ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-11-27, 09:14

Gäst

Standard reskassa och växla var?
vi, 2vuxna och 2barn, åker snart till budapest. men funderar på hur nycket pengar vi bör ha med oss för en weekend (fre-mån)?
någon som kan råda på ett ungefär vad som går åt när vi tänkt handla lite, gå på musem mm.

undrar även var det är bäst att växla, i sverige eller på plats i budapest?

tack på förhand
Svara med citat

Gammal 2011-12-08, 03:33

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Det är omöjligt att säga hur mycket ni bör ha med er. Det beror helt och hållet på er budget och hur mycket ni är villiga att spendera. Ungern är i genomsnitt billigare än Sverige, men vistas man i finare kvarter (lyxiga restauranger, märkes-shopping, etc) kan det kosta lite mer. De flesta affärer, sevärdheter och restauranger tar kreditkort så har man slut på kontanter är det inte hela världen. Det finns gott om växlingskontor runt om i Budapest med varierande kurser, men i genomsnitt får man ungefär samma valuta för pengarna som om man växlar i Sverige.

hemsidan för Budapests lokaltrafik finns det info om olika biljettyper. Jag kan rekommendera 24h eller 72h biljetter eftersom man byter färdmedel ganska ofta. Dessutom gäller biljetterna på flygbussen (linje 200E). Annars erbjuder flygplatsen en egen taxifirma med fasta priser.
Svara med citat

Gammal 2011-12-14, 21:08

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Jag skall åka till Budapest i påsk och fick detta av en vän.
72h - budapest-card.com

Budapest Hop On Hop Off Tours - Convenient City Sightseeing by Bus
6000 Ft den större turen och 4500 den mindre - 2 timmar och du
avbryter närsomhelst och återupptar det närsomhelst - den stora turen
inom 48 timmar, den mindre inom 24 timmar.
Svara med citat

Gammal 2011-12-14, 21:12

Oneway

Världsvan
Oneway är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Rykte: 5

Standard
Kolla precis Storstadsindex, Budapest ligger på index 52.

X-change Storstadsindex 2011
Storstadsindex är en undersökning av faktiskt prisläge i ett antal storstäder runt om i världen. Sammanställningen visar vad det kostar att semestra i respektive stad jämfört med i Stockholm. (Stockholm = Index 100)

Förutom hänsyn till valutakursernas förhållande tar indexet hänsyn till olika städers prisnivåer för vanliga utgifter.
Svara med citat

Gammal 2012-01-13, 03:25

sebbivism

Medlem
sebbivism är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Rykte: 0

Standard
Jag vill råda er om att växla pengar i Sverige (Forex etc) innan ni åker. Var beredd på att handskas med en hel del sedlar. 2000 SEK är drygt 65 000Ft så mitt tips är att förbeställa de större valörerna (5000, 10 000, 20 000) i sedlar om ni inte vill släpa runt på en tjock plånbok. Forex brukar oftast ha 500, 1000 och 2000-sedlarna hemma, och man ska ha i åtanke att 1000Ft inte är mer än 30kr.

En del har redan tipsat om 24- och 72tim-korten som ger obegränsad resa på buss/spårvagn/tunnelbana/trådbuss och viss båt.
24h-korten kostar 1560Ft/person (ca 50kr) och går att köpa t.ex nere på tunnelbana-stationerna, både i automat samt i luckan hos biljettförsäljaren. Behärskar ni inte ungerska skulle jag föreslå att köpa i automaten då all info i automaten finns skrivet på engelska. I tunnelbanan, visa ALLTID upp resekortet för det finns de kontrollanter som är lite småtjuriga och vill kontrollera att det inte är en fuskbiljett.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8