ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2008-04-03, 21:12

Gäst

Standard Var bor man i Berlin?
Var bor man bäst i Berlin, dvs. i vilken stadsdel? Det verkar vara gigantiskt stort.

Vi vill bo nära områden där det händer mycket. Dvs. vi vill ha max en gångtur till affärer, nattliv och restauranger, samtidigt som vi också vill ha nära (tåg eller bil < 30 min) till sevärdheter och kultur.
Var ska vi ta vägen?
Svara med citat

Gammal 2008-04-07, 22:53

Gäst

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Gäst Visa inlägg

Var bor man bäst i Berlin, dvs. i vilken stadsdel? Det verkar vara gigantiskt stort.

Vi vill bo nära områden där det händer mycket. Dvs. vi vill ha max en gångtur till affärer, nattliv och restauranger, samtidigt som vi också vill ha nära (tåg eller bil < 30 min) till sevärdheter och kultur.
Var ska vi ta vägen?
Stay within the inner circle of the pendeltåg line no S41/S42, it is relatively cheap (comparable to Stockholm, take a 48h/72h ticket for 16,50/21,50 €) and you should be in the centre within 30 min. Do not use your car, it will be dispensable. It is quite good if you can get an accomodation in the near of the S-Bahn (pendeltåg), the U-Bahn (underground) is not as fast.
Two years ago I stayed at a hotel at Prenzlauer Berg (11 min to Friedrichstraße), good breakfast, rooms were OK. The hotel took some 72€ for a double room in summer, in spring time they will take 66€: Hotel Reservation Service (HRS)
I think, your aims will be within the line Hauptbahnhof - Potsdamer Platz - Alexanderplatz - Friedrichstraße, mor information under: Berlin Tourist Information - Sightseeing
Svara med citat

Gammal 2008-05-13, 11:02

carre

Nykomling
carre är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Rykte: 0

Smile Scandotel Castor
Citat:

Var ska vi ta vägen?
Hej! Då vi var där för två år sedan så bodde vi på Scandotel castor, det var ett fint mellanklasshotell, bra beläget med gångavstånd till de flesta sevärdheter, nöjen o restauranger. Vi tog bilen med oss, bokade hela hotellpaketet med TT-Line, vilket faktiskt fungerade bra!
Hoppas att mitt tips hjälper dig!
Ha en fortsatt bra dag!
Svara med citat

Gammal 2008-08-25, 18:40

Gäst

Standard Hett tips!
Hej. Är nyhemkommen från Berlin sen kl 0200 i natt.

Åkte bil från Örebro till Nyköping.

Flög med Ryanair från Nyköping (Skavsta) till Berlin (Schönefeld).

Bodde på ett Hostel (Vadrarhem) som hette Singer109 i 4 dygn.

Flög tillbaks.

Åkte bil hem.

Summa av aktiviteter ovan mätt i pengar = 1200 kr!

Det är helt j'vla ok!

Så, till topic:

Jag rekomenderar Singer109 extremt starkt.

För 190 kr natten (vi var 4 vänner som hade eget rum med 4 bäddar och badrum) så är det löjligt bra pris! Jag läste innan på olika sidor att Singer109 var som ett hotell men hade prisättning som ett hostel. Och det stämde verkligen!

Det var relativt nyöppnat, sen i mars tror jag. Allt var kanonfräscht och som ett 3+ stjärnigt hotell.

Rummet var betydligt större än jag förväntat och det mesta kom från Ikea.

Läget var verkligen inget att klaga över, 800 meter sydöst om Alexanderplatz och ännu närmare till både U-bahn (Schillingstrasse) och pendeltåg (Jannowitzbrücke), om man nu inte orkar gå till Alexanderplatz...

Personalen var mycket trevlig och hjälpsam.

Nää, utan tvekan det bästa Hostelet jag varit på. Om man sen ser till kostnaden så utklassar det även många hotell i standard!

Till det negativa hör väl att det var ganska lite "ungt folk". Och att ljudnivån var för låg

Om jag åker tillbaka till berlin, vilket jag säkert kommer göra (bra stad), så kommer jag vilja bo där...
Svara med citat

Gammal 2009-06-01, 23:05

aasee

Nykomling
aasee är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Standard
Citat:

Var ska vi ta vägen?
Ett jättemysigt nybörjarområde är helt klart området Prenzlauerberg med sina små inspirerande butiker och blandningen av uteställen; ett guldigt vardagsrum, en supersnygg cocktailbar eller sjukt god sushi. Om man googlar på lägenheter och Berlin kan man hitta rätt billiga mysiga i det område man önskar.
Svara med citat

Gammal 2009-12-09, 11:03

qwea

Medlem
qwea är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Standard
Radisson Blu! Förmodligen dyrt som tusan, men riktigt cool entre! (värt ett besök i allafall, även om ni inte bor där...) Ligger i allafall väldigt bra till, nära till typ allt och riktigt bra hotell!

(Den coola entren består av ett gigantiskt akvarium som man kan gå upp i mitten av!)
Svara med citat

Gammal 2009-12-10, 10:48

anluk

Medlem
anluk är inte uppkopplad

Standard
Även jag fick lite tips här. Har funderingar på att resa ner till Berlin till våren. Barnen vill det så gärna. Vet att man kan söka billigt boende via tex blocket. Men jag vet inte vilket som är smidigaste sättet att ta sig till Berlin. Är det billigast att ta egen bil, buss eller flyg, någon som vet??
Svara med citat

Gammal 2009-12-22, 11:36

ragoon86

Medlem
ragoon86 är inte uppkopplad

Standard
Vi var i Berlin i Augusti och fick tipset att bo nära Alexanderplatz eller vid zoologiska garten eller i Mitte eller i....
Alla sa olika.
Berlin är ju så offantligt stort så bara att veta var man ska ta vägen är rena djungeln.

Vi bodde på ett hostel som hette St. Christophers's i Mitte till slut. Och vi var jättenöjda.
Enkelt men ändå fullt tillräckligt. Dom hade lite mat med i baren så nån kväll åt vi där och vi blev inte ruinerade=)
Det var ett ställe med ganska mycket ungdomar som festade på nätterna men från vårt dubbelrum på andra våningen var det inegt som störde oss.

Well, det bästa är om du går in o läser om det själv helt enkelt.

Missa inte: Madame Tussauds, Checkpoint Charlie och vi gjorde ett besök på Hardrock cafe. Coolt!!!
Vi köpte tredagars kort som gällde både buss, tåg o tunnelbana. Det tjänade vi helt klart på. Detta gör man på stationen.

Ha en suverän Berlintur =)
Svara med citat

Gammal 2009-12-25, 21:00

bettan

Nykomling
bettan är inte uppkopplad

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av ragoon86 Visa inlägg

Vi var i Berlin i Augusti och fick tipset att bo nära Alexanderplatz eller vid zoologiska garten eller i Mitte eller i....
Alla sa olika.
Berlin är ju så offantligt stort så bara att veta var man ska ta vägen är rena djungeln.

Vi bodde på ett hostel som hette St. Christophers's i Mitte till slut. Och vi var jättenöjda.
Enkelt men ändå fullt tillräckligt. Dom hade lite mat med i baren så nån kväll åt vi där och vi blev inte ruinerade=)
Det var ett ställe med ganska mycket ungdomar som festade på nätterna men från vårt dubbelrum på andra våningen var det inegt som störde oss.

Well, det bästa är om du går in o läser om det själv helt enkelt.

Missa inte: Madame Tussauds, Checkpoint Charlie och vi gjorde ett besök på Hardrock cafe. Coolt!!!
Vi köpte tredagars kort som gällde både buss, tåg o tunnelbana. Det tjänade vi helt klart på. Detta gör man på stationen.

Ha en suverän Berlintur =)
Ni har inte hört någon som besökt den där flygplans hangaren som är ombyggd till" tropiskt bad"?är lite nyfiken på hur den är.kan nog bo där också tror jag.verkar lite kul.
Svara med citat

Gammal 2009-12-30, 16:26

fileoscar

Medlem
fileoscar är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2007

Standard Resa till Berlin
Citat:
Ursprungligen postat av anluk Visa inlägg

Även jag fick lite tips här. Har funderingar på att resa ner till Berlin till våren. Barnen vill det så gärna. Vet att man kan söka billigt boende via tex blocket. Men jag vet inte vilket som är smidigaste sättet att ta sig till Berlin. Är det billigast att ta egen bil, buss eller flyg, någon som vet??
Beror ju helt på var i Sverige du bor och hur nära du har till flyg och tåg. Vi som bor i Skåne tar bilen till Berlin. Och bästa vägen är i så fall via Öresundsbron och sedan med Scandlines färja Gedser-Rostock (tar 1 tim 45 min). Från Rostock kör man sedan ner på drygt två timmar.

Om man nu har bilen med så tycker jag att det är en fördel att bo i nordvästra delen av Berlin (där man kommer in) men så pass centralt att man har närhet till U- eller S-bahn. Då är det sedan inga som helst problem att snabbt förflytta sig i denna till ytan gigantiska stad. Själv har jag bott några gånger i närheten av Olympiastadion - i Spandau respektive Pichelsberg.
Svara med citat

Gammal 2010-01-28, 13:41

O__

Standard
Jag planerar att resa till Berlin i vår och har sökt efter hotell på nätet. Hittade ett som verkar väldigt häftigt, har lagt in några foton och länlk på min blogg
Svara med citat

Gammal 2010-02-06, 23:21

hknnyberg

Nykomling
hknnyberg är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Standard Bo i Berlin...
Hotell är generellt sett väldigt billiga i Berlin (åtminstone om du jämför med t ex Barcelona, Milano eller London). Några som jag gillar:

Schlosshotel Grunewald –*makalöst ställe en bit utanför stan (inte mer än dryga 10 minuter med taxi, dock). Karl Lagerfeld har givit stället en liten ansiktslyftning men den största behållningen är personalen. Toppklass. Incheckningen är troligen den smidigaste någonsin. Se och läs mer här:
http://www.guidebook.se/?p=484

Brandenburger Hof –*bra läge, om än på en liten bakgata, superproffsig personal, hyggligt väldesignat men skapat för att tillfredsställa en aningen mer etablerad och, eh... burgen publik.
http://www.guidebook.se/?p=485

Lux 11 – omtalat för sin design. Nja, don't believe the hype, så märkvärdigt är det inte. Ett bra hotell om du vill rå dig själv. Räkna inte med någon fantastisk servicenivå. Dock är läget mycket bra och prislappen mer än human. Ta en junior-svit och du kommer att bo rymligt.
http://www.guidebook.se/?p=486

:: h ::
Svara med citat

Gammal 2010-03-17, 17:40

Monica

Nykomling
Monica är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010

Unhappy Boende i Berlin ???
Jag blir inte riktigt klok på det här ! Jag skall besöka en person i Berlin som jag aldrig träffat förut. Hon bor inte långt från Centrum. Men att hitta ett boende som är bra är inte lätt. Jag och min man vill bo okey centralt och med en bra frukost på morgonen Har någon ett tips ? Hon säger INTE nära Alexander platz inget bra område ?! Hon kommer att guida oss så det är inga problem. Men vi vill ha ett bra boende till en bra peng och juste frukost.
Tacksam för all hjälp det här var svårarae än att åka till Egypten
Monica
Svara med citat

Gammal 2010-04-21, 16:17

Budgetresande.se

Medlem
Budgetresande.se är inte uppkopplad
Budgetresande.ses avatar

Rykte: 1

Standard
I den här artikeln hittar du en del tips på hostel & hotell i Berlin
Svara med citat

Gammal 2010-04-26, 22:59

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Rykte: 1

Standard
Eller kolla Booking.com: 678 hotell i Berlin, Tyskland. Klicka på kartan så kan du se var alla hotell ligger. Kanske det finns något i närheten? På den sidan kan man också söka hotell efter pris, men då finns ju risken att ni hamnar på andra sidan stan.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8