ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-04-23, 04:30

kriwe

Nykomling
kriwe är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Rykte: 0

Standard Hamburg rekommenderas starkt
Jag vill starkt rekommendera alla att besöka Hamburg. Där finns nöjen för alla smaker och det är dessutom en utmärkt sommarstad.

Själv gillar jag stadsdelen St. Pauli där bl.a gatan Reeperbahn ligger. Det är ett charmigt och lite nedgånget område precis väster om Hamburg centrum. Den delen av Hamburg känner jag till mycket väl men undrar om någon har tips på andra trevliga utflyktsmål eller sevärdheter i Hamburg?

EDIT: Jag kan även starkt rekommendera området Speicherstadt som ligger centralt i Hamburg. Här finns bl.a Deutsches Zollmuseum (Tyska tullmuséet) och Miniatur Wunderland som är världens största modelljärnväg.
Senast redigerad av kriwe den 2009-10-18 klockan 17:59.
Svara med citat

Gammal 2010-02-24, 19:17

Gäst

Standard
Och om Du är i Hamburg, måste du besöka "Hamburg Fischmarkt". Jätte konstiga människor, men typisk Hamburg. Kolla den här: YouTube - Fischmarkt Fight (St. Pauli)
Svara med citat

Gammal 2010-03-10, 02:43

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 2

Standard
Hamburg är en härlig stad, det kan man inte neka! Men det finns så många roliga städer och vackra platser i Tyskland. Hamburgs enda riktiga fördel är dess närhet.

Dresden, Leipzig, Regensburg, München, Stuttgart, Würzburg, Koblenz, Hannover etc etc är alla sjuhelsikes sköna städer, och listan fortsätter länge till!
Svara med citat

Gammal 2010-04-27, 04:01

kriwe

Nykomling
kriwe är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Rykte: 0

Standard
Jag håller med om att närheten till Hamburg är en stor fördel, dock inte den enda enligt mig. Nog för att de andra städerna du nämner är väl värda ett besök, har besökt några av dem. Hamburg är fullt av sevärdheter och aktiviteter. Det är dessutom en riktigt bra sommarstad, full med uteserveringar, ölpråmar och stora parkområden kring sjön Alster i centrum.
Svara med citat

Gammal 2010-05-02, 13:02

Evelina27

Standard Guldkorn i Hamburg
Om du vill ha tips på några sköna matställen och annat kolla in Hamburg | smultronmoja Detta är en site som tipsar om gulkorn i hela världen. De har skrivit om miniatyrlandet du nämner ovan.
Svara med citat

Gammal 2012-01-16, 00:44

fileoscar

Medlem
fileoscar är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Rykte: 5

Standard Hamburg - underskattat?
Det är nu snart ett par år sedan det skrevs något i det här forumet om Hamburg vilket är konstigt med tanke på vilken trevlig tvåmiljonersstad inom bekvämt räckhåll som det handlar om. Med skammens rodnad på kinderna ska jag dock erkänna att jag själv - om än ganska resvan samt bosatt i närbelägna Skåne - missat denna pärla allt för länge.

Ett strandhugg med fotbollsmatch på 70-talet var det hela fram till i höstas. Jag bilade då ner till H. med sin son - främst för att åter titta på HSV och Bundesliga. Men jag hittade så mycket mer än så. Centrum med sjöar och kanaler är pampigt men i synnerhet fastnade jag för St Pauli-området (liksom "Kriwe" - se ovan). Inte utan att det finns likheter med Montmartre både vad avser det yttre (lite charmigt slitet med mycket lövträd i gatorna) och det innehållsmässiga (caféer, krogar och pubar).

Så dit åker jag snart igen! Nästa gång blir det förstås med tåg. Varför ska man ha bekymmer med bilen när det är så smidigt med S- och U-bahn på plats? Och en kontroll på DB Bahn: bahn.de - Ihr Mobilitätsportal für Reisen, Bahn, Urlaub, Hotels, Städtereisen und Mietwagen visar att man ofta kan hitta biljetter Malmö-Hamburg för 39 Euro vilket är billigare än att åka till Stockholm....

Sajten Hamburg, St. Pauli och Reeperbahn - En Reseguide till Hamburg ger väldigt bra information, men om det finns någon här som har lite bra och personliga tips om just St Pauliområdet så är de välkomna - inte minst när det gäller hotell (får gärna vara lite nergånget - bara det är prisvärt och har viss charm).
Svara med citat

Gammal 2012-01-16, 14:26

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 2

Standard
Det var ett bra tips från Deutsche Bahn! Här är deras svenska sida. Jag har tågat från Malmö till bl.a Köln och Leipzig för 39€, och till skillnad från SJs hemsida kan man boka upp till 24h uppehåll vid valfri station, perfekt för en övernattning i Hamburg på vägen!

Från Köpenhamn kan man dessutom flyga med SAS. Lite onödigt kort resa, men tågbiljetterna går åt fort och ibland är det ännu billigare att flyga! Från Stockholm och Göteborg kan man flyga med Lufthansa som ibland erbjuder t/r biljetter för under 1000kr.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8