ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2006-03-26, 20:47

mia_bira

Medlem
mia_bira är inte uppkopplad
Medlem
mia_biras avatar

Reg.datum: mar 2006

Rykte: 0

Skicka ett meddelande via MSN till mia_bira
Standard Reseberättelse: Road trip '05 del 1 - Tyskland
Reseberättelse: Road trip '05 del 1 - Tyskland

Avfärd från Göteborg en måndagseftermiddag, som visade sig vara en söndag! -antagligen var det trettondagsafton eller liknande- när min internetvän tillika chauffören Daniel's bil behövde reparatör, innan vi ens kommit ur stan. Jag var lite skeptisk -ska vi verkligen åka ända till Italien i den bilen?
Daniel försäkrade att det var ingen fara, vi skulle bara behöva fylla på olja ungefär 10-100 ggr oftare än alla andra.
Men ok, det var Daniel som betalade -jag var bara med som sällskap o fattig vagabond (som vanligt då med andra ord) och jag gillar ju att chansa hej vilt, så de e bar å åk! tänkte jag.
Ett McDonalds-stop senare var vi äntligen på väg. Resan gick bekymmersfri genom Danmark och en bra bit in i Tyskland. Det blev mörkt och dags att stanna vid en mack för kvällsmatsintag och tandborstning. Så skedde, men mellan bilen och affären kändes en mycket obehaglig odör, och underliga ljud hördes någonstans ifrån. Vi gick in och kom ut efter våra ärenden men ingen förändring hade skett.
Efter ett par minuters stirrande in i mörkret och på vad som såg ut att vara någon typ av stor och rustik lada, förstod vi slutligen att det var en lastblischaffis som stannat bakom macken för natten, och att hans last var inget mindre än en jättelik trä-kartong full av grisar! Så var det mysteriet löst...
Vi körde vidare och rullade snart in på en liten rastplats -och jösses vad mysigt det såg ut! Kullersten och en liten gärdsgård, massa monstruösa tallar och mysiga buskage var vad man såg i skenet från framlyktorna.
När vi vaknade var det dock allt annat än mysigt, kala höga träd som stod alldeles för glest, några bladlösa, spretiga stackars buskar, tråkiga vanliga gatustenar och visst, en liten gärdsgård men.. näe, bara ett kallt och grått och tråkigt Tyskland.
Det är såhär, att Tyskland är faktiskt bara en gråare och mycket dimmigare variant av Sverige. Men fasansfullt mycket roligare! Till exempel har jag alltid hört att det ska vara så vansinnigt tråkigt på Autobahn. Men jag minns inte många stunder vi inte skrattade, sjöng, tog kort på lustiga skyltar eller vinkade glatt på andra bilister.
Det blir vad man gör det till helt enkelt.

Vi stannade till på kvällen efter bara två stopp med oljepåfyllning, bensinpåfyllning, däckbyte och diverse andra trevligheter, för mysig middag och stadsvandring i Stuttgard.
När vi sen skulle åka vidare upptäckte vi att bilen nu även läckte vatten.
Sen var vi efter bara några felkörningar nere i Bayern. (Och de felkörningarna berodde trots allt inte på att det var jag som navigerade, utan på att chauffören av någon anledning verkade tro att jag skojade när jag hela tiden sa "här ska vi av!". Han ville nog inte förstå att de inte har flera skyltar på raken som förbereder en, så som det är hemma i sverige.
Men vi kom fram ändå, inte tack vare kamelskyltar och allt, men mycket tack vare Daniel's exklusiva dataprogram, till det sagolika slottet i Neuschweinstein.
Det låg jättehögt upp på ett berg, man såg varken början eller slut i mörkret. Vi parkerade för natten med utsikt över slottet och -märkte vi när morgonen kom- början av Alperna! -vars toppar befann sig ca 4 ggr så högt upp som slottet... Inte undra på att man haft svårt att andas in den kyliga luften under natten, det var bra mycket kallare än jag vetat om i min varma sovsäck. Daniel däremot, hade blott en sliten filt så han kan nog ha haft sina aningar...
slottet och de andra byggnaderna var jättevackra, vi stannade hela förmiddagen.
Alper finns det för övrigt rätt så gott om, och de är så vackra! Vi passerade gränsen till Österrike vid ett-tiden på eftermiddagen, solen sken så gott och de tyska chipsen smakade så bra att jag nickade till en massa gånger medans Daniel försökte köra bil och ta kort på alperna -samtidigt.
Eftersom jag har släkt från Innsbruck ville jag naturligtvis stanna och se mig omkring i staden, så det gjorde vi. Vacker utsikt från ett torn, coolt guld-tak och massa roliga souveniraffärer fick våra blickar innan vi åt middag. Efter en sista utkik från linbanans station åkte vi via Brennerpass in i Italien.

Gammal 2006-03-27, 10:19

olov

Administrator
olov är inte uppkopplad
olovs avatar

Reg.datum: nov 2005

Rykte: 10

Skicka ett meddelande via MSN till olov Skicka ett meddelande via Yahoo till olov
Standard
Denna reseberättelse är godkänd och belönas med en biobiljett.

Författaren har även chans att vinna rese-presentkortet på 5000:- Läs mer om tävlingen här: http://www.reseforum.se/forum/bonus-...-kr-vt574.html

Komplettera gärna era berättelser med (egna) bilder, det ökar chansen att vinna!

Glöm inte att maila era adresser till reseforum@gmail.com när ni tjänat ihop till era belöningar.

Olov
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8