|
|

2011-10-27, 22:22
|
Reg.datum: jan 2008
Rykte: 5
|
Budapest april 2012
Jag har bokat flyg till Budapest i påsk och önskar tips på vart jag skall bo, västra eller östra sidan om Donau ?
Jag vill gärna vara mitt i smeten, så man har shopping/restauranger och sevärdheter på gångavstånd.
Jag har fått tips om att gå till saluhallen och köpa rysk kaviar :-)
Kanske finns fler roliga saker att göra och se.
Index enligt X-change ligger på 57 mot Sverige, då måste man hitta shopping till överkomliga priser. Tex kläder, skor, väskor.
Nån som har nåt färskt att dela med sig ?
|
|
|

2011-10-28, 09:01
|
Reg.datum: sep 2009
Rykte: 3
|
Budapest april 2012
Budapest är en jättefin stad o att åka dit i april är perfekt! Vi var där i slutet av mars i år och det var så härligt, med blommade magnoliaträd, hägg och gröna gräsmattor, verkligen mysigt att befinna sig i den vackra staden på våren. Här finns mängder med sevärdheter som t ex Slottet o det området på Budakullen, Parlamentet, Szechenyibadet o parken där (som jag tyckte var både finare och mysigare än Gellert). Besök caféerna, finns många trevliga t ex New York café (öppnades 1894) som ligger på Erzebet Körut 9-11 och anses vara världens vackraste!
Och visst går det att shoppa både dyrt och billigt här. West End City Center är norra Europas största shoppinggalleria med ca 600 affärer. Själv tyckte jag det var mysigare att titta i småaffärerna på ”Vaci Utca”-gatan, som brukar jämföras med Stockholms Drottninggata.
Vi bodde på ett trevligt hotell som heter Palazzo Zichy och är 4-stjärnigt. Ett annat - nyöppnat hotell - som ska vara ett riktigt fynd är Eurostars Budapest Center. Hotellet är 4-stjärnigt, ligger bra till mitt i stan, och kostar bara 500 kr/natt för ett dubbelrum! Hotel Eurostars Budapest Center | Hotel en Budapest centro
Saluhallen är värt ett besök, här äter man stans bästa langos.
Vill du se många foton från denna vackra stad o få mer tips kan du titta här på min reseblogg desires
|
|
|

2011-10-29, 06:27
|
|
Tusen tack för värdefull info och spännande läsning på din blogg.
Vilken stad, så mycket vackert att se och uppleva, små gator med shopping är också min stil och mysigt att flanera på och besöka caféerna :-)
Det här blir toppen !
|
|
|

2012-01-13, 03:07
|
Reg.datum: okt 2011
Rykte: 0
|
Angående shopping så skulle jag undvika WestEnd under lunch-hour (12-14) för då är det OERHÖRT mycket folk som stressar runt och vill man shoppa i lugn och ro ska man gå antingen på morgonen eller senare under eftermiddagen. Du tar dig till WestEnd smidigast med tunnelbana (tyvärr har jag glömt bort namnet på hållplatsen)
Váci utca är helt OK, men försök gärna gå in på smågatorna som har en hel del mysiga affärer! Man ska självklart hålla koll på väskorna längst hela Váci då det är en del ficktjuvar som gärna ger sig på folk med kameror och väskor (dvs uppenbara turister). Ett tips är att gå vidare till andra gator för Váci utca är rätt överskattad faktiskt!
Personligen skulle jag tipsa dig om att ägna en HELDAG enbart till shopping, samt en heldag till turistattraktioner.
Det finns så oerhört mycket butiker och caféer som är värda ett besök. Att gå och shoppa efter att tagit en titt på turistattraktioner så blir man rätt trött, inte minst om man ska upp på Gellérthegy och fotografera utsikten eller besöka Mattiaskyrkan. Där gäller det att GÅ hela biten upp.
Ett tips är att köpa ett 24-timmarskort för 1560Ft (drygt 50kr), då kan du åka obegränsat tunnelbana/spårvagn/buss/trådbuss under 24 timmar (tror viss båt ingick också). Ska ni över från Pest till Buda går det en metro-linje samt 1-2 spårvagnlinjer över Elisabetsbron.
Har man tid över kan man åka ut till Margitsziget (Margaretaön) som är mellan Buda och Pest. 24timmar-kortet är giltligt till att åka ut till ön.
Det mesta i Budapest är det gångavstånd till, perfekt stad att promenera längst gatorna!
Senast redigerad av sebbivism den 2012-01-13 klockan 03:39.
|
|
|

2012-02-03, 19:49
|
|
Ja där rök den billiga flygbiljetten till Budapest i påsk.
Hade bokat med Malev som är i konkurs....
|
|
|

2012-02-03, 21:28
|
|
Blev rätt förvånad när jag läste idag att Malev är satt i konkurs, jag antar att WizzAir har stulit för många av deras vanliga kunder.
Lite ironiskt nog så meddelar Ryanair idag att de börjar flyga till Budapest från Göteborg och Stockholm-Skavsta, öppningserbjudande på biljetter är på låga 93kr, du kan nog kanske ta dig ner till Budapest billigt ändå. En tur/retur går på drygt 450kr + valfria avgifter. Ryanair landar på Terminal 1 som har direktanslutning till tunnelbana/buss (samma terminal som WizzAir), Malev landar på Terminal 2 som ligger lite längre bort.
Hoppas det löser sig för dig!
|
|
|

2012-02-06, 07:17
|
|
Jag hittade bara för ca 1800 kr med Ryanair i påsk och det fanns inte datum som jag önskade flyga ner och komma hem.
Wizzair tar ca 3500 kr och det är slutsålt nu.
Malev kostade 900 kr
|
|
|

2012-02-06, 11:14
|
|
Okey, har du testat att kolla pris hos Norwegian då?
Flyg billigt med - Norwegian
Risken att Norwegian går i konkurs är ju obefintlig, de har ju lagt en superstor order på 222 nya flygplan, så de har gott om pengar.
Budapest har ju en och samma flygplats så du kan i princip ta vilket flygbolag som helst iom att alla landar på samma flygplats.
|
|
|

2012-02-06, 19:04
|
|
Jag kollade Norwegian och priset blir 5600 kr för samma resa och jag tror det är innan jag valt hur många väskor jag vill checka in, det kostar väl extra hos dem ?
|
|
|

2012-02-06, 22:28
|
|
Oj, det var ju inte så billigt. Det låter som du reser i sällskap med andra?
Ja, både Norwegian, Ryanair och Wizz så betalar du extra för incheckat bagage. Norwegian har väl billigast bagage, följt av Wizz, dyrast bagage har Ryanair. Jag rekommenderar att utnyttja handbagaget till max.
Jag skulle vilja "varna" dig för att checka in bagage om du ska resa FRÅN Terminal 1 i Budapest, jag själv har blivit utsatt för stöld i mitt incheckat bagage, och det är väldigt vanligt (speciellt på BUD-flygplatsen) att folk som jobbar med bagagetransporten öppnar folks väskor och stjäl värdesaker. I min väska hade de stulit en nyinköpt parfym och en chokladkaka, tjuven kanske var sugen på snacks...
Så reser du med incheckat bagage, se till att använda inplastningsmaskinen inne i incheckningshallen innan du checkar in bagaget till Sverige. Det är en liten och billig försäkring, en inplastad väska gör dom inte besväret att sprätta upp och stjäla från.
Senast redigerad av sebbivism den 2012-02-06 klockan 22:32.
|
|
|

2012-02-07, 05:35
|
|
Nej det är kostnad för mig ensam, att flyga med Norwegian i påsk (5600 kr)
Stort tack för alla tips du skrivit om här, värdefull information, jag har dock avbokat allt nu gällande Budapest i påsk, jag får se fram emot ett annat tillfälle.
|
|
|

2012-02-07, 05:36
|
|
Stort tack för alla tips du skrivit om här, värdefull information, jag har dock avbokat allt nu gällande Budapest i påsk, jag får se fram emot ett annat tillfälle.
|
|
|

2012-02-07, 05:38
|
|
|
|
|

2012-02-07, 06:09
|
|
Det blev många inlägg :-)
|
|
 |