ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Budapestresan inom räckhåll :) Massa frågor jag vill ha hjälp med :)

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-01-12, 18:21

Gäst

Standard Budapestresan inom räckhåll :) Massa frågor jag vill ha hjälp med :)
Hej!

Nu är det snart dags för mig att bege mig ner till Budapest med två goda vänner.

Har bokat rum på Hotel Pest - någon som vet om detta är ett bra val - eller finns det något annat ni hade föredragit som inte kostar mer än 5000 kr för ett triple room i en vecka?

Jag har även läst mkt gott om Trofea Grill, på vilken jag bokat ett bord, någon som vart där som kan berätta lite hur där är? Några andra bra restauranger eller mathak som är värda att besöka för matens kvalité eller för upplevelsen?
Om ni har några konkreta tips på vart man ska gå för att hitta billig öl på pub är det välkommet med!

Vi har även beslutat oss för att unna oss lite massager och behandlingar, ansikts- eller fotvård, kanske thaimassage etc. Vart ska man gå för att få den bästa upplevelsen? och vart är att föredra om man vill masseras billigt?

Har även läst om kinesmarknaden som tydligen ska vara väldigt stor. Har varit på gula marknaden i Prag - är det något liknande?

Någon som vet något om Budapest-kortet, är det värt pengarna att köpa det, alltså är det bra museum och servärdheter som rabatteras med kortet?

Och när det kommer till baden - vilket ska man gå till nu på vintern när man är två killar och en tjej?

Zoo, tropikcentrat och cirkusen - värt besök?

Bio - vart ska man gå där de visar filmer med originaltal?

Barberare / hårmode - finns det några bra ställen jag som halvskäggig ung man borde besöka för att få min ansiktsbehårig ansad? Eller någon bra och billig frisör som kan ta sig an oss för att fixa oss vårfina?

Tusen tack för all hjälp!
Svara med citat

Gammal 2010-02-04, 01:32

Gäst

Standard
Hotell:
Hotel Pest är för mig okänt, men det finns gott om billiga hotell för den som inte är ute efter extrem lyx. Expedia och Hotels har ibland exklusiva erbjudanden. Booking är också en bra sajt med mycket info, bilder, gästrecensioner osv.

Massage och bad:
Där tänker du rätt! Budapest är ju känt för sina hälsobad. De allra mest kända är Gellért och Szécsenyi. Hotellpersonalen hjälper dig säkert att hitta dit!

Kinesmarknaden:
Jag har aldrig förstått varför svenskarna är så glada för kinesmarknaden. Det är inte någon direkt ungersk upplevelse. Men om du är ute efter billigt skräp är det kanske värt ett besök

Budapest-kortet:
Besöker du gärna museum är kortet till stor fördel. Dessutom åker du fritt på bussar, spårvagnar och tunnelbana, vilket är en stor fördel då Budapest har ett krångligt och föråldrat biljettsystem. Du får även 10% rabatt på utvalda restauranger, men det känns lite konstigt att vifta med ett rabattkort på en restaurang...

Bio:
De flesta biografer visar dubbade filmer (dvs ungerskt tal) men det finns några som kör med originalspråk. Hör med hotellpersonalen.

Zoo:
Elefanter och andra typiska zoo-djur finns det gott om. Men inget som utsträcker sig. Om du besöker Wien någon gång är deras Zoo att rekommendera!

Frisör:
Det vimlar av kända frisörsalonger. Ungarna är måna om sina frisyrer!

Övrigt:
Besök gärna Szentendre, en väldigt mysig och gammaldags förort till Budapest. De typiska turistmagneterna (Kungliga slottet, Hjältarnas torg, m.fl) känner du säkert till. Parlamentet är en enastående upplevelse, men tyvärr tillåts inträde endast för förbokade grupper.

Flyg:
Från Stockholm: Norwegian, Wizzair, Malev
Från Göteborg: Wizzair, Malev
Från Malmö: Wizzair
Från Köpenhamn: Norwegian, Malev

Trevlig resa!
Svara med citat

Gammal 2010-11-20, 11:51

Travelgirls

Medlem
Travelgirls är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard Tips om Budapest
Hej,
Några tips... Sightseeing med båt på Donau är underbart, besöka Buda castle och SPA så klart. Jag har varit ett trettiotal gånger i Budapest och längtar ändå tillbaka. Jag har skrivit fler tips på min blogg Travelgirl around the world: Blooming Budapest

Trevlig resa! Mvh Marie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8