Jag flyttade till Leipzig och började plugga hösten 2008. Precis som du hade jag lärt mig tyska i skolan och ville få lite nytta av det. Nu har det snart gått 2 år, och jag trivs så bra att jag inte alls tänker på att flytta hem igen!

Oavsett var i Tyskland du hamnar kommer du garanterat att trivas. Det finns så otroligt många roliga och händelserika städer. Prismässigt är boende ungefär på samma nivå som i Sverige. Livsmedel och uteliv är något billigare.
Här är några saker angående universitet i Tyskland som du bör tänka på:
* Till skillnad från det svenska systemet med höst- och vårtermin har tyskarna vinter- och sommartermin. Vinterminen pågår oktober-februari, och sommarterminen april-juli. Sommarlov har man i augusti och september; vinterlov har man i mars.
* Ditt svenska gymnasiebetyg är giltigt förutsatt att du har fått ett slutbetyg. Det är väldigt populärt att plugga i Tyskland, så man behöver relativt bra betyg för att få en plats. Berlin, Köln, Hamburg, Frankfurt och München är de mest populära städerna, och där är det nästan omöjligt att få en plats.
* CSN bidrag, samt lån, är inga problem. Du får ungefär lika mycket som studenter i Sverige.
* De flesta Universitet i Tyskland har terminsavgifter, med undantag i Leipzig, Halle och Chemnitz. (ett av skälen till att jag valde just Leipzig)
Är det något annat du undrar hjälper jag gärna till!