ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2009-04-03, 13:05

GONE

Standard Spritresa
Jag funderar på att åka till Tyskland för att inhandla sommarspriten jag åker ifrån Göteborg någon som vet vart man kan åka för att handla billigt å snabbt.
Svara med citat

Gammal 2009-04-03, 15:25

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av GONE Visa inlägg

Jag funderar på att åka till Tyskland för att inhandla sommarspriten jag åker ifrån Göteborg någon som vet vart man kan åka för att handla billigt å snabbt.
Puttgarden/Burg Calle Grenz Shop Forside Burg (Burg) infosite.fleggaard.dk (Burg) Border Shop (Puttgarden)
Svara med citat

Gammal 2009-04-03, 17:39

Gäst

Standard
Varför själv resa iväg och offra en heldag och allt vad det kostar ??
Här är ett tips på en perfekt affär och få hem det till dörren.
Scanbolaget.com
Svara med citat

Gammal 2009-04-06, 19:30

fileoscar

Medlem
fileoscar är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Rykte: 5

Standard
Det snabbaste målet är Bordershop i Puttgarden eller Burg några km längre ner, men från Göteborg blir det ändå en lååång dag. Och för att det ska bli lönande krävs stora mängder sprit/vin/öl. Som skåning åker jag för proviantering 2 ggr om året och väljer normalt Rügen via Trelleborg-Sassnitz. Jag byter då ut en massa tråkiga bilmil genom Danmark med trevliga färjeturer och gör det till en kombinerad inköpsresa och utflykt. Särskilt turen ner är lätt att slå ihjäl med en bastant bufféfrukost - från sillrätter till korv, bacon, köttbullar till efterrätt, kaffe och kaka. Färjan lämnar Trelleborg kl 8.15 och är framme kl 12. Den går sedan åter kl 17.45. Shoppingen sker alltid i och kring Bergen (1,5 mil från hamnen) med affärer som Real (stort urval), Aldi (bästa lågprisvinet), Netto eller Lidl. När man står i färjekön kan man sedan fylla ev. tomrum i bagage/baksäte med nödvändigheter från Bordershoppen som ligger jämte....
Svara med citat

Gammal 2009-04-23, 03:25

kriwe

Nykomling
kriwe är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av fileoscar Visa inlägg

Jag byter då ut en massa tråkiga bilmil genom Danmark med trevliga färjeturer och gör det till en kombinerad inköpsresa och utflykt.
20 mil är väl inte "en massa tråkiga bilmil"? Men Rügen skulle jag vilja åka till, det står på min att-göra-lista.
Svara med citat

Gammal 2009-04-26, 12:38

fileoscar

Medlem
fileoscar är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Rykte: 5

Standard Korrigering
Citat:
Ursprungligen postat av kriwe Visa inlägg

20 mil är väl inte "en massa tråkiga bilmil"? Men Rügen skulle jag vilja åka till, det står på min att-göra-lista.
Du har rätt. 20 mil är inte en massa (det bara känns så för en skåning...). Men jag vidhåller att de aktuella - genom Själland och Falster - är sällsynt tråkiga. Var f.ö. på Rügen i det vanliga ärendet förra veckan. Tog nu en annan sväng till Bergen - via Binz vilket var lika snabbt och minst lika tilltalande. Noterade att man ändrat färjetiderna. Avfärden från Trelleborg var redan 7.45, ej 8.15 som tidigare.
Svara med citat

Gammal 2009-04-26, 14:33

kriwe

Nykomling
kriwe är inte uppkopplad

Standard
Jag kan hålla med om att resan genom Danmark inte är jätterolig, men för en östgöte som mig så är de ändå roligare än de 34 milen till Helsingborg. Speciellt sträckan Jönköping-Örkelljunga som bara är en oändlig raksträcka där fri fart verkligen skulle göra susen...

Jag ska till Lübeck nästa helg (1 maj) och åka just denna sträcka. Linköping-Helsingborg och sen Danmark. Det blir totalt ca: 65 mil enkel resa. Nu var det nästan ett år sen sist så det ska ändå bli roligt med en roadtrip.
Svara med citat

Gammal 2009-12-10, 10:52

anluk

Medlem
anluk är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Vet i fasiken om det är värt de tråkiga timmarna, tidig morgon, bensinpengar mm mm. Men visst dricker man mängder så kanske det lönar sig. Själv har jag en tendens att det går åt mer dricka ju mer jag har hemma. Men ska ju erkänna att även jag varít på dessa spritresor och visst kan det vara nice oxå.
Svara med citat

Gammal 2010-02-04, 01:55

Gäst

Standard
Real har en riktigt bra affärsanda! Deras butiker i Rostock och Bergen (Rügen) tar emot svenska kontanter utan avgift, och låter svenskarna undgå pant på ölburkar!

Jag samlar dessutom poäng i deras kundklubb "Payback". Efter 5-6 turer hade jag nog med poäng för att hyra en VW Golf i 4 dagar hos Europcar helt gratis. Om 2 veckor flyger jag till Barcelona med mina senast insamlade poäng. Woohoo!
Svara med citat

Gammal 2010-02-04, 02:54

kriwe

Nykomling
kriwe är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av anluk Visa inlägg

Vet i fasiken om det är värt de tråkiga timmarna, tidig morgon, bensinpengar mm mm. Men visst dricker man mängder så kanske det lönar sig. Själv har jag en tendens att det går åt mer dricka ju mer jag har hemma. Men ska ju erkänna att även jag varít på dessa spritresor och visst kan det vara nice oxå.
Att bara åka ner, handla, och vända hem har jag aldrig gjort. Det låter inte så roligt. Jag tycker man lätt kan unna sig en liten semester när man ändå är iväg en bit. Ställer man bensinkostnaden mot några hotellnätter och färja så är det inte mycket pengar att tala om.

Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Real har en riktigt bra affärsanda! Deras butiker i Rostock och Bergen (Rügen) tar emot svenska kontanter utan avgift, och låter svenskarna undgå pant på ölburkar!

Jag samlar dessutom poäng i deras kundklubb "Payback". Efter 5-6 turer hade jag nog med poäng för att hyra en VW Golf i 4 dagar hos Europcar helt gratis. Om 2 veckor flyger jag till Barcelona med mina senast insamlade poäng. Woohoo!
Jag har bara varit på Real i Hamburg och gillar den affären. Som ICA Maxi men med billig sprit också. I Hamburg har de dock inte så mycket öl, och ingen pantavskrivning. Antagligen för att de inte har så många törstiga svenskar som kunder. Spriten är dock bland den billigaste jag sett i Tyskland, slår de aningen uppressade priserna på Bordershop.
Svara med citat

Gammal 2010-02-05, 12:04

Gäst

Thumbs up Spritresa
Åk till Flensburg – en jättemysig stad och precis vid avfarten från motorvägen finns ett fräscht köpcentrum som heter Scandinavian Park. De har ett bra sortiment av sprit, öl, vin och en massa annat. Hemsidan finns på svenska (scandinavianpark.com) och de har öppet söndagar. Har man barn med sig finns det ett superroligt lekland precis bredvid.
Svara med citat

Gammal 2011-07-21, 18:07

Gäst [MrKnowItAll]

Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Varför själv resa iväg och offra en heldag och allt vad det kostar ??
Här är ett tips på en perfekt affär och få hem det till dörren.
Scanbolaget.com
1. om han inte åker ner och hämtar det så kommer han åka på tull avgift om han beställer i från nätet och då kan han lika gärna gå till bolaget för det är ungefär vad det kommer att sluta på.

2. Varför ska han åka ner till Fehmarn auf Burg när det är smidigare för han att åka från Göteborg till Fredikshavn och ta E45 direkt ner till Flensburg?
Svara med citat

Gammal 2011-08-26, 09:39

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Jag håller med en tidigaqre skribent om att bilresan genom Danmark är ovanligt olidlig. Trots att det bara tar 2 timmar känns det som en evighet. Då är det trevligare att ta Scandlines färjan till Sassnitz. Några kilometer söder om Sassnitz i byn Bergen finns real.- (tysk motsvarighet till ICA Maxi) och Aldi (Lidls största konkurrent) Det finns även ett par matställen, konditorier och diverse små butiker. En rolig shopping-heldag alltså!
Svara med citat

Gammal 2011-08-30, 23:59

Gäst

Standard Ännu lättare än att åka bil en hel dag:
Hej,

Varför inte bara beställa varorna via www.FlaskExpressn.com i Danmark. Priserna - ja - är inte helt tyska, men nästan.

FlaskExpressen levererar kundens beställning på tre olika sätt:

1) ta Buss 999 från Malmö till Köpenhamn. FlaskExpressen levererar dina varor direkt till busshållplatsen (ja faktiskt helt in i bussen!) i Köpenhamn och du kör direkt hem igen utan uppehåll. Pris 100 SEK tur/retur.

2) Kom med egen bil och hämta din beställning i Köpenhamn.

3) Beställ hemleverans till 299:- SEK oavsett hyr mycket du har köpt! (ju, om det ska gå rätt till måste du betala svensk skatt vid hemleverans).
Svara med citat

Gammal 2011-08-31, 00:02

Gäst

Standard Ännu lättare än att åka bil en hel dag:
Hej,

Varför inte bara beställa varorna via Handla billig sprit, snus, vin och öl pÃ¥ nätet frÃ¥n Danmark. Beställ alkoholen pÃ¥ nätet i Köpenhamns billigaste Bordershop. Hämta med Buss 999 till endast 100 kr tur/retur eller fÃ¥ spriten hemkörd. i Danmark. Priserna - ja - är inte helt tyska, men nästan.

FlaskExpressen levererar kundens beställning på tre olika sätt:

1) ta Buss 999 från Malmö till Köpenhamn. FlaskExpressen levererar dina varor direkt till busshållplatsen (ja faktiskt helt in i bussen!) i Köpenhamn och du kör direkt hem igen utan uppehåll. Pris 100 SEK tur/retur.

2) Kom med egen bil och hämta din beställning i Köpenhamn.

3) Beställ hemleverans till 299:- SEK oavsett hyr mycket du har köpt! (ju, om det ska gå rätt till måste du betala svensk skatt vid hemleverans).
Svara med citat

Gammal 2011-08-31, 12:24

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Standard
En t/r biljett på 999an kostar inte 100 SEK utan 150 SEK (Se själv).
Svara med citat

Gammal 2011-09-15, 00:10

Gäst

Standard FlaskExpressen
FlaskExpressen bjuder på returresan, så det blir bara 100:- SEK t o r
Svara med citat

Gammal 2011-09-15, 09:50

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst [MrKnowItAll] Visa inlägg

1. om han inte åker ner och hämtar det så kommer han åka på tull avgift om han beställer i från nätet och då kan han lika gärna gå till bolaget för det är ungefär vad det kommer att sluta på.

2. Varför ska han åka ner till Fehmarn auf Burg när det är smidigare för han att åka från Göteborg till Fredikshavn och ta E45 direkt ner till Flensburg?
Har i ett antal år beställt sprit via internet och fått det hemforslats till stationen, av bussgods, har aldrig behövt betala någon tullavgift, känner många som gör samma och heller aldrig betalt någon tullavgift.
Svara med citat

Gammal 2011-09-18, 19:43

Babar

Globetrotter
Babar är inte uppkopplad
Babars avatar

Reg.datum: nov 2009

Skicka ett meddelande via MSN till Babar
Standard
Har beställt mellan 20-30 lådor, ibland 40 lådor starköl från bl.a spritovin.se och fått det levererat till närbutiken på två veckor. Hur enkelt som helst.

Nu senast beställde jag från vingrossen.com, 2 flaskor Captain Morgan 1 L, 2 flaskor Bacardi Superior 1 L, Tullamore Dew 1 Liter + Absolut Vodka 1 Liter. Totalt 1100 kronor inkl. frakt och fick det levererat till dörren på 10 dagar.

Gammal 2011-10-24, 09:34

Gäst

Wink Privatimport av sprit
Det egentligen relativt enkelt:

Åker du själv över gränsen och hämtar grejorna ---> inga svensk skatt
Beställer du via nätet med hemleverans ---> svensk skatt

Sen kan man ha tur att tullen inte påträffer hemleveransen.

Bor man i södra Sverige är det säkrast att åka över til t ex Köpenhamn och handla med bil eller t ex Buss 999 som har ett system där man kan få leverans på bussen. Då blir det inga svenska skatter och det är t o m lagligt.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8