Ber om ursäkt, har inte varit in här på jäääättelänge så ni kanske redan hunnit boka hotell?
Jag skulle personligen ha valt det senare hotellet. Det ligger i närheten av Oktogon, som dels är en station på den "gula" metrolinjen, dvs milleniumbanan som det står i alla guideböcker att man "måste" åka och därmed är något som jag kan tänka mig att man vill göra (om än jag inte riktigt ser det häftiga i den

) Bor man i närheten så kommer man då garanterat åka den! Operá (bredvid vilken operahuset ligger) är också en station på gula metron ner mot floden, så som du själv skrev så är det väldigt lätt att ta sig dit också!
Den gula metron leder också upp till "heroes square", vart ganska många museér ligger runt, och ännu en station bort till ett av de mest kända baden (som också många turister verkar vilja besöka) och stadsparken som kan vara helt underbar att bara ta en vanlig promenad i om man vill ta det lite lugnt någon av dagarna. Om man går från Heroes Square till badet (inte spec långt) så hittar man på vägen ett litet langosstånd och DÄR skulle jag säga att de har världens bästa langos
Den gula metrolinjen är inte så lång, så det går även promenera dit upp, tar kanske.... vad ska jag tro, en kvart-tjugo min och personligen tycker jag det är hur mysigt som helst att bara strolla efter Andrassy (som är den stora gatan under vilken metron går).
Åt andra hållet på gula Metron, dvs neråt mot floden, hittar ni dels så operan som jag nämnde ovan och vid slutstoppet ligger ett torg från vilket man hittar den stora turistshoppinggatan. Den skulle jag nog i första hand koncentrera mig på om jag var ute efter lite dyrare souvenirer osv, var jag ute efter vanlig shopping skulle jag nog åka till något shoppingcenter (fast det är inte så stor skillnad på klädpriserna motför hemma)
Vid en av stationerna på den gula metron (jag tror Oktogon vid vilken ert hotell ligger) kan man även byta till tram 4 och 6 som dels tar er till två av de stora shoppingcentrena - Vid Nyugati tér ligger West end city center och fortsätter man över floden och åker ännu längre till Moskva tér (eller stationen innan egentligen, men kommer inte ihåg namnet på den) så kommer man till Mammut mal - och också till Margaret Island om ni skulle känna för att ta en sväng ut dit.
Nu har jag tyvärr ingen karta framför mig och jag har glömt de exakta namnen på gator och metrostationer, men två restauranger som jag verkligen kan rekommendera är Sir Lancelot (dit MÅSTE man gå!!) och Noa som har superbra mat. Noa ligger vid den stora gatan varefter tram 4&6 går, och Sir Lancelot på en tvärgata till den gatan.
Något annat som jag också skulle besöka om jag var i staden är House of terror. Ligger också efter Andrassy street (= gula metron). Det är typ "hemliga polisens" gamla kontor där man kan höra historier om och se typ alla celler de använde sig av när de torterade folk osv - skrämmande! Tyvärr minns jag inte här heller exakta adressen eller vilket metrostopp men det står i alla guideböcker kan jag lova... kartor och guider till stan finns gratis på flygplatsen, bara att hämta ut medan man t ex väntar på att få åka med "sin" shuttlebuss (som är ett billigt och bra sätt att ta sig till sitt hotell, får man se lite av stan samtidigt)
Sen såklart som sagt - ta en tur upp till fishermans bastion! Superfint, och väldigt fin utsikt över till parlamentet på andra sidan floden!
Använder man sig av adressen
Útvonalterv.hu - Magyarország térkép, útvonaltervezés és menetrend kan man skriva in från vilken adress man vill åka till vilken adress man vill åka och få flera alternativ på metro, bussar osv som tar en dit. Sidan är både på Ungerska och Engelska.
Jag hoppas ni får en fantastisk vistelse i staden! Jag längtar tillbaka varje dag!
Jag kommer vara i Budapest ett par dagar i april (typ 10-16 eller nåt liknande) så jag kan absolut ställa upp och guida lite någon dag, jag kommer ändå att springa runt på alla mina "smultronställen", åker t ex hemskt gärna upp till Fishermans bastion osv.
Min mail är
malinberglund1984@hotmail.com, maila dit om ni är intresserade så kan vi ju se om vi kanske kan sammanstråla vid något tillfälle!