Med anledning av min 50-årsdag åkte vi till Budapest mellan den 13/11-16/11-2010. Vi var totalt 5 personer, vi bokade flygresan med Wizz Air från Göteborg City Airport med transfer till hotell Gellert, där vi bokat ett trebädds-deluxrum och två enkelrum. Avresan med Wizz Air avgick en halvtimma senare än tidtabell, men vi var framme vid aviserad ankomsttid. Trots diverse skriverier om olika lågprisbolag tycker vi att Wizz Air gav ett professionellt och korrekt intryck, själva flygkvalitén bättre än hos Ryan Air. Direkttransfern till hotellet gick snabbare än förväntat, vid ankomsthallen stod en chaufför med ett plakat med våra namn och destination hotel Gellert. 25 minuter senare kom vi till Gellert, dess fasad lyste upp magnifikt i novembermörkret och gav förhoppningar. Incheckningen gick snabbt och smidigt, bokningen hade jag gjort via octuopustravel. Jag rekommenderar att besöka olika bokningsportaler, i det här fallet var octopus billigare, vi gav 3600 för tre nätter i ett deluxrum, på vissa andra sajter var priset upp i 5000. Själv bodde jag med familjen i deluxe-rummet, som var benämnd (Richard M Nilsson room) i vilken nämnda president bevistat vid två tillfällen. Rummet var magnifikt, cirka 30 kvm med väl tilltagna bäddar och fåtöljgrupp, samt en fransk balkong där man kunde titta ut över Donau. Mindre magnifikt var kompisarnas enkelrum, de var rena motsatsen, gallerförsedda fönster mot en bakgård, och med en inredning som förmodligen var från kommunisttiden. Dessa rum motsvarar inte hotellets standard i övrigt. Min rekommendation om man ska på bo Gellert är att göra ett deluxtillägg, några hundralappar per natt, men desto mer nöjd. På kvällen åt vi en gourmetmiddag med tillhörande vinpaket i hotellets restaurang Panorama. En helt fantastisk, såväl som servicemässig som gastronomisk upplevelse, som att flytta sig till en helt annan tidsepok. Blir ett minne för livet. Söndagen började vi med hotellets frukost med tilläg för ungers sekt (Törley, standarden på frukosten slår det mesta i utbud och fräschör. Efter frukost hade jag bokat en guidad fotvandring, via webben hos absolute Budapest Tours, en mycket privärd och innehållsrik vandring som avslutadres vid Fishermans Bastion på Budasidan. Vi tog en snabblunch, gulachsoppa och öl i anslutning till Bastionen, och det måste sägas att här betlar man för utsikten över Pest, prisnivån klart över Budapest i övrigt.
Då jag visste att vandringen skulle avslutas vid Bastionen, hade jag fått tips om ett ställe med vinprovning, något man måste pröva på då Ungern är ett vinland. Stället heter Faust Wine Cellar, i klosterkällaren i anslutning till Hilton Hotel.Detta drivs inte av Hilton, utan av två sommelierer. Denna provning är något jag varmt vill rekommendera. Det finns ett antal olika paket att välja på, vi valde den lilla Tokaij-provnngen, vilken var fullt tillräcklig, bestående av fem olika Tokaijviner, mineralvatten, scones och en valfri repris av någon av de provade vinerna. Provningen kostade 4200 HUF per person. Vi blev mycket väl omhändertagna av en mycket duktig engelstalande sommelier. Vi satt i cirka två timmar, och bara njöt, av såväl smakmässigt som miljömässigt. Detta gjorde att tiden blev knapp för att förbereda sig för kvällens aktivitet, nämligen en dinner-cruise på Donaru. Vet mycket väl att det finns diverse turistfällevarningar för detta, men det kan inte hjälpas, det blev ändå en mycket vacker upplevelse. Bokningen gjorde jag via programcentrum.hu som visade sig vara billigast. Kryssningen inkluderade en buffé, samt levande Gipsy Music. När det gäller buffén var den helt ok. En varning ska dock utfärdas för alla Gipsyband som spelar, för några år sedan gick de och kasserade in dricks, idag försöker de i stället sälja CD-skivor till överpriser. Jag vet, att detta är deras inkomstkälla, men efter att ha köpt några av dessa CD, så känner jag att det är tillräckligt då innehållet är väldigt likartat. Men nåväl, sammanfattningen av kryssningen var positivt, dock är tiden 1,5 timme något knappt, 2 timmar hade känts mer lagom. Kvällen avslutades med en pubrunda, bland pubarna kan jag rekommendra en i närheten av Hotel Gellert, Kirsablo pub se
www.kirsablopub.hu . Mycket prisvärt med tanke på miljö och service.
Måndagen ägnades åt ett besök i Saluhallen, där vi bland annat åt lunch i food courten. Eftermiddagen intog vi i Gellerts termalbad, som hotelgäst har du fri entre. Du byter enklast om till badrock på rummet, ta med handduk och flipp-flop, du tar hissen till hotelplan 1 där det finns en särskild entre för hotelgälster. Det finns två separata anläggningar för män respektiv kvinnor, samt en anläggning för båda. Sommartid finns även solterass och utomhusbassänger. Termalbad handlar inte om stoj och stim, utan mer om kontemplation och relax, så det var verkligen en stund för själen. Vid sextiden om aftonen gick vi över Donau, och tog 2:ans spårvagn till hållplatsen vid Maargaretabron. Via Aftonbladets resebilage hade jag fått tips om en vinbar med namnet, Tokaij Borozo, som är ett afterwork ställe för Budapestborna och som serverar en Tokaij för cirka 100 HUF glaset, hör och häpna ungefär svenska kronor. Middag hade bokats på en restuanrang i närheten som heter Kiskakukk, se [url=http://www.kiskakukk.hu] , som har anor sedan den ungersk/österiskiska tiden. En mycket smakfull avslutning på kvällen.
Tisdag morgon gick transferna punktligt. Vi kom i god tid till terminal 1 på Budapest Flygplats där miniutiösa säkerhetskontroller gjordes. En positiv överaskning var dock att försäljnngen i Taxfree-shopen även inkluderade EU-medborgare. Så det slang ner en flaska Unicum (ungersk bitter) och en flaska Palinka (ungersk brandy) samt två flaskor Egre Bikavier (ungerskt rödvin). Ingen av dessa produkter finns på Systembolaget, där rekommenderas såväl smakprov som inköp av dessa drycker i Ungern. Det var med ett antal positiva intryck vi landade, en halvtimme före tidtabell med Wizz Air, på Göteborg City Airport, och vi konstaterade hur uppslupna av nuet vi varit av alla intryck i Budapest och vilken härlig uppladdning av själen denna resa varit. Det blev också en 50-årsdag att minnas.