ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-02-06, 12:42

currie

Nykomling
currie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2007

Rykte: 0

Standard Budapesttips plus priser
Hej!

I maj tankte jag och min pojkvan aka till Budapest over helgen, narmare bestamt 19-22 maj, for att fira tva underbara ar tillsammans

Ar detta en trevlig tid vadermassigt? Har fatt intrycket att det kommer att vara harligt varvader snappet varmare an i Sverige?

Jag haller pa att leta hotell och det finns ju mangder. Tankte nog lagga lite extra pengar pa att fa nagot lite finare (inte svindyrt men de jag tittat pa, for tre natter, ligger runt 3000 kr), ar det vart det eller kan man lika garna ta vilket medelklasshotell som helst? Tips pa bra hotell?

Finns det nagon speciell stadsdel man ska bo i vs verkligen inte bo i?

Hur ser priserna ut? Vad kostar en maltid ute, vad ska man shoppa, vad ar priset pa dryck, taxiresor, museum, klader osv?

Och sjalvklart vill jag ocksa ha en massa tips pa sevardheter och saker att gora!

Tusen tack! /Angelica
Svara med citat

Gammal 2011-02-06, 23:22

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Temperaturerna är i regel några grader högre än i Sverige. Det gäller ju att ha tur med vädret. Men Budapest är vackert även i regn och oväder

Vad du ska tänka på är att hotellkategorierna skiljer sig något från svensk standard. Med andra ord, 4-stjärniga hotell i Ungern motsvarar 3-stjärniga hotell i Sverige, 3-stärniga hotell i Ungern motsvarar 2-stjärniga hotell i Sverige, osv... De flesta 3-stjärniga hotell i Ungern erbjuder ett (oftast) rent rum att sova i. 4-stjärniga hotell är ungefär samma med tillägg (swimmingpool eller liknande). Det ska dock sägas att flera 5-stjärniga hotell i Budapest överstiger alla tänkbara krav man kan ha, men kostar också därefter.

Det spelar inte så stor roll var någonstans hotellet ligger - det är ganska lätt att ta sig runt med spårvagn och metro. Två 4-stjärniga hotell (läs: 3-stjärniga i svenska mått) som är billiga men erbjuder bra komfort är:
*Danubius Hotel Budapest - höghushotell med otrolig utsikt över staden
*Golden Park Hotel - Bra läge vid centralstationen i en vackert renoverad jugendstil-byggnad

Annars är Mercure, Novotel, Ibis, Best Western och Ramada exempel på "storkedje-hotell" i Budapest som lever upp till kedjornas internationella standard.

Tips på sedvärdheter hittar du i ett flertal trådar pa detta forum. Annars finns det gott om info på internet. Alternativt kan du skriva till turistbyrån i Budapest och be om lite broshyrer.
Svara med citat

Gammal 2011-02-07, 08:53

Lilla my

Nykomling
Lilla my är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Rykte: 0

Standard
Slottet är ju nästan ett måste att se, och parlamentet ser ut som en sagobyggnad. Esztergom katedralen är fantastisk men ni måste åka en bit, dock värt resan. Skattkammaren man kan gå och titta i är helt otrolig, en vakt guidade oss där men räkna inte med att de kan engelska så bra. Visegrád, en gammal fästning, var också väldigt rolig att vandra omkring i. Mat vin osv kostar nästan ingenting och det är väldigt gott! Vandra längst donau och ät på de små krogarna som ligger där. Eller åk till Balatonsjön, jättefint och väldigt bra restauranger. Kläder och sånt är ungefär samma priser som här, kryddor sprit osv är däremot väldigt billigt.
Svara med citat

Gammal 2011-02-07, 10:15

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Standard Budapest
Har själv precis bokat en resa dit - via Expedia. Fick 4 nätter på Hotell Palazzo Zichy, (4-stjärnigt hotell som utnämts till det bästa av Travellingguide 2010) inkl bra direktflyg för 3.100:- totalt per person, billigt tycker jag! Oftast billigare att söka både flyg och hotell på exempelvis Expedia, men det vet du väl redan...
Svara med citat

Gammal 2011-02-07, 11:26

Micke

Administrator
Micke är inte uppkopplad
Mickes avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Standard
Det där med att det är billigare söka både och på Expedia är mest ett marknadsföringstrick. Jag har hittat direktflyg från Arlanda för 750 kr, och samma hotell, 4 nätter för 2800 kr, alltså totalt 4300 kr för 2 personer flyg + hotell. Du har betalat 6200 för 2 personer, vilket visar på att Expedias reklam inte alltid är helt sann.
Svara med citat

Gammal 2011-02-07, 12:13

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Standard Budapest
Kul att höra! Även jag kollar alltid först att boka flyg och hotell separat, det gjorde jag även denna gång. Men hittade faktiskt inga bra flygtider på direktflygen - just den dagen vi skulle åka - för samma pris... Är man öppen för avresa vilken veckodag som helst och alla flygavgångar så vet jag också att det går att hitta billigare! (det som var billigast var att åka dit på kvällen men det ville inte vi). Men bra att du påpekar detta!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8