Nedanstående inlägg är skrivet för ARN men jag tar mig tillfället
att publicera detta även på internet för att varna andra resenärer
från dessa skojare.
Hur KLM/AirFrance lurade mig på pengar men framförallt tid,energi och stress.
Början på augusti bokade jag min biljett till USA. Min bror skulle gifta sig i boston
så det var dags att boka resan.
Jag hittar en bra biljett, tidsmässigt, prismässigt och framförallt passade
biljetten perfekt in på mina Umeå - Stockholm och Stockholm - Umeå resor.
Eftersom jag bor i Umeå så måste jag ju se till att boka flygresor som
matchar varandra bra, så jag slipper vänta alltför länge på arlanda.
Jag söker min resa via
Flygresor.se - Jämför pris pÃ¥ billiga flygresor (det självklara alternativet) och
och bokar resan på ReseCentrum.se.
Nästa steg är att ansöka om visum, USA använder sig av etjänsten
ESTN. Man ansöker online, snabbt och enkelt. När jag ansöker
så ser jag att mitt pass är påväg att gå ut.
Eftersom man ska fylla i när passet ät utfärdat och sista giltighetsdatum
så är det svårt att missa. Sista giltighetsdagen för mitt pass är den 23/8-2011,
jag skulle åka hem den 22/8-2011 från boston. Och landa den 23/8-2011 i Umeå
ca 12.00.
För att försäkra mig om att jag inte ska hamna i problem ringer jag amerikanska
ambassaden. Jag ringer även KLM eftersom det är just det bolaget jag ska åka hem med.
Jag får exakt samma svar från båda, det är inga problem, så länge du är på planet
den 22/8-2011. Kom ihåg, sista giltighetsdag är 23/8.
Med dessa svar, känner jag mig trygg, jag slipper betala 1500 kr på polisstationen för
ett provisoriskt pass.
Vi spolar framåt, jag sitter nu på planet till USA. Jag landar, jag går igenom säkerheten,
inga problem what so ever.
Efter min vistelse i boston, så är det dags att börja bege sig hem. Måndag den 22/8 skulle
mitt plan lyfta. Min mor och bror som även skulle till Umeå åkte med ett annat bolag
men samma tid som mig. Vi skulle alla 3 träffas i stockholm för att åka hem med samma bolag.
Mitt plan skulle lyfta strax efter 17.00 och dom skulle lyfta 10-15 minuter efter mig från boston.
Så vi åker alla 3 tillsammans till flygplatsen, och går skilda vägar eftersom vi skulle till olika
terminaler.
Jag är i god tid, ca 2 timmar innan mitt plan lyfter. Så jag går till check-in disken. Står i kö.
När det väl är min tur, så går jag fram till kvinnan och ger henne mina papper.
Det går 1 minut, det går 5 minuter, sen ber hon mig vänta, jag väntar en stund till
så kommer en supervisor (röda kläder istället för det klassiska blåa).
Tittar på mitt pass, tittar på min biljett, tittar på datorn. Sen säger hon till mig att jag
inte får flyga. Jag får alltså inte checka-in. Hon hänvisar till att mitt pass går ut imorrn
23/8. Då försöker jag förklara för henne att det är giltigt till och med imorgon.
Men hon är stenhård. Hon säger nej. Hon hänvisar att jag ska mellanlanda i amsterdam
den 23/8-2011 (tidigt på morgonen) och då kommer jag inte få gå igenom passkontrollen
eftersom mitt pass, enligt hon, har gått ut då.
I detta läge känner jag mig lite osäker, eftersom jag jobbar inte inom resebranschen och
jag är framförallt inte speciellt kunnig på passregler.
jag ber då om hjälp, att få tag på svenska ambassadens telefonnummer. För jag har
inte tillgång till en dator eller internet. Då får jag svaret av denna supervisor som gör
att jag tappar all respekt och kommer alltid stämpla Delta & KLM som ett skitbolag, hon
säger till mig att hon kan inte hjälpa mig och att jag måste gå åt sidan så dom kan hjälpa
nästa resenär.
Min tanke i detta läge är att jag köpt en flygresa av dom, inte en coca cola för 10 kr.
Jag befinner mig i ett annat land där jag inte har tillgång till dator eller internet.
Jag kan förstå att hon inte kan hjälpa mig direkt, men kanske hänvisa mig någonstans
eller be mig vänta ett tag? Men nej.
KLM som jag skulle åka med har inte egen personal i Boston utan dom samarbetar med
Delta Airlines. Så det är vid delta airlines du checkar in. Sen om det är ett delta airlines plan
eller inte vet jag inte, eftersom jag aldrig fick stiga ombord.
Hur som helst, denna kvinna heter Dorie Stapleton. En riktig idiot. Akta er om ni åker till boston.
Jag får hur som helst tag på en random person på flygplatsen som har internetaccess och ber
om att googla ambassaden. Jag får fram informationen och får tag på svenska konsulatet i
boston.
Jag beger mig dit och pratar med kvinnan som jobbar där och förklarar situationen.
Vi kom överens om att jag skulle dyka förbi dagen därpå d.v.s. 23/8-2011 kl 11.00
för att skaffa ett provisoriskt pass.
Jag behövde ett par foton och kontanter för kostnaden av passet.
Samtidigt ringer jag KLM för att kolla om jag kan boka om min biljett, d.v.s
betala någon avgift för att få åka imorgon, men gick inte.
Så jag bestämmer mig för att boka en ny biljett, jag prövar lyckan igen på flygresor.se
oct hitter en ny billing one-way biljett med Iceland Express. Jag åkte då 23/8-2011 på kvällen.
Så, jag bokar hotellrum för måndag - tisdag (22/8 - 23/8).
När jag väl checkar in kollar jag upp på datorn som hotellet har för sina gäster, vad reglerna säger
ang. mitt fall. Jag inser snabbt att Delta Airlines har gjort fel.
Passet gäller till och med det datumet som står i passet, till midnatt lokaltid där du befinner dig.
I mitt fall, så står det 23/8-2011. Det innebär att passet gäller hela 23/8, till midnatt där jag befinner mig,
Jag skulle landa i Umeå den 23/8-2011 ca 12.00, så mitt pass är giltigt i 12 timmar från och med
den tidpunkten. Delta har gjort fel.
Tisdagen är här, dagen då jag åker till konsulatet för att införskaffa mitt pass.
Passet är avklarat och jag är redo att åka. Kvinnan på konsulatet berättar att hon pratat
med ambassaden och hittar ett liknande fall från sommaren med samma bolag fast i
köpenhamn. Jag visste då att Delta Airlines / KLM är ett jävla skitbolag. Den som klagar
över ryanair bör tänka om.
Jag har alla papper klara redo att åka, tisdag den 23/8-2011. Jag åker till flygplatsen
bra mycket tidigare denna gång, för jag vill prata med Delta Airlines om det som skedde igår.
Jag får prata med en annan supervisor, eftersom Dorie-kärringen inte är där (gömmer sig väl på kontoret). Denna man som hjälpte mig ser snabbt att Dorie gjort ett misstag och ber så mycket om ursäkt. Jag borde ha fått åka men icket. Kom ihåg, detta är inte ett datafel, det är heller inte ett fel av mig, jag har inte druckit något, jag har inte kommit sent eller dylikt. Utan detta är ett mänskligt fel
som gjordes av en chef på Delta.
Jag blev erbjuden lite vouchers av denna nya supervisor men tackade nej. Kommer aldrig
åka med KLM eller Delta airlines igen. Betalar hellre överpris än att åka med bolag som
behandlar än sämre än boskapstransporter.
Jag har nu ringt till KLM 3 gånger sen jag kom hem för att försöka få tillbaks mina pengar.
Jag har fått lägga ut följande för att Dorie-idioten nekade mig ombordstigning.
Hotell 937 kr
Pass 230 dollar
Flygbiljett 3723 kr
Stockholm-Umeå 1309 kr
Taxiresor (till ambassaden, flygplats m.m.), mat m.m. är sak samma, eftersom jag ej har
sparade kvitton.
Detta vill jag ha tillbaks, för detta är kostnader som dykt upp för att jag vart nekad.
Jag vill samtidigt även ha tillbaks utöver detta 600 euro i kompensation för nekad
ombordstigning. Det hela baserar jag på artiklarna 4 och 7 i förordning 261/2004.
Sen det absolut viktigaste, ÅK EJ MED DELTA AIRLINES ELLER KLM. BLI EJ LURAD.
MVH
J.H.