Citat:
|
Ursprungligen postat av Hunter/Hunted
Jag har ingen som helst erfarenhet av Tyskland och har väldigt svårt att hitta nåt på internet. Jag vill hemskt gärna åka någonstans där jag kan få en unik upplevelse. Jag är inte så intresserad av att besöka alla storstäderna, för att vara ensam turist i en enorm tysk stad utan något specifikt mål skrämmer mig lite :P Storstäderna skrämmer mig, och jag kan tänka mig att jag får svårt att kommunicera med folk i de minsta städerna eftersom jag inte kan någon tyska.
Någon som har några som helst råd eller tips att ge mig? Det skulle uppskattas HEMSKT mycket!
|
Nejmen det som är så lätt att hitta information om Tyskland på svenska:
http://www.tyskland-info.com/pages_se/index_se.html
Men för att hjälpa dig att sålla lite även i den informationen så kan jag föreslå lite
Du kommer från Polen. Alltså tar du kanske Warszawa/Poznan-Berlinexpressen vilket gör Berlin din första riktiga knutpunkt (för jag skulle inte hoppa av i Frankfurt an der Oder när du nu vill vidare in i Tyskland). Från Berlin har du ju sedan massor av val även om jag skulle stannat även ensam - staden har så mycket nutidshistoria och underbara museer. Nåväl, från Berlin kan du:
1) Ta tåget en kort resa till Dresden som visserligen är stort men inte megastort som Berlin-Hamburg osv. utan mer greppbart. Härifrån kan du också ta lokaltåg till den lilla porslinsstaden Meissen eller vidare söderut mot tjeckiska gränsen till nationalparken Elbsandsteingebirge med sina Wyoming-lika sandberg vid floden Elbe. Här finns massor av turism även om den inte är jätteinternationell.
2) Hoppa på ett tåg västerut till Braunschweig och sedan ett lokaltåg till världsarvsstaden Goslar. Den ligger i Harzbergen som är full av sagor och legender och världsarv har den blivit p.g.a. sina gamla silvergruvor. Många mysiga och vackra hus och här är de rätt vana vid skandinaviska turister eftersom det ligger såpass långt norrut så du kommer garanterat att kunna kommunicera. Här kan du ta dig upp till Torfhaus och tänka att en gång delades Tyskland här (när jag var liten gick muren rakt genom Harzbergen som vi brukade åka till på västsidan). Du kan också ta bussar upp i bergen till andra små ställen.
3) Ta tåget till Rhendalen. Där vimlar det av både mysiga städer och turister som inte talar tyska. Från Berlin tar man oftast tåg med byte i Frankfurt för att sedan ta sig till t.ex. Bacharach eller Boppard som är bra som baser i vindistriktet där du kan göra båtturer på Rhen, titta på slott uppe på kullarna, ta dig till Moseldalen (och massor av små sidodalar) alldeles i närheten m.m. m.m.
Nummer 2 och 3 är dessutom lätta att kombinera. Tar du tåget från Goslar tillbaka till Braunschweig (en kort tur) så har du stambanan mot sydväst igen.
4) Lübeck - passar bra på vägen upp till Danmark och nås genom tågbyte i Hamburg (som har massor av järnvägsstationer så satsa på Hbf som är centralen). Gammal hansastad med länkar till Visby och andra Östersjöstäder. Här får du en helt annan arkitektur än i Rhendalen.
Vill du så kan du göra en avstickare från antingen Berlin eller Rhendalen till Bayern också. Det är Tysklands i särklass turistigaste landskap med massor av amerikanska turister så där har du flera småstäder med trevlig tysk atmosfär och ändå internationell känsla. Rothenburg-ob-der-Tauber med sin dubbla stadsmur är den mest turistiga. München självt känns också inte så stort som det är faktiskt utan väldigt avkopplande.
Tågtiderna hittar du här:
http://www.bahn.de/p/view/internatio...l_guests.shtml