ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-09-03, 16:39

normark

Nykomling
normark är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Rykte: 0

Standard Budapest-frågor
Hej!
Jag planerar att ordna en resa till Budapest tillsammans med min sambo som fyller 25 till våren.

Har ni några tips på bra hotell? Det får inte vara för dyrt, men jag vill heller inte bo på hostel.

Jag tror att vi stannar 4 nätter, är det mycket - lite för att hinna med "allt"?

Inte särskilt shoppingintresserade, inte heller SPA-intresserade. Däremot kultur- historia - mat och vin-intresserade.

Med vänliga hälsningar
Jo
Svara med citat

Gammal 2009-09-04, 19:25

siggiboy81

Nykomling
siggiboy81 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Standard Budapest
Hej!

Det finnes mange hoteller i Budapest, men hvis du er på jakt etter billige, bra og i sentrum - som ikke er hostel, vil kanskje Hotel Anna være en veldig billig, og okay løsning. En litt bedre løsning, som også er godt plassert i sentrum er Hotel Kalvin House. Hotel Galilei er et annet tre stjerners hotell i sentrum, godt plassert i allefall, ikke hostel.

Hvis du vil litt opp i kvalitet kan Hotel Central Basilica kanskje være en god løsning.

4 netter er som regel nok for å få med seg det viktigste i Budapest (sightseeing, bad i szechenyi badet, vinprovning og lignende).

Det finnes mange museer, gode restauranger og også diverse vinprovningsmuligheter, så jeg er sikker på at dere vil få noen flotte dager i Budapest.

Sigbjørn
Mer om Budapest
Svara med citat

Gammal 2009-12-07, 11:27

silver904

Medlem
silver904 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard mat och boende
hur mycket behöver jag lägga ut på mat och boende under denna vistelse (14dagar)? har ca 6000kr
Svara med citat

Gammal 2009-12-17, 15:50

fladie

Nykomling
fladie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2009

Standard
Det bästa museet och enda som är värt ett besök enligt vår uppfattning är ett museum som visade olika möbelstilar. Allt var mycket välordnat. Varje möbelstil hade sitt rum och det stod lite på engelska om varje möbel tex vem, var och när den var tillverkad. I det första rummet fanns renässansmöbler från 1300-talet. I nästa barock o.s.v. Där fanns många möbler från 1700- och 1800-talet och då var det indelat i ungersk rokoko, fransk rokoko, italiensk rokoko. Totalt var där ett 20-tal rum om jag inte minns fel. Ett måste för den som är intresserad av historia och möbler. De övriga museerna vi besökte var mer eller mindre bortkastad tid. Det enda språk som gällde där var ungerska.

Den gamla tunnelbanan är också väl värd ett besök med sina vackra kakelklädda väggar och träsniderier.

Ett absolut måste är saluhallen som är ritad av Eifel, han med tornet i Paris. Där säljes allt från mat till krims krams. Det är en marknad som budapestborna själva besöker och inget turistjippo även om det finns en hel del souvenirer. Vi tyckte att maten som serverades smakade bättre än den på restaurangerna och framförallt så var det mycket billigare och roligare att äta där.
Svara med citat

Gammal 2010-11-20, 11:52

Travelgirls

Medlem
Travelgirls är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Standard Tips om Budapest kultur
Hej,
Några tips... Sightseeing med båt på Donau är underbart, besöka Buda castle och konstmuseum är trevligt.
Jag har varit ett trettiotal gånger i Budapest och längtar ändå tillbaka. Jag har skrivit fler tips på min blogg Travelgirl around the world: Blooming Budapest

Trevlig resa! Mvh Marie
Svara med citat

Gammal 2012-05-02, 21:26

Gäst

Standard Tips för Budapest
Hej,

hittade sajten BudapestTravel - (utan .com eller .se) med mycket bra information. Den svenska texten är nog Googlad, men den engelska är finemang.
Svara med citat

Gammal 2012-05-10, 15:17

Gäst

Smile Budapest
Hej

Budapest kan verkligen rekommenderas. Med en reskassa på 6000kr och fyra dagar så bör du titta på billiga hotel. Vi använde Hotels.com - erbjudanden och rabatter pÃ¥ hotellbokning. Mer än 140 000 hotell över hela världen, för bokningen och det finns allt från 200 sek/natt och uppåt. Vi bokade hotell när vi kom fram via webläsaren i telefonen(det finns väldigt många gratis wi-fi zoner) och fick tag i ett centralt boende, 4 nätter för under 2000 sek.
Transfer bokas enklast på flygplatsen(har för mig att de hette shuttletransfer) de kör till hotellet och du ringer bara kvällen innan hemfärd vilken tid ni vill bli upplockade.

Mat och dryck är billigt.
Köp ett åkpass direkt vid bokningen av transfer, den ger er gratis tunnelbana, buss och spårvagn. den ger även rabatter på mängder av saker att göra.

Ha det
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8