ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-06-21, 18:00

Tacksam för svar

Standard Osthyvlar?
Hej
Jag undrar om nån som har varit eller kommer från Tyskland vet om de har osthyvlar där? Mina franska vänner hade inte det och köpte glera stycken när de var i Sverige. Nu ska jag åka till Tyskland på läger och behöver ha med mig presenter.
Svara med citat

Gammal 2006-06-22, 11:27

Standard
Hej!
Ja, vi har osthyvlar i tyskland....
Svara med citat

Gammal 2006-07-04, 19:01

Tacksam för svar!

Standard ..
Usch, det var icke bra. Tack för svar!
Svara med citat

Gammal 2006-08-11, 08:51

Tommy

Standard Osthyvlar=snålhyvlar
Ja, så kallas dom ibland i Tyskland! Geizhobel. För dom gör så tunna skivor att man måste stapla 5 stycken på mackan innan det blir godkänd tjocklek.
Svara med citat

Gammal 2007-04-23, 11:48

jeppe_happy

Nykomling
jeppe_happy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2007

Rykte: 0

Standard
Hehe, det kanske är som med grönländska, att eskimåerna (ok, inuiterna) har ca 40 olika ord för snö. Engelsmännen har säkert bortåt 20 ord för osthyvel, varav hälften börjar med orden Jolly old...nånting.
Svara med citat

Gammal 2007-04-26, 13:51

Sjalen

Globetrotter
Sjalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av jeppe_happy

Hehe, det kanske är som med grönländska, att eskimåerna (ok, inuiterna) har ca 40 olika ord för snö. Engelsmännen har säkert bortåt 20 ord för osthyvel, varav hälften börjar med orden Jolly old...nånting.
Nix - för engelsmännen (vad de nu hade med Tyskland att göra) river sin ost eller smälter den under grillen.
Svara med citat

Gammal 2007-04-26, 14:27

Flickan

Nykomling
Flickan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: apr 2007

Standard Cheeeese, Gromit!
Cheese slicer! Eller som min irländska svärmor sa när hon fick en: Vilken fin tårtspade!

En annan nymodighet här är potatisskalare. Min svärmor har i alla tider använt en vanlig kniv för att skala potatis.
Svara med citat

Gammal 2007-04-30, 13:05

jeppe_happy

Nykomling
jeppe_happy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: mar 2007

Standard
jag tvivlar rätt hårt på att engelsmännen skulle riva en Stilton eller en 18månaders Cheddar etc och sedan förstöra den i micron/ugnen...Alla engelsmän bor ändå inte i en förstad till London där kolbrytning är det hetaste jobbet.

Och om man ska vara petig tror jag faktiskt att de har en vanlig kniv för att skära upp osten med i England, om vi nu inte pratar om slöddret som proppar sina ungar fulla me socker o fett o ber Jamie Oliver dra dit pepparn växer.

Sen skrev jag mitt inlägg med lite s k humor och ironi, helt apropå osthyvlar bara, hade inte för mig att alla forumsinlägg behövde vara jättesakliga.

Men jag ska forska vidare om dem i Tyskland, helt klart!

PEACE!
Svara med citat

Gammal 2007-04-30, 17:48

Flickan

Nykomling
Flickan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: apr 2007

Standard Plastost
Och sen ska vi ju inte glömma ostskivorna packeterade i plast, var för sig. Nä tacka vet jag en stor rund 1 kg hushållsost!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8