ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-10-29, 18:16

Gäst

Standard Uteliv i Budapest
Hej!

Vi är tre vänner som ska åka till Budapest i februari och har lite frågor upplysningsvis om staden som jag hoppas att någon vänlig själ som läser detta kan hjälpa mig med

Vi kommer vilja prova många pubar under våran en vecka långa vistelse - har ni tips på några billiga, "bra-iga" eller speciella pubar? Även drinkar är populära bland oss resenärer.

Jag själv är rökare - får man röka på ställena i Budapest, dvs pubar, restauranger etc?
Vad kostar ett paket cigaretter i staden?

Vad kostar igenomsnitt en halvliter öl i Budapest - i turiststråken jmf. med på inhemska pubar? Och vilka sorter dricker man?

Vi var i Prag nyligen och shoppade loss bland kläder och accessoarer, film och musik, souvenirer och annat roligt krimskrams på den gigantiska Gula Marknaden - finns det någon liknande marknad i Budapest som vi borde besöka? Och är dom lätta att pruta med på marknaderna i staden?

Svara gärna till min mail: mikael@carlzonwebproductions.com
och finns det någon jag skulle kunna få komma tillbaka till för fler frågor blir jag superglad och tacksam om du skriver till mig

Mvh,

Mikael
Svara med citat

Gammal 2009-10-29, 18:59

Gäst

Standard Röka
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Hej!

Vi är tre vänner som ska åka till Budapest i februari och har lite frågor upplysningsvis om staden som jag hoppas att någon vänlig själ som läser detta kan hjälpa mig med

Vi kommer vilja prova många pubar under våran en vecka långa vistelse - har ni tips på några billiga, "bra-iga" eller speciella pubar? Även drinkar är populära bland oss resenärer.

Jag själv är rökare - får man röka på ställena i Budapest, dvs pubar, restauranger etc?
Vad kostar ett paket cigaretter i staden?

Vad kostar igenomsnitt en halvliter öl i Budapest - i turiststråken jmf. med på inhemska pubar? Och vilka sorter dricker man?

Vi var i Prag nyligen och shoppade loss bland kläder och accessoarer, film och musik, souvenirer och annat roligt krimskrams på den gigantiska Gula Marknaden - finns det någon liknande marknad i Budapest som vi borde besöka? Och är dom lätta att pruta med på marknaderna i staden?

Svara gärna till min mail: mikael@carlzonwebproductions.com
och finns det någon jag skulle kunna få komma tillbaka till för fler frågor blir jag superglad och tacksam om du skriver till mig

Mvh,

Mikael
Du får röka på de allara flesta barer och restaranger.MIssa inte krogen SIR LANCELOT en upplevelse av stora mått ligger på gatan Podmanicsky 14 ring och bocka så ni får bord
Svara med citat

Gammal 2009-11-08, 12:26

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Innan ni går ut och bälgar i er öl och röker så måste ni besöka Gellertbadet. Det är fantastiskt fint. Jag var där för länge sedan och då fick man en liten fyrkantig näsduksbit med två snören att skyla sig med. En upplevelse i sig att gå omkring i sån mundering
för att inte tala om dess riktigt undermåliga funktion i vattnet..
Svara med citat

Gammal 2009-11-10, 16:40

Gäst

Standard
Hej, Mikael här igen!

Ska lägga detta på minnet Grejen med bad och så är att vi är två killar och en tjej - som jag har förstått det så är vissa bad helt skilda åt om man ser till kön - finns det några bra där vi kan få bada alla tre och där jag kan få mer än en liten tyglapp framför det ädla? XD

Fler pubar/restauranger man borde testa?
Svara med citat

Gammal 2009-11-11, 07:41

siggiboy81

Nykomling
siggiboy81 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Rykte: 0

Standard Budapest
Heisann

En liten øl koster ofte i turistområdene i Budapest mellom 15-40 svenske kroner for en halv liter ute på en pub. Hvis dere har lyst på et bad der alt er felles og det er fullt mulig å ha på badetøy anbefaler jeg Szechenyi badet som ligger i stadsparken. Dette er det mest populære badet i Budapest og her MÅ man bruke badetøy og alle bad er felles. Du kan lese litt om dette badet her.

Når det gjelder restauranter pleier svensker å like Trofea Grill (spis och drick så mye du vil) og Sir Lancelot (ridderrestaurant) veldig godt!!

I Budapest finnes du Saluhallen (Big Market Hall) som er en stor markedshall. I 2 etasjen finnes turistprodukter og der er det mulig å prute litt - men det er ikke en kjempekultur for det allikevel!

Håper dette hjelper!
Sigbjørn
Budapest Guide
Svara med citat

Gammal 2009-11-11, 09:28

El Menchia

Globetrotter
El Menchia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007

Rykte: 5

Standard
Det går bra att bruke badetøy även på Gellert . Jag fick bara än sån där tygbit i handen när jag betalade i kassan och gjorde som gubbarna på badet - brukade den.
Svara med citat

Gammal 2010-02-04, 01:39

PeterSouth

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

som jag har förstått det så är vissa bad helt skilda åt om man ser till kön
Alla bad har separata och gemensamma områden. I regel brukar de större simbassängerna vara gemensamma, men källvattenpoolerna separata.

Hör med hotellpersonalen, de brukar ha koll på vilka bad som är gemensamma eller inte.
Svara med citat

Gammal 2010-03-09, 10:45

budapest.nu

Nykomling
budapest.nu är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Rykte: 0

Standard
För att hålla mig till temat:

Prisen är överraskande låga i Ungern:
- en öl (halv liter) kostar mellan 14-20 kronor på vilken som helst bar
- en paket cigarett kostar ca. 20-24 kronor
- man får röka på nästan alla platser i Ungern, tyvärr blir vissa små pubbar ganska fyllda med rök.
- en snabb lista över de krogar jag som bor i Budapest skulle rekommendera:
Szimpla
Most
Instant
Corvin tetö

Adresser och detaljer hittar man på google eller jag kommer att ladda upp en lista inom kort på vår hemsida (Upplev Budapest - Budapest Guide, hotell, lägenheter, restauranger, shopping i Budapest).

Gammal 2010-08-25, 13:44

Gäst

Standard Ungersk öl i Budapest
Helt rätt! Budapest är en av de mest prisvärda turistdestinationerna, särskilt när det gäller mat och dryck. Man betalar sällan mer än 2000 forinter dvs ca 70 Sek för en huvudrätt och inhemskt öl tex Dreher eller Kaiser brukar kosta ca 450 forinter (0,5 l) dvs 16 Sek. Mer om Budapest och Ungersk öl:

http://www.budapestguiden.nu/ungersk-ol/
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8