ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-08-31, 23:34

tvåstjärnor

Nykomling
tvåstjärnor är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Rykte: 0

Standard tips om budapest
hej, jag och min dotter på 14 år ska resa till budapest nu i november, en weekend. och undrar om ni har något tips på vad man kan göra? om det är något man ska vara försiktig med och bör passa sig för?
tacksam för svar
Svara med citat

Gammal 2010-09-01, 12:15

Dexter

Nykomling
Dexter är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2010

Standard
Ni borde besöka ett av dom berömda badhusen i Budapest. Själv var jag på Szechenyi-badet som ligger i en riktigt vacker byggnad och har uppvärmt utomhusbad. Annars är Gellert-badet det mest kända och är säkert också riktigt bra.

Tror inte det är något speciellt ni måste passa er för. Vara vanligt uppmärksam som i alla storstäder. Som överallt där det finns turister finns det ficktjuvar. Men Budapest är ingen speciellt farlig stad.
Svara med citat

Gammal 2010-09-01, 17:12

tvåstjärnor

Nykomling

Standard
ja vi har hört talas om det badet, tänkte testa det!
tack för tipsen!
Svara med citat

Gammal 2010-09-10, 15:50

nissehårdrockare

Nykomling
nissehårdrockare är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Standard valutan?
hej hur räknar man om de till svenska kronor på ett enkelt sätt?
Svara med citat

Gammal 2010-09-10, 15:52

tvåstjärnor

Nykomling

Standard
100 svenska kronor är 2960 ungefär. läste det i tidningen bland valutorna..
Svara med citat

Gammal 2010-09-12, 01:06

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 2

Standard
I nuläget är 1 svensk krona 28 forint, det brukar gå upp och ner mellan 25 och 30 forint per krona så kolla helst strax före avresa.

*Gellértbadet eller Szécsenyibadet är de 2 mest kända termalbaden. Vattnet är fantastiskt skönt, direkt pumpat från djupa källor. Det finns gott om andra bad med lika bra kvalitet fast mindre kända.

*Kungliga slottet, Matthiaskyrkan och Fiskarbastionen. Belägna i ett pittoreskt område på slottsberget. Ett klättertåg tar er upp från foten av berget.

*Gellértberget och Frihetsstatyn. Orkar man traska upp har man en enastående utsikt över hela Budapest.

*Stadsparken med Hjältarnas torg, konstmuséet (kanske inte för barn, men annars värt ett besök!), stadens djurpark samt nöjesfält med karuseller, berg-o-dalbanor osv. Tunnelbana 1 är bästa sättet att komma dit från centrum, som dessutom är världens äldsta eldrivna tunnelbana (endast London var före, dock med hästdriven tunnelbana!)

*Saluhallen på Fövám tér. Här säljs det ostar, viner, köttvaror, ungerskt hantverk och annat skoj i överflöd, och dessutom finns det en del matställen där man kan äta riktigt god ungersk husmanskost.

*Donaupromenaden längs floden på pestsidan är spektakulär. Därifran har man utsikt mot bergen på budasidan och dessutom finns det gott om caféer. Det närliggande Vörösmartytorget och Váci gatan erbjuder förstklassig shopping.

Det är nog allt jag kan tänka mig på rak arm. Hoppas ni får en härlig resa!
Svara med citat

Gammal 2010-10-18, 21:58

Lidholmarna

Nykomling
Lidholmarna är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Smile Terror haza
Vet inte hur intresserade ni är av historia, men ingen går oberörd ifrån Terrormuseét... TerrorHaza.hu Museét ligger i samma buggnad som var nazisternas och senare kommunisternas högkvarter och berättar om det dubbla förtryck det ungerska folket varit utsatt för... riktigt läskigt!

I matväg... paprikakycklingen med klimp!

Vad vill man passa sig för.. jo, att åka tunnelbana utan giltig biljett! Tror kontrollanterna jobbar på provision och ger sig gärna på turister (så var det när jag var där för typ tre år sedan, men råkade ej ut för det i våras). De tillkalalr gärna polis om man vägrar betal kontant till kontrollanten. Vi byte av tunnelbanelinje måste man stämpla en ny biljett, kan vara svårt att komma ihåg... så om ni ska åka mycket kollektivtrafik rekommenderar jag en tredagarsbiljett. Den gäller för alla färdmedel. Roligast är det kanske att åka den gamla tunnelbanelinjen ut till Stadsparken (kommer inte ihåg vilken färg den har på kartan.. men tror den heter linje 1...)

Ha så trevligt på er resa, Budapest är en underbar stad!
Svara med citat

Gammal 2010-10-19, 00:08

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 2

Standard
Ja, särskilt tunnelbanan är riktigt hårdbevakad. Blir man tagen får man 1) betala på plats eller 2) visa leg och få ett inkasso-brev hemskickat. Enkelbiljetter är ganska dyra i förhållande till landets valuta. En enkelbiljett går på drygt 10kr och gäller endast på ett färdmedel. Så fort du ska byta får du stämpla en ny biljett. Däremot är 24h samt 72h åkpass väldigt prisvärda! Stort plus att man kan åka till flygplatsen på en vanlig biljett (jämför med Flygbussarna/ArlandaExpress som tar ut hutpriser).
Svara med citat

Gammal 2010-10-21, 22:32

tvåstjärnor

Nykomling

Standard
ja såna här saker kan det ju vara bra och veta!
tack så mycket..
Svara med citat

Gammal 2010-11-20, 12:53

Travelgirls

Medlem
Travelgirls är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard Tips om Budapest shopping
Hej,
Några tips... Sightseeing med båt på Donau är underbart, shopping är trevligt och att lära sig mer om Ungerns historia. Jag har varit ett trettiotal gånger i Budapest och längtar ändå tillbaka. Jag har skrivit fler tips på min blogg Travelgirl around the world: Blooming Budapest

Trevlig resa! Mvh Marie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8