ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-12-15, 23:34

desires

Globetrotter
desires är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 3

Standard Budapest - var ska man bo??
Har aldrig varit i Budapest men tänkte åka dit i början av april. Vet ni något mysigt och bra hotell där i normal prisklass som också ligger bra till för alla sevärdheter? Om man vill bo nära floden, var ska man bo då? Vilken sida av Budapest ska man välja tycker ni som varit där?
Mycket tacksam för svar, tänkte boka nu snart...
Svara med citat

Gammal 2010-12-16, 14:39

Katarina M

Medlem
Katarina M är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
Hej!
Jag tycker Budapest är fantastiskt vackert! Buda-sidan har en vidunderlig utsikt och man ska absolut ta sig upp till toppen, men jag skulle inte välja att bo där. De flesta affärer, restauranger och caféer finns på Pest-sidan.
Det är väldigt lätt att ta sig över floden, bron är inte särskilt lång och folk promenerar fram och tillbaka där hela tiden
Ett hotell som ligger bra till är Hotel Pest.
Jag brukar alltid boka via booking.com, som har bra priser och bra service.
Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2010-12-16, 14:45

desires

Globetrotter

Standard Budapest!
Tack för det tipset!
Jo jag kollar alltid booking.com och hotel.com men det är ändå alltid bra att få tips här i ett forum av andra som varit på plats - tycker jag.....
Svara med citat

Gammal 2010-12-16, 17:45

MST

Världsvan
MST är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Rykte: 8

Standard
Kanske inte varldens billigaste stalle, men Hilton uppe vid slottet ar ett riktigt bra hotell. Kanonlage, bra utsikt och lyxiga rum. Bodde dar sist jag var i Budapest och rekommenderar det varmt om man vill lagga nagra extra kronor pa boendet.

/MST
Svara med citat

Gammal 2010-12-23, 19:32

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Katarina M Visa inlägg

bron är inte särskilt lång och folk promenerar fram och tillbaka där hela tiden
Vilken av dem? Det finns mer än 10 broar

Jag kan varmt rekommendera 2 hotell som håller bra kvalitet och service för priset, och som dessutom ligger bra till:

Danubius Hotel Budapest - 4* Höghus på Budasidan nära Moszkva Tér. De flesta rum har otrolig utsikt över staden och/eller bergen.

Golden Park Hotel - 4* hotell precis mitt emot östra centralstationen på Pestsidan. Byggnaden är gammal men nyligen renoverad, med mycket elegant inredning.

Utöver dessa är samtliga Ibis, Mercure och Danubius hotell i staden lika bra och brukar också ha bra priser. Vad som dock är viktigt att tänka på är att 4* i Ungern oftast motsvarar 3* i Svenska mått; 3* motsvarar 2* osv.
Svara med citat

Gammal 2011-01-05, 19:26

siggiboy81

Nykomling
siggiboy81 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Rykte: 0

Standard Bo i Budapest
Hei

Jeg ville bodd på Pest siden i Budapest, da det er først og fremst her det er restauranter, severdigheter og lignende. Men, det er min subjektive mening. Langs Donau på pestsiden er det først og fremst 5-stjerners hoteller, men hvis man vil ha billig tre stjerners er City Hotel Matyas en mulighet. Eventuellt er både InterContinental og Marriott fine fem stjerners hoteller på denne siden av Donau!

God tur!

Sigbjørn
Budapest Guide
Svara med citat

Gammal 2011-01-22, 02:09

malinberglund1984

Nykomling
malinberglund1984 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Standard
Håller med om att man definitivt ska bo på Pest-sidan (har bott i Budapest typ två år sammanlagt)

Missa inte restaurangen Sir Lancelot! Inte billigast, men ändå billigt jämfört med vad vi är vana härifrån Sverige och HELT FANTASTISK upplevelse! Väldigt populär dock, så ska man gå dit på helgen kan jag nog rekommendera att kanske boka bord, det finns en hemsida på Internet. har lite bråttom nu så hinner inte kolla den exakta adressen, men googla på Sir Lancelot Budapest så lär du hitta den.

Trevlig resa, Budapest är FANTASTISKT och vore det inte för att lönerna är så kassa skulle jag bosätta mig där permanent!
Svara med citat

Gammal 2011-01-22, 02:11

malinberglund1984

Nykomling

Standard
Förresten så är du varmt välkommen att maila mig om du vill veta mer, jag skulle om inte annat kunna berätta lite mer om staden, svara på frågor och ge lite tips på vad du bör och inte bör göra via telefon om det skulle vara av intresse!
Svara med citat

Gammal 2011-01-22, 10:05

desires

Globetrotter

Standard Budapest
Tack alla för era svar, jättebra tips allihop! Jag återkommer nog med närmare frågor till dig Malin snart, har ej definitivt bokat resan ännu, men det blir nog i början av april vi ska åka. Då kanske det är skön vårvärme där också, har läst att det kan vara runt 15-18 grader då, verkar det stämma, du som bott i denna stad?
Svara med citat

Gammal 2011-01-22, 14:26

malinberglund1984

Nykomling

Standard
Jo, april är en toppenmånad! Vill du ha ganska skön värme så satsa på att åka någon gång mer mot mitten - ju senare du åker desto skönare är det, fram till juni då det börjar vara alldeles för varmt!

Den sista februari firar de sitt "valborgs" (inte med eldar, men med maskerad och grejjer - Farsang heter det) så då kan man säga att våren börjar. Jag åkte hem i mitten av maj inför varje sommare (åkte hem och jobbade över sommaren) och det kändes lagom. Då hade alla syrener hunnit blomma ut osv och jag hade hunnit ligga i parken och lapa lite sol så jag redan var lite sommarfräsch jämfört med alla kompisar, så då kan du tänka dig ungefär vart de "är" i sin årstid jämfört med Sverige.

Det var helt underbart, jag fick det bästa av året (försommaren) två gånger varje år, för när jag kom hem (bor i Skellefteå) var vi ungefär någonstans där det började bli varmt.

Jobbade lite på ett dagis, och i april började man gå i t-shirt när man var ute på excursions med barnen. Ju längre in i april du satsar på, ju varmare är det - den tiden är det dock inte så varmt att man svettas ihjäl när man är ute, vilket är skönt om man ska upptäcka staden, till skillnad från t ex i juni när det är ganska hett där nere (min dåvarande pojkvän stannade alltid längre i och med att hans termin sträckte sig hela juni - han pluggade)
Svara med citat

Gammal 2011-01-26, 16:57

ibizajunkie

Medlem
ibizajunkie är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Standard
Missa inte att gå till saluhallen! Världens godaste langos och iskall öl (Borsodi).
Svara med citat

Gammal 2011-01-26, 20:10

Katarina M

Medlem
Katarina M är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Rykte: 4

Standard
PeterSouth: Jag vet inte vad bron heter - jag menade den som ligger närmast till när man bor på Hotel Pest som jag nämnde
Svara med citat

Gammal 2011-01-29, 10:22

desires

Globetrotter

Standard Budapest
Malin!
Du som bott i Budapest kan du säga mig vilken av följande hotell du tror är bäst, jag har hittat 2 o väljer nu på ett av dessa....Båda verkar bra tycker jag så vilket av dem ligger bäst till för sevärdheter, restaurangbesök mm. Vi gillar att promenera i städer men bra om det ändå är relativt centralt läge.
1. Hotel Palazzo Zichy (tydligen utnämnt till bästa hotell enlg travellingguide 2010). Det ligger nära Iparmuveszeti Museum o Ungerns nationalmuseum.
2. Opera Garden Hotel och Apartments, ligger nära Operahuset som hörs på namnet.

Jättetacksam om du kan du säga din uppfattning! Hälsningar Berit
Svara med citat

Gammal 2011-02-24, 21:35

Gäst

Talking budapest guide
Hej vi är ett tjejgäng från lund som ska ner till budapest i början av april är tacksam för alla tips man kan få, om intresse och möjlighet finns vore det jättekul att få personlig guidning på bra ställen (mat/fest shopping m.m) så om ngnär där då hör gärna av er! Mvh Sanna & Syrran
Svara med citat

Gammal 2011-02-25, 12:31

malinberglund1984

Nykomling

Standard
Ber om ursäkt, har inte varit in här på jäääättelänge så ni kanske redan hunnit boka hotell?

Jag skulle personligen ha valt det senare hotellet. Det ligger i närheten av Oktogon, som dels är en station på den "gula" metrolinjen, dvs milleniumbanan som det står i alla guideböcker att man "måste" åka och därmed är något som jag kan tänka mig att man vill göra (om än jag inte riktigt ser det häftiga i den ) Bor man i närheten så kommer man då garanterat åka den! Operá (bredvid vilken operahuset ligger) är också en station på gula metron ner mot floden, så som du själv skrev så är det väldigt lätt att ta sig dit också!

Den gula metron leder också upp till "heroes square", vart ganska många museér ligger runt, och ännu en station bort till ett av de mest kända baden (som också många turister verkar vilja besöka) och stadsparken som kan vara helt underbar att bara ta en vanlig promenad i om man vill ta det lite lugnt någon av dagarna. Om man går från Heroes Square till badet (inte spec långt) så hittar man på vägen ett litet langosstånd och DÄR skulle jag säga att de har världens bästa langos

Den gula metrolinjen är inte så lång, så det går även promenera dit upp, tar kanske.... vad ska jag tro, en kvart-tjugo min och personligen tycker jag det är hur mysigt som helst att bara strolla efter Andrassy (som är den stora gatan under vilken metron går).

Åt andra hållet på gula Metron, dvs neråt mot floden, hittar ni dels så operan som jag nämnde ovan och vid slutstoppet ligger ett torg från vilket man hittar den stora turistshoppinggatan. Den skulle jag nog i första hand koncentrera mig på om jag var ute efter lite dyrare souvenirer osv, var jag ute efter vanlig shopping skulle jag nog åka till något shoppingcenter (fast det är inte så stor skillnad på klädpriserna motför hemma)

Vid en av stationerna på den gula metron (jag tror Oktogon vid vilken ert hotell ligger) kan man även byta till tram 4 och 6 som dels tar er till två av de stora shoppingcentrena - Vid Nyugati tér ligger West end city center och fortsätter man över floden och åker ännu längre till Moskva tér (eller stationen innan egentligen, men kommer inte ihåg namnet på den) så kommer man till Mammut mal - och också till Margaret Island om ni skulle känna för att ta en sväng ut dit.

Nu har jag tyvärr ingen karta framför mig och jag har glömt de exakta namnen på gator och metrostationer, men två restauranger som jag verkligen kan rekommendera är Sir Lancelot (dit MÅSTE man gå!!) och Noa som har superbra mat. Noa ligger vid den stora gatan varefter tram 4&6 går, och Sir Lancelot på en tvärgata till den gatan.

Något annat som jag också skulle besöka om jag var i staden är House of terror. Ligger också efter Andrassy street (= gula metron). Det är typ "hemliga polisens" gamla kontor där man kan höra historier om och se typ alla celler de använde sig av när de torterade folk osv - skrämmande! Tyvärr minns jag inte här heller exakta adressen eller vilket metrostopp men det står i alla guideböcker kan jag lova... kartor och guider till stan finns gratis på flygplatsen, bara att hämta ut medan man t ex väntar på att få åka med "sin" shuttlebuss (som är ett billigt och bra sätt att ta sig till sitt hotell, får man se lite av stan samtidigt)

Sen såklart som sagt - ta en tur upp till fishermans bastion! Superfint, och väldigt fin utsikt över till parlamentet på andra sidan floden!

Använder man sig av adressen Útvonalterv.hu - Magyarország térkép, útvonaltervezés és menetrend kan man skriva in från vilken adress man vill åka till vilken adress man vill åka och få flera alternativ på metro, bussar osv som tar en dit. Sidan är både på Ungerska och Engelska.

Jag hoppas ni får en fantastisk vistelse i staden! Jag längtar tillbaka varje dag!

Jag kommer vara i Budapest ett par dagar i april (typ 10-16 eller nåt liknande) så jag kan absolut ställa upp och guida lite någon dag, jag kommer ändå att springa runt på alla mina "smultronställen", åker t ex hemskt gärna upp till Fishermans bastion osv.

Min mail är malinberglund1984@hotmail.com, maila dit om ni är intresserade så kan vi ju se om vi kanske kan sammanstråla vid något tillfälle!
Svara med citat

Gammal 2011-02-25, 13:27

desires

Globetrotter

Standard Budapest!
Tack snälla för all bra information jag fått av Dig! Vi valde det första hotellet som alltså heter Palazzo Zichy alltså, fick tag på ett bra pris det datum som passade oss, och även bra flygtid så vi tog det! Borde ju vara ett bra hotell eftersom det blev utnämnt till bästa hotell förra året... Men ligger det sämre till än det som låg vid Operan tycker du????
Svara med citat

Gammal 2011-02-25, 13:45

malinberglund1984

Nykomling

Standard
Alltså Budapest är en stad där det är MYCKET enkelt att transportera sig (finns spårvagn, buss och tre (eller fyra om den fjärde är klar vilket den borde vara) tunnelbanelinjer så vart ni än bor kommer ni inte alls ha några problem att ta er dit ni vill! Det är väldigt smidigt med metron (tunnelbanan) också, går snabbt och för det mesta, utom kring typ femtiden när alla är på väg hem från jobbet kanske, finns det gott om plats i vagnarna också. Tram (spårvagn) 4&6 går typ runt hela staden också och med dem tar man sig också ungefär vart man vill!

Kom ihåg att köpa biljetter bara för de har kontroller ÖVERALLT på både bussar, i spårvagnar (eller utanför när man kliver av!) och i väldigt många uppgångar i metron och det är inte så kul att försöka diskutera med en arg ungersk biljettkontrollant som förmodligen inte pratar engelska

Jag tror inte att man kan säga att något hotell ligger "dåligt" till... visst, jag har lite sämre koll på just det området där det hotellet ligger (till skillnad från det andra hotellet behöver jag en karta för att kunna ge bra tips på vad som ligger nära och hur man transporterar sig till olika ställen) men förmodligen ligger det som sagt i närheten av en metrostation (alla metrolinjer "möts" vid Déak Ter så där kan man alltid byta till vilken linje man vill) så ni ska knappast ha några problem! Finns jättebra kartor på flygplatsen där alla metrolinjer (de har olika färg - gul, blå, röd och grön) och alla spårvagnslinjer och bussnummer är utmärkta också.
Såg att webadressen jag skrev där man kan kolla hur man lättast tar sig från punkt A till punkt B blev lite konstig, men den är alltså www. utvonalterv. hu - finns det ingen dator att använda sig på hotellet (om ni inte har med en bärbar så ni kan koppla upp er själva - så finns det internetcafeér både lite här och där, bland annat i de stora köpcentrena. Folk är väldigt hjälpsamma där nere också, så villar man bort sig eller vill ha hjälp är det bara att stoppa första bästa person på gatan - de kommer hjälpa er om de kan, och som sagt - skicka bara ett mail om ni råkar vara där nere samtidigt som mig så kan jag absolut visa er runt lite nån dag också!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8