|
Resväg genom Tyskland, mot Salzburg
|

2011-02-10, 22:42
|
|
|
Resväg genom Tyskland, mot Salzburg
Vi är en familj på 6 personer som beställt en resa till Kroatien med 2 övernattningar längs vägen, en i Dölzig (Leipzig) och en i Sankt Johann im Pongau (Österrike, söder om Salzburg). Med i förutsättningarna är också en färjetur Gedser-Rostock.
Första dagen tar vi oss till hotellet i Dölzig, och trippen dit erbjuder inga bra alternativ förutom motorvägen förbi västra Berlin.
Andra dagen är mer intressant. Snabbaste vägen enligt viamichelin.com är motorvägen förbi Nurnberg och Munchen, 604 km. Den vägen tänker vi INTE ta, utan vi har funnit en väg som är 5 mil kortare. Att den ändå tar lite längre tid är vi fullt införstådda med. Då svänger vi av mot Töpen, kommer ut på autobahn igen i riktning mot Regensburg, som vi följer söderut till Schwandorf, kör sedan mot Roding, där vi tar en förmodat mindre väg Ascha, därefter söderut förbi/igenom Straubing, Altötting, Tittmoning, och sedan över gränsen vid Salzburg.
Finns någon som kört den beskrivna vägen, och som har något intressant att berätta om den? Vägstandard? Sevärdheter/aktiviteter längs vägen?
|
|
|

2011-02-13, 01:02
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 3
|
Av ren nyfikenhet, vilket hotell i Dölzig bor ni på?
Första sträckan ner till Leipzig är tråkig och enformig. Det är platt landskap hela vägen och inget att se. Där gäller det att blåsa på och lägga sträckan bakom sig så fort som möjligt. Kommer ni till Dölzig i god tid kan jag starkt rekommendera att ni kör in till Leipzig och tar en liten promenad och äter kvällsmat på stan. Leipzig har en av Tysklands finaste innerstäder med ett rikt restaurangutbud. Från Dölzig är det raka vägen till Leipzigs centralstation där det är enkelt att ställa bilen.
Andra sträckan ner till Salzburg är mer intressant. Så fort man kommer in i Bayern börjar landskapen skifta mot åsar och skogar. Som du själv nämner är motorvägen via München det absolut snabbaste valet, men om har råd att spendera ett par timmars extra restid är det ingen dum idé att välja vägen du beskrev. Vad gäller sedvärdheter finns det inte så jättemycket på den sträckan, men själva resan genom pittoreska bayerska byar och kurviga landsvägar är riktigt minnesvärd. Standarden på landsvägarna är i toppklass och det finns gott om bensinmackar/matställen. Om du vill planera en lite avstickare kan jag rekommendera Regensburg som har en mysig medeltida innerstad. Alternativt kan ni besöka Walhalla strax utanför Regensburg som erbjuder en enastående utsikt över det vackra Donaulandskapet.
Trevlig resa!
Senast redigerad av PeterSouth den 2011-02-13 klockan 01:05.
|
|
|

2011-02-15, 16:41
|
|
|
Hotellet heter Comfort Hotel.
Vi anländer Rostock 12.45 med färjan, så vi kan vara framme i Dölzig på seneftermiddagen.
Det låter trevligt med en tur till Leipzigs innerstad, och en kortare sådan skulle nog kunna hinnas med. Men jag tror att det behövs miljödekal för att köra in i Leipzig. Får i såfall ta reda på vad de kostar och var de kan köpas, men någon som läser detta kanske vet?
Vad jag sneglat lite på sedan jag skrev inlägget ovan är sjöplatån mellan Rostock och Berlin. Motorvägen passerar en eller 2 lite större sjöar rätt nära, och där borde finnas t.ex. badmöjlighet ifall det är varmt. Någon som vet?
Den alternativa vägen över Töpen - Straubing tar knappt en timme längre enligt viamichelin.com och innehåller ca 30 mils körning utanför motorväg. Den är som sagt 5 mil kortare än München - Nürnberg, så det finns även chans att spara lite soppa. München - Nürnberg lär vara känd för tät trafik och ofta drabbas av köer sommartid. En tänkt vunnen timme kan lätt försvinna i en "Stau".
Men vi tänkte nog dra på rättså bra fastän vi kör till stor del utanför motorvägarna. Vi vill hinna fram till vårt Gasthaus i Österrike i hyfsad tid. Men vi stannar förstås 2-3 gånger för mat och bensträckare, och då kan man ju lika gärna stanna på trevliga ställen. Vi siktar på gamla mysiga byar, som du föreslog.
Men tack för tipsen!
|
|
|

2011-02-15, 18:11
|
Reg.datum: feb 2010
Rykte: 3
|
Här finns lite info om Miljözoner i städerna samt möjlighet att köpa ett sådant klistermärke.
Jag har ingen direkt erfarenhet av sjöarna söder om Rostock, men generellt är östtyskarna glada för att bada och sola nakna vid sjöar, så ifall det är ett problem bör du ha det i åtanke
Comfort Hotel i Dölzig är ett litet, men mycket trevligt hotell precis bredvid motorvägsavfarten Leipzig West och ganska lätt att hitta! Fast det kanske du redan visste
|
|
|

2011-02-15, 22:37
|
Reg.datum: sep 2007
Rykte: 5
|
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik68 ("gäst")
Men jag tror att det behövs miljödekal för att köra in i Leipzig. Får i såfall ta reda på vad de kostar och var de kan köpas, men någon som läser detta kanske vet?
|
Allra enklast är att beställa dekalen här: Miljödekaler Det har jag själv gjort, kostade 185 kr och jag hade dekalen i lådan efter två dagar.
|
|
|

2011-02-18, 11:48
|
|
|
|

2011-02-20, 20:58
|
|
|
Nej, vi har inte så mycket tid på oss, det är rätt uppfattat. Vi vill gärna vara framme i Dölzig så vi kan tillbringa kvällen i lugn och ro på hotellet. Vi reser ju med rätt små barn, och ska resa flera timmar igen nästa dag.
Men någon kortare paus på en timme eller så hinns med. T.ex. hade en badsjö varit perfekt, om vädret är varmt. Gör inget om det finns nakna östtyskar där, så pryda är vi inte ;-)
Jag ska titta på sajten över sjöarna, tack för den. Översättning behövs inte för min del, tyska funkar. Så språkligt sett lär resan funka bra fram italienska gränsen vid Arnoldstein, därefter får man väl gestikulera :-)
|
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
|