Citat:
|
Ursprungligen postat av New York nyfiken
Hejsan!
Jag är väldigt sugen på att åka över till New York ett par månader. Kanske läsa någon kurs på universitetet, arbeta extra på något fik eller liknande, träffa en massa nya människor, ta en öl på någon pub efter skolan/jobbet. Hur underbart låter inte det?
|
Hej Adina. Skall försöka svara lite på dina frågor så gott jag kan. Din största chans är nog att satsa på universitetet. Man kan inte bara "åka över och jobba ett par månader". Extraarbete får man inte utan arbetstillstånd, och om man nu skulle hitta ett svartjobb så är det riktigt uselt betalt och det är inte att rekommendera i dagens läge.
Citat:
|
Så nu mina frågor; är det lätt att hitta någon lägenhet att hyra? Låt säga att jag inte studerar på NYC, för då bor jag förhoppningsvis på campus, och bokar ett par hotell nätter. Är det lätt att hitta lägenhet att hyra i NY? Eller kanske bara ett rum någonstans??
|
Svar på fråga nummer 1 : Nej, det är inte så svårt att hitta en lägenhet. Men priserna på Manhattan börjar på ca 10.000/månad, för en etta utan kök. Visst kan man leta utanför Manhattan, tex i Jersey, Brooklyn, Queens eller Long Island men då gäller det att pricka in rätt område. Money talks.
Svar på fråga 2 : Det är definitivt lättare att bli "roommate", då hyrorna i NYC-area är bland de abslout högsta i världen. Men man får då räkna med att för att kunna skriva på ett hyrseavtal så måste man kunna visa att man har uppehållstillstånd, annars är det inte bra. Visst finns det oseriösa personer, men dom rekommenderar jag inte.
Citat:
|
Sen till den svårare frågan; detta med att arbeta i USA. Jag vet att man behöver ett visum, eller Green Card? Det kanske är samma sak, jag har faktiskt noll koll. Så hur bär man sig åt? Och kostar det en massa att få ett sånt där Green Card? Är det sen lätt att få ett jobb, och tjänar man nog för att försörja sig på tex ett fik eller liknande? Då tänkte jag på kostnadet som boende (förhoppningsvis lägenhet) och lite nöjen.
|
Svar på fråga 1 : Vad har du för utbildning ?? Jag skall göra det enkelt, universitetsexamen eller "andra speciella och unika kvaliteter som inte finns på arbetsmarknaden i USA", dessa två kriterier gäller. Annars är det i princip kört.
Ansökningsproceduren för Green Card och arbetstillstånd är dessutom lång och komplicerad, tar månader att genomföra och kostar en hel del pengar, tusentals kronor får man betala. Vidare så behöver du en sponsor i USA, antingen ett företag som vill anställa dig eller en privatperson som går in och agerar ekonomisk garant.
På ett fik så jobbar du för minimilön, alltså ca 2-5 dollar/timme. Din huvudsakliga inkomstkälla är dricks, som du kan klara dig finfint på om du är bra på ditt jobb. Men då måste du också fixa alla försäkringar själv, och de kostar en del. NYC är inte billigt, även om det naturligtvis går att leva billigt om man verkligen vill. Men då blir et inte så roligt, å andra sidan.
Du har inte funderat på att bli au-pair ?? Då kommer saken i en helt annan dager.....
Detta ett väldigt snabbt svar. Har du fler frågor så återkom gärna, jag är en svensk man som är gift med en amerikanska, håller just nu på med ansökningsprocessen då vi kommer att flytta till hösten. Så fråga gärna vad du vill. Och kolla in ambassadens hemsida på
www.usemb.se för mera information.