Tänkte berätta lite grann om Budapest som jag och några vänner besökte i mitten på Juni i år (2009).
Vi bodde på ett hotell som heter Ramada Plaza hotel.
Det ligger en bit ifrån centrum vid Margit-szigets nordligaste spets.
Hotellet har på hotels.com fått betyget 5 stjärnor, vilket är ett gott och rättvist betyg, med reservation på några punkter.
- Det annonseras på både hotels.com och Ramadas egna hemsida att det finns en nattklubb på hotellet.
Det finns det, problemet är bara att det inte är en själ där. Under våra 6 dagar, vilka överlappade en helg, fanns det kanske på sin höjd 16-18 personer där. Av vilka ca 8 var prostituerade. Man kunde inte vistas där utan att bli "raggad" på av 40-åriga slita prostituerade, vilket var rätt irriterande.
Det skall dock tilläggas att "nattklubben" inte drivs i hotellets regi, anars hade nog det 5-stjärniga betyget minskat kraftigt.
- Hotellfrukosten kostade €18 vilket är halvdyrt i min mening. För ca 180 spänn så förväntar man sig viss klass på krubbet. Förvänta er ingen större klass.
- Ramada plaza har en hyffsad spa-avdelning. De erbjuder rätt många behandlingar, såsom européisk massage, thai-massage och olika kroppsbehandlingar vad gäller hudvård.
Själv provade jag bara Chokladinpackning med extrapaket vilket inkluderade någon blå salva som smetades in före själva inpackningen.
Inte för att jag bryr mig om ynka 10100 HUF, men behandlingen kändes som kapitalförstörelse, så dåligt tycke jag att det var.
- Taxi. Detta hamnar här bara för att hotellets egna taxi-service har ett bra mycket högre pris än vanliga taxi-bolag. Detta tycker jag både är småsnålt och bara är dumt rent allmänt. Ingen skillnad vad gäller kvalitét av bilar eller språkkunskaper hos förare, bara dyrare utan anledning.
Ring ett bolag som inte kör på provision av hotellet.
Positiva erfarenheter då:
- Servicen i lobbyn var väldigt bra. Utomordentligt trevlig personal och det var sällan några problem med att få hjälp med lite av varje.
- Bra miljö. Hotellet kändes fräscht och rent.
- Bra utbud vad gäller spabehandlingar, pooler, bastu och solarier.
Staden:
Staden Budapest är på sina ställen en väldigt vacker stad. Något som slår en väldigt fort (i alla fall mig), är att staden lider av extremt mycket klotter. Om detta beror på att det finns många klottrare eller om dom inte tvättar bort skiten har jag ingen aning om. Dock ser det fult ut och irriterar ögat, eftersom många byggnader anars hade vart vackrare.
Någonting som man måste ta i bektning är taxin.
Under vårt besök fick vi tillfälle att prata med en del som körde taxi, och
de hade kort och gott ett tips att ge oss: TA INTE TAXI IFRÅN GATAN!
Anledningen till detta skall tydligen vara att de taxis som inte har någon firma-symbol eller ett "bra" telefonnummer på sidan av bilen körs utav maffia-kurirer.
Blåser turister som tusan.
Så tipset är, ta reda på vilka seriösa taxifirmor som kör, och använd bara den du känner dig nöjd med. Själv rekomenderar jag Taxi 666 666.
Vi var rätt tråkiga turister upplevelsemässigt. Vi såg inte så många kulturella byggnader osv medans vi var där, vilket jag kanske ångrar lite. Dock fick vi tittat till Parlamentet litet grann. En otroligt vacker byggnad. Tråkigt att man inte fick gå in och kika lite.
Dock var vi desto mer intresserade av mat och dryck.
Kan rekomendera i varje fall tre utomordentligt bra och överraskande restauranger.
- Sir lancelot (på Polmaninsky)
Ingen Ungersk specialitet dock, men utomordentligt god mat och överraskande meny. De bjuder på en 1500-tals upplevelse både via mat och underhållning. Hjorten var underbar. Obs, här äts med händerna, så inga bal-blåsor eller frack behövs

- Pampas Steakhouse (ligger precis efter broslutet Szabadsad hid på Pest-sidan har jag för mig)
Dyrt men värt det till 100%. En huvudrätt går loss på ca 6500-8000HUF.
Vilket är rätt dyrt vid jämförelse med andra restauranger. Men som sagt otroligt gott. På menyn står som kanske namnet avslöjar Steaks.
- Café Mensa (gata bredvid Oktagon)
Trevligt café med bra meny för framför allt lunch. Mysig uteservering och bra personal. Hamburgaren går inte av för hackor, och är inte speciellt dyr.
Dryck.
Drick inte drinkar, de är dyra och ofta utspädda (enligt våran erfarenhet).
Köp hellre sprit på affären och förfesta på hotellet eller i någon trevlig park.
När det gäller ölen, rekomenderar jag det lokala ölet Drahe, mycket gott ljust öl.
Det finns en hel del kulturella saker att titta på om man åker dit, tex;
Slottet, Matteuskyrkan, Hjältarnas torg och Budapest har också världens näst största synagoga.
Tyvärr hann vi inte besöka dessa platser själva pga att vi polade runt med en Ungersk vän vi hade.
Budapest har ett väldigt bra utbud vad gäller lokaltrafik.
Spårvagn, tunnelbara, pendeltåg och bussar. De går ofta och knyter ihop staden med kringområdena rätt bra. Dessutom är det väldigt billigt.
Hoppas att jag upplyst er lite om Budapest.
Jag kommer garanterat besöka Budapest igen.
Betyg på resmål 8/10.