Hej Thea
ursäkta för det sena svaret men jag hittade frågan av en slump. Även om det är försent så vill jag ändå ge dig några informationer.
Det viktigaste först: språket. Det är en absolut fördel att man kan tyska annars kan det bli svårt eftersom knappast någon kan engelska. Det låter konstigt men tyvärr är det så. För mig inget problem eftersom jag är Tysk.
Den delen av Tyskland du är intresserad i kallas för "Ostfriesland" (
www.ostfriesland.de). Det finns väldigt mycket att se så jag vet inte var jag ska börja. Jag tar städerna först. De "största" är Emden, Aurich och Wilhelmshaven. Emden och Aurich ligger nära Holland, Wilhelmshaven ligger i väst. Emden har en hamn, en gammal stad med mycket tradition och typisk nordtysk arkitektur, VW har en fabrik där som man kan besöka. (
www.emden.de) Aurich ligger mitt i landet och har också mycket att erbjuda. Aurich är en s.k. Residensstad och ett rikt kulturliv. (
www.aurich.de). Wilhelmshaven vet jag inte mycket om men det är också ett intressant turistmål. (
www.whv-touristik.de). Mindre städer som Leer t.ex. är också sevärda. Leer kallsa för "Ostfrieslands Port" och är en mysig liten stad med ett antal fantastiska gamla hus och en mysig gågata i stan. (
www.leer.de). En annan intressant stad är Jever som är känd för ölbryggeriet "Jever" som kan besökas (
www.stadt-jever.de).
Dessutom finns många små städer i Ostrfiesland som är värda ett besök. I Greetsiel finns det två väderkvarnar de s.k. Tvillingskvarnar från Greetsiel, nära byn Pilsum står en vacker fyr som är gul och rödmålad.
Men det som är speciellt för Ostfriesland är de 7 öarna Borkum, Juist, Norderney, Baltrum, Langeroog, Spiekeroog och Wangerooge. Jag själv har varit ca 25 gånger på Juist på semester! På denna ö finns det inga bilar, bar cycklar och hästar. Buss och taxi är hästdroskor. Endast brandkår och ambulans har bilar förstås. Ön är 17 kilometer lång och ca 500 - 1000 meter bredd! Jag älskar ön och semestrarna där har alltid varit avslappnande. (
www.juist.de). Bilar finns det endast på Borkum (som ligger ute i havet och närmast till Holland,
www.borkum.de) och på Norderney (
www.norderney.de) men bilarna får bara köra i vissa områden och inte på hela ön. På de andra öarna gäller samma som på Juist: inga bilar, endast cycklar och hästar. Och man kan ta långa härliga promenader på stranden. Sanden på öarna är väldigt väldigt fin så att man har den nästan överallt i alla fickor. Under sommaren brukar man bygga sandslott på stränderna. För det flesta öarna gäller en tidtabell för badtider beroende på hög och lågvatten, "Ebbe und Flut". Färjorna till öarna Borkum och Juist åker därför endast en gång om dagen. Tidtabellen finns på deras hemsidor. Norderney däremot är enklare nårbar, färjorna åker varje timme. Det betyder att det finns många dagsgäster på ön som besöker ön bara för några timmer. En annan möjlighet att kommer på öarna är med flyg. Men inga stora flygplan är tillåtna utan bara små flygplan, typ Cessna. Längs kusten finns det ett antal mindre flygplatser varifrån man kan flyga till ön.
Det finns så mycket mer att berätta, t.ex om maten och köket, om alla trevliga och mysiga restauranger, eller om alla gamla kyrkor som står i mitten små byor, Ostfriesland är ett utmärkt mål för cyckelturister för kanuter och för seglare, osv. osv.
Jag har endast positiva erfarenheter med den delen av Tyskland och för två veckor sen har jag varit på Juist! Första gången efter 13 år och bara för en vecka men denna vecka var mer avslappnande än mina 4 lediga veckor här hemma i Sverige!
Ostrfiesland är öppet året runt så att säga. Även under hösten och vintern är landet en upplevelse. Frågan är vad du vill göra och vad du vill se. Vill du cyckla eller ligger på stranden? Vill de besöka gamla historiska kyrkor eller ett bryggerie? Eller vill du njuta av det tyska köket med den goda maten? Det nordtyska köket bjuder på mycket fisk och inte så fet mat. Och Ostfrieserna dricker mycket te.
Vill du ha mer tipps eller andra informationer? Du får gärna kontakta mig:
ortwin.schroeder@caran.com.
Hoppas du kan åka dit någon gång. Det lönar sig!
Ha det så gott!
mvh // Ortwin