret §9' in original and in an unopened envelope, and copies of any court records/prison records (even though subject of a pardon, amnesty, or other act of clemency).
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8