ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2010-03-28, 00:29

Janiiiie

Standard Flytta till Tyskland?
Hej!

Har alltid varit sugen på att bo utomlands och eftersom jag läser tyska funderar jag på om man kanske skulle ta höstterminen till att åka ner och bo där, från början av sept till början av dec. Läser jag heltid får jag väl lite studiebidrag och sen lite lån med antar jag. Lite pengar har jag redan lagt undan. Vet inte om det låter som en jättekorkad idé?

Jag kommer efter vårterminen ha läst ett år tyska och Känner att det vore kul att få utöva tyskan där den talas och inte bara sitta här i Sverige och träna. Schweiz har jag hört ska vara väldigt dyrt så Tyskland kändes som ett bra val, huvudsaken är väl egentligen att landet är tysktalande.

Jag är ju hittills bara i tankestadiet, så om någon har tips och idéer, så skulle det vara super!

Något bättre förslag än det jag redan har? Tips på vart man kan bo, hur, var man kan hitta lägenheter till uthyrinng, eller ja, vad som helst, som kan tänkas vara av hjälp.
Svara med citat

Gammal 2010-04-13, 15:09

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 2

Standard
Jag flyttade till Leipzig och började plugga hösten 2008. Precis som du hade jag lärt mig tyska i skolan och ville få lite nytta av det. Nu har det snart gått 2 år, och jag trivs så bra att jag inte alls tänker på att flytta hem igen! Oavsett var i Tyskland du hamnar kommer du garanterat att trivas. Det finns så otroligt många roliga och händelserika städer. Prismässigt är boende ungefär på samma nivå som i Sverige. Livsmedel och uteliv är något billigare.

Här är några saker angående universitet i Tyskland som du bör tänka på:

* Till skillnad från det svenska systemet med höst- och vårtermin har tyskarna vinter- och sommartermin. Vinterminen pågår oktober-februari, och sommarterminen april-juli. Sommarlov har man i augusti och september; vinterlov har man i mars.

* Ditt svenska gymnasiebetyg är giltigt förutsatt att du har fått ett slutbetyg. Det är väldigt populärt att plugga i Tyskland, så man behöver relativt bra betyg för att få en plats. Berlin, Köln, Hamburg, Frankfurt och München är de mest populära städerna, och där är det nästan omöjligt att få en plats.

* CSN bidrag, samt lån, är inga problem. Du får ungefär lika mycket som studenter i Sverige.

* De flesta Universitet i Tyskland har terminsavgifter, med undantag i Leipzig, Halle och Chemnitz. (ett av skälen till att jag valde just Leipzig)

Är det något annat du undrar hjälper jag gärna till!
Svara med citat

Gammal 2010-09-09, 11:02

grunka

Nykomling
grunka är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Rykte: 0

Standard
Mycket bra idé!

Att studera utomlands vet jag inget om, men har bott i Berlin i ett halvar, och kommer bo där när jag är tillbaka fran min resa.

Sjukt lätt att träffa nya människor, att hitta egen bostad kan vara svart, men manga bor i kollektiv, och att hyra ett rum är lätt! kanske kan du ocksa fa hjälp om du är student?

som föregaende talare sa, mat och uteliv är billigare än hemma, ubahnkort som hemma, kanse lite billigare..

äh, ville mest bara säga att det är en chans man inte ska missa! go go go!
Svara med citat

Gammal 2010-09-16, 13:07

E.LJ

Nykomling
E.LJ är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010

Standard
Jag är sugen på precis samma sak! Kommit nån vart med att hitta nåt bra? Är du sugen på att fortsätta läsa tyska där eller jobba?

/Erik
Svara med citat

Gammal 2010-12-22, 19:20

cryptome

Standard
Tyskland är bra mycket trevligare, folk hälsar artigt och beter sig allmänt väluppfostrat i motsats till i Sverige. Maten är ca hälften så dyr som i Sverige, bensinen något dyrare. Mycket trevliga städer och områden. Ett tips är att undvika att bo i de största städerna Hamburg, Berlin och Frankfurt när det finns tusentals städer som är mycket mysigare, billigare och finare, som t ex Dresden, Weimar eller Freiburg.
Svara med citat

Gammal 2011-01-26, 16:37

Gäst

Standard Tips på utbildningar
Om jag nu inte känner för att plugga tyska där nere, har någon något förslag på yrkesutbildningar då? Jag har hört att dom har praktik med betalt samtidigt som man går i skolan. Någon som har information om detta, eller någon sida vart jag kan hitta det? Och det här språktestet man måste ta innan, hur svårt är det egentligen?
Svara med citat

Gammal 2011-02-13, 01:48

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 2

Standard
En sak du bör veta om Tyskland är att du inte kommer långt med engelskan. Egentligen är det standard att läsa engelska i skolan precis som i Sverige, men tyskarna får aldrig chans att utnyttja kunskaperna (filmer är dubbade på TV, turistdestinationer världen runt är tyskifierade, osv) så dem är inte särskilt glada för att prata engelska. Med andra ord behöver du kunna tyska och vara beredd på att använda det i alla situationer inom yrkes- och studielivet.

De två största och mest accepterade språkproven i Tyskland är DAF och DSH. DAF är mer generellt medan DSH riktar sig mot folk som vill börja studera i Tyskland.
Senast redigerad av PeterSouth den 2011-02-28 klockan 00:57.
Svara med citat

Gammal 2011-02-24, 15:56

Inger40

Nykomling
Inger40 är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av cryptome Visa inlägg

Tyskland är bra mycket trevligare, folk hälsar artigt och beter sig allmänt väluppfostrat i motsats till i Sverige. Maten är ca hälften så dyr som i Sverige, bensinen något dyrare. Mycket trevliga städer och områden. Ett tips är att undvika att bo i de största städerna Hamburg, Berlin och Frankfurt när det finns tusentals städer som är mycket mysigare, billigare och finare, som t ex Dresden, Weimar eller Freiburg.

Haller med, dock om du är själv och inte varit i tyskland innan, kan jag dock rekommendera Berlin eller Hamburg - iallafall en bra start - speciellt Berlin!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8