ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-07-27, 00:32

Berlinresenär

Standard Bila till Berlin från Göteborg?
Jag och några kompisar ska ner till Berlin i början av augusti. Vi tänkte ta bilen så att man kan köpa med alkohol på vägen tillbaka. Jag undrar bara över om någon har gjort samma resa med bil och vet vad det ungefärligt kan kosta i bensin. Och om det är bäst att ta färja mellan Trelleborg-Rostock, eller om det är bättre och billigare att köra hela vägen?

Kan ni också tipsa om något bra ställe att dra ut och festa på i Berlin så vore det toppen!
Svara med citat

Gammal 2010-07-28, 14:23

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 2

Standard
De bästa sätten att ta sig över havet är
1. Färja Trelleborg-Rostock. Det tar visserligen 6h men det finns restaurang och butik ombord så tiden rullar på.
2. Öresundsbron, bila genom Danmark, färja Gedser-Rostock. Restid genom Danmark tar ca 2 timmar och färjan tar också 2 timmar. Det går något fortare, men det blir mer körning.

Från Rostock till Berlin tar resan 2 timmar på Autobahn (förutsatt att man inte hamnar i bilkö). Väl i Berlin är det bäst att ställa bilen vid hotellet och ta sig fram med det enorma buss-och-tunnelbanenätet som finns tillhanda.

Hanse Center i Rostock är det största och billigaste stället att handla sprit på väg hem. Det ligger väl synligt bredvid motorvägen och bara några kilometer från hamnen.

Om den huvudsakliga anledningen för resan är att handla sprit skulle jag rekommendera det jag skrev ovan. Om den huvudsakliga anledningen för resan är att upptäcka Berlin (och spriten bara är en bonus) då kanske det lönar sig att flyga! AirBerlin och EasyJet trafikerar Landvetter-Berlin för riktiga bra priser (från 20€/person!) och då slipper man den långa körningen. På flygplatsen kan man handla gott om billig sprit. Visserligen i mindre kvantitet men ändå tillräckligt för att det ska "löna sig"
Svara med citat

Gammal 2010-09-08, 17:12

Berlinresenär

Standard
Tack så jättemycket för ett utmärkt svar! Det verkar bli en resa i början av oktober istället och då den vägen som är över Öresundsbron och sedan Gedser-Rostock.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8