ReseForum.se - Resor, Backpacking & Charter

Svara

LinkBack Ämnesverktyg

Gammal 2011-11-21, 20:16

Curacao

Nykomling
Curacao är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2011

Rykte: 0

Standard Air Berlin
Hej,

vi ska åka till Curacao och hittade Air Berlin som är väldigt billiga. Är det någon som har erfarenhet av dem?

Har hört att de har lite ekonomiska problem, vågar man boka då?

Vad händer om ett flygbolag går i konkurs? Kan man köpa försäkringar mot detta eller brukar det ingå när man betalar med MasterCard?

Tacksam för svar.
Svara med citat

Gammal 2011-11-27, 15:17

Jonna

Medlem
Jonna är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Rykte: 0

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av Curacao Visa inlägg

Hej,
Vad händer om ett flygbolag går i konkurs? Kan man köpa försäkringar mot detta eller brukar det ingå när man betalar med MasterCard?
Fly Me gick i konkurs för några år sedan och det var väl ingen som köpt bilj som fick ingen pengar vad jag vet. Just innan de gick i konkurs hade de en kampanj där de sålde bilj för 1kr styck dessutom.

Jag hade samma funderingar som dig i somras när jag reste med ett halvtomt plan där jag betalat väldigt lite för biljettten. Jag kommer inte boka bilj med dem igen om det är lång tid kvar till avresa. Har dock aldrig rest med air berlin, men de är precis som det bolag jag reste med, ett lågprisbolag.
Det finns ju redan en tråd om air berlin längre ned på sidan.
Senast redigerad av Jonna den 2011-11-27 klockan 15:19.
Svara med citat

Gammal 2011-11-27, 21:48

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 4

Standard
Betalar du med ett kreditkort, dvs du betalar i efterhand, så är du skyddad av konsumentkreditlagen i händelse av en konkurs. Använder du ett vanligt bankkort där pengarna dras direkt från ditt konto så har du inte detta skydd.
Svara med citat

Gammal 2011-12-08, 03:11

PeterSouth

Globetrotter
PeterSouth är inte uppkopplad
PeterSouths avatar

Reg.datum: feb 2010

Rykte: 3

Standard
Hos AirBerlin råder det ingen risk för konkurs i nuläget, så det behöver du inte oroa dig för. De ekonomiska problemen har bubblat under ytan de senaste åren men bolaget har nyligen omstrukturerats och bytt chef och nu går det uppåt igen.

En sak som du bör tänka på är att AirBerlin fått mycket kritik för deras longhaul-flighter, då deras Airbus A330 plan anses trånga och sätena i economy saknar TV skärmar. Min längsta flight hos AirBerlin var på 6 timmar och mot slutet började man bli muttrig.

På kortare flighter inom Europa är dem dock oslagbara i komfort och service! Dem är alltid mitt #1 val för short-haul och det har dem förtjänat
Svara med citat

Gammal 2012-01-09, 11:58

rebecka

Thumbs down Aldrig igen Air Berlin
Jag vill varna alla där ute för Air Berlin.
Det absolut sämsta flygbolaget jag någonsin åkt med eller hört talas om.

Vi var inbokade på en resa från Berlin till Stockholm i oktober förra året. Vi hade bokat fullpris tre månader i förväg. När vi kommer till Tegel visar det sig att vår avgång är fullbokad. Det är två personer som inte kommer med detta plan, det är jag och min sambo.

Denna överbokning skulle (enligt deras kundservice) bero på att planet gått sönder och de fått byta till ett mindre plan. Ett plan med två mindre säten än det vi var bokade på. Detta är jag mycket tveksam till.

I vilket fall. Vi blev inbokade på ett flyg dagen efter. Förlorad arbetstid, tack för det.
Vi sov en natt på ett flygplatshotell som var under all kritik. Inte ens en flaska vatten ingick i denna övernattning.

Vi blev lovade 100 € var, pengar som vi inte sett röken av. Inte en krona och det har gått över 3 månader.

Självklart har vi sökt kundservice men ingen kan hjälpa oss. De går inte att nå på mail och för att kunna ta emot vårt samtal behöver de fått ett mail.

Fruktansvärt dåligt service, otrevliga och talat engelska som är under all kritik.

Bara tanken på Air Berlin får mig att må illa. Få en trevlig resa, åk med några andra!
Svara med citat

Gammal 2012-01-09, 16:41

JLE

Globetrotter
JLE är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Rykte: 4

Standard
Citat:
Ursprungligen postat av rebecka Visa inlägg

Jag vill varna alla där ute för Air Berlin.
Det absolut sämsta flygbolaget jag någonsin åkt med eller hört talas om.

Vi var inbokade på en resa från Berlin till Stockholm i oktober förra året. Vi hade bokat fullpris tre månader i förväg. När vi kommer till Tegel visar det sig att vår avgång är fullbokad. Det är två personer som inte kommer med detta plan, det är jag och min sambo.

Denna överbokning skulle (enligt deras kundservice) bero på att planet gått sönder och de fått byta till ett mindre plan. Ett plan med två mindre säten än det vi var bokade på. Detta är jag mycket tveksam till.

I vilket fall. Vi blev inbokade på ett flyg dagen efter. Förlorad arbetstid, tack för det.
Vi sov en natt på ett flygplatshotell som var under all kritik. Inte ens en flaska vatten ingick i denna övernattning.

Vi blev lovade 100 € var, pengar som vi inte sett röken av. Inte en krona och det har gått över 3 månader.

Självklart har vi sökt kundservice men ingen kan hjälpa oss. De går inte att nå på mail och för att kunna ta emot vårt samtal behöver de fått ett mail.

Fruktansvärt dåligt service, otrevliga och talat engelska som är under all kritik.

Bara tanken på Air Berlin får mig att må illa. Få en trevlig resa, åk med några andra!
Blir ni nekade ombordstigning så skall ni enligt EU:s regler få €250/person plus ersättning för de kostnader som har uppkommit vilket även inkluderar utebliven arbetsinkomst.

Om de inte svarar på det telefonnummer som de anger på sin hemsida så hade jag skickat ett rekommenderat brev till deras huvudkontor där ni redogör över era krav.

Adressen finner du här:
https://www.airberlin.com/site/konta..._a.php?LANG=se

Se även Konsumentverkets information om flygpassagerares rättigheter:
Nekad ombordstigning - Konsumentverket
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg

Arkiv - Topp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.8
Copyright ©2000 - 2012, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.0.0 RC8